Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 174627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #60 : 08.02.2007 klo 16:47:32 »
Tuo on laskennallinen keskipalkka. Suomessa on niin paljon ylempää keskiluokkaa (lue: kännykkäinsinöörejä) ja rikkaita että ne nostaa tuota lukemaa satoja euroja. Keskiluokkainen keskivertosuomalainen tienaa n. 1700 e/kk.
Ei se kai näin ole. Rikkaat (ja toisaalta köyhät) vääristävät keskiarvoa, mutteivat keskipalkkaa. Keskipalkkahan on summa, jota enemmän ansaitsevia on 50% kaikista ja vähemmän ansaitsevia on 50%.

EDIT: Otetaan esimerkiksi seuraava kohderyhmä:
100,00 €
200,00 €
300,00 €
400,00 €
500,00 €
550,00 €
551,00 €
610,00 €
700,00 €
900,00 €
1 000,00 €
2 000,00 €
100 000,00 €

Tässä ryhmässä keskiarvopalkka on 8 293,15 €, mutta keskipalkka on 551,00 €. Tuo viimeisin 100 000 e tienaava ei vääristä keskipalkkaa.

EDIT 2: Jos taas pudotetaan joukosta pois tuo 100 000 e tienaava, keskiarvopalkaksi tulee 650,92 € ja keskipalkaksi
550,50 €.

=> Rikkaat eivät vääristä keskipalkkaa, mutta "vääristävät" keskiarvopalkkaa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2007 klo 17:02:19 kirjoittanut Timo Kähkönen »

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #61 : 08.02.2007 klo 17:33:32 »
Pitääkö muuttaa japaniin ja alkaa piirtämään mangaa?
Sehän on ainoa maa missä nuoretkin sarjakuvan tekijät voivat elättää itsensä pelkästään sillä.
Sittenkun kustannusyhtiö hoitaisi kaikki oheistuotteet ja muut niin avot ei tartte ku piirtää ja saa Todella (iso T) hyvää palkaa.
To Japan the land of comics!
« Viimeksi muokattu: 08.02.2007 klo 17:36:33 kirjoittanut SinintheCity »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #62 : 08.02.2007 klo 17:45:28 »
Nonnono. Kyllä mankastakin voi oman tyylinsä kehittää, kuten itse olet tehnyt. Sekä esmes Reima. Semmonen mangan tai minkä vaan valmiin tyylin läpipiirräntä ei välttämäti kustantajaa saati ostajaa niin kiehdo.

Joo, totta, vaan ei siitä ole kauaa kun joku viimeksi ehdotti omalla tyylillä tekemistä. ;D Ihan ystävällisesti kyllä, mutta... No joo, silti huolestuttaa. Ja paljon. Varsinkin kun mikään freelancerin elämään kuuluva käytännön asia ei multa suju. Kun vaan olisi se manageri-mikälie joka hoitaisi kaikki käytännön jutut ja voisi itse keskittyä tekemiseen... Japaniin? Eei... Suomessakin kilpailu on jo kohtalaisen kovaa.

Ehkä muutaman vuoden päästä tilanne selkenee, nyt täytän jo Sarjakuvantekijöiden pääsyvaatimukset mutta silti työt ovat vain pientä sivutuloa opintotuen ohella. En kuvittele että elannon saisi pelkistä sarjakuvista (onhan se jo mukavaa vaihtelua tehdä kaikkea muutakin) mutta sinne kaupan kassalle en halua.

*menee nurkkaan ahdistumaan*

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #63 : 08.02.2007 klo 17:49:57 »
Japaniin? Eei... Suomessakin kilpailu on jo kohtalaisen kovaa.


Kato varmistaa että se sitä julkaistaan suomessa ja sitten nää jotka ostaa kaiken jossa lukee että manga niin ostaa ja Mhuuhaaa.  ;)

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 808
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #64 : 08.02.2007 klo 17:55:31 »
Keskipalkkahan on summa, jota enemmän ansaitsevia on 50% kaikista ja vähemmän ansaitsevia on 50%.

Tuo on mediaanipalkka. Älä kysy miten keskipalkka lasketaan.

Pitääkö muuttaa japaniin ja alkaa piirtämään mangaa?

Hei, tehdään tuo! Kukaan muu ei varmaan ole keksinyt sitä!  ;D

Kun vaan olisi se manageri-mikälie joka hoitaisi kaikki käytännön jutut ja voisi itse keskittyä tekemiseen...
 --
En kuvittele että elannon saisi pelkistä sarjakuvista (onhan se jo mukavaa vaihtelua tehdä kaikkea muutakin) mutta sinne kaupan kassalle en halua.

*menee nurkkaan ahdistumaan*

Tuu pois sieltä nurkasta! Etsi yhteistyökumppani, käsikirjoittaja joka tekee sulle kässärit ja hoitaa markkinoinnin. Käyttösarjakuvaa käyttölehtiin, niitä riittää nk Timo aiemmin listasi.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #65 : 08.02.2007 klo 18:12:10 »
Pitääkö muuttaa japaniin ja alkaa piirtämään mangaa?


Ehkä kannattaa harkita toisenkin kerran. En saa mieleeni enää kirjan nimeä mutta lainasin Tikkurilan kirjastosta asiallisen opuksen jossa haastateltiin erityyppisiä mangapiirtäjiä ja sellainen käsitys siitä tuli että (harvoja staroja lukuunottamatta) siellä joutuu paskalla palkalla piirtämään sata sivua kuukaudessa. Ne kustantajien vaatimukset oli todella kipeitä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #66 : 08.02.2007 klo 19:36:33 »
Tuo on mediaanipalkka. Älä kysy miten keskipalkka lasketaan.

Niin on. En tiedä kumpaa tuo Tilastokeskuksen sivuilla
http://www.stat.fi/ajk/poimintoja/2006-02-20_tietotrendit3.html oleva keskipalkka tarkoittaa, keskiarvotuloa vai mediaanituloa. Itse ajattelisin, että olisi loogisempaa mitata mediaanitulo kuin keskiarvotulo, jotta ääriarvot eivät niin paljon vaikuttaisi. Mutta laitoin viestin Tilastokeskukselle, joka selvittää asian. Heidän julkistamansahan tuo tieto on. En ainakaan itse löytänyt heidän sivuiltaan tietoa, miten keskipalkka lasketaan.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #67 : 08.02.2007 klo 21:00:31 »
mutta sinne kaupan kassalle en halua.

*menee nurkkaan ahdistumaan*

Pöh. Näin jälkikäteen ajatellen se krematorion siivoaminen on ollut yksi parhaita ja opettavaisimpia työkokemuksiani. :)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #68 : 08.02.2007 klo 21:05:55 »
Kato varmistaa että se sitä julkaistaan suomessa ja sitten nää jotka ostaa kaiken jossa lukee että manga niin ostaa ja Mhuuhaaa.  ;)

Ei, ne pahimmassa tapauksessa valittavat että "miks ne ei voinu julkasta jotain oikeeta mangaa?" ;)

Tuu pois sieltä nurkasta! Etsi yhteistyökumppani, käsikirjoittaja joka tekee sulle kässärit ja hoitaa markkinoinnin. Käyttösarjakuvaa käyttölehtiin, niitä riittää nk Timo aiemmin listasi.

Varmaan helpommin sanottu kuin tehty. Varmaan tarkoittaa käytännössä että firma pystyyn?

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #69 : 08.02.2007 klo 21:17:59 »
Varmaan helpommin sanottu kuin tehty. Varmaan tarkoittaa käytännössä että firma pystyyn?
Ei firmaa välttämättä, jos tekee vain yhteen tai muutamaan paikkaan. Jotkut eivät edes halua perustaa firmaa, vaan toimivat freelancereina. Firma ei siis ole välttämätön, mutta helpottaa asiakassuhdetta. Jokainen vapaa taiteilija on kuitenkin käytännössä yrittäjä.

Ei sitä alussa tarvita manegereita (vaikka hienoa se olisikin) vaan itse se on johonkin kaupattava. Sarjakuvaseurojen lehdet, paikallislehdet, internet ovat hyviä harjoittelupaikkoja. Valtakunnalliset isot lehdet vaativat jo kovaa tasoa, joten se voi olla seuraava askel.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #70 : 08.02.2007 klo 22:21:32 »
Ei sitä alussa tarvita manegereita (vaikka hienoa se olisikin) vaan itse se on johonkin kaupattava.

Ei kun päinvastoin; juuri alussa sellaista kipeimmin tarvitsisi! Sitten kun on jo aikansa ollut alalla, luonut suhteita ja tullut tunnetuksi niin  homma pyörii huomattavasti helpommin.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #71 : 08.02.2007 klo 22:33:25 »
Tuo vapaa taiteilija = käytännössä yrittäjä on se mikä kuulostaa vaikealta.

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #72 : 08.02.2007 klo 22:56:18 »
Jokainen vapaa taiteilija on kuitenkin käytännössä yrittäjä.

Terveisiä eduskunnasta: olin toissapäivänä Arkadia-seuran seminaarissa, missä esiin nousivat juuri nämä asiat. Onhan se kumma kun minä piirrän sarjakuvan lehteen, niin siinä ketjussa työn tilannut toimittaja, taittaja, painaja, lehdenjakaja - kaikki muut saavat hyvin todennäköisesti eläkettä ja sosiaaliturvaa paitsi minä. Ja jos eivät saa, niin se on huononnus entiseen normaalikäytäntöön. Nämä asiat ovat nyt kovasti tapetilla ja taiteilija- ja tutkijajärjestöt yrittävät vaikuttaa niin poistuvaan kuin tulevaankin eduskuntaan ja hallitukseen, jotta taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturva-asiat saataisiin vihdoin kuntoon. Mietintöjä on jo vaikka lampaat söis, ja osa muutoksista olisi hoidettavissa saman tien, ilman rahaa, työministerin paremmalla ohjeistuksella mm. Kelan ja työkkäreiden suuntaan. Lisää tietoa aiheesta tuolta: tatusotu.blogspot.com

Itse Timon väitteeseen: tuo ei ihan ole totta. Hallintoviranomaiset ja työelämä meitä kovasti koittavat siihen suuntaan pakottaa. Mutta ei se niin yksinkertaista ole.

Jos ei halua menettää työttömyysturvaansa, voi esimerkiksi liittyä osuuskuntaan, jossa on yli 7 jäsentä; tehdä töitä free-kortilla ja/tai ilmoittautua ennakkoverorekisteriin. Alv-velvollisuus alkaa muistaakseni noin 8000 €:sta yritysluontoista tuloa, eli sellaista palkkioista josta työnantaja ei maksa sivukuluja (eläkkeet jne.). Esim. opettamisesta ne maksetaan. Ei alvien maksaminen pelkästään huono asia ole, saa sitä rahaa takaisinkin kaikista omista hankinnoistaan. Kannattaa kuitenkin tehdä tarkkaan laskelmat, kuinka iso osa tuloista todellisuudessa tulee "yritys"toiminnan kautta ja missä menee kannattavuusraja. Sanoisin että kannattaakseen liikevaihdon tulisi olla haluamasi tulotaso +30%. Työttömyyskorvausta ei yrittäjänä saa (paitsi osuuskunnan jäsenenä). Yrityslainsäädäntö perustuu jatkuvaan kasvun odotukseen ja suosii suuria yrityksiä. Yrittäjän ammatti on monella tapaa työ- ja rahakeskeinen.

Olen ehkä vähän skeptinen, koska tulen yrittäjäperheestä ja olen käynyt taidekoulua. Minun arvomaailmassani työ ei ole kaikkein tärkeintä, eikä taidekaan itse asiassa. Minulle riittää, että tienaan sen verran, että elätän itse itseni.

Mutta Aura ja muut asiasta kiinnostuneet: suosittelen Heikki Jokisen kirjaa Graafikon eväät. Siinä on perusasiat. Sen saa kai edelleen ilmaiseksi liittyessään Sarjakuvantekijöihin, Grafiaan tai Kuvittajiin. Kaksi viimeistä ottavat tietyissä kouluissa opiskelevat suoraan opiskelijajäsenikseen. Kuvittajissa opiskelijajäsenyys taitaa olla ilmaista. 

Kelan päätöksistä kannattaa valittaa, ottaa yhteyttä kollegoihin, em. järjestöihin, ammattiliittoon (esim. TaKu).
« Viimeksi muokattu: 08.02.2007 klo 23:06:47 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #73 : 08.02.2007 klo 23:04:06 »
Jos haluaa sarjakuvataiteilijaksi, tärkeää on hankkia koulutus, mikä tahansa koulutus!

Hitsin vitsi, tämä siis juuri meni itselläni pieleen. Olin kymmenen vuotta sitten lyhyen pätkän aikaa tuntiopettajana TAIKissa, ja sielläkin sanottiin, että harmi, kun ei sulla ole tutkintoa, nimittäin liksa olisi heti korkeampi kuin vain "erikoisasiantuntijalla".

Tuo vapaa taiteilija = käytännössä yrittäjä on se mikä kuulostaa vaikealta.

Se on sellaista "suoraan altaan syvään päähän" -juttua. Kun päässäsi on toimivat aivot, osaat ottaa tarvittavat harkitut riskit.  Ja jättää ne harkitsemattomat ottamatta. Kysy ongelmatilanteissa apua kaikilta, joiden uskot osaavan neuvoa. Äläkä jätä avunhuutoa viime tinkaan tai liian myöhään. Sen virheen itse tehneenä voin kertoa, että sanomista tulee.

Toivotan onnea tästedes, kuten aina.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #74 : 08.02.2007 klo 23:44:22 »
Ei kun päinvastoin; juuri alussa sellaista kipeimmin tarvitsisi! Sitten kun on jo aikansa ollut alalla, luonut suhteita ja tullut tunnetuksi niin  homma pyörii huomattavasti helpommin.
Kyllä se noinkin on. Tarkoitin tuolla lauseella sitä, mitä olen aiemminkin sanonut, että sen ekan kaupan Hesariin tai muuhun isoon lehteen pystyy (ja kannattaa) tekemään itse, mutta kun haluaa saman sarjan kymmeniin tai satoihin lehtiin, silloin agentti/manageri on välttämätön. Varsinkin jos tekee päivittäissarjaa, ei ehdi edes ajatella markkinointia.

Alussa tietysti kaikki on epäselvää, niin kuin on luonnollista, mutta silloin pitääkin kysellä, etsiä tietoa, käydä kursseja, kouluja, lukea kirjoja, selata nettiä tms.