Kirjoittaja Aihe: Tekijänoikeudet eri maissa  (Luettu 35045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

apple

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
Tekijänoikeudet eri maissa
« : 04.12.2006 klo 16:11:07 »
Jeps, eli kuinka yleistä on merkata sarjakuvansa ns. tekijänoikeusmerkillä? Luin äsken eräästä viestistä, että tekijänoikeus tulee automaattisesti omiin sarjakuviin  joten merkillä ei sitten näemmä ole käytännössä mitään hyötyä, ellei vain näön vuoksi, vai? (Onko multa mennyt jotain ohi?)

Jos on lähettämässä sarjakuviaan kilpailuun, kannattaako laittaa tekijänoikeusmerkkiä? Tyhmä kysymys, mutta vaivaa kummallisesti päänuppia..he.

EDIT: muutin otsikon vastaamaan paremmin keskustelun sisältöä -Reima

« Viimeksi muokattu: 19.11.2020 klo 17:18:53 kirjoittanut Jiksi, syy: Otsikkoa muokattu ketjun löydettävyyden kannalta. »

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #1 : 04.12.2006 klo 16:19:42 »
Ei tartte mitään tekijänoikeusmerkkiä. Copyright koskee kaikkea alkuperäismateriaalia automaattisesti kaikkialla missä on allekirjoitettu kansainvälinen tekijänoikeussopimus. Lähinnä jossain kolmannen maailman maissa tarttee ehkä sitä copyright-merkkiä, jos haluaa saada etua kun yrittää vetää luvattomasti matskunsa kääntäneet ja julkaisseet roistot oikeuteen. En vaivautuisi sotkemaan työtä.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #2 : 01.03.2009 klo 09:29:17 »
Ameriikassa on eri tavat. Siellä voi yrittää varastaa tekijänoikeuden. Toivottavasti sekä valokuvan ottaja että Obama-julisteen tekijä pääsevät rauhaan tekijänoikeusgangstereista.

Älkää nyt hyvät ihmiset luulko että USA:n lainsäädäntö on voimassa täälläkin. Suomessa saa käyttää toisen teosta omansa lähtökohtana:

Lainaus
...tekijänoikeuslain neljänteen pykälään, jossa sanotaan: Jos joku teosta vapaasti muuttaen on saanut aikaan uuden ja itsenäisen teoksen, ei hänen tekijänoikeutensa riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #3 : 01.03.2009 klo 11:29:02 »
Yllättävän hyvä teksti Digitodayltä. Tilasin joskus heidän RSS-feediään, mutta suurin osa teksteistä oli hyvin iltalehtimäistä ja käännetty suoraan Slashdotista tai Ars Technicasta. Tässä ovat jaksaneet etsiä aiheeseen jopa lisätietoa. Wau.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 291
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #4 : 01.03.2009 klo 14:28:20 »
Tyypillistä, että itse kuvan tekijällä tai siis ottajalla ei ole asiaan taaskaan mitään sanottavaa. Tekijänoikeus ei ole tekijänoikeutta näemmä.

Lainaus
Kuvan ottanut Mannie Garcia sanoo, että hän oli vain kuuden viikon tilapäiskeikalla AP:lla eikä hänellä ollut yhtiön kanssa minkäänlaista sopimusta.

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #5 : 01.03.2009 klo 17:33:29 »
Tyypillistä, että itse kuvan tekijällä tai siis ottajalla ei ole asiaan taaskaan mitään sanottavaa. Tekijänoikeus ei ole tekijänoikeutta näemmä.

Ei olekaan. Se on vahvemman ja röyhkeämmän oikeutta.

Lainaus
AP:n mukaan Garcia oli sen palveluksessa ja tekijänoikeus kuuluu kiistatta yhtiölle.

