Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1741081 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #285 : 08.03.2007 klo 22:56:41 »
No pitääkö se minunkin täällä kehua -ettei vaan Jarlalla kihahda kohta kehu hattuun.

Tilasin Hesarin muutamaksi kuukaudeksi, että tietäisi välillä mitä pihamaan tuolla puolen tapahtuu - sarjiksia en meinaa ikinä muistaa Hesarista lukea, mutta nyt yritän opetella, kun sieltä löytyy jotakin lukemisen arvoista. Fingerpori saa Viivin ja Wagnerin tuntumaan aikansa eläneelle, vitsinsä loppuun kuluttaneelle näsäviisastelulle, muista täytesarjiksista tuleekin vain paha mieli - joten jätän ne lukematta. Jonkinlaisesta näsäviisastelusta FIngerporissakin lienee kyse, mutta on mukava, että jokaisessa stripissä on oma jujunsa - ehkä tällaisella irrallisella, avoimella konseptilla pystyy pitämään homman aika pitkään tuoreena.

Jarla on saanut kesytettyä vitsejään tarpeeksi sovinnaiselle tasolle, että niitä Hesarissa voidaan julkaista, mutta niissä on silti terää jäljellä - mitä tuollainen huumori tarvitsee. Minulla tulee sarjasta mieleen Mordillo, Harhama ja alkuaikojen Pulttibois.

Hattua voisi nostaa konseptin noin hyvästä haltuunotosta. Minä ajattelin jo että strippisarjis on ihan pystyynkuollut laji, mutta Jarla todisti ajatukseni vääräksi.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #286 : 09.03.2007 klo 08:56:19 »
Itä-Helsinkiläisenä minulle tulee Fingerporista mieleen tällä hetkellä Vartissa pyörivä strippiveteraani "Me muut", joka perustuu myös sanallisiin puujalkoihin. Kyllähän Fingerpori tulee ensimmäisenä lehdestä luettua, toisaalta en osaa sanoa kuinka paljon asiaan vaikuttaa tämä hypetys. Jeesuksen housujen sovitus, valonnopeus ja pullan kastaminen ovat olleet kaikki hyviä. Keep up the good work.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Tuukka Saturi

  • Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • Viestejä: 638
  • "That's a fact Jack!"
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #287 : 13.03.2007 klo 15:26:06 »
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=49889&tstart=0
tämän avauksen voisi jo printata ja laittaa kehyksiin! Nytpä lähtee taas uusi setti kuonaa Sanomataloon.

Ei oikein fungeeraa tuo hesarin palvelu. Kumma ettei valtion suurimmalla paikallislehdellä ole varaa kunnon servereihin.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #288 : 13.03.2007 klo 18:19:40 »
Ei oikein fungeeraa tuo hesarin palvelu. Kumma ettei valtion suurimmalla paikallislehdellä ole varaa kunnon servereihin.

Threadi alkaa sanoilla:
"6.3.2007 Hesarin Fingerpori on todella ruma ja loukkaava. Tämän palstan ohjeissa sanotaan, että kirjoittaja vastaa siitä, että hänen tekstinsä on lakien ja hyvien tapojen mukaista.

Fingerporin tekijän ei tarvitse tätä sääntöä noudattaa?"

Kyse taisi olla jommastakummasta niistä varsin kilteistä Jeesus-stripeistä. Kyllä tuollainen erikoishuomio hivelee....
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #289 : 14.03.2007 klo 09:49:10 »
Ottijatuota. Onko tämän päiväinen strippi sensuroitu?

Vaimo aamulla ihmetteli, että tänään ei Fingerporissa ollut mitään vitsiä. Itse keksin, että sanan "kassi" tilalla on varmaankin alun perin ollut jokin muu sana.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2007 klo 09:52:16 kirjoittanut pappa-sami »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #290 : 14.03.2007 klo 10:03:17 »
Ottijatuota. Onko tämän päiväinen strippi sensuroitu?

Vaimo aamulla ihmetteli, että tänään ei Fingerporissa ollut mitään vitsiä. Itse keksin, että sanan "kassi" tilalla on varmaankin alun perin ollut jokin muu sana.

Kassit on myös "synonyymi" kivespusseille.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #291 : 14.03.2007 klo 10:11:16 »
Harmillista, luulin että "kassien" kaksoismerkitys on yleisemmin tuttu. Pitää olla tarkempi jatkossa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #292 : 14.03.2007 klo 10:27:12 »
Höpöhöpö, Larsonia vapaasti lainaten, jos kaikki ymmärtävät vitsin, olet epäonnistunut.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #293 : 14.03.2007 klo 10:33:42 »
Höpöhöpö, Larsonia vapaasti lainaten, jos kaikki ymmärtävät vitsin, olet epäonnistunut.

Näin juuri. Ja luulen silti että 90% lukijoista homma on selvä. Ei kannata lähteä liikaa tuollaisia miettimään. Esimerkiksi Hagelberg on Holmenkollenissa viljellyt toisinaan näitä sisäänpäinlämpiäviä juttuja vaikkapa joulupukin sysimustasta sielusta, joka muistuttaa Mandelbrotin joukkoa, tunnettua fraktaalikuviota, joka sattuu myös olemaan sisältä sysimusta. Tai iloisesta miehestä, joka on varma, että vielä kaikki järjestyy. Mies ei ole vielä lukenut kirjaa, joka hänellä on aamiaispöydässä. Kirjassa lukee termodynamiikka. Itselleni juttu jäi erityisen hyvin mieleen, sillä olin sattunut juuri samana päivänä lukemaan artikkelin, jossa kerrottiin että termodynamiikan toisen säännön mukaan epäjärjestyksen määrä maailmankaikkeudessa kasvaa. Ajoitus ei olisi voinut osua enempää nappiin, ilman tuota tietoa strippi olisi mennyt minulta täysin ohi.

Niin... tarvitseeko kaiken toimia kaikille?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #294 : 14.03.2007 klo 11:11:32 »
Ei tarvitse, paitsi pölynimurin.

Kyllä se kaksi lukemista vaati tänään, mutta sitte loxahti. Kissa sarjakuvassa = aina hyvä. Paitsi Karvinen, joka ei ole kissa vaan sika kissan nahoissa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #295 : 14.03.2007 klo 11:39:28 »
Koskaan ei ole liian vanha oppimaan uutta. Onneksi on tämä kvaakki. Kiitokset JanneT:lle.

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #296 : 26.03.2007 klo 18:04:35 »
Niin... tarvitseeko kaiken toimia kaikille?

Ei tarvitse minunkaan mielestäni.

Termodynamiikan toinen pääsääntö oli mielestäni todella hauska. Ei mitenkään tavattoman korkealentoinen, mutta hauska ja herra Hagelbergin raaputtamana tyylikäs. Luen jostakin syystä sellaisia mieluummin kuin kassivitsejä.

Tankkistrippi oli muuten hauska.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #297 : 26.03.2007 klo 18:06:17 »
Selittäkääs mulle täällä se tankkivitsi. Meni ihan ohi. Otin sen kylläkin hyvän sarjan merkkinä - kuten täälläkin on mainittu, kaikista stripeistä ei tarvitse tajuta kaikkea. En minä tajua kaikkia Gary Larsoneitakaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #298 : 26.03.2007 klo 18:15:04 »
Selittäkääs mulle täällä se tankkivitsi.

Olisi kiva tietää mitä piirtäjä ajatteli sitä tehdessään, mutta taitaapi naureskella huulipartaansa kun me muut yritämme sitä toisillemme selitellä.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Fingerpori, ent. Karl-Barks-Stadt
« Vastaus #299 : 26.03.2007 klo 19:06:08 »
Selittäkääs mulle täällä se tankkivitsi. Meni ihan ohi. Otin sen kylläkin hyvän sarjan merkkinä -

Mä en osaa pitää sellaista hyvänä merkkinä! Siis ekassa ruudussa Heimo Vesa jättää mummun yksin autoon. Sen auton, jossa mummo on, edessä näkyy tyhjä parkkiruutu. Tokassa ruudussa (joka jatkuu suoraan ensimmäisestä, strippi voisi olla yksi kuva mutta väliin oon tehnyt "katuojan) hönön näköinen kuski alkaa harjoitella taskuunperuutusta isolla tankilla. Ajattelin että tästä voisi päätellä jatkossa seuraavan kauhua. Mutta ei. Pahoittelemme.

Miltä muuten näytti Hesarissa se painojälki tänään? Oli ekaa kertaa itse skannaamani se Fingerpori. Mulle tulee verkko-Hesari jossa sarjakuvat on giffisotkua.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2007 klo 19:08:32 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti