Äänestys

Eli paras näistä Tex -tarinoista?

Orjakauppiaat 2003
Kalmankalinaa Wyomingin luutarhassa 2004
Kuolema tulee taivaalta 1975
Fort Apachen tie 1999
Shanghai Ladyn tradegia 1989
Traaginen risti 1976
Kadonnut poliisipäällikö 1991
Timantti-Jimin kosto 1974
Kaukomaille 1982
Tehtävä Great Fallsissa 1979
El Muerto 1977
Teatterimurha 1993
Lincolnin surmaajat 1998
Mormonikopla 1984
Paholaisaave 1974
Kahden lipun välillä 1977
Virginia City 1980
Uhka rajan takaa 1980
Murhaajan saappaissa 1992
Mefiston poika 1982
Luvattu maa 1975-76
Mies ilman menneisyyttä 1996-97
Carsonin menneisyys 1995
Läpi lyijytuulen ja luotituiskun 2003
Rio Hondo 2005
Meksikon luotijuna 2005
Viikatemiehen tiellä 2010
Kadonnut pueblo 1998
Kauhun laakso 2003
Patagonian rangerit 2009
Luurankoylänkö 1974
Keltainen koira 1981
Suuri vehkeily 1985
Murha Corpus Christissä 1988
Fort Defiance 1976-77
Kuoleman hyppy 1956-57
Red Hillin verilöyly 1997
Härkätaistelija 2001
Salaliitto Custeria vastaan 2002
Mefisto! 2002-03
Punaiset sudet 2004
Bourbon Streetin murhat 2009
Klaatun kulta 1994
Vaarallinen Washington 1989
Kadonnut laiva 1990
Kauhujen kaivos 1990
Punaisen käden paluu 1988
Kiinalaiskortteli 1978
Paholaisen merkki 1982
Kuolleen miehen käsi 2010
Navajon ylpeys 1993
Suuri hyökkäys 2002

Kirjoittaja Aihe: Paras Tex Willer- tarina  (Luettu 59092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ili88

• Jäsen
Vs: Paras Tex Willer- tarina
« Vastaus #120 : 03.08.2008 klo 23:56:23 »
Itse aloitin lukemaan n. 3 vuotta sitten Texejä vuodesta -71 alkaen. Nyt olen menossa vuoden 2003 lopulla. Maxit ja suuralbumit olen lukenut sitä mukaa kun ovat ilmestyneet.

Muutama tarina nousee äkkiseltään mieleen mutta tuntuu hankalalta, miltei mahdottomalta etsiä tarinoiden joukosta yksi suosikki. Mutta pitänee tarinaluettelon kanssa kertailla ja mietiskellä. Ensimmäiseksi mieleen tulevat jaksot joita on lukenut lapsena 70-luvulla ja nyt sitten kerrannut. Mutta ovatko ne parhaita? Saattaa mennä vielä aikaa ennen kun olen valmis äänestämään.

Sporttispurtti

• Vieras
« Vastaus #121 : 24.08.2008 klo 08:34:32 »
Kaukomaille luettu muutamaan kertaan ja Ticcin hyvä kynänjälki ja seikkailut viidakkossa ym. tekevät tarinasta loistavan  :)

Rogeri

• Jäsen
Tex willer Top5 parhaat tarinat
« Vastaus #122 : 22.05.2010 klo 16:54:26 »
 Olen lukenut paljon tex willereitä. Olen lukenut melkein kaikki  lehdet vuodesta 1978 lähtien ja myös jotain sitä ennen. Halusin siis kysyä muilta ihmisiltä mielipidettä parhaista tarinoista. Huomasin kyllä että tuolla oli toinen foorumi missä käsiteltiin parhaita tex willer tarinoita, mutta siellä oli niin paljon muutakin keskustelu, että päätin tehdä uuden ja kirjoittaa niin hyvän analyysin kuin vain pystyin. :)

