Pimpeli pompeli. Arpinen kostaja palaa kostamaan. Do you feel lucky? No.
Miller puhui tästä projektista jo heti nine-elevenin jälkeen. Silloin sille olisikin voinut olla vielä jotenkin ymmärrettävä peruste. Mutta ei herran tähden enää 2010-luvulla. "Sit se menee ja vetää Al-Qaedaa turpiin!" (Vielä puuttuisi, että tämä todella olisi henkilöity hahmoksi nimeltä Al). Ajankohtaisuus alkaa olla aika rapistunutta, kun kohta kymmenen vuotta on kulunut. Onkohan Frank kihissyt tätä (pyhää?) vihaansa kaiken tämän aikaa? V-ttanut niin lujaa että kynä ei ole rusentumatta pysynyt kädessä, joten piirtäminen ei ole onnistunut? Huokaus...
Kirjoitan tähän sävyyn, koska kärsin hyvin ristiriitaisesta suhtautumisesta Frank Milleriin. Minulle hänen ensimmäinen Yön ritarinsa ja yhteistyöprojektit David Mazzucchellin kanssa ovat pienestä pitäen olleet Parasta Supersankarisarjakuvaa Ikinä (henkilökohtaisesti minulle paljon tärkeämpää kuin esim. Watchmen) - mutta sitten niiden jälkeen hänen tuotantonsa on aiheuttanut eritasoisia pettymyksiä kerta toisensa jälkeen. Ensimmäinen Sin City oli hyvä, 300 erittäinkin hyvä, toinen Sin City ja Elektra elää menettelivät hienon visuaalisuutensa vuoksi - mutta niiden ohella onkin sitten tullut ihan silkkaa kuravelliosastoa.
Milleristä ei niin kuin yhtään osaa ennakoida, mitä sieltä tulee seuraavaksi: mies on äärimmäisen taitava sarjakuvakerronnan käyttäjä ja halutessaan myös erittäin taitava piirtäjä, mutta on kuitenkin myös tehnyt suuren määrän kauheita ohilyöntejä. Niin että uuden projektin koittaessa alkaa jo tilastomatematiikka puhua turhaa toiveikkuutta vastaan.
Nyt hän ei ole tehnyt sarjakuvia pian kymmeneen vuoteen ja se edellinen yritys oli DK2. Minua ainakin vähän hirvittää... (*)
(Ja sitten taas toisaalta hiljattain esim. näin tämän
videopätkän, joka lienee Daredevil-elokuvan lisämateriaaleista. Siinä hän puhuu minusta hyvinkin järkevästi supersankareista ja onnistuu perustelemaan fiksusti tekemisiään - ainakin siis uransa alkuvaiheissa. Niin paljon potentiaalia, mutta... miksi Frank, miksi??)

EDIT: (*) Siis edellinen piirtämänsä sarjakuva. Onnistuin blokkaamaan mielestäni God damn Batmanin...