Kirjoittaja Aihe: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)  (Luettu 243438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Kouvalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 516
Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« : 20.05.2003 klo 13:04:10 »
Tämmöinenkin ehdotettiin aloitettavaksi joten ampu tulee:

Kirjoita tämän viestiketjun jatkeeksi lyhyt tai pitkä - ihan miten vain tuntuu - esittely itsestäsi ja sarjakuvaharrastuksistasi. Kuka olet, mistä olet, minkä ikäinen, -näköinen jne (mitä nyt aiheelliseksi näet paljastaa) ja miten syvälle olet sarjakuviin sekaantunut tekijänä, lukijana, harrastajana tai minkä roolin puitteissa hyvänsä. Mainitse myös rohkeasti saavutuksesi sarjakuvan saralla, mikäli sellaisia mieleen juolahtaa.

Uhraudun yhteisön puolesta aloittamalla tämän piinakierroksen:

Nimi: Juha Kouvalainen
Ikä: 23
Asuinpaikka: Iisalmi, Ylä-Savo
Koulutus: YO-98, Tradenomi AMK
Ammatti: Sarjakuvantekijä, yrittäjä

Miten sekaannuin mokomaan vitsaukseen:
Sarjakuviin muistaisin sekaantuneeni jo joskus nuorna poikna 80-luvun alkupuolella/puolivälissä lehtienkeräyslaatikosta löytyneiden Aku Ankkojen myötävaikutuksella. Tuohon saakka viihdenälkäni taisi tyydyttyä vain Pupu-Tupunasta ja Rasmus-nalleista, kunnes tajusin, että sarjakuviakin voi lukea, vaikka ei osaisi vielä lukea.

Myöhemmällä iällä innostuin sarjojen piirtämisestäkin ja ensimmäiset sarjani olivat kauheata mättöä Akun ja Roopen seikkailuista yhteen nidotuilla ruutupapereilla puuvärein tuotettuina. Jossakin vaiheessa haksahduin jopa melkein kiristysmentaliteetilla kauppaamaan näitä teosten irvikuvia äidille ja mummolle.

Tämän jälkeen on kai tullut tehtyä ihan oikeitakin sarjakuvia, joista uusimpana verkosta löytyvä strippisarjakuva Loikan vuoksi.

Sarjakuvanteon ja harrastuksen ohella leipää on kaadettava minkä polle syö (äh kun miten se meni..) myös hieman muiltakin viestinnän aloilta.

Toimin myös tämän sarjakuvaportaalitskun teknisenä toteuttajana ja satunnaisena sisällöntuottajan.

Oolraidi, seuraava potilas!


Eya

  • Iiihan huria!
  • Jäsen
  • Viestejä: 15
  • Vinku?
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #1 : 20.05.2003 klo 13:56:55 »
Minä voin uhrautua sitten seuraavaksi tälle tiedonjanoisten alttarille.

Nimi: Kaisa Hirvonen, Eya, Roksu, minkä nyt kukakin keksii
Ikä: 21 vuotta
Asuinpaikkana toimii Jyväskylä, alunperin kotoisin Varkauden seudulta. Perisavolainen maahanmuuttaja. Selvästikin.
Koulutus: YO-01, tällä hetkellä poukkoilen yliopistolla.
Ammatti: Vielä hakusessa. Touhuan tekniikan alalla enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi, paljon TNNet Oy:n tiettymillä suhteiden ansiosta.

Roolijako sarjakuvissa on lukija pääosin, yllättäen. Joskus kauan sitten innostuin Aku Ankoista minäkin, vieläpä samoista Taskareista kuin Kouvalainen. Olen melkein sukua julkkikselle! Wow! Sittemmin olen tavaillut reilummin Ryhmä-X:ää ja kumppaneita. Ehdottomia suosikeita yhäkin Pinien ElfQuestit (joista ei ole mainintaa Suomessa juuri missään. Vää.) ja Luupäät. Nainen kun olen. Huoh.

Joskus nuorempana piirtelin itsekin massiivista sarjakuvaideaani, mutta sittemmin kasvoin kyseisestä juonesta ohi. Nyt olisi tarkoitus taas piirtää yksi lyhytsarjis pitkästä aikaa.

Harrastan piirtämistä hullun lailla, lueskelen, sählään tietokoneiden parissa, avustan vapaaehtoisena työntekijöitä heidän pitkällä matkallaan hulluuteen ja olen muutenkin hiukan hankala.

<edit> Korjailenpa tässä muutamaa kirjoitusvihreätä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2003 klo 13:59:16 kirjoittanut Eya »
Mää se olen se, kun pelaa ja touhuaa pelimaailmassa. Kurkatkaa tuosta:
www.avatar.fi
www.tnnet.fi

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #2 : 20.05.2003 klo 16:37:55 »
Hei. Minun nimeni on Otto. Minä olen sarjakuvaholisti.

Omalta osaltani sarjakuvien kuluttaminen alkoi 1980-luvun lopulla harmittomana kioskilehtien seuraamisena, mutta eskaloitui myöhemmin kaikenlaisen sarjakuvan pakkomielteiseksi lukemiseksi. Kalliin fiksaation olen rahoittanut työskentelemällä ohjelmoijana.

Viime vuosina tämä mielenhäiriö on yltynyt sellaisiin mittasuhteisiin, että olen ryhtynyt arvioimaan sarjakuvajulkaisuja eri foorumeilla, kuten sivustollani, aihetta käsittelevissä lehdissä sekä viimeisimpänä täällä Kvaakissa. Kvaakiin suunnittelen kirjoittavani sarjakuviin liittyviä artikkeleita, joissa minua syystä tai toisesta kiinnostavaa sarjakuvailmiötä tutkaillaan eri näkökulmista, etenkin omastani.

Mitäpä vielä? Paras blogi on DPH. Parasta musiikkia soittaa EBM. Paras sarjakuvahahmo on Alan Moore.

Nähdään ruutujen välissä.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #3 : 20.05.2003 klo 21:03:44 »
Hei, minä olen Rami. Pystyn lopettamaan ihan milloin vain huvittaa, mutta juuri nyt ei huvita.

Olen lukenut supersankarisarjakuvia pikkupojasta saakka. Nyt olen jo iso poika.

Hankittuani sähköpostin ryhdyin pommittamaan suosikkilehtiäni lukijakirjeillä. Minut saatiin lopettamaan pari vuotta sitten tekemällä minusta Spider-Manin (tai kuten minulla on sitä tapana kutsua, Hämähäkkimiehen) suomentaja.

Kirjoitan epäsäännöllisiä kolumneja Oton sivustolle. Kvaakiin kirjoitan arvioita sellaisista sarjakuvista, joihin Otto ei suostu koskemaan.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Palonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
  • Uskonto on vaara
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #4 : 21.05.2003 klo 05:58:03 »
Jos määki sitte ittestäni vaihteex puhusin.

Nimi: Palonen. Etunimet ovat hienosteloa ja rikkaiden etuoikeutta.
Ikä: 33 vuotta
Asuinpaikka: Vantaan ghetto, alunperin Kehä I:n sisäpuolelta, neljännen polven Hesalaisia. Jengipetturi siis.
Koulutus: Kiinnostavaa kuin kilo kuraa... Teknikkoa, merkonomia, häviäjä.
Ammatti: Yöjakeluesimie. Kuulostaa miehekkäältä on perseilyä, surffailua ja tuhmien puhumista.

Sarjakuvia lukenu aina, musta on mustavalkonen kuva jostain vuodelta 70, kun köllin potkupuvussain lepolassessani käsissäin Asterix. Väärinpäin tosin, mutta oon mä jo niin paljon kehittyny, että nyt osaan tunnistaa koska sarjis on oikein päin. Ja nyt osaan jo lukea.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #5 : 21.05.2003 klo 12:22:57 »
Moro moro. Mä oon toi Kaltsu. Tamperelainen sekatyömies. Sarjakuvista tykkään. Mää tänne varmaan jotain enemmänki joskus kirjottelen. Nyt pitää mennä. Töitä nähkääs.


ozz

  • Jäsen
  • Viestejä: 28
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #6 : 22.05.2003 klo 13:52:42 »
Nimi: Antti Räsänen
Ikä: 18
Asuinpaikka: Joensuu
Koulutus: Opiskelen av-viestintää
Ammatti: Yrittäjä

Aloitin sarjakuvaharrastukseni Marveleiden parissa, mutta nyt lempparisarjikseni on Spawn, joka ei enää edes ilmesty täällä takahikiässä, perkeles  :'(
Tutustu tiimimme sarjakuviin osoitteessa www.lecturecomics.com

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #7 : 22.05.2003 klo 14:56:45 »
Nimi: Jani, tunnetaan myös joissakin työhommissa nimellä Ruutujätkä.
Ikä: 15
Asuinpaikka: Helsinki
Koulutus: Rock'n roll highschool ja vähän jotain medianomiopintoja, tai enemmänkin mediakoulussa hengailua ja sluiboilua...
Ammatti: Olen julkinen palvelija ja valtion leipää syön...

