Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
108 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.9%)
Luen, kirjastossa
65 (23.8%)
En, turhan elitistinen
17 (6.2%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.2%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 235

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 336723 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ria

  • Vieras
Sarjainfo
« Vastaus #75 : 26.04.2004 klo 15:21:10 »
Sellainen kysymys että onkohan Sarjainfosta olemassa mitään sanahaku-systeemiä? Pitäisi löytää opinnäytetyötä varten referenssejä...

Ja vielä sellainen, että miten Sarjainfon numerointi-systeemi oikein ennen meni? Pitäisi löytää nro 32 (jostain 90-luvun alusta), mutta en löytänyt Sarjakuvaseuran sivuilta ko. numerosta mitään.

Tackar!

Ria

  • Vieras
Re:Sarjainfo
« Vastaus #76 : 26.04.2004 klo 15:28:53 »
niin siis sanahaku-systeemillä en tarkoita välttämättä nettihakua (vanhemmat numerot ei varmaankaan olisi tässä..), toki kätevämpi olisi sellainen...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjainfo
« Vastaus #77 : 26.04.2004 klo 16:48:31 »
Kokeiles tommosta:
http://www.uta.fi/~as66033/si.html
Tämäkin on vaan toisn numeroon jotain 100 tai 99 saakka.

Ja sitten on Sarjainfoissa 100 ja 50 julkaistu paperimuodossa indeksejä.

Timo

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjainfo
« Vastaus #78 : 26.04.2004 klo 17:54:03 »
Numero 32 on ilmestynyt vuonna 1981! (3/1981). Se oli Sarjakuvaseuran 10-vuotisjuhlanumero ja sisälsi mm. ensimmäisen indeksin Sarjainfoista. Helsingissä löytyy esim. TAIKin kirjastosta.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2004 klo 17:55:08 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Sami S.

  • Vieras
Sarjainfon nykytila
« Vastaus #79 : 07.07.2004 klo 13:41:57 »
Ehkä tämä olisi enemmän gallup-kysymys mutta silti: mitä mieltä Sarjainfosta nykyään? Itse olen päättänyt olla lukematta koko lehteä saati tilaamatta. Uusi numero takaa aneyrysman kenelle tahansa vakavan kirjoittamisen ystävälle. Mikä juttu se on että Kvaak dominoi myös sitä lehteä. Päätoimittaja on Kvaak, tulevat taittajat on Kvaak, tuleva omakustannearvostelija on Kvaak. Enemmistö nykyisistä toimittajista on Kvaak.

Kvaak kvaak kvaak kvaak kvaak.

Lehden tarkoitus olisi ilmeisesti ajaa sarjakuvan asiaa. Muutakin kuin supersankarijuttuja ja Aku Ankkaa. Olenko väärässä? Omakustanteita ei ole arvosteltu vuoteen. Rumia omakustannemainoksia ei ole julkaistu vielä pidempään aikaan. Itselleni Info on se ainoa paikka kuulla uusista tekijöistä ja lehdistä. Aku Ankat ja muut kammot mainostavat itseään jo ihan tarpeeksi tien poskeen pystytetyissä ulkomainoksissa ettei niitä tarvitse mielestäni ruotia "alan tärkeimmässä" ts. ainoassa lehdessä. Sama juttu pätee isojen kustantamojen albumeihin. Niiden arvostelut voi lukea paremmin kirjoitettuna mm. Helsingin Sanomista tai muista sanomalehdistä.

Kysynkin siis että mikä on Sarjainfon funktio nykyisessä muodossaan? Jonkinlainen leikki/harjoituskenttä aikamiespojille vai mikä?

Kenelle tästä voi oikein valittaa? En haluaisi matkustaa kolmeasataa kilometriä helsinkiin pelkästään siksi että esittäisin mielipiteeni sarjakuvaseuran kokouksessa. Olen sentään tilaaja. Kai minulla on oikeus vaatia jotakin laatua? Vai ei?

Ainoa tapa vaikuttaa lienee että lopettaa lehden lukemisen. Kaiholla muistelen niitä aikoja kun Harto Hänninen luotsasi lehteä näkemyksellä ja älykkäästi. Toista on nykyään. Mutta herää kysymys, onko Sarjainfo pelkkä kuvajainen sarjakuvan tilasta Suomessa herran vuonna 2004.

Tätäkö se on?

Sami S.

tertsi

  • Vieras
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #80 : 07.07.2004 klo 13:50:21 »
Minusta on OK, että Sarjainfossa käsitellään mainstreamia. Voisi käsitellä enemmänkin esim. piirtäjäesittelyjen muodossa. Ei niitä Hesarissa ole. Ja kaikille ei sentään vielä tule Hesaria.

Aikoinaan kypsyin täysin, kun Sarjainfo  oli täynnään marginaalikamaa.


