Philip K.Dick kuvasi kirjoissaan arkeaan, William S. Burroughs kuvasi kirjoissaan arkeaan, Grant Morrison kuvaa sarjakuvissaan arkeaan, Alan Moore kuvaa Prometheassa arkeaan .
Todellisuus on sitä millaiseksi sen tekee, käsitteellistä tulkintaa, ja siksi minusta ankeimpaan realismiin pitäytyvät tekijät rappeuttavat viime kädessä koko kansakunnan maailmankuvaa. Taiteilijat promotoivat teoksillaan omaa maailmankuvaansa, ja toivoa sopii, että heillä on jotakin omaa sanottavaa - jotakin ajan ja vaivan väärtiä.
Taito sanoa se on sitten vasta toissijainen ongelma, mielestäni.
Omaelämäkerralliset sarjakuvat ovat mielekkäitä siinä mielessä, että niistä voi saada jonkinlaista kanssaelämisen tunnetta, kuten Rannan Isi on vähän väsynyt, ja jollakin tasolla Kaisa Lekan jutuissa ehkä yms. Ja se toimii juuri Reiman esittämän rehellisyyden ja Rojun esittämän osaavan kerronnan kautta.
Mutta jos nämäkin tekijät jatkavat koko elämänsä narsistista saagaansa, täytyisi heidän kasvaa koko ajan todella paljon tarkkanäköisyydessään, ja kasvaa ihmisinä, "päähenkilöinä" . Muuten se muuttuu yhtä tyhjän kanssa toisteiseksi jauhamiseksi, kuten jollain Otso Högglundilla, ja ehkä Kaltsullakin (en ole hänen sarjakuviaan menisit töihin -albumin jälkeen lukenut). Ja sama pätee tietysti kaikkiin tekijöihin.
Ihmisillä on ikävä taipumus kaavoittua, pitäytyä vakiintuneissa ajatusradoissa, mielipiteissään - vaikka ne ovat suurelta osin täysin sattumanvaraisten tapahtuma - ja ajatusketjujen seurausta. Sitten kun niitä vielä piirtää sarjakuviksi, on entistä suurempi riski muuttua itsensä irvikuvaksi - supistua karikatyyriksi. Siinä mielessä fiktio on paljon kasvattavampaa, kun pitää asettua myös muiden saappaisiin, oppia useita näkökantoja ja suhteellisuutta.