Etusivulla on
tekijänoikeuksien historiaa ja tekijän muuttuvaa asemaa amerikkalaisnäkökulmasta käsittelevä artikkeli.
Artikkeli ei pyri vastaamaan kuinka tähän on tultu, vaan tavoittelee kuvaamaan kuinka tähän on jääty ja kuinka mahdollisesti tekijän asema tulevaisuudessa kehittyy.
Suomen sarjakuvaseura on julkaissut
Tekijänoikeuden ABC -nettioppaan, eli sieltä löytyy tietoa tekijänoikeuskysymyksiin suomalaisista lähtökohdista.
Hyvä niin, sillä jos
Joe Sergi toteaa kirjansa
The Law for Comic Book Creators: Essential Concepts and Applications johdannossa, etteivät tekijät ole edelleenkään perillä tekijänoikeuskysymyksistä, eivät nämä kysymykset ole selviä Suomessakaan.
Suomen ja Yhdysvaltojen välille ei voi vetää suoria yhteyksiä, mutta mediayhtiöt paaluttavat asemiaan ja turvaavat etunsa digitaalisessa maailmassa ennakoivilla liikkeillä yhtä lailla meillä kuin maailmalla.
Sanoman freelancer-sopimus on viime vuosien näkyvin närästystä aiheuttaneista tapauksista. Tässä suhteessa katsaus historiaan juuri Yhdysvaltojen osalta antaa mielenkiintoisen kiintopisteen tähän päivään. Ovathan nämä mediayhtiöiden mallit ja käytännöt adoptoitu Atlantin takaa, ei suinkaan kotimaan kamaralta vaikka muuta väitettäisiin.
Entisen Marvel-päätoimittaja
Jim Shooterin todistajanlausunto Marv Wolfmanin Blade-hahmon oikeuskiistaan liittyen on mielenkiintoinen monessakin suhteessa. Tässä yhteydessä se taustoittaa alan yleisiä toimintamalleja sekä toimituksen esimiessuhdetta tekijäportaaseen, ainakin 70-80-lukujen tietämillä.
Artikkelissa mainittuja teoksia en sen suuremmin suosittele, mikäli
Marc H. Greenberg ja lakimiehen näkökulma kiinnostaa, voi pohjalle lukea tämän
ilmaisartikkelin.