Kirjoittaja Aihe: Tekijänoikeudet eri maissa  (Luettu 31079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 15 816
  • Kuka mitä häh?
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #45 : 09.07.2018 klo 12:44:49 »
Kotimaisia jos tarkoitat, niin eihän niitä sarjisleffoja juuri ole tehty. Puupäät lienee ainoita, mutta niitä tehtiinkin aika paljon.

Geo McManusin Vihtori ja Klaara "innoitti" peräti viittä suomalaiselokuvaa:

Vaala: Kun isä tahtoo... (1935)
Tapiovaara: Kaksi Vihtoria (1939)
Tulio: Vihtori ja Klaara (1939)
Jurkka: Herra johtajan "harha-askel" (1940)
Itkonen & Jurkka: Voi veljet, mikä päivä! (1961)

plus Hjalmar Löfvingin mainosanimaatio Leijona 10 -tupakalle. 

Tatu Pekkarinen kirjoitti ensimmäisen suomalaisen (näytelmä)version ja Jurkan suku jatkoi aiheen hyödyntämistä filmillä. Lupia ei ilmeisesti kukaan muistanut kysellä missään vaiheessa.

Lähde: Jussi Karjalainen (toim.): Vihtori & Klaara, Arktinen Banaani 2007. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 499
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #46 : 09.07.2018 klo 13:58:31 »
Jadesoturi Sangfu on muuten kans. Tosin se sarjis ilmestyi simultaanisti elokuvan kanssa.
Hei, ja Lordi, miten se nyt on päässyt unohtumaan. Taisi olla jopa sarjiksena ennen elokuvaa.
Olikos itsevaltiaista leffaa? Joka tapauksessa Wallu taittoi 3D-animoidun telkkusarjan kuvista muutaman albumin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jiksi

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 7 109
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #47 : 18.08.2019 klo 21:53:14 »
Kieron Gillen on saavuttanut aseman, jossa saattaa sanoa "ei" Marvelin work-for-hire-töille ja keskittyä omiin töihinsä.

Hän suosittelee samaa myös muille, vaikka samalla toteaa olevansa paremmassa tilanteessa kuin moni muu.

Haastattelun ydinlause kavaltaa, että jotain jää lausumatta:

I mean, like ... how do I phrase this. The stability of working for the Big Two is illusionary.

Haastattelu on pitkä kuin nälkävuosi, eikä sitä vähäsisältöistä loppupuolta jaksa ajatuksella lukea, mutta sivulauseista aistii tyytymättömyyden. Gillen toteaa mm., että ilo supersankareihin oli poissa. Luin tämän ennemmin Marveliin kohdistuvana, koska Thunderbolt-sarjassa Gillen kuitenkin sanojensa mukaan lähti kokeilemaan, että vieläkö iloa supereista löytyy.

Reima Mäkinen

  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 9 499
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #48 : 20.08.2019 klo 20:22:38 »
Hän suosittelee samaa myös muille, vaikka samalla toteaa olevansa paremmassa tilanteessa kuin moni muu.
Kovin pohjoisamerikkalainen näkökulma tämä. Satuin E-Koreassa tilaisuuten kun Marvelin heppu piti esitystä Marvel-piirtäjän urasta kiinnostuneille. Tuossahan ei ole eroa myöskään Disneylle työskentelyyn. Eli hahmot ovat yhtiön omaisuutta ja kaikki mitä luot menee yhtiölle. Töitä tehdään siis ikään kuin urakalla ja piirtäjälle maksetaan ainoastaan piirtämisestä. Lisätienistiä voi hankkia sitten komissioilla. Rosi just Porissa kertoi, että kuitenkin nykyään on luvassa jonkinlaista bonusta sikäli kun ostava yleisö oikein tykkää. Vaatii kuitenkin omanlaisensa lähestymistavan ja sen että tosissaan diggaa niitä hahmoja, varsinkin jos on tottunut suurempaan vapauteen. Nykynäkökulmasta ei kuitenkaan ole ollenkaan kummallista piirrellä näitä muiden hahmoja ja tarinoita, kun kaikeinlainen fanitaide on muutenkin kovassa huudossa. Sitä paitsi tunnetuilla hahmoilla saa valtavasti tykkäyksiä somessa. Suosio on aivan eri luokkaa kuin OC piirtäjillä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jiksi

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 7 109
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #49 : 24.09.2019 klo 20:57:50 »
Pat Mills on vanhoilla päivillään kovasti harmitellut work-for-hire sopimusmallia.

