Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 174624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #15 : 01.01.2007 klo 17:55:33 »
Kyllä tässä toimeen on tultu varsin mukavasti. Mutta on tää niin hemmetin kivikkoinen tie, että välillä sitä mielummin hakkais vaikka halkoja päivät pitkät jossain metässä. Se ois helppoa eikä tarvis ajatella mitään. Ajattelu on raskasta. Voi että se on raskasta.


Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #16 : 01.01.2007 klo 22:19:18 »
Pahoittelen epätarkkuuttani ja kiitän poikia tietojen täsmentämisessä brutto- ja nettopalkan osalta sekä veroasioissa. :)
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #17 : 02.01.2007 klo 08:49:54 »
Kyllä tässä toimeen on tultu varsin mukavasti. Mutta on tää niin hemmetin kivikkoinen tie, että välillä sitä mielummin hakkais vaikka halkoja päivät pitkät jossain metässä. Se ois helppoa eikä tarvis ajatella mitään. Ajattelu on raskasta. Voi että se on raskasta.

Ja se muuten viduttaa kun on improvisoinut sarjakuvaa jossain valmennustilaisuudessa 7 tuntia putkeen, sit valittaa väsymystä toimistossa työskentelevälle kaverilleen, joka ei tajua mikä siinä nyt on niin raskasta kun itse tekee jopa 9 tunnin työpäiviä...
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #18 : 09.01.2007 klo 11:00:07 »
Kyllä tässä toimeen on tultu varsin mukavasti. Mutta on tää niin hemmetin kivikkoinen tie, että välillä sitä mielummin hakkais vaikka halkoja päivät pitkät jossain metässä. Se ois helppoa eikä tarvis ajatella mitään.

Sama olo ollut itselläkin aina toisinaan, tosin halkojen hakkaamisen sijaan tekisin todennäköisesti jotain muuta. (Hakkaisin vain omaan jalkaani ja sitten ei olisi hauskaa. :P)

Tosin itse en tule vielä toimeen sarjakuvilla, ja tuskin koskaan tulenkaan; tuntuu siltä ettei osaa pyytää "kunnon" hintoja ja silloin kun pyytää ei niitä kukaan suostu maksamaan. Lisäksi pelottaa freelancerina olo kun pitäisi itse osata hoitaa kaikki ja ymmärrän noista asioista yhtä paljon kuin etana metsänhoidosta. Tai no ok, ehkä hieman enemmän... mutta silti... :-\

Nyt opiskelijana aika ei edes riitä mihinkään ja ironista kyllä, olen joutunut kieltäytymään monesta hommasta joita parin vuoden päästä saattaa kovasti kaivata. Mikäli siis on freelancer. Toisinaan tuntuu siltä että pitäisi tyytyä johonkin perusduuniin, mutta kun eivät nekään työpaikat nykymaailmassa ole pysyviä.

Ja nyt kun on taas angstattu niin voi vielä todeta ettei kannata heti alkuunsa luovuttaa. Menestys riippuu siitä kuinka paljon on valmis tekemään töitä sen eteen, kuten tässä on aiemminkin todettu.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #19 : 19.01.2007 klo 15:26:15 »
Kyllä sarjakuvia piirtämällä elää näköjään... kunhan vaimo käy työssä. Jos asuisin yksin, eläisin juuri ja juuri piirtämällä. Ruokaa se on nuudelikin!

Pitäisi markkinoida itseään, että sais lisää hommia, mutta kun ei jaksa...

 8]

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #20 : 19.01.2007 klo 15:29:27 »
Kyllä sarjakuvia piirtämällä elää näköjään... kunhan vaimo käy työssä. Jos asuisin yksin, eläisin juuri ja juuri piirtämällä. Ruokaa se on nuudelikin!

Tämä antaakin virkistävän lisän tuohon Särkkäri-vääntöön. :)

Syö perunaa, siinä on paljon halvempi kilohinta kuin nuudelissa.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

N.Itämäki

  • Vieras
Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #21 : 07.02.2007 klo 18:58:52 »
Mä oon kuullu, et Suomes sarjakuvapiirtäjille ei oo oikeen työpaikkoja. No, onko töitä paremmin muualla maailmassa?  ???


keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #22 : 07.02.2007 klo 19:32:39 »
Suuremmalla kielipohjalla voi sarjakuvantekijäkin päästä vakinaiseen työhön.

Japanissa, englanninkielisessä maailmassa, ranskan kielialueella ja vaikkapa Argentiinassa löytyy vahvempia ammattikuntia kuin täällä mutta kyllä Suomikin on sarjakuvallisesti vahva maa.

Enimmäkseen alan väki saa tienata lisää opettamalla, kuvittamalla ja graafisella suunnittelulla.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #23 : 07.02.2007 klo 20:47:44 »
Suuremmalla kielipohjalla voi sarjakuvantekijäkin päästä vakinaiseen työhön.

Enimmäkseen alan väki saa tienata lisää opettamalla, kuvittamalla ja graafisella suunnittelulla.

Suomessakin hyvä tekijä voi tulla toimeen pelkällä sarjakuvalla, mutta hyväkään ei välttämättä onnistu. Menestyminen on monesta asiasta kiinni: lahjakkuus, sinnikkyys, menestymisen nälkä, onni, vanhempien/oma varallisuus jne. Käytännössä moni elättää itsensä muilla töillä tai vaimonsa työllä. Täytyy muistaa että Suomi on pieni kulttuurialue, ja täältä on hyvin luontevaa (tai pakko) suuntautua myös ulkomaille.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #24 : 07.02.2007 klo 20:53:23 »
Täällä on jo keskustelua aiheeseen liittyen: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=7555.0

Ketjun aloittajalle voisin kyllä suositella johonkin muuhun työhön suuntautumista leivän hankkimiseksi ja sarjakuvien tekemisen pitämistä harrastuksena.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #25 : 07.02.2007 klo 21:00:59 »
Jos perinteistä työpaikkaa hakee, sellaisia tuskin löytyy. Sarjakuvapiirtäjät ovat enemmänkin tavallaan yrittäjiä, freelancereita; heille ei makseta säännöllistä palkkaa, vaan he tienaavat sen mukaan, paljonko töitä saa myytyä.

Suomessa ei työtä paljoa ole, muuta (sarjakuviin liittymätöntä) kuvitustyötä on huomattavasti enemmän.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #26 : 07.02.2007 klo 21:19:08 »
Jos haluaa piirtää vain sellaista sarjakuvaa kun itse haluaa ja ei ole kiinnostunut tekemään kuvitusta esim logoja ja muita, niin parasta varmaan hankkia joku normaali päivätyö jota ei tarvitse kotona miettiä ja käyttää sitten vapaa-ajan harrastuksen parissa eli tekemällä mieluista sarjakuvaa. Sitten kun on tehnyt mielestään hyvän ja painokelposen sarjakuvan  niin voi sitä yrittää tuputtaa kustantajalle saaden mainetta muttei mammonaa.
Voin olla väärässä koska ei ole asiantuntemusta kyseisestä asiasta ollenkaan, olen vain saanut tälläisen käsityksen.

N.Itämäki

  • Vieras
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #27 : 07.02.2007 klo 22:05:10 »
Täällä on jo keskustelua aiheeseen liittyen: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=7555.0

Ketjun aloittajalle voisin kyllä suositella johonkin muuhun työhön suuntautumista leivän hankkimiseksi ja sarjakuvien tekemisen pitämistä harrastuksena.

 Mä haluan sarjakuvapiirtäjäks koko sydämestäni! Tuo oli tylysti sanottu.  >:(

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #28 : 07.02.2007 klo 22:21:05 »
Mä haluan sarjakuvapiirtäjäks koko sydämestäni! Tuo oli tylysti sanottu.  >:(

Monella lienee aika ...realistinen asenne sarjakuvilla elämiseen, mukaan lukien itselläni (vaikka sitä voisi pikemminkin kutsua pessimismiksi... *köh*)

Timo tuolla sanoikin monta asiaa jotka vaikuttavat siihen menestyykö sarjakuvantekijänä vai ei. Suureen osaan niistä voi kuitenkin onneksi vaikuttaa itse. Yleensä ammattilaiseksi tuleminen vie vuosia ja kaikki eivät siinä koskaan onnistu. Tärkein asia jutussa on tehdä kovasti töitä, jos ei yritä ei luonnollisesti voi onnistuakaan. ;) Mutta helppo tie se ei missään nimessä ole.

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Re: Sarjakuvapiirtäjä huono ammatti Suomessa?
« Vastaus #29 : 07.02.2007 klo 22:24:43 »
... Menestyminen on monesta asiasta kiinni: lahjakkuus, sinnikkyys, menestymisen nälkä, onni, vanhempien/oma varallisuus jne. ...

Sokea onni on ehkäpä ratkaisevin, luulen ma.

Sinnikkyyttä olen omasta puolestani paraikaa laittamassa testiin: Anni Isotalo -albumisarja on ollut nyt vuoden ulkona, ja tähtäin on astettu viiteen vuoteen, että josko alkaisi olla siinä vaiheessa katu-uskottavuutta. Rahat on kumminkin loppu, että se sinänsä ei vaikuta yhtään mihinkään... Laihtunut kyllä olen.

Mutta tänään viimeksi kuulin, että "ai sinäkö olit sen mariankoodin piirtänyt, se oli kyllä kiva". Mukavasti lämmitti tuo kuulla. Ja pääsinpä sanomaan, että sille on jo jatkoakin.

Niin joo: näyttäisi olevan kumminkin niin, että ihan kuin kirjoissakin, myös sarjakuvissa kysytään, onko sinulla tarpeeksi taitoa ja varmuutta tehdä peräkkäin monta tasalaatuista juttua. Ja onkos se eka jo valmiina, että nähdään, mitä olet saanut aikaan.

Joudut todennäköisesti unohtamaan suuremmat palkkatoiveet aluksi. Jos saat sarjiksista rahaa, se on sitten aina iloinen yllätys. Tai lähde tosiaan tarjoamaan työpanostasi ulkomaille; nykyään etätyö helpottaa sitäkin, kun lähes kaiken voi siirtää tiedostoina asiakkaalle. Mutta aloitus on siinäkin hankalaa.

Ja vaikka pitää sarjakuvauralla varautua siihen, että saa sietää paljon pahaa mieltä, niin pitäähän nykyään kaikissa muissakin hommissa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/