No tässä on kuitenkin oma top 5 parhausjärjestyksessä

1.Punaisen käden paluu 1988
2.Tehtävä Great falls 1979
3.Timantti-Jimin kosto 1974
4.Kiinalaiskortteli 1978
5.Kadonnut poliisipäällikkö 1991

Perusteluna voisin sanoa, että tuo 1. Punaisen käden paluu on vain henkilökohtainen suosikko, ite tykkään paljon sellaisita tarinoista missä te menee Meksikoon. Vastassa oli siis uudelleen organisoitunut punaisen käden kopla joka ei kaihtaa keinoja yrittäessään tappaa texiä ja carsonia. Tuossa tarinassa on niin paljon jänniä juonteenkäänteitä ja jännitystä alusta loppuun siksi se on ehdoton ykkönen. 2.Tehtävä great falls on minusta loistava tarinassa on todella yllättävä ja hyvä alku, siis yksi punatakkikersantti Donovan pettää Texin ja Jim Brandonin ja samalla vapauttaa vaarallisen vangin. Tästä alkaa seikkailu missä on myös paljon odottamia tilanteita ja paljon taistelua intiaanijen ja punatakkien välillä. Tehtävä Great falls oli muuten todella loistava tykkäsin erityisesti siitä kun näin Jimin ja Texin parina. Ite en vain tykännyt Tehtävä Great Fallsin lopusta. Ite en siis tykkää semmoisita "armeija tulee apuun"-lopuista. Semmoiset loput ova vähän mauttomia. Sitten nuo sijoilla 3-5 ovat sellaisia että ne kaikki ovat loistavia ja pitkiä tex seikkailuja. Seikkalupaikka on mitä parhain eli San Francisco. Tämä kyseinen kaupunki tekee seikkaluista loistavia, koska San Franciscossa on texin hyviä ystäviä, Tom Devlin poliisipäällikö, Mike Tracy hotellin omistaja,  Lefty Potreroon kuntosalin pitäjä. Lisäksi tässä kaupungissa sattuu ja tapahtuu vaikka minkälaista, aina kun Tex ja sen kaverit sattuvat paikalle. 3.Timantti-Jimin kosto on siksi parempi kuin Kiinalaiskortteli ja Kadonnut polisiipäällikkö koska siinä on paras piirrustusjälki, etenkin ne kuvat siellä merellä seilatessa oli parhaita mitä oon koskaan Texissä piirrettävän nähnyt. Kiinalaiskortteli oli Kadonnut poliisipäällikköä parempi, koska siinä oli toiminnallinen ja tuhoisa loppu. Tämä Kiinalaiskorttelin kopla siis tuhottiin oikein perusteellisesti. Kadonnut poliisipäällikkö oli myös hyvä tarina.

sila

• Vieras
Vs: Tex willer Top5 parhaat tarinat
« Vastaus #123 : 23.05.2010 klo 17:47:12 »
Minun mielestä ykkönen on Kalmankukka,vai mikä sen sarjan oikea nimi oli.

Siinä piikkipallopahiskukkaset ampuivat tappavia piikkejä onnettomiin uhreihin.Tex teki niistä rehuista sitten käristettyä salaattia.

Tämä oli minun mielestäni lapsena niin järkyttävän brutaalia kohtelua vihanneksia kohtaan, jotta tarina jäi mieleen ikuisiksi ajoiksi.

Muita sijoja en oikein voi mainita, kun en muista tarinoiden nimiä.Minä vain luen niitä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2010 klo 17:57:35 kirjoittanut sila »

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #124 : 23.05.2010 klo 18:57:38 »
Tervetuloa foorumille, Rogeri ja sila.

Yhdistin vasta-aloitetun top-5 ketjun tähän vanhaan, koska molempien sisältö on sama. Omista suosikkitarinoista voi siis vapaasti kertoa tässä ketjussa. Ja äänestääkin.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex willer Top5 parhaat tarinat
« Vastaus #125 : 23.05.2010 klo 19:53:11 »
Timantti-Jimin kosto on siksi parempi kuin Kiinalaiskortteli ja Kadonnut polisiipäällikkö koska siinä on paras piirrustusjälki, etenkin ne kuvat siellä merellä seilatessa oli parhaita mitä oon koskaan Texissä piirrettävän nähnyt.

Minäkin arvostan tuon tarinan kuvituksen todlla korkealle. Ehkäpä se on itselleni ykkönen sillä saralla. Vaan on kumma, kun lähes samoihin aikoihin tehty Montalesin paluu ei säväyttänyt samaan malliin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
« Vastaus #126 : 23.05.2010 klo 20:47:28 »
Keltainen koira täytyy aina mainita parhaista tarinoista keskusteltaessa. Itse pidän 'vanhoja' intiaanien parissa tapahtuvia seikkailuja parempina kuin näitä nykyisiä kaupunkiseikkailuja.

Jovalt

• Jäsen
« Vastaus #127 : 24.05.2010 klo 13:03:16 »
Äänestin "Carsonin menneisyyttä". Muita suosikkitarinoitani ovat "Valo avaruudesta" ja "Red Hillin verilöyly".
Liberum arbitrium

petro k

• Tex Willer fani since 1983
  • Jäsen
« Vastaus #128 : 24.05.2010 klo 17:13:19 »
 Oma  TOP - 5 , jos sellaista nyt yleensä pystyy Tex Willerin kyseessä ollessa nimeämään , kun hyviä tarinoita ( juoni + kuvitus ) on useita kymmeniä , on seuraava :

1. Kaukomaille 12-15 / 82
 2. Traaginen risti 2-5 / 76
 3. Tehtävä Great Fallsissa 1-4 / 79
 4. Keltainen koira 5-8 / 81
 5. Rautanaamio 2-4 / 81

Lyhyet perustelut valinnalleni ovat : Kaukomaille tarinassa Ticcin kuvitus on kohdallaan kun liikutaan Arizonan autiomaista Panaman trooppiseen sademetsään . Tarina on todella hyvä , oikeasti alkaa jännäämään retkikunnan kohtaloa viidakosta pois selviytymisessä. Tarinassa on draaman aineksia vaikka kuinka ja paljon , suurvaltapolitiikkaakin on sekoitettu joukkoon. Upseerien nyrkkitappelu Kolumbia vs USA:n merijalkaväki + pari Willeriä on loistavaa toimintaa . Texin otettua ohjat käsiinsä pieni ryhmä selviää vain vaivoin verenhimoisten intiaanien ja kuuman sademetsän otteesta . Traaginen risti on Ticcin varhaisempaa kuvitusta , mutta pystyy jo näkemään , mitä tuleman pitää . Hienoa kuvitusta Kanadan havumetsistä . Seikkailu on täynnä monia vaiheita ja jännitystä ennenkuin pahat saavat palkkansa. Tehtävä Great Fallsissa on omassa tilikirjassani hyvin tasoissa Traagisen ristin kanssa . Koettuaan monia vastoinkäymisiä onnistuu Tex ja Jim Brandon kukistamaan julmat kapinalliset Britti armeijan avustuksella. Keltainen koira on myös sen verran hyvä , että ansaitsisi tulla kuvattavaksi valkokankaalle. Kahden rosvointiaaniheimon ryöstöretki Navajo - heimon alueelle on hyytävää seurattavaa . Paholaiskallioilla tapahtunut sitkeä puolustustaistelu ylivoimaista vihollista vastaan on kuin Suomen talvisodasta . Keltainen koira ilmeisesti jatkaa vihollisuuksia Italiassa ilmestyvässä uudessa seikkailussa.
Rautanaamio on myös hurja tarina laajasta rikollisjoukkiosta New Orleansissa , jonka Tex kukistaa oman sakkinsa lisäksi parilla sheriffillä vahvistettuna . Myös tässä seikkailussa yllätyksiä piisaa , ei vähiten pääkonnan henkilöllisyyden paljastumisessa.
Tuhat tulimmaista !

Victorio

• Maltido
  • Jäsen
« Vastaus #129 : 29.05.2010 klo 13:01:27 »
Tosta puuttuu khyl niin monta kärkinimeä ja jopa terävin huippu, ettei voi khyl lähteä äänestämään

puuttuvia

El Muerto
Kahden lipun välillä
Virginia City
Uhka rajan takaa
Vieras Elk Cityssä
Arpiotsainen soturi
Katkaistu Nuoli
Sodan liekit
Hautajaiset Silver pinessä
Murhaajan Saappaissa
Paluu Pilaresiin
Klaatun kulta
Yukonin erämaa
Red Hillin verilöyly
Suuri Hyökkäys
ym....
Epäluuloa ei koskaan voi olla synniksi asti

Black-T

• Jäsen
« Vastaus #130 : 29.05.2010 klo 20:06:36 »
Lapsena mun suosikki oli sellainen tarina, missa Tex ja Carson soluttautuivat joihinkin kapinajoukkoihin, missa sitten yksi "konna" tunnisti Texin rangeriksi. Mikahan tarina mahtaa olla kyseessa? Myos Mefisto ja Yama oli tietysti kovaa kamaa. Nyt en oo lukenut Texeja vuosiin, mutta starttailen taas, mihin sita juuristaan paasee.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #131 : 29.05.2010 klo 22:05:21 »
Lapsena mun suosikki oli sellainen tarina, missa Tex ja Carson soluttautuivat joihinkin kapinajoukkoihin, missa sitten yksi "konna" tunnisti Texin rangeriksi. Mikahan tarina mahtaa olla kyseessa?
Ihan tuolla vinkillä en ainkaan minä osaa vielä vastausta antaa; jos voit hieman tarkentaa, esim. milloin olit lapsi? 70-luku, 80-luku?
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #132 : 29.05.2010 klo 23:33:07 »
Tosta puuttuu khyl niin monta kärkinimeä ja jopa terävin huippu, ettei voi khyl lähteä äänestämään

Lisäsin Victorion listalta neljä ensimmäistä. Samoin lisäsin äänestyksissä parhaiten menestyneet maxit ja suuralbut (ja niiden uusimmat edustajat) sekä mielestäni kaksi merkittävää 90-luvun tarinaa. Samalla poistin pari tarinaa, jotka eivät oleet ääniä saaneet.

Mikä tärkeintä, muutin äänestystä siten, että nyt voi äänestää viittä parasta tarinaa. Poistakaa ensin antamanne ääni, niin pääsette äänestämään uusiksi.

Jos listalle pitää saada ehdottomasti vielä joku tarina, niin antakaa kuulua.

Mainittakoon nyt vielä, että Lauri Vartiaisen Tex-sivuillahan on äänestetty parasta Tex-tarinaa jo monta vuotta sitten. Tuskin tilanne on siitä hirveästi muuttunut.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2010 klo 23:36:35 kirjoittanut Janne »
"Tex-tieteen yli-morisco"

Black-T

• Jäsen
« Vastaus #133 : 30.05.2010 klo 20:38:58 »
Ihan tuolla vinkillä en ainkaan minä osaa vielä vastausta antaa; jos voit hieman tarkentaa, esim. milloin olit lapsi? 70-luku, 80-luku?

Juu olin lapsi 80-luvulla, mutta saattaa kyseessa olla joku 70-luvunkin tarina. Muistelen, etta tarinan nimessa oli "kapina", mutta saattaa muisti tehda tepposetkin..

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #134 : 31.05.2010 klo 09:29:03 »
Carsonin (Casonin) menneisyys on listalla kaksi kertaa.

Hävisikö se Punaiset sudet listalta? Sehän on yksi parhaista.