Se oli kirjoitettava aikanaan, että sai ylipäänsä edes töitä julkaistuksi. Käytännössä sen allekirjoittamalla tekijät luopuivat (kaikista) oikeuksistaan.

Tästä syystä esim. Titan Books ja Egmont eivät ole maksaneet viime vuosien kovakantisista uusintajulkaisuistaan, kuten Charley's War, sen enempää Millsille kuin jo edesmenneen kuvittajan kuolinpesälle pennin hyrrää – koska niiden ei tarvitse.

Kiintoisaa kyllä, Rebellion sen sijaan on kunniallisesti royaltit maksanut, vaikka se ei olisi yhtään muita enempää velvoittu niin tekemään.

Mills kirjoittaa mielenkiintoista blogia, mutta niin ikään hänen Twitter-tilinsä on ehdottomasti seuraamisen arvoinen. Asiaa löytyy kustantajista, uusintajulkaisuista ym. mitä ei muutoin sitten missään muodossa löytyisikään.

Lukiessa kannattaa varoa, ettei vahingossa tökkää itseään Patin keskisormella silmään. Se kun on pystyssä brittikustantajia ja -toimittajia kohtaan ihan pysyväisluonteisesti.

Jiksi

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 7 109
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #50 : 21.08.2020 klo 02:34:38 »
Täällä varmaan monia kiinnostaa kirje, jonka Pat Mills on julkaissut blogissaan. Huomatkaa, milloin kirje on päivätty.

Jiksi

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 7 109
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #51 : 27.08.2020 klo 02:13:40 »
Tämä on erityisen mielenkiintoinen artikkeli – erityisesti monen tunnetun tekijän päästessä ääneen – aiheena mistä kaikesta sarjakuvan tekijän tulovirrat oikein muodostuvat (Yhdysvalloissa).

Kiinnostavia yksityiskohtia on lukuisia, ja tässä yhteydessä suosittelen jälleen myös taustoittavaa artikkeliani.

Remenderin kommentteihin liittyen tuo viisi vuotta sitten julkaisemani artikkeli alkaa jo vanhentua siinä mielessä, että ihan mutuna vaaka tähtitekijöiden kohdalla jo ennen pandemiaa painottui tekijäomisteisten sarjojen puolelle.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Avustava toimittaja
  • *
  • Viestejä: 3 259
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #52 : 24.10.2020 klo 12:23:34 »
Tämäkin päivä piti nähdä (tai siis on tuosta jo aika monta päivää, mutta tämän vuoden juttuja kuitenkin): Susiporno aiheutti tekijänoikeusjutun Amerikan ihmemaassa, ei siis sentään mikään video, missä on oikeita susia ja ihmisiä, se olisi kaiketi ollut rikosjuttu, kyse oli kirjallisuudesta, jonkinlaisista ihmisssista ja siitä, voiko lajityypin trooppeja (jotka tässä tapauksessa saattavat olla monien mielestä aika häiritseviä) muka omistaa, kuten nyt siitäkin, että nykypäivän alustamyynnissä voi aika epämääräisilläkin tekijänoikeusilmoituspommituksilla häiritä kilpailijaa. (Ja pikkusieluisuudesta, tietenkin, miksi lähteä mukaan tällaiseen, kun lähinnä voi polttaa maineensa).

Reportterimme Lindsay Ellis raportoi. Kanavalla on myös jatkovideo, koska arvon kirjailija ei myöskään arvostanut tällaista toimiinsa kohdistunutta arvostelua.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Jiksi

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 7 109
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #53 : 19.11.2020 klo 17:24:40 »
Twitterissä tägin #DisneyMustPay takaa löytyvä tapaus alkaa puheiden tasolla paljastua laajemmaksi.

Huhutaan jopa, ettei Disney maksaisi rojalteja lainkaan Dark Horse -kauden Star Wars, Aliens ja Predator -sarjoista. Tämähän on ihan kammottava tapaus, joka toivottavasti kääntyy tekijöiden kannalta paremmaksi.