Kai ne kaikki on kvaak, kun täällä Kvaakissa on kaikki, toivottavasti.

Ja kait Sarjainfossa otetaan kiitollisena vastaan juttuja. Eli sormet vaan näppikselle ja kirjoittamaan itse.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #81 : 07.07.2004 klo 14:03:45 »
Mikä juttu se on että Kvaak dominoi myös sitä lehteä.

Ettei vain asia olisi niin, että Sarjainfo dominoi Kvaakia? Mutta älä huoli, minä pidän yllä vastarintaa...
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #82 : 07.07.2004 klo 14:12:41 »
Kvaakin maailmanvalloitus jatkuu. Hiljalleen kvaakkilaiset levittäytyvät kaikkiin johtaviin asemiin Suomen sarjakuvakentässä. Nyt Sarjainfo. Huomenna...  ;D

Vakavasti. Kuten Tertsi sanoi kaikki on kvaakissa. Ainakin sarjakuvan alan aktiiviset ihmiset tällä hetkellä. Sellaiset jotka jaksavat myös tehdä lehteä epäkiitolliselle ja pirstaleiselle Suomen sarjakuvamaailmalle. Kaikkia ei voi mielyttää ja tuskin ketään on lähdetty miellyttämään vaan nämä aktiiviset ihmiset tekevät sellaisia juttuja joista he jotain tietävät.
Kvaak ja Sarjainfo ovat kuitenkin kumpikin avoimia sarjakuva medioita joihin kuka tahansa voi antaa panoksensa. Kumpaakin voi aktiivisuudellaan vaikuttaa. Tersiä edelleen mukailen tarttumalla näppäimistöön.
Onkohan omakustantajat passioituneet... tai ehkä sana heistä ei mene Sarjainfoon asti. Ei kai voida vaatia että Sarjainfon tekijät yrittäisivät etsiä jokaisen uuden sarjakuvan tekijän tästä maasta?

En ole pitkäaikainen Sarjainfon lukija joten en tiedä mihin suuntaan se on mennyt. Aku Ankkaa ja supersankareita näkyy kyllä vähän. Ei rumia mainoksia omakustanteista? Onko niitä edes lähetetty Sarjainfoon? Eiköhän ne kaikki mainokset julkaise?

Hieman minua kyllä ihmetytti Elektra elään arvostelu. Arvostelu sinällää oli hyvä, mutta en käsitä miksi se arvosteltiin nyt. Mielummin kyllä lukisin jonkun kotimaisen teoksen arvostelun... mutta tuliko mitään uutta kotimaista sarjakuvateosta ulos niin että se olisi ehtinyt lehteen?

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #83 : 07.07.2004 klo 14:16:01 »
Ehkä tämä olisi enemmän turha kysymys mutta silti: mitä mieltä Hesarista nykyään? Itse olen päättänyt olla lukematta koko lehteä saati tilaamatta. Uusi numero takaa ödeeman kenelle tahansa vakavan kirjoittamisen ystäville. Mikä juttu se on että Sarjainfo dominoi myös sitä lehteä. Sarjakuvien arvostelija on Sarjainfosta, Ilta-sanomien sarjakuvajuttujen tekijä Sarjainfosta, juttua on Heikki Jokisesta molemmissa.

Hesari sesari semafori asemantori

Lehden tarkoitus olisi ilmeisesti ajaa sarjakuvan asiaa. Mutta miten olemattomilla palkkioilla houkutellaan Sarjainfoon uusia osaavia tekstintekijöitä, joka ei turhia kvaakattele vaan lähettää reippaasti ihan itse kirjoittamiaan arvioita ja artikkeleita?

Sarjainfon funktio on nykymuodossaan olla leikki- JA harjoituskenttä aikamiespojille sekä tytöille, jotka ovat myyneet itsensä Saatanalle, Aku Ankalle ja supersankarikustantamoille. Kuten Mikkelin Sarjakuva-akatemialle.

Valittaa voi, aina voi valittaa, suomalaisten suosikkiharraste. Voi voi voi voi, sillä ennen oli kaikki paremmin. Oli ehdottomasti oli. Eikä asialle pidä missään nimessä itse edes yrittää tehdä mitään. Ei yrittää ottaa selvää itseään kiinnostavista sarjakuva-asioista ja tarjota niistä juttuja Infoon. Ei tietenkään kannata tarjota arvosteluja tai rumia omakustannemainoksia, nehän vois pahimmassa tapauksessa julkaista ne! Ei ei ei ei, valivali vaan, on kivempaa kun valittaa saa.

Itsekin tykkäsin Harto Hännisen päätoimittajakaudesta, koska silloin ryhdyin kirjoittamaan Sarjainfoon. Kun siinä oli silloin niin tylsiä ja näkemyksettömiä juttuja, niin ajattelin tehdä asialle jotakin.  Heikosti kävi.

Suomalaisen sarjakuvan tila on riisipuurossa.

Lisäys: aneurysma =  pullistuma
"valtimon tai sydänkammion seinämän paikallinen pullistuma, joka johtuu seinämän heikkenemisen ja verenpaineen yhteisvaikutuksesta"

Että ihan sydämestä ottaa kun Sarjainfoa lukee! Ihanaa, kunpa vastaavaa palautetta saisi joka päivä!
   
« Viimeksi muokattu: 07.07.2004 klo 14:27:48 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #84 : 07.07.2004 klo 17:23:03 »
Jaa, kaikki on vähän kvaak, koska muut eivät näköjään jaksa enää olla aktiivisia. It as simple as that. Koska nyt siirryn taittamaan Sarjainfoa, niin mulle saa lähettää osoitteeseen: timoro2[at]yahoo.com niin paljon rumia omakustannemainoksia kuin jaksaa. Kyllä niille rako löytyy. Muotona tif. väh. 300 dpi. Myös JPG käy, kunhan ei ole pakattu liikaa.

Timo

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #85 : 07.07.2004 klo 19:07:27 »
Sarjainfohan on Kvaak koska suomessa on vain kourallinen ihmisiä jotka haluavat kirjoittaa sarjakuvista. Sama porukka sitten tekee sarjakuvajutut Infoon, nettiin ja muihin lehtiin.

Valittaa voi suoraan Sarjainfon toimitukselle, lehdessä on osoite. Voi näitä juttuja tietysti julkisillakin foorumeilla veivata, piirit on pienet kuitenkin.

Hieman minua kyllä ihmetytti Elektra elään arvostelu. Arvostelu sinällää oli hyvä, mutta en käsitä miksi se arvosteltiin nyt.

Hoo! Minä kirjoitin sen. Kyseessä on ns. klassikko-palsta, jossa muistellaan menneen ajan sarjakuvia. Eli siksi.

Canard

  • Jäsen
  • Viestejä: 718
  • Der Zorn Gottes
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #86 : 07.07.2004 klo 23:08:16 »
Niin, Ja Elektra elää on niin hieno teos, että sen kyllä voi rauhassa arvostella vaikka kerran vuodessa.
Vähintään.

Samperi

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Re:Sarjainfon nykytila
« Vastaus #87 : 08.07.2004 klo 10:56:40 »
Niin, Ja Elektra elää on niin hieno teos, että sen kyllä voi rauhassa arvostella vaikka kerran vuodessa.
Vähintään.

Allekirjoittanut on täysin samaa mieltä…

Kävi vaan niin hassusti, että eilen tätä keskustelua seurattuani menin kaivamaan kyseistä opusta hyllystä esiin.
Arvatkaa vaan löytyikö aarre?
Ai prrrrkl… se niistä lainaamisista…  >:(
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:sarjainfo
« Vastaus #88 : 12.07.2004 klo 22:15:55 »
On sääli, jos joku 13-vuotias tekee ensimmäisen julkaisun ja sinun tyyliisi se arvioidaan "sivaltavin sanankääntein
Kaivan tämän vanhan threadin esille. Olen haaveillut omasta omakustanteesta,mutta tällä hetkellä siihen on pitkä taival ja monia vuosia. Vielä  pidempään menee sen takia, että pelkään sarjainfon tms. ottavan omakustanteeni syyniin ja sysäävän sen maanrakoon ja sylkevän päälle. Tietenkin sarjainfon kuuluu ja pitää tehdä arvosteluja kaikkien ihmisten iloksi, mutta minä haluaisin aluksi vain myydä lehteäni ja pitää rahat. Bisnesmaailman antautuessa pitää tietenkin valmistautua kritiikkiin ja tuntuu varmasti lapselliselta sanoa "sinähän et tätä arvostele",mutta hei, mähän olen lapsi 8).  Onnea vaan kivi, sulle sarjainfon toimitukseen ja musta ei tarvitse vielä vuosiin murehtia.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re:sarjainfo
« Vastaus #89 : 13.07.2004 klo 10:16:39 »
Ei tietenkään ole mikään pakko lähettää omakustanteita arvioitavaksi, mutta jos haluat ilmaiseksi ilmoittaa lehdestäsi Sarjainfossa, ilmoituksen mukana / lisäksi pitää lähettää yksi kappale ko. julkaisua. Ei siksi että haluaisimme riipiä innokasta sieluasi kappaleiksi, vaan siksi että tiedämme ylipäänsä lehtesi olevan olemassa. (Turha edes yrittää lähettää ilmoitusta tyyliiin "lähetä 5 euroa, saat ehkä jotain".)
Kirjoita vaikka kuoreen tai lehden mukaan lappu "ei arvosteltavaksi", jos palaute jostain syystä pelottaa.

 
« Viimeksi muokattu: 13.07.2004 klo 10:17:36 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama