Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 174643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka

  • Jäsen
  • Viestejä: 821
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #540 : 01.11.2013 klo 18:44:32 »
Nämä on niin persiestä nämä verokalenterijuorut. Juban firma tienaa paljon enemmän kuin Kiroileva Milla, mutta Juba maksaa itselleen huonoa palkkaa. Ei Milla todellakaan tienaa käteisenä noin  paljon. Se on kuten Veikko Joonas Savolainen minulle eilen kertoi, freelanceri maksaa tuloistaan 50 prosenttia veroja koko elämänsä ajan.

No silti, 140 000, elää kai silläkin?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #541 : 04.11.2013 klo 10:00:58 »
Ja on tästä tulokyttäilystä (Fingerpori pesi Viivin ja Wagnerin) mitä mieltä tahansa, osa sarjakuvantekijöistä on "julkkiksia", tunnettuja nimiä, kuten myös heidän sarjakuvansa. Näkyvyyttä on.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #542 : 04.11.2013 klo 10:07:05 »


Sehän olisi unelmien täyttmys, jos eläisi pelkästään piirtämällä sarjakuvaa. Joidenkin kohdalla tämä on totta, mutta siten ikävä kyllä monien muiden kohdalla ei. On oltava joku muu työpaikka, jotta saa maksettuu vuokrat, ruoan jne. Mahtava asiahan se olisi, jos sillä eläisi, mitä rakastaa tehdä eli sarjiksilla.

äyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 478
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #543 : 04.11.2013 klo 10:16:35 »

Sehän olisi unelmien täyttmys, jos eläisi pelkästään piirtämällä sarjakuvaa. Joidenkin kohdalla tämä on totta, mutta siten ikävä kyllä monien muiden kohdalla ei. On oltava joku muu työpaikka, jotta saa maksettuu vuokrat, ruoan jne. Mahtava asiahan se olisi, jos sillä eläisi, mitä rakastaa tehdä eli sarjiksilla.

Itse olen huomannut, että elannon repiminen siitä, mihin on todellinen intohimo ja rakkaus ei välttämättä ole optimaalista. Varmasti sarjakuva-ammattilaisenakin joutuisi tekemään kompromisseja, tekemään aivan jotain muuta kuin haluaisi, koska asiakas sanoo niin ja ennen kaikkea pitäisi olla luova myös silloin kun ei siltä tunnu, koska deadline.

Minä ainakin pidän vastaisuudessa ne suurimman intohimon ja rakkauden kohteet harrastuksina, niin saan tehdä just sitä mitä lystään ja silloin kun siltä tuntuu. Työnä sitten jotain nautinnollista ja kiinnostavaa, mutta jotain johon on ehkä vähemmän intohimoinen suhde.

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #544 : 04.11.2013 klo 11:36:45 »
Itse olen huomannut, että elannon repiminen siitä, mihin on todellinen intohimo ja rakkaus ei välttämättä ole optimaalista. Varmasti sarjakuva-ammattilaisenakin joutuisi tekemään kompromisseja, tekemään aivan jotain muuta kuin haluaisi, koska asiakas sanoo niin ja ennen kaikkea pitäisi olla luova myös silloin kun ei siltä tunnu, koska deadline.

Minä ainakin pidän vastaisuudessa ne suurimman intohimon ja rakkauden kohteet harrastuksina, niin saan tehdä just sitä mitä lystään ja silloin kun siltä tuntuu. Työnä sitten jotain nautinnollista ja kiinnostavaa, mutta jotain johon on ehkä vähemmän intohimoinen suhde.

Ja siten on meitä sellaisiakin joille sarjakuvat ovat "kutsumus". Ei ole olemassa työtä, joka olisi enemmän nautinnollisempaa tahi kiinnostavaa. Ei ole vaihtoehtoista "elämää". On vain Siunaus ja kirous. Ja jos onnistuu tässä pienessä maassa saamaan elantonsa sarjakuvista, niin onhan se erikoislaatuista. Kiitollinen saa olla, ja ylpeäkin.

Miha

  • Vieras
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #545 : 04.11.2013 klo 12:21:57 »
Ja siten on meitä sellaisiakin joille sarjakuvat ovat "kutsumus". Ei ole olemassa työtä, joka olisi enemmän nautinnollisempaa tahi kiinnostavaa. Ei ole vaihtoehtoista "elämää". On vain Siunaus ja kirous. Ja jos onnistuu tässä pienessä maassa saamaan elantonsa sarjakuvista, niin onhan se erikoislaatuista. Kiitollinen saa olla, ja ylpeäkin.

Kyllä se "kutsumus" siitä hiipuisi, jos joutuisi tekemään tarpeeksi latteaa kaupallista kökköä tarpeeksi kamalissa olosuhteissa tarpeeksi monta vuotta. Suomessa nyt vaan ei ole onneksi sellaista teollisuutta, siksi tänne ei pääse sellaisia hikipajoja syntymään kuin mitä pelialalla on.

Itse haaveilen edelleen siitä päivästä, että saisin taas tehdä sarjakuvia elääkseni ja tietenkin mielellään itsenäisenä piirtäjänä, tuskin olen mistään muusta työstä koskaan yhtä paljon pitänyt.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #546 : 04.11.2013 klo 12:24:50 »
Verotietojen julkaisu on erittäin ookoo. On hyvä tietää, mitä johtajat tienaa ja vetää siitä johtopäätökset yhteiskuntamme tasa-arvoisuudesta.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #547 : 04.11.2013 klo 14:39:36 »
Ja siten on meitä sellaisiakin joille sarjakuvat ovat "kutsumus". Ei ole olemassa työtä, joka olisi enemmän nautinnollisempaa tahi kiinnostavaa. Ei ole vaihtoehtoista "elämää". On vain Siunaus ja kirous. Ja jos onnistuu tässä pienessä maassa saamaan elantonsa sarjakuvista, niin onhan se erikoislaatuista. Kiitollinen saa olla, ja ylpeäkin.

Niinpä. Jos ei voisi tehdä näitä hommia elääkseen, niin sitten pitäisi keksiä joku muu tapa tehdä näitä hommia koko ajan (eräs sarjakuvapiirtäjä kehui parkkihallin valvojan ammattia kun siinä sai piirtää edes suhteellisen rauhassa). Harrastuksia mulla ei ole, enkä oikeastaan haluakaan että olisi.

Verotietojen julkaisu on erittäin ookoo. On hyvä tietää, mitä johtajat tienaa ja vetää siitä johtopäätökset yhteiskuntamme tasa-arvoisuudesta.

Tuosta olen erittäin eri mieltä. Palkkatietojen vertailu ei kerro mitään todellisesta elintasosta. Rikkaat eivät ainakaan Suomessa pääse palkkatuloilla rikastumaan, vaan siihen vaaditaan omaisuutta ja sen tuottoa. "Kauppa se on mikä kannattaa", sanotaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013 klo 09:29:02 kirjoittanut [kivi] »

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #548 : 04.11.2013 klo 16:17:06 »
Minä ainakin pidän vastaisuudessa ne suurimman intohimon ja rakkauden kohteet harrastuksina, niin saan tehdä just sitä mitä lystään ja silloin kun siltä tuntuu. Työnä sitten jotain nautinnollista ja kiinnostavaa, mutta jotain johon on ehkä vähemmän intohimoinen suhde.

Tää on ihan hyvä ajattelutapa ja mikäli onnistuu käytännössä, mikäs sen parempaa. Itsellä kevyt sisätyökin vie puhdin niin pois ettei vapaa-ajallaan enää jaksa piirrellä tai mieluummin viettää ne vähäiset vapaatunnit perheen kanssa. Usein tuntuu kans siltä että piirtäminen sujuu paremmin kun siihen on aikaa keskittyä kunnolla. Menee välillä päiväkausia ihan vain siihen että pääsee vauhtiin.

Sit kun jälki ei oo kaikkein kaupallisinta niin kyllähän sitä tosissaan joutuu pohtimaan mitä sitä elämällään tekee.

Kanssapiirtäjien menestys ei kyllä tunnu olevan lainkaan itseltä pois. Päinvastoin, mitä useampi pärjää, sitä enemmän näkee itselläänkin jotain mahkuja.

tertsi

  • Vieras
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #549 : 04.11.2013 klo 17:00:13 »

Kanssapiirtäjien menestys ei kyllä tunnu olevan lainkaan itseltä pois. Päinvastoin, mitä useampi pärjää, sitä enemmän näkee itselläänkin jotain mahkuja.

Jep.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #550 : 04.11.2014 klo 20:11:43 »
verotietopäivänä lienee aika muistuttaa miten homma menee, isossakin maailmassa:

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #551 : 04.11.2014 klo 21:35:49 »
Whaam.  >:(

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #552 : 25.06.2015 klo 19:43:00 »
jottei totuus unohtuisi, miten sarjakuvien tulonsaanti menee suuressa maailmassa:
mistä puhutaan kun puhutaan rahasta sarjakuvissa

kespa

  • Jäsen
  • Viestejä: 839
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #553 : 25.06.2015 klo 21:24:10 »
jottei totuus unohtuisi, miten sarjakuvien tulonsaanti menee suuressa maailmassa:
mistä puhutaan kun puhutaan rahasta sarjakuvissa

Ei nuo page ratet kyllä herkkua ole piirtäjille. BOOM! ja Dynamite maksavat käsittääkseni ykeisesti melko samaa kuin Oni, eikä IDW ole paljon parempi. Tosin moni artisti saattaa mielellään hyväksyä huonommankin page raten, jos työskentelee perinteisesti ja sellaisissa sarjoissa joiden originaalityöt käyvät kaupaksi. Niillä saa helposti huomattavan parannuksen vuosiansioihin.
Mutta ei noilla palkoilla ole ihme, että moni keskitason artisti ajautuu animaatioihin tai muihin kuvitusalan hommiin. Kustantajat varmasti osaavat käyttää hyödykseen sitä, että halukkaita tekijöitä tähän monien unelmaduuniin löytyy, vaikka ei niin paljon maksakaan. Monessa tapauksessa Kickstarterit voivat olla todella hyvä vaihtoehto, jolla tahkoa itselleen paremmat rahat, mutta se on tietysti toinen asia, että viekö se kuinka hyvin uraa eteenpäin, jos muutama sata ihminen ostaa lehden Kickstarterin kautta, vaikka tietysti lehtiä coneissa ja netissäkin myydään.
Mutta mielenkiintoista keskustelua on nyt viimeaikoina ollut page ratejen ja alan yleisen tilan suhteen ollut.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #554 : 04.08.2016 klo 11:59:19 »
Tämä lienee lähinnä:
Dazzler Fox Bill Sienkiewicz

on se hienoa ettei makseta tai edes kerrota alkuperäisen grafiikan tekijälle että käytämme kehnolla resoluutiolla googlesta napattua taidettasi promoamaan elokuvaamme.

Mitäs siitä rahasta tai arvostuksesta...kutsumusammatissa kun ollaan