Sarjakuvien pariin päädyin kun huomasin, että niitä on huomattavasti mukavampi lukea kuin koulukirjoja tai päätaloa. Ja lisäksi sarjakuvia piirtämällä sai matematiikan, terveystiedon ja fysiikan tunnit vierähtämään huomattavasti rattoisemmissa merkeissä. Liikuntatunneilla ei muuten sarjakuvien piirtäminen onnistunut, mutta siksipä olenkin tällainen atleetti!

Maailman paras sarjakuva on Tomi Riionheimon Eläkeläiset: Ajankohtaistoimitus, koska se yllättää aina.

Kovin supersankari on kaverini piirtämä Exploding Man. Sen voimat on vähän samalaiset kuin Hamasin itsemurhapommittajalla, paitsi että Exploding Man pystyy kokoamaan itsensä iskun jälkeen!

Koska olen epäonnistunut sarjakuvataiteilija, niin tyydynkin vain katkerana arvostelemaan muiden tekemisiä.

Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

kespa

  • Jäsen
  • Viestejä: 839
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #8 : 22.05.2003 klo 15:12:22 »
No kai minäkin sitten, kun kerta muutkin...

Nimi: Hannu Kesola, kespa
Ikä: 18
Asuinpaikka: Vesilahti
Koulutus: YO-03
Ammatti:  Ei ole toistaiseksi, mutta nyt työskentelen erilaisten sijaisuuksien parissa ja kirja pitäisi kuvittaa.

Sarjakuvaharrastus alkoi Aku Ankasta sekä Marveleista ja myöhemmin sain oudon intohimon ruveta tekemään sarjakuvia myös itse.
Minäkin suosittelen Ozzin tapaan kaikkia käymään tiimimme sivuilla: www.lecturecomics.com

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #9 : 22.05.2003 klo 19:09:46 »
Olen Vesa Kataisto, kohta 35 vuotta ja luen edelleen sarjakuvia. Kuusi vuotta ja rapiat sitten perustettiin tänne Turkuun tämmöinen sarjakuvabaari/kahvila Cosmic Comic Cafe, joka on edelleen pystyssä. Toisin kuin oululaisten oma viritelmä Cafe Milou, joka oli suora hiilipaperikopio Cosmicista. Että kai me sitten ollaan onnistuttu, kun matkitaankin. Periaatteenani on, jotta kyllä sarjisbaareja saisi olla Suomessa enempikin, jos vaan omaleimainen linja löytyy sekä joku aktiivinen "hyödyllinen idiootti", joka tuntee sarjakuvantekijät ja pienellä palkalla järkkää sarjakuva-aiheista toimintaa kys. baariin. Juu nääs. Lisää löpinää osoitteessa www.cccafe.fi
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tohtori mustekala

  • Vieras
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #10 : 22.05.2003 klo 21:32:06 »
Jeps, perässä tullaan...

Nimi: JPeltonen
Ammatti: C64 -> 386SX -> 486DX -> ATK-hörhö

Sarjakuvien lukijahan minäkin nykyisin olen. Nuorempana tuli piirreltyä paljon, myös sarjakuvia, mutta ihan siis omaksi huviksi vain. Maalailuharrastus pitäisi saada käyntiin joskus lähitulevaisuudessa, kun tilanpuute hieman helpottaa.

Itse asiassa sarjisten luku jäi moneksi vuodeksi, kunnes ihan viime aikoina olen taas innostunut lapsuuden vanhasta ihastuksesta. Huomasin, että Helsingin kirjakaupoistakin sai helposti hankittua loistavaa Preacheriä, mutta se varsinainen sysäys oli kuitenkin netin kautta hankittu The League of Extraordinary Gentlemen, vol.1-kirja. Eikä paluuta entiseen enää ollut...

Tekijäpuolelta suosikkeja löytyy lukuisia, mutta mainitaan nyt muutama: Hugo Pratt, Benoit Sokal, John Byrne, Jeph Loeb ja Alan Moore. Lisäksi kunniamaininta pitäisi varmaan antaa lapsuuden idolille, eli Chris Claremontille. Tuo viimeisin juontaa ihan vain kultaiselta 80-luvulta ja varsinkin niistä Suomessa 84- ja 85-vuosina ilmestyneistä Ryhmä-X -lehdistä.

Mutta se siitä. Annetaan tilaa seuraavillekin.

- Tri Mustekala

Kääkkä

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaak!
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #11 : 23.05.2003 klo 08:11:18 »
Näköä, kokoa ja pahapäistä luonnetta kuin evakkomummu Lempin ja Iines Ankan sekasikiöllä.

Jos voisi, eläisi ja tekisi kuin Corto Maltese - totuus on toki enemminkin pelkkää B.Virtasen luuserointia.

Lemmikiksi kelpaisi Läski-Freddyn kissa vaan ei kuuna päivänä Karvinen. Wagneriakin voisi paremman puutteessa harkita... hmm.

Olviseuraksi, sarjakuvabaariin tietty, ottaisi Touho-serkun, Tarkastaja Ankardon, Friikkilän pojat ja Sokeri Sakarin; kuria ja järjestystä pitämään itseoikeutetusti Kung-fu poliisit. Siitä ei bileet paranisi! ;D
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä!

Janne Yliruusi

  • Jäsen
  • Viestejä: 115
  • Tappajakarhun paluu
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #12 : 23.05.2003 klo 11:27:00 »
Jaahas, jaahas...

Ikä: 27 eli ikäloppu muttei vieläkään aikuinen
Kotipaikka: Muutin äskettäin Vantaan ghettoon 26 vuoden jälkeen Espoon ghetosta.
Koulutus: Medianomi AMK, graafinen suunnittelija
Ammatti:   Koulutusta vastaamatonta palvelutyötä teen. Käytännössä kuitenkin lähinnä surffaan netissä ja jauhan joutavia tämän kaltaisilla foorumeilla.
Ulkonäkö: Fyysinen olomuotoni on hiilipohjainen. Tai niin olen ainakin sarjakuvista oppinut.

Sarjakuvista innostuin jo nuorena pian sen jälkeen kun minulle yksi vuotiaana tilattiin Aku Ankka. Yhdeksän tai kymmenen vuotiaana Marvel-maailma sitten imaisi minut mustaan aukkoonsa noin seitsemäksi vuodeksi (rikoinko peilin tai jotain?). Tänä aikana piirsin myös itse ahkerimmin sarjakuvaa. Taso ei tosin ollut korkealla joten ei siitä enempää. Viime vuodet (n.10 vuotta...) olen ollut kiinnostuneempi elokuvista, musiikista (progressiivinen rock) ja graafisesta suunnittelusta kuin sarjakuvista. Nyt ruutujen maailma on alkanut kuitenkin jälleen kiinnostamaan ja tarkoitus olisi ottaa selville missä sarjakuvamaailmassa nykyisin mennään ja kenties piirtää vähän itsekin taas jotain. Täältä lisää turhaa tietoa: yliruusi.com

Että tälläistä. Erittäin positiiviselta jutulta vaikuttaa tämä foorumi ja sivusto ylipäätänsä. Enköhän jotenkin  saa mahdutettua tämänkin sivuston seuraamisen "kiireisiin" työpäiviini...
"A waste of talent and electricity." John Peel on ELP

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 046
  • <><
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #13 : 23.05.2003 klo 14:36:52 »
Veli Loponen, vapaa taiteilija, Tampere.
Sarjakuvien parissa olen viihtynyt valtaosan pienestä elämästäni (ainakin 17 vuotta) ja piirrustellut niitä melkein yhtä kauan (alussa kauniita tikku-ukkosarjakuvia, sittemmin vähemmän kauniita tavallisia sarjakuvia).
Tällä hetkellä tuotan suurimman osan sarjakuvastani USA:n pienille, kristillisille (!?!) sarjakuvapiireille ja olen työstämässä ihka ensimmäistä albumiani loppusuoralla. Yksi uusimmista sarjoista on nähtävillä netissä osoitteessa http://www.christiancomics.net/challenge2/ siellä sivun alalaidassa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Vs: Kvaak.fi:n virallinen "esittele itsesi" -thread :)
« Vastaus #14 : 23.05.2003 klo 15:57:22 »
Moi, mä oon Jarkko
Ikä: 25 veeeee
Location: Rovaniemi  (alunperin Vaasasta)
Koulutus: Opiskelen viidettä vuotta graafista suunnittelua Lapin Yliopistossa.

Piirrän tuota Desert Rocks -nettisarjista, http://www.urova.fi/home/opiskelijat/jnaas/wwwdr/drs.htm ja olen piirtänyt myös muita sekalaisia sarjiksia. Nettisarjakuvat ovat kiinnostaneet paljon viime aikoina, olen myös tekemässä gradua aiheesta.

Näistä tykkään:

Sarjakuvat: Hugo Pratt, Peter Bagge, Katsuhiro Otomo, Jeff Smith, Crumb, Shelton... 100 Bullets, Valerian, Kramppeja & Nyrjähdyksiä... ja monta muuta.