Kirjoittaja Aihe: Itsekritiikki  (Luettu 67456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #135 : 22.01.2013 klo 20:36:35 »
Matkamies,
En missään tapauksessa tarkoita, että sinun tai kenenkään muun pitäisi alkaa harjoittelemaan pöytälaatikkoon vuosiksi. Itse tein sitä vain muutaman kuukauden jakson ja harmittelin, etten ollut tehnyt sitä aiemmin. Kuten sanoin pidän tyylistäsi, vaikka joskus jokin kohta havahduttaa toteamaan, että piirroksiahan tässä vain katsotaan, eikä olla oikeasti seikkailemassa mukana.
Minä huomasin suuren eron tekemisessäni jo heti, kun aloin toimimaan oppikirjojen mukaan, enkä pelkästään vaistolla. Haluan tietää miten tietyt jutut tehdään oikein, ettei tulisi lukemista häiritseviä outouksia, epäselviä juttuja tai samannäköisiä henkilöitä.
Siinä mainitsemani Loomisin pelkkä selailu auttoi paljon. Tunnissa ilman harjoittelua opin, miten ihmisjoukko 'ripustetaan' horisonttilinjaan, miten kaukaisuuteen häviävien puhelintolppien väli määritellään tai vaikka miten sivukuvaa voi käyttää apuna lyhennyksissä edestä päin kuvatessa.
Kuulostaa varmasti tylsältä, jos lähestyy asiaa punk-hengessä, kuten jotkut, mutta hekään eivät aina piirrä. Joskus tauolla voi romaanin sijasta ottaa oppikirjan ja oppia paljonkin tärkeitä asioita kynään koskemattakaan.
Ja ilman muuta, harjoittelu julkaistavaksi tarkoitettua materiaalia tehdessä on OK.

Tuipal,
Lainaus
Se ei ole perfektionismia vaan aivan normaali tapa toimia.
Tunnemme ilmeisesti aivan eri ihmisiä. Monille tuntuu riittävän se, että työn jälki ei aiheuta isompia haukkuja tai kuolemantapauksia. Minä puolestani olen aloittanut nyt työn alla olevan juttuni tekemisen jo kuuteen kertaan. Joka kerran edellistä paljon paremmin. Joka kerralla olen oppinut paljon. Ja yhdelläkään kerralla en ole katunut uudelleen aloittamista.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #136 : 22.01.2013 klo 20:42:19 »
Kuten sanottua, harjoittelen toki, luen mitä käsiini saan ja opin koko ajan tehdessä, mutta aika ei kaikkeen riitä.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #137 : 22.01.2013 klo 21:07:07 »
Inhoan perfektionisteja. Perfektionismi on yleensä pelkuruutta ja pakoa.

Samaa mieltä. Itse arvostan sitä, että tekee ja tekee ja tekee. Se on paras opettaja, ei mikään jatkuva nysvääminen ja hinkkaaminen. Muistaa vain olla avoin kritiikille ja ottaa se nöyrästi vastaan, reflektoiden myöhempiin töihin. Pääasia, että työ on tasapainoinen. Seuraavassa kuvassa tai tarinassa sitten vielä paremmin.

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #138 : 22.01.2013 klo 21:12:34 »
Pääasia, että työ on tasapainoinen.

Tämä ei vaikuta perfektionismin inhoamiselta, kuten ei myöskään omien töidesi laatu.
Ilmeisesti tässä todellakin on kyseessä kahdesta erilaisesta tavasta määritellä perfektionismi.

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #139 : 22.01.2013 klo 22:04:25 »
Ossi, kiitän. Kiteytit asian huomattavasti paremmin kuin olisin osannut.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #140 : 22.01.2013 klo 22:10:11 »
Tuipal ja Ossi puhuvat "sairaalloisesta" perfektionismista, joka on neuroottinen tila, ja nimenomaan kulminoituu tuohon "ei saa mitään aikaiseksi", kun on pakonomainen tarve täydellisyyteen.

Arkisesti perfektionisti tarkoittaa henkilöä, joka tekee työnsä taitojensa ylärekisterissä. Musiikissa virtuoosit ovat lähes aina perfektionistejä. Moebiusta en tuntenut, mutta veikkaisin suurmestarin olleen perfektionisti.

Itse olen perfektionisti, paitsi kun on saatananmoinen kiiru.

Ja Tuipal, missä päin maailmaa sinä oiken asut, kun normaali tapa toimia on "kunnolla" tekeminen. Täällä Turussa ainakin pääsääntöisesti ihmetellään, että miksi pisuaarista kusi tulee kengille. ;D

Harmi, että Curtvilen kone on rikki, hän voisi kertoa mukavia tarinoita työn laadusta.

Maalaamisessa ja piirtämisessä deadline on hieno keksintö liiallisen nysväämisen ehkäisyyn.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #141 : 22.01.2013 klo 23:29:11 »
Itsekritiikki on paikallaan jos sitä on sopivasti elämässä. Hieman samaan tapaan kun käyttää suolaa. Jos sitä on liikaa se pilaa, mutta sopiva määrä sitä  tuo aromien variaatiot ja vivahteet suuhun miellyttävällä ja nautinnollisella tavalla. Samoin pieni määrä itsekritiikkiä on hyväksi taiteilijoille, mutta kuten totesin  minusta perfektionistin tie on huonoin vaihtoehto ja johtaa  ikävä kyllä ikuiseen riittämättömyyden kierteeseen joka hallitsee elämää negatiivisella tavalla.
Veikko ”Joonas” Savolainen jo kauan sitten rohkaisi nuorempia piirtäjiä, että piirtäkää piirtäkää. Eikä se tarkoita sitä, että pitäisi olla alituisesti korjailemassa virheitä tai odottaa sen täydellisen kuvan syntymistä. Hyvään lopputulokseen voi olla mahdollisuus  ja asettaa ehkäpä tavoitteeksikin. Mutta liiallinen pyrkimys "täydelliseen" kuvaan on huono valinta ja tavoite. Pitää asettaa realistiset tavoitteet jotka tietää saavuttavansa jossain vaiheessa. Se motivoi.
Olen joskus nuorempia henkilöitä rohkaissut samaan tyyliin kuin ”Joonas” että piirtäkää piirtäkää. Tehkää se itsenne takia jos rakastatte piirtämistä.  Se on kutsumus, joka pitää ottaa nöyrästi vastaan kun sellaisen lahjan on kerran saanut.  Luoja on antanut meille itsekullekkin lahjoja ja kykyjä ja olisi suorastaan traagista, ettemme ymmärtäisi käyttää niitä , sillä  elämä  lipuu hurjaa vauhtia ohitsemme ennenkuin tajuaa näin todella olevan. Minusta aika on ihmisen pahin vihollinen.
Minä en ole saanut taiteen tai sarjakuvien alalla mitään ihmeellistä aikaiseksi enkä käytä  aikaani ja energiaani sen asian murehtimiseen.  En todellakaan koe  perfektionismi traumoja. Mahdollisuuksia olisi ollut moneen suuntaan saada tuotoksiani esille niin halutessani. Ja niin olen saanutkin.  Julkaistuja juttuja löytyy .  Useat tekemäni sarjakuvat lojuvat pölyttymässä puolivalmiina pöytälaatikossa tänäkin päivänä eikä se harmita minua tippaakaan. Ja kuvituksiani on julkaistu aika harvakseltaan viime aikoina johtuen siitä, ettei ole tullut tehtyä mitään uutta ;)   En koskaan kuvittele tai kuvitellutkaan,  että minusta tulisi jotain suurta sarjakuvien tai taiteen alalla. Yritän vain pysyä pinnalla ja pyrin varomaan asettamasta itselleni liian suuria tavotteita tai odotuksia. Omaa sisintään ei voi pakottaa ja jos on tyhä olo antaa asioiden mennä eteenpäin omalla painollaan. Kyllä se fiilis taas piirtämiseen tulee.  Aina on tullut.

Yritän tietenkin tehdä piirros työni hyvin, koska panostukseni siihen on vaatinut energiaa, vaivaa, aikaa, coca-colaa, mars-patukoita ja pullaa. ;D
 Ei meistä kaikista tule kuuluisuuksia tai sellaisia, jotka eläisimme pelkällä taiteen, kuvitusten tai sarjakuvien tekemisellä.  Minulle riittää että pidän edelleen siitä, mitä parhaiten osaan ja pyrin löytämään uusia ulottuvuuksia kun elämä muuten pysyisi olosuhteiltaan tasapainossa.

 Mutta jokainen meistä on erilainen persoonallisuus. Jollakin on selvät tavoitteet jo nuoruudesta saakka, että mä haluun tulla sarjakuvapiirtäjäksi ja saada siitä elannon. Mutta joku toinen taas piirtää viihdyttääkseen itseäään ja koska se on niin kivaa eikä ajattele täydellisiä kuvituksia tai sarjiksii.  Tekee sitä, mistä pitää ja minkä kokee kutsumuksenaan.

Tarkoittiko JJalosen ajatus siitä, että perfektionismi kulminoituu siihen, ”ettei saa mitään aikaan”. Minusta asiaa ei voida katsoa aivan noin yksiselitteisesti. Esimerkiksi kukaan ei voi väittää, että olisin perfektionisti sen takia, etten saa mitään aikaiseksi. Kun piirroksensa on saanut valmiiksi, niin päättää että tämä on nyt tässä ja hyvä niin. Aina löytyy jotain korjattavaa ja tuonkin voisi ehkä toteuttaa toisin, mutta yritän paremmin seuraavassa kuvassa tai sarjakuvassani. Jossain välissä päätös siitä, että kuva on valmis on tehtävä.  Muuten saattaa käydä niin, ettei sarjakuva tai muu kuvitustyö koskaan valmistu. En ehkä osannut kirjallisesti sanoa mitä ajoin takaa. Mutta haitanneeko tuo! Ja loppuksi sanoisin, että joillakin olosuhteet ja elämän tilanne vaikuttaa siihen, ettei saa mitään aikaan. Ihmisten kokevat asiat jokainen omalla tavallaan.
Matkamies ja Ossi kiteyttivät ajatukset ymmärrettävällä tavalla.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013 klo 11:38:08 kirjoittanut Orjan May »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #142 : 22.01.2013 klo 23:59:30 »
Minulle ongelma tämän keskustelun suhteen tuli, kun Tuipal ryntäsi sisälle ketjuun kailottaen kovasanaisesti inhoavansa saamattomia ja pelkurimaisia perfektionisteja heti sen jälkeen, kun olen juuri tunnustanut olevani perfektionisti.
Jos hän olisi sanonut inhoavansa perfektionismia, niin olen varma, että monet ahdistuneet perfektionistit* olisivat olleet täydestä sydämestään samaa mieltä. Mutta minun oli vaikea olla ottamatta tätä henkilökohtaisesti, vaikka en usko, että tunnemme toisiamme. Mieleen tuli kuva, että ehkä Tuipalilla oli koulussa tapana huudella 'pinkoille'.
( * joihin minä en onneksi kuulu - nirsous ei ole koskaan estänyt minua tekemästä mitään, ainoastaan tarjoamasta sitä muiden katsottavaksi. )

Henkilökohtaisesti minä en yritä tehdä 'täydellistä', vaan 'hyvää'. Mutta raja sille, mikä minulle on 'hyvää' on noussut vuosien varrella taitojen kasvaessa. Missään vaiheessa en ole ahdistunut tai turhautunut, vaan olen ollut iloinen kehittymisestä. Minä jopan pidän vanhoista piirroksistani, vaikka en katsokaan niitä julkaisukelpoisiksi. Ainoa harmistuksen aihe on ollut se, että en viitsinyt opiskella perusteita aiemmin ja sekin on nyt pitkälti hoidettu.
En näe mitään syytä, miksi minun pitäisi päästää käsistäni puolittaista jälkeä, vaikka joku muu olisikin kiinnostunut lukemaan sellaista. Kutsuttakoon vaikka ammattiylpeydeksi, niin amatööri kuin olenkin, jos perfektionismi on teistä väärä ilmaisu.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #143 : 23.01.2013 klo 00:11:54 »
Tarkoittiko JJalosen ajatus siitä, että perfektionismi kulminoituu siihen, ”ettei saa mitään aikaan”. Minusta asiaa ei voida katsoa aivan noin yksiselitteisesti.
Patologinen perfektionismi!!! ::)

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #144 : 23.01.2013 klo 00:58:03 »
Heips Secos-Bill,

Hyvä että panostat tekemisiisi  kuten sanoit, että et päästä käsistäsi puolittaista jälkeä. Kyllä jokaisen kuvan tekeminen vaatii kuitenkin aikaa ja energiaa. Joku on sanonut näin, että "en halua päästää käsistäni keskeneräistä kuvitusta, koska haluni on kunnioittaa ihmisiä, jotka etsivät visioita  sen nähdessään".  Tämä saattaa kuulostaa perfektionismilta, mutta ei se sitä ole kuitenkaan.
Sinulla on selvästi kunnianhimoa ja halua päästä eteenpäin graafisesti ja se on hienoa.
Ja kehittyminen on aina hieno asia joka vaatii kovasti työtä siis piirtämistä. Tiedän sarjakuvan tekijöitä, jotka ovat harmitelleet sitä, että ovat heittäneet roskikseen kaikki vanhat piirrokset ja luonnokset. Saattaisi olla mielenkiintoinen kokemus katsoa taakse menneeseen ja huomata oman taiteellisen kehityksensä, joka sitten toimisi motivoivana kanavana kohti uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Työ ja enregia eivät ole menneet hukkaan vaan kantavat hedelmää.
Se että olet nyt myöhemmin alkanut opiskellla piirtämisen perusteita on tärkeää ja hyvä asia.  Ilman perusteita ei saa piirtämisestä irti kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita  perusteiden ymmärrys tuo mukanaan.  Piirtäminen nimittäin ei ole aivan yksinkertainen kokonaisuus hallita. Pitää tietää perspektiivit, sivujen sommittelut, valot, varjot, anatomian perusteet ja paljon paljon muuta niin kuvituksissa ja sarjakuvan tekemisessä.
Piirtäminen ja taiteen tekeminen  yleensäkin on jatkuvaa työtä ja uusien asioiden oppimista ja kertaamista. Kukaan meistä ei ole valmis koskaan lyhyen elämämme aikana.  Aina voi oppia uutta.  Mutta sen ei tarvitse tarkoittaa perfektionismiä.

Mikset ole laittanut galleriaasi yhtään kuvaa? Olisi mielenkiintoista nähdä "täydellinen" kuva kun siihen tähtäät ;) (vitsi) :laugh:
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013 klo 01:08:29 kirjoittanut Orjan May »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #145 : 23.01.2013 klo 01:06:52 »
Orjan May,
Laitoin muutama päivä sitten luonnokset-ketjuun näytteen tekniikastani. Kuva ei ole 'täydellinen', mutta kelpaa minulle ( ja toivottavasti kelpaa muillekin ;) ).

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #146 : 23.01.2013 klo 01:16:35 »
Oli hieno setti sinulla luonnoksissa Secos-Bill. Pidin kovasti näkemästäni. Sinun kannattaa joskus tulevaisuudessa tehdä aluksi vaikka pieni muotoinen sarjakuva ja sitten pikku-hiljaa jotain isompaa kokonaisuuta jos sinulla riittää energiaa.  Luonnos hahmosi olivat hyviä ja uskottavia.
Minä pidän  mielummin lyhyistä sarjakuvista kuin pitkistä, joihin minulla ei kertakaikkisesti riitä energiaa ja halua. Noita sarjakuvia on tosiaan  mulla  laatikossa pölyttymässä mutta aina ne ovat jääneet puolitiehen. Pitäisi nostaa itseään hiuksista ja ravistella. Sarjakuvan tekeminen on täyttä duunia. Minun ongelmani ovat aina olleet huonot käsikirjoitukset. Olen kirjoittanut käsikirjoituksia ja niitä on kvaakissakin jossain osiossa käsikirjoitus puolella luettavissa. Näin jälkeenpäin kun niitä katselee, miettii, että kuinka olen voinut kirjoittaa tuollaista täyttä paskaa  :-[ :-[. Joten ehkä joskus kun onnistun tekemään hyvän käsikirjoituksen piirrän ihan loppuun asti.
Minulla on ollut työn alla erään kvaakkilaisen tekemä pieni käsikirjoitus, mutta sen tekeminen on hieman viivästynyt ;), mutta kyllä se valmistuu.

  Hyvä kun mainitsit että olet laittanut luonnos osioon kamaa. En oo käynyt siellä pitkään aikaan katselemassa. Sinulla on hyvää kamaa piirrettynä. Siitä vain jatkat eteenpäin pienin harppauksin niin lopussa kiitos seisoo. Voit alkaa laitella  juttujasi myös omaan galleriaasikin, joka ottaa sinut vastaan avosylin. Ja luonnoksia voi laittaa  luonnos osioon johon tosiaan olit jo laittanutkin. Oikein hyvää jatkoa vaan.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013 klo 09:57:30 kirjoittanut Orjan May »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #147 : 23.01.2013 klo 10:08:56 »
Orjan May,
Kiitokset ystävällisestä arvioista. Sinun tasoiseltasi piirtäjältä, joka tietää aiheeseen liittyvän työn ja ongelmat, kehut lämmittivät.
Näytekuva kuuluu 60-sivuiseen tarinaan, josta olen parin viikon aikana luonnostellut 10 sivua. Jos ongelmia ei tule, niin toivon jutun  olevan valmis vapun tienoilla. Katsotaan sitten, jos tarjoan sitä jonnekin. Mutta ehkä galleriaan todella voisi laittaa jotain, etten olisi täällä pelkkiä puheita.

tuipal

  • Vieras
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #148 : 23.01.2013 klo 11:32:26 »
Perfektionisteistä olen edelleen samaa mieltä. Olen jo edellä kertonut millaisia ihmisiä pidän sellaisina.

Edit Poistin kuvauksen siitä miten työskentelen ja miten arvioin omia kuviani. Täällä on ihan tarpeeksi kriitikoita. Iso osa poistetusta tekstistä taitaa silti olla lainauksina.

En ota kuvien tekemistä kovin vakavasti. Teen niitä siksi, että pidän niiden tekemisestä ja
inhoan muiden laatimia sääntöjä siitä millainen on oikea (sarja)kuva.

 Jos näytät minulle ihmisen, joka ei ole tehnyt ikinä virheitä eikä pidä mitään nuorena tekemäänsä typeränä, niin näytät henkilön, joka ei ole ikinä tehnyt mitään.

Secos-bill
Koulussa huutelin kaikille, varsinkin jos he olivat minua isompia. En tunne Sinua.

JJalonen
Meillä päin tekemisessä on iso ongelma - vaikka kuinka yritetään tehdä hyvää, niin erinomaasta pakkaa vaan tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013 klo 22:25:49 kirjoittanut tuipal »

Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #149 : 23.01.2013 klo 12:02:34 »
Jos teen sata kuvaa, niissä on muutama loistava, jonkin verran hyviä, iso osa keskinkertaisia, kymmeniä huonoja ja muutama olisi saanut jäädä tekemättä kokonaan.

Teen siis vain kuvia, niistä tulee mitä tulee, mutta se on kuitenkin parempi ja tuottavampi vaihtoehto. Myös kehityksen kannalta käsityöammatissa on tärkeintä tekeminen.  En silti säilytä kaikkea, suhde on ehkä 1/4 = neljästä kuvasta kolme menee roskiin.En ota kuvien tekemistä kovin vakavasti.

Minä ajattelen eri tavalla tästä. En näe syytä tehdä sataa kuvaa, joista vain muutama on loistava. Minä teen mieluummin samassa ajassa kymmenen kuvaa, jotka ovat kaikki loistavia. Yritän nykyisin välttää tekemästä määrää laadun kustannuksella ja uskon vakaasti, että kymmenen huolellisen kuvan tekeminen kehittää paljon enemmän kuin tuhannen surkean sutaiseminen. Nuorempana tein paljon, mutta hyvä/huono suhdeluku ei ollut kehuttava, nyt teen vähemmän, mutta saan silti paljon enemmän hyviä aikaan. Paperiakin säästyy... Hampaat irvessä en kuitenkaan tee,  asenteeni on vanhan sanonnan mukaan 'ei vakavasti, mutta tosissaan'.

Lainaus
...inhoan muiden laatimia sääntöjä siitä millainen on oikea (sarja)kuva.
En itsekään ole suuri sääntöjen ystävä, mutta jos aion tehdä esim perspektiivikuvan, niin haluan, että se on oikein. Teorian tunteminen auttaa tässä ja kun kyseessä ei ole 'muiden' laatima sääntö, vaan luonnonlaki, niin en tunne olevani sorron uhri.