Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1741205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #510 : 02.10.2007 klo 14:06:15 »
Kerran jos toisenkin sitä nyt sattuu... ei voi mitn että ideoita on maailmassa vain rajallinen määrä ja "kaikki on jo ollut olemassa", kuten Ihmeiden PikkuJättiläisestä jo opimme.

Jotenkin on erikoista jos seurailee ameriikkalaisia lehtisarjakuvia samanaikaisesti suomalaisten kanssa, sama idea tuntuu putkahtavan äbout samaan aikaan rapakon molemmilla puolilla. Se on sitä zeitgeistiä se.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

SAV

  • Vieras
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #511 : 04.10.2007 klo 14:19:51 »
Etsiskelin tässä miten Fingerporin piirtäjälle saisi viestitetyksi...  juttusi ovat helpottaneet vaimon joululahjaongelmat, olen jo sanonut aika monesti ettei muuta tarvita kun ostat Fingerporin albumin kunhan ilmestyy!

Parikin jutun juurta on jonkin aikaa pyörineet päässä, jotka sopisivat aiheeksi Fingerporiin.  Sopiiko tehdä ehdotus (vaikken juuri tuntemattomille ehdottele -- kaikki tuntevat apinan, mutta apina ei tunne ketään) ideasta:

Minua nimittäin ärsyttää sanonta "päätös otettiin tyydytyksellä vastaan".  Lienee jo vanhentunutta sanankäyttöä suomessa, mutta tuosta ja käydyistä palkkaneuvotteluista saisi väännetyksi hupia enemmänkin.  Copywriterin osa hoituisi ehdotuksen mukaisilla teksteillä, kuvien häpy/hävyttömyystason  suhteen on varmaan sinulla enemmän annettavaa.

Ko. stripissä mielessäni kangastelee kun etelärannassa käydään tiukkoja tuponeuvotteluja.   Viimein palkankorotukset julkistetaan, ja liiton jäsenet ottavat nämä vastaan tyydytyksellä  ;D.  Se, miten tuon jälkimmäisen tuon jälkimmäisen ruudun toteuttaa huonon maun rajalla kahareisin istuen onkin jo sopivan haasteellista.

Idea nro 2 liittyy samoin sanalla saivarteluun, joka onkin jalointa 'hüümöriä'.  Kolme ruutua:  ekassa kundi nousee pöydästä, ja kiittelee: kylläpäs maittoi.  Toisessa poistuu WC:stä sanoen, kylläpäs tuli syötyä.  Kolmannessa poistuu flikkakaveriltaan miettien kylläpäs tuli syödyksi.  Kolmannessa sais typyllä olla kaulassaan fritsuja yli normin...

Tiedä sitten sattuuko samalle aallonpituudelle nämät, mutta eiköhän noista jotain polttoainetta ideageneraattoriin olisi.

Janne Kuusinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 920
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #512 : 05.10.2007 klo 19:36:52 »
Taas on hienoa, ettei olla USA:ssa, jossa ym. viesti olisi käytännössä häätänyt Jarlan itsensä pois foorumilta. Homman nimihän on jenkeissä se, että mikäli tekijä(t) itse haahuilevat foorumeilla mukana, niin juoniehdotuksia + ideoita ei saa oikeus(juttu)syistä esittää, muuten tekijät kaikkoavat.

USA:ssa "ootte pölliny mun idean" -foliohattujen ongelma on (onneksi) hiukan eri luokkaa kuin Suomessa, toivottavasti ikuisesti.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 396
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #513 : 05.10.2007 klo 20:57:33 »
Taas on hienoa, ettei olla USA:ssa, jossa ym. viesti olisi käytännössä häätänyt Jarlan itsensä pois foorumilta. Homman nimihän on jenkeissä se, että mikäli tekijä(t) itse haahuilevat foorumeilla mukana, niin juoniehdotuksia + ideoita ei saa oikeus(juttu)syistä esittää, muuten tekijät kaikkoavat.

Mistä lähtien ideoita ylipäätään voinut patentoida? Eihän niitä tekijänoikeuskaan suojaa?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #514 : 05.10.2007 klo 21:49:24 »
Mä joskus ajattelin, että jos tekee 22 strippiä kuussa, niin varmasti joku vielä keksii että olen pöllinyt häneltä vitsin. Mutta ehkä kukaan ei halua tunnustautua Fingerpori-tasoisten vitsien isäksi. Itse olen alitajuisesti (en ikinä myönnä että tahallisesti!) pöllinyt ainakin Tilsalta ja Heikki-Pekka Miettiseltä.

Nimimerkille SAV: käyn läpi ja laitan muistiin kaikki ideaehdotukset. Harvoin jos ikinä käytän niitä sellaisenaan, mutta saatan joku päivä keksiä jonkun (mielestäni) hyvän variaation jostain ja silloin laitan kyllä myös original idean isän nimen strippiin.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #515 : 05.10.2007 klo 22:29:03 »
Mistä lähtien ideoita ylipäätään voinut patentoida? Eihän niitä tekijänoikeuskaan suojaa?
Ideoita ei, mutta tarinoita voi. Isoilla firmoilla (etenkin DC) on USA:ssa tosi tiukka politiikka tämän suhteen, eivätkä he esim. huoli lainkaan tarinaehdotuksia. Syyt siis nimenomaan oikeudellisia, ettei pian joku sitten haastaisi heitä oikeuteen, koska ovat varastaneet tarinan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Johannes

  • Jäsen
  • Viestejä: 181
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #516 : 05.10.2007 klo 23:06:26 »
Joskus on tullut vedettyä jotakin jostakin pois, kun joltakin on tullut ulos samantyyppinen tsoukki ajankohtaisiin aiheisiin liittyen.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #517 : 06.10.2007 klo 00:30:55 »
Kerran lähetin Pahkasikaan stripin, jossa lintuja bongattiin lyömällä niitä paistinpannulla, jolloin kuului "BONG". Lähetin sen ihan paria päivää liian myöhään eikä se ehtinyt jo painossa olevaan numeroon. Siihenpä oli joku toinen Pahkasika-mies tehnyt stripin, jossa lintuja bongataan lyömällä niin, että kuuluu "BONG". En epäile mitään vilunkia koskapa numero tosiaan oli jo painossa kun hengentuotteeni ilmaantui Tampereelle. Selkäpiitä kylmäävää synkroniaa pikemminkin...Lukijat olivat varmaan mielissään kun eri tekijöiden samansisältöinen strippi oli kahdessa peräkkäisessä Pahkiksessa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #518 : 06.10.2007 klo 09:30:41 »
Terveisiä Markku Paretskoilta, joka oli ilahtunut tavattuaan P. Jarlan ihan livenä Helsingin festareilla. Jouko Pukkila puolestaan bongasi Turun kirjamässyiltä tämmösen:
Kustannus Finkerpori, www.raijawestergard.suntuubi.com
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 803
  • #MeTammelat
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #519 : 15.10.2007 klo 11:21:48 »
Luin jostain aikoinaan, että "Amatöörit matkivat, ammattilaiset varastavat!"... ;D
Banaaninkuoreen liukastumisestakin voi tehdä aika monta variaatiota, ilman että matkii jotain vanhaa. Annan nopean esimerkin: Jos tapahtumaa ajattelee zeniläisittäin, niin joko olet itse banaaninkuori, tai sitten et enää tarvitsee banaaninkuorta ollenkaan, kohottuasi ylemmälle kömpelyyden tasolle... :P

Illodiini

P.S. Iski juuri silmään Ronkaisen motto, jossa lukeepi:
"Good designers borrow, great designers steal." Picasso. No, aika lähellä tuo on, mutta ei sama. Eihän? :-[
« Viimeksi muokattu: 15.10.2007 klo 11:47:10 kirjoittanut Illodiini »
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #520 : 15.10.2007 klo 20:29:49 »
Jotkut saattavat muistaa stripin, jossa Heimo Vesa ostaa laajakuvaisen kotiteatterisystemin, jolla katsoo elokuvaa "Pekka ja Pätkä neekereinä". Kuulin hiljattain että Hiltusen Väinämöisessä oli sama vitsi, niinkin pitkälle että moderneilla laitteilla katsottiin nimenomaan Pekkaa ja Pätkää! On mahdollista että olen nähnyt sen stripin joskus, tekisi mieli selvittää oliko se siinä Väinämöis-albumissa jonka olen lukenut. Mistä tarkalleen on kyse! Psyykkologit asialle, elektrodit päähäni.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Samone

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 536
  • Muumipappa
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #521 : 16.10.2007 klo 08:31:06 »
Tuon jutun muistan. Kuinkakohan moni Fingerporin lukija on myös lukenut saman vitsin Hiltusen tekemänä? Epäilen, että aika harva. Näin ollen tällaisista tahattomista matkimisista ei kenenkään pitäisi vetää hernepalkoa sieraimiin.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #522 : 24.10.2007 klo 06:45:13 »
Tämänaamuinen sienijuttu oli (hyvällä tavalla) yököttävä!  :laugh: Ja tämmöisiä sitä joutuu aamupalaa syödessä lukemaan...

Toisaalla Hesarissa oli iso värimainos herkkusienikastikkeesta, mutta Fingerpori vei tehot mainokselta aivan täysin.  :D
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #523 : 24.10.2007 klo 09:18:49 »
Tämänaamuinen sienijuttu oli (hyvällä tavalla) yököttävä!

Tulipa tuosta mieleeni, että tiskatakin pitäisi.
Työ on vienyt viime aikoina vähän liikaa aikaa.

Fingerpori pitää meidät elämän syrjässä kiinni. Kiitos, Jarla.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #524 : 24.10.2007 klo 10:08:09 »
Tässä tilanteessa, kun täytyy nyhjästä uusia strippejä, kannustus on paikallaan, kiitos.

 Jos muuten muistatte muutaman viikon takaa "remonttiale"-stripin jossa hookerit nojaavat lauta-aitaan, niin sen mallina Sörkän teollisuusalueella ollut tunnelmallinen aidanpätkä on näköjään jo purettu. Olen ajatellut valokuvata jonkinlaista kuvapankkia Sörnäisten ja Vallilan teollisuusalueista ennenkuin katoavat, jotenkin ne ovat mielestäni loistavaa Fingerpori-mallimaastoa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti