Kirjoittaja Aihe: Piko ja Fantasio  (Luettu 387291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #75 : 03.04.2005 klo 18:53:14 »
Joo kato, mää olenki uhrannut elämäni sarjakuville, ei sinun kannata, juokse kun vielä voit...mutta ihan oikeesti, aikuisen oikeesti, mikäli osaat englantia edes hiukkasen, niin mene www.lambiek.net -iin, sieltä "Comiclopediaan" ja katso tekijät Jije ja Franquin noin aluksi.
Suomessa julkaistuista P+F-sarjakuvista löydät tietoa esimerkiksi googlettamalla sanat Lakoma, Piko ja Fantasio.
Sitten ovat vielä kustantajan sivut: www.egmont-kustannus.fi
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #76 : 03.04.2005 klo 19:12:12 »
Kyllä noista aineksista yhden esitelmän kasaa. Samalla voi valmistella toisenkin esitelmän "Esitelmäni tähden nähty työn määrä ja mistä sain faktani".

Edit: Siis hommalla ei ole edes kiire, no kyllä täällä sitten ihan auttamisen ilosta vaikka oikoluetaan se sun esitelmä. Äläkä unohda P&F :n lehtimiesurasta kertonutta näyteltyä elokuvatrilogiaa jonka VesaK varmaankin hajamielisyydessään unohti Piko(Peter Sellers) ja Fantasio(Steve Martin): Länsirintamalta ei mitään uutta, Piko ja Fantasio: Takaikkuna sekä Piko ja Fantasio: Muutaman dollarin tähden. Ihme on jos ei vähintään kymppimiikkaa tule. 
« Viimeksi muokattu: 03.04.2005 klo 19:28:01 kirjoittanut Hege »
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #77 : 03.04.2005 klo 19:31:02 »
Älkääs vanhuxet hämmentäkö nuarisoa liikaa.  ;D
Mutta totta on että nälkäiselle ei pidä antaman kalaa vaan se onki.
Google onkin pahuksen hyvä onki, suorastaan verkko. Heh.
Mutta pahuksen vähän Pikosta ja Fantasiosta on juttua kirjoissa ja kansissa, ei ainakaan suomeksi. Mutta jos kirjastosta löytyy haje nämä käsiisi:
Piko ja Fantasio 23 Mustat hatut. Sis. artikkelin P&F:n historiasta ja semmosta.
Franquin: Mustat sivut. Sis. niin ikään hyvän artikkelin Frankusta ja p&F:stä ja vähän muustakin (muista Franquinin sarjoista).

Timo

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #78 : 03.04.2005 klo 19:37:31 »
Minä olen kuule ihan liian kallis miäs lukemaan kouluesitelmiä, että älä turhaan minulle sitä lähetä.. ittekkin vaan täällä kvaakissa luumuilen, vaikka pitäs täyttä häkää kirjoittaa mm. Sarjainfoon Franquin-näyttelystä Pariisissa ja BTJ-kirjastopalvelulle hakusanaa mm. Franquinista.

Mutta sanompa myös, että kun noin 13-vuotiuden kynnyksellä elämä ja maailma tuntuu aivan liian valoisalta, etsi käsiisi Franquinin Mustat sivut-albumi. Siinä on pätevä artikkeli joka käsittelee myös Pikoa ja Fantasiota. Tässä ranskaversion kansi:

Lohtuna ja lohduttomuutena voin todeta, että arvosanasi tuskin muuttuu vaikka käyttäisit suoraan noita ensimmäisessä vastauksessani latomiani faktoja. Opettajien sarjakuvatietämys kun on ihan hävyttömän huano.  

  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #79 : 03.04.2005 klo 20:59:09 »
Kai muistit pistää lähdeluetteloon VesaK:n kanssa käydyn keskustelun?

-P.

tertsi

  • Vieras
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #80 : 03.04.2005 klo 21:06:17 »
Joonas93:
Esitelmän tekemisen idea lienee siinä, että opettelet  ITSE hankkimaan tietoa. Jos täällä joku olisi latonut sulle faktat ja sä olisit copypastannut ne esitelmääsi , niin eihän se silloin olisi SUN esitelmä, vaan tässä tapauksessa Vesa K:n.

Kannattaa muuten jatkossa tehdä esitelmä sellaisesta asiasta, josta jo tietää jotakin.

Tuo Piko ja Fantasio on aika vaikea aihe jo sen takia, että faktat taitaa aika pitkälle olla saatavana vain ranskan kielellä.

tertsi

  • Vieras
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #81 : 03.04.2005 klo 22:27:22 »
Okei, okei.

Anteeksi epäluuloisuuteni nykynuorisoa kohtaan.

Nyt rupesi kiinnostamaan: Voitko lähettää esitelmäsi:  tero.mattila@pp3.inet.fi
« Viimeksi muokattu: 03.04.2005 klo 22:29:36 kirjoittanut tertsi »

Lewis

  • Jäsen
  • Viestejä: 360
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #82 : 04.04.2005 klo 08:49:45 »
Juu, lähetän oikein mielelläni esitelmä! ;D Muista sitten antaa palautetta!

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #83 : 04.04.2005 klo 09:20:25 »
 :'( Aprillipäivä meni jo.  :'(

Ihan nyt varmistaakseni kerron (kun ei kipeitä lapsia saa kiusata) että VesaK:n ja minun ensimmäiset viestit oli puutaheinää.

Saat aika hyvää tietoa esitelmääsi ihan vain hakemalla sanalla Franquin täältä keskustelualueelta.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Lewis

  • Jäsen
  • Viestejä: 360
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #84 : 04.04.2005 klo 09:22:29 »
No niin hiukan ajattelinkin!!! ;D :D >:( ;D

tertsi

  • Vieras
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #85 : 04.04.2005 klo 11:37:51 »
En saa auki sitä esitelmääsi, siis liitetiedostoa. Johtuneeko siitä, että mulla ei ole Wordia tietsikassain.

Voisitko ystävällisesti kopioda sen siihen tekstikenttään?

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #86 : 05.04.2005 klo 04:23:47 »
Esitelmän tekemisen idea lienee siinä, että opettelet  ITSE hankkimaan tietoa. Jos täällä joku olisi latonut sulle faktat ja sä olisit copypastannut ne esitelmääsi , niin eihän se silloin olisi SUN esitelmä, vaan tässä tapauksessa Vesa K:n.

Ääää... kovaa vauhtia keski-ikäistyvät kalkkikset vaan itkevät, kun meidän kouluaikana ei ollut internetiä! Eikös se perinteinen esitelmän tekotapa kuitenkin ollut, että etsittiin hakusana tietