Uuden Dredd-filmatisoinnin jälkeen iski mahdoton hinku hankkia yrmyleukaa vuosikymmenen tauon jälkeen sarjakuvamuodossa.
Tarkoitus oli tarttua Suomessa julkaisemattomaan materiaaliin ja tässä suhteessa on jälleen kiitettävä Kimmo Lakomaa, joka on listannut tunnollisesti 2000 AD -julkaisut
sivuillaan.
Judge Dredd - The Complete Case Files -sarjan numeroon 14 tartuin, koska se sisältää
Necropolis-tarinakokonaisuuden, joka on kummitellut mielessä aina siitä saakka, kun tarinakokonaisuus 1990-luvulla julkaistun Jalavan lehden kirjepalstalla mainittiin.
John Wagner (joka käytti 2000 AD -sarjoja kynäillessään pseudonyymiä T.B. Grower) ja Carlos Ezquerra -kaksikko tuntui samoin turvalliselta valinnalta, olihan
The Apocalypse War eli Jalavan albumeissa 9-10 julkaistu
Operaatio maailmanloppu rautaisinta mahdollista Dredd-materiaalia.
Kaikesta huolimatta Necropolis osoittautui löysäksi kokonaisuudeksi, joka lähinnä mustasi mielen. Olihan tarinalla ajoittain hetkensä, mutta pääosin ne keskittyivät Dreddin taustoittaviin harharetkiin Kirotussa maassa. Kokonaisuus oli vähistä aineksista kasattu ja samaa nähtiin jo Jalavan albumissa 11: Kirottujen kaupunki (City of the Damned), joka ilmeisesti olikin jonkinlainen esiaste tarinalle. Tekijät laittoivat tarinan pakettiin Wikipedian mukaan ennen aikojaan, mutta pahuksen hyvä siitä tuli tähän sössöilyyn verrattuna.
Kaikesta tästä jäi vain kaipuu vanhoihin hyviin aikoihin ja siten tartuin The Complete Case Files -sarjan osaan 9, jonka mutustelin paljon tyytyväisempänä, vaikka tarkoitus olikin lukea tuoreempia tarinoita.
Kovin tarkasti ei kronologisuus minua hetkauta, onhan nämä aikanaan luettu sekalaisessa järjestyksessä, joten olisivat ne menneet nytkin, mutta keräilyvimma iski niin kovalla voimalla, että täytyy lukea aivan alusta alkaen. Kuuretket ja satunnaiset inhokit sivuutin kylmästi, mutta muutoin vanha materiaali on ollut aivan kelpo luettavaa.
Totta minua nyt eniten kiinnostaa lukea uudelleen klassikkotarinat eli The Apocalypse War (sarjan 5 osa) ja The Judge Child (sarjan 4 osa, Jalavan albumit 5-7), joka oli siis esinäytös tuolle Kirottujen kaupungille.
Harmi kyllä, Jalavan komeat mustavalkoiset albumit ovat minulle se ainoa oikea formaatti lukea Dredd-seikkailuja, vaikka toki 1985 ensi kertaa tavasin Caligulan hirmuvaltiuden absurdeja käänteitä.