AP:lla on ilmeisesti tapana vaatia käyttämiensä kuvien kaikki oikeudet. mikä ei ole tavatonta Suomessakaan. Harvinaisempaa toivottavasti on, että kuvaajan kieltäytyessäkin käyttäydytään kuin ne olisi luovutettu.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2009 klo 18:12:34 kirjoittanut jinroh »
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 291
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #6 : 01.03.2009 klo 20:21:21 »
Ei olekaan. Se on vahvemman ja röyhkeämmän oikeutta.

Ja röyhkeyttä on nimenomaan se, että sitä väitetään silti tekijänoikeudeksi.

Timo

jinroh

  • Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Viestejä: 964
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #7 : 01.03.2009 klo 21:02:49 »
Ja röyhkeyttä on nimenomaan se, että sitä väitetään silti tekijänoikeudeksi.

   "War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength."
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

SnowMan

  • Jäsen
  • Viestejä: 373
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #8 : 05.03.2009 klo 18:26:47 »
Minäkin olen luullut että copyrighti pitää anoa jostain o.O Eli oma työ on automaattisesti (c) minä?
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Hui_hai

  • kirjastotätisetä
  • Jäsen
  • Viestejä: 216
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #9 : 05.03.2009 klo 21:24:39 »
Tekijänoikeuslaki on pahuksen tylsää luettavaa, mutta ammattilaiselle aika tärkeä osata. Lukeminen kannattaa aina.
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #10 : 05.03.2009 klo 21:33:16 »
Tekijänoikeuslaki on pahuksen tylsää luettavaa, mutta ammattilaiselle aika tärkeä osata. Lukeminen kannattaa aina.

Kolmas pykälä on aika jännä: eli onko niin, että täydellistä muokkaamisoikeutta ei tekijä edes voi antaa?
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Hui_hai

  • kirjastotätisetä
  • Jäsen
  • Viestejä: 216
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #11 : 05.03.2009 klo 21:59:17 »
Tekijänoikeuslakia on muuten täydenetty myöhemmin Tekijänoikeusasetuksella. Jarlan kysymykseen en ota kantaa. Tämä on niitä asioita joihin tarvitaan lakia lukeneempi. Minä olen lukenut vain Lucky Lukea. *släp* Anteeksi huonosta loppukevennyksestä jo ennakkoon.
"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #12 : 05.03.2009 klo 22:37:31 »
Kolmas pykälä on aika jännä: eli onko niin, että täydellistä muokkaamisoikeutta ei tekijä edes voi antaa?
Kysymyksessä on isyysoikeus, eikä sitä voi luovuttaa pätevästi esimerkiksi sopimalla että "osta mulle kalja nii sanotaan että sä oot tehny tän vaikka oikeesti mä oon tehny tän".

Ehkä toi toimis niin kauan kunnes tulee kankkunen ja katumus ja muistaa että tein mää sen sittenki hei.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 291
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #13 : 06.03.2009 klo 00:17:45 »
   "War is Peace; Freedom is Slavery; Ignorance is Strength."

Ajattelin että tähän mun ei tarvitse vastata ennen kuin vuonna 1984.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2009 klo 15:50:43 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 880
Vs: Tekijänoikeudet eri maissa
« Vastaus #14 : 06.03.2009 klo 11:30:14 »
Lainaus
Kuvan ottanut Mannie Garcia sanoo, että hän oli vain kuuden viikon tilapäiskeikalla AP:lla eikä hänellä ollut yhtiön kanssa minkäänlaista sopimusta.

Nythän Suomeenkin ajetaan taas muutosta eli heikennystä lakiin. Ja eiköhän se näin oikeistohallituksen aikana ole pelkkä läpihuutojuttu. Eli työsuhteisten tekijänoikeudet menevät sitten siitä eteenpäin suoraan yhtiöille. Jostain Lex Nokiasta jaksetaan meuhkata mutta tämä on minusta merkittävämpi asia. Ja koskee myös aika montaa eri alojen työntekijää.

Kappas, tuosta olikin jo säie. (yhdistellään näitä ehkä sitten kun pöly on laskeutunut...)
« Viimeksi muokattu: 06.03.2009 klo 11:32:22 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson