Kirjoittaja Aihe: Itsekritiikki  (Luettu 67451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #60 : 17.02.2008 klo 01:28:09 »
Silmiin pomppasi tänään Tezukan moka: korva keskellä poskea.

Silmän ollessa otsassa korva sopii vallan mainiosti poskeen. Anatomisesti korrektisti sijoitettuina nuo eivät hyppäisi yksittäisessä kuvassa silmille, mutta väliäkö tuolla.

...aloittelevan taiteilijan tyylinetsinnän...

Aloittelevat taiteilijat luulevat, että heidän pitää omaksua jokin tyyli, jotta voisivat olla Taitelijoita. Ei se näin ole. Jos tavoitteena on löytää se oikea tyyli, ei jää aikaa tehdä sillä tyylillä mitään.

Parasta on vain tehdä niin kuin juuri sillä hetkellä tuntuu.


Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #61 : 17.02.2008 klo 09:49:24 »
Aloittelevat taiteilijat luulevat, että heidän pitää omaksua jokin tyyli, jotta voisivat olla Taitelijoita.
Juuri noin, mutta ei yksistään.

Tyyli on myös se, joka itsestä tuntuu ja näyttää hyvälle, ja sopii niihin tarinoihin joita haluaa kertoa. Sen vuoksi pitää tehdä tyylikokeiluja, ja etsiä. Ja kun sen löytää, sitä pitää alkaa kehittää, ja etsiä uutta tyyliä. Taide on ikuista etsimistä.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #62 : 17.02.2008 klo 10:45:33 »
Parasta on vain tehdä niin kuin juuri sillä hetkellä tuntuu.

Juuri, ihan tarkkaan ja vain noin kannattaa tehdä.

Doc, mun painotetuin pointti on että "taiteilijan blokki" on kuviteltu, esitettiin sen syyksi mitä hyvänsä, ja se unohtuu sillä hetkellä kun

alkaa vain tehdä niin kuin juuri sillä hetkellä tuntuu.

Ainoa jolle se ei onnistu on moniraajahalvaantunut.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #63 : 17.02.2008 klo 11:36:34 »
Doc, mun painotetuin pointti on että "taiteilijan blokki" on kuviteltu, esitettiin sen syyksi mitä hyvänsä, ja se unohtuu sillä hetkellä kun

alkaa vain tehdä niin kuin juuri sillä hetkellä tuntuu.

Ainoa jolle se ei onnistu on moniraajahalvaantunut.

Vaikka termi on käsikirjoittaminen sitä ei moniraajahalvaus estä.
Tehdä täytyy, sitä ei kukaan kiistä. Taiteilijan blokkia voi kiertää tekemällä useampaa eri projektia tai ihan sormiharjoituksia.
Koska valintoja ja kritiikkiä kuitenkin tekee koko ajan: miksi piirsin juuri tuosta kulmasta hahmon? miksi juuri tuo repliikki eikä tätä?
Valmista ei synny, täytyy pyrkiä vähiten huonoon tulokseen.

Vaikka se ihmisyydelle vieraalta insinööriajattelulta kuulostaakin pyrkiä toimimaan toleransseissa. Vieden esimerkin konkreettiseksi että kun talo on tehty siinä voi joku asua edes hetken. Korjattavaa löytyy aina.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #64 : 18.02.2008 klo 10:31:26 »
Doc, mun painotetuin pointti on että "taiteilijan blokki" on kuviteltu, esitettiin sen syyksi mitä hyvänsä, ja se unohtuu sillä hetkellä kun

alkaa vain tehdä niin kuin juuri sillä hetkellä tuntuu.

Ainoa jolle se ei onnistu on moniraajahalvaantunut.
Hieno teoria, mutta kun taiteilijan blokki on psykologinen eikä fyysinen. Yhtä hyvin voisi sanoa masentuneelle: "Alat vain nauraa!" tai tupakoinnin lopettajalle: "Älä vain laita savuketta suuhusi!" Moiset neuvot ovat tietämättömiä ja halventavia.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #65 : 18.02.2008 klo 10:54:33 »
Hieno teoria, mutta kun taiteilijan blokki on psykologinen eikä fyysinen. Yhtä hyvin voisi sanoa masentuneelle: "Alat vain nauraa!" tai tupakoinnin lopettajalle: "Älä vain laita savuketta suuhusi!" Moiset neuvot ovat tietämättömiä ja halventavia.

Olen kyllä Docin kanssa samaa mieltä. Kaikille tulee noita blokkeja. Se on sitä, kun joutuu miettimään oman tekemisensä järjellisyyttä ja tarkoitusta. Joku voisi ajatella, että tuollaiset blokit ovat tärkeä elementti taiteilijan kehityksessä. Tiedä häntä.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #66 : 18.02.2008 klo 11:06:46 »
mutta kun taiteilijan blokki on psykologinen eikä fyysinen. Yhtä hyvin voisi sanoa masentuneelle: "Alat vain nauraa!" tai tupakoinnin lopettajalle: "Älä vain laita savuketta suuhusi!" Moiset neuvot ovat tietämättömiä ja halventavia.
Nimenomaan psykologinen! Selitä tuota sellaiselle, joka ei vain ikinä enää laittanu savuketta suuhunsa, kulta. Toiset jatkaa taiteilijanblokissa nyyhkimistä tupakka huulessa, minä en.

Masennus on eri ilmiö kuin taitelijansaamattomuus, mutta muistan lukeneeni nauruterapian tuloksellisuudesta... :laugh:

Kreegahbundolo

  • Vieras
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #67 : 18.02.2008 klo 11:07:38 »
Älkää pelätkö blokkia!

Mitä nopeammin se tulee omalle kohdalle sellaisessa muodossa ettei ole enää kierrettävissä, sen parempi. Sitten voi keskittyä tekemään olennaisempia juttuja kuten kolaamaan lumia ja tiskaamaan astioita. Imuroimaan! Suomessa tuskin on yhtään sarjakuvantekijää tai muutakaan luovaa ihmistä, jonka tuotannon lopullisesta tyrehtymisestä olisin pahoillani. Päinvastoin. Itseasiassa menisin jopa askeleen pidemmälle ja toivoisin tuotannon ohella myös elintoimintojen tyrehtymistä lähes jokaiselle maapallon asukkaalle rotuun, sukupuoleen ja älykkyysosamäärään katsomatta. Tämä hyvin linkolalainen ajatus tuli jälleen mieleen Henki ja elämä-kirjamessuilla Pilot-kustannuksen osastolla. Jos maailmassa ei olisi ihmisiä, ei olisi myöskään tarvetta tuottaa rumia ja tarpeettomia kirjoja.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2008 klo 11:17:31 kirjoittanut Kreegahbundolo »

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #68 : 18.02.2008 klo 11:16:35 »
Älkää pelätkö blokkia!

Mitä nopeammin se tulee omalle kohdalle sellaisessa muodossa ettei ole enää kierrettävissä, sen parempi. Sitten voi keskittyä tekemään olennaisempia juttuja kuten kolaamaan lumia ja tiskaamaan astioita. Imuroimaan! Suomessa tuskin on yhtään sarjakuvantekijää tai muutakaan luovaa ihmistä, jonka tuotannon lopullisesta tyrehtymisestä olisin pahoillani. Päinvastoin. Itseasiassa menisin jopa askeleen pidemmälle ja toivoisin tuotannon ohella myös elintoimintojen tyrehtymistä lähes jokaiselle maapallon asukkaalle rotuun, sukupuoleen ja älykkyysosamäärään katsomatta.

Tämä on pakko lainata, ennen kuin tekstillinen itsekritiikki iskee ja viesti katoaa.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #69 : 18.02.2008 klo 11:24:42 »
Nimenomaan psykologinen! Selitä tuota sellaiselle, joka ei vain ikinä enää laittanu savuketta suuhunsa, kulta. Toiset jatkaa taiteilijanblokissa nyyhkimistä tupakka huulessa, minä en.
Keijo rakas, savukkeen laittaminen suuhun on tupakanpolton lopettamisen käytäntö, joka seuraa teoriaa, ajatusta, päätöstä.

Masennus on eri ilmiö kuin taitelijansaamattomuus, mutta muistan lukeneeni nauruterapian tuloksellisuudesta... :laugh:
Saamattomuus on eri asia kuin blokki.

Sanoin sen jo sulle aiemmin, mutta näköjään sitä pitää toistaa. Luokasta toiseen haahuilevat oppilaat on aivan eri asia kuin se että kynästä vuotaa vain paskaa vaikka miten yrittäisi. Ammattitaiteilija ei yleensä lopeta tekemistään blokkiin, vaan jatkaa ja jatkaa vaan, mutta heikoin tuloksin. Kun blokki jatkuu vuositolkulla, toiset lopettavat kokonaan, toiset selättävät blokkinsa.

Älkää pelätkö blokkia!
Pelätä ei saa missään tapauksessa, sillä silloin se tulee varmasti. Joka pelkää blokkia, pelkää elämää.

MK

  • Vieras
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #70 : 18.02.2008 klo 12:03:08 »
minä taas pelkään flow-tilaa. haahuilen päiväkausia mielessäni vain projektit: sarjakuvat, postikortit, taulut, musiikki, vaatteiden suunnittelu, valokuvasarja....
teknisesti olen niin rajoittunut, että voin toteuttaa vain murto-osan suunnitelmistani (silti työstän nytkin 3 sarjiskirjaa ja yhtä/kahta runokirjaa). ja hyvä kai niin, muuten olisin aikaa sitten loppuunpalanut. Ideoita vaan tulee ja tulee, ja sitten niitä on pakko toteuttaa vaikka osa mielestä huutaa "Lopeta, haluan vain nukkua!" Kun hommia tekee tuollaisessa tilassa, on itsellekin aivan sama tuleeko jostakin pallosta pyöreä vai eikö.

Olen yrittänyt alkaa hallita edes vähän tuotoksiani, etteivät ne hallitsisi minua. Pidän naiivista jäljestäni, mutta välillä harmittaa, etten osaa piirtää. Olen kuitenkin pistänyt kädet ensin ylös ja sitten paperia kohti: teen mitä teen enkä jaksa ajatella sen kummemmin. Lopputuloskin on arpapeliä: Jos teen jotain mielestäni kivaa ja taiteellista (esim. "positive" tässä galleriassa), ihmiset kohauttavat olkiaan. Sitten kun teen jotain lapsellista, yksinkertaista ja itseään toistavaa roskaa (esim. "tissit" sarjakuvantekijät.fi:ssä), ihmiset tykkäävät.

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #71 : 18.02.2008 klo 12:18:03 »
Haluaisin vaan sanoa kiitokseni Doc Lomapäivälle joka on tähän mennessä vastannut Keijolle kaiken minä mitä olisin halunnut, mutta paremmin. Huraa huraa.

Eiköhän kaikki blokkaavat tiedä että pitäisi vaan tehdä. Kyse on siitä mikä estää sen tekemisen. Jos mikään ei estä tekemistä ja voi tehdä vaan, niin eihän silloin ole koskaan blokista kärsinytkään. Eikä silloin myöskään ole erityisen pätevä osallistumaan keskusteluun blokista ja sen murtamisesta.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2008 klo 12:20:22 kirjoittanut ökpö »
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #72 : 18.02.2008 klo 12:25:36 »
Hieno teoria, mutta kun taiteilijan blokki on psykologinen eikä fyysinen. Yhtä hyvin voisi sanoa masentuneelle: "Alat vain nauraa!"

Idioottimainen hymyily ja naureskeluhan toimivat mielialan kohottajina silloin, kun masennus ei ole kovin syvää. Samalla tavalla väkisin piirtäminen voi toimia starttimoottorina, joka saa homman taas luistamaan. Kyllä väkisin piirtäminen on toisinaan välttämätöntä jos haluaa oppia piirtämään, ei maha mittään. Ja siihen tarviin, ainakin minä, ulkoisen pakon. (Yksi syy lisää suostua heikomminkin palkattuihin diileihin jos ei vielä töitä ole?)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2008 klo 12:28:25 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #73 : 18.02.2008 klo 12:35:26 »
Kyllä väkisin piirtäminen on toisinaan välttämätöntä jos haluaa oppia piirtämään, ei maha mittään. Ja siihen tarviin, ainakin minä, ulkoisen pakon. (Yksi syy lisää suostua heikomminkin palkattuihin diileihin jos ei vielä töitä ole?)

Viallisuuden taakka vierähti harteiltani. En ole ikinä ollut mikään pöytälaatikkopiirtäjä, ja melkeinpä kadehdin niitä, joilla on jokin sisäinen pakko tai mikä lie, joka saa tekemään tekemään tekemään.

Ilmeisesti nämä kaksi leiriä eivät kykene toisiaan ymmärtämään.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

MK

  • Vieras
Vs: Itsekritiikki
« Vastaus #74 : 18.02.2008 klo 12:54:54 »
Jos mikään ei estä tekemistä ja voi tehdä vaan, niin eihän silloin ole koskaan blokista kärsinytkään. Eikä silloin myöskään ole erityisen pätevä osallistumaan keskusteluun blokista ja sen murtamisesta.

uh oh
sorry, että otin asian vastakkaisen elementin puheeksi (kuten myös aura ja roju aiemmin). olen mitä epäpätevin blokkikirjoittelija, myönnän häpeilemättä!!
« Viimeksi muokattu: 18.02.2008 klo 13:16:18 kirjoittanut MK »