Kiva nähdä että joku on samaa mieltä kuin minä tästä Delafin teoksesta - menin itse ostamaan sen vähän sellaisten "siis-voiko-tää-toimia"-fiilisten vallassa, ja se toden totta toimi! Itse asiassa jos vertaan "Pielisen paluuta" Franquinin omaan "Keksijöiden kuninkaaseen" - juu, ostin kyseisen BD-sarjalaisen "Pielisen paluun" innoittamana - niin pitäisin ensiksi mainittua peräti onnistuneempana! Ja selvyyden selventämiseksi: Jos listaan 3 maailman parasta sellaista sarjakuva-albumia, joita ei ole tehnyt Carl Barks - barksilaiset siis meikäläiselle sellaisia "parhaista-parhaita" - niin kyseisestä joukosta löytyy Roger Leloupin parhaiden töiden lisäksi vain Franquinin moneen kertaan suomeksi nimetty Piko ja Fantasio-teos "Jättiläinen jäätiköltä" & mitä muita suomalaisia nimiä sillä nyt onkaan.
Ja kun nyt vauhtiin pääsin, niin; mitä tulee niihin Franquinin Piko ja Fantasio-alppareihin, joita katson voivani kutsua ilman isompia epäröintejä hyvin tarkoin yhtä mestarillisiksi kuin on mielestäni "Jättiläinen jäätiköltä", niin niistä saisi kyllä komean pinon järkyttävän korkeatasoista sarjakuvaa.
Ja väärinkäsitysten välttämiseksi: Franquinin Niilo Pielinen on tosiaankin mielestäni ihan järkky hyvää sarjakuvaa sekin, ja piste. Luulen jopa, että tämän meneillään olevan kirjoitusprosessini aiheuttaman euforisen onnentunteen ("aaaaaah! Sainpas kirjoitettua mielipiteeni!") päätyttyä painun huutonettiin etsiskelemään sitä v:n 1973 nonarijulkistettua Niilo-albumia joka minulta kyllä teoriassa voisi löytyäkin, mutta on käytännössä hukkunut meitin kellarin uumeniin joskus Kekkosen kaudella.
Toivon, että "Delaf Franquinia mukaillen" näkyisi jossakin albumissa jatkossakin, kun tuolta Delafilta tuo mainitunlainen mukailu niin hyvin tuntuu sujuvan - jos Franquinin varhaistuotantoa ajatellaan, niin oli kai sekin kuitenkin loppujen lopuksi aika lailla "Franquin Jijetä mukaillen", ja hyvin se silloinkin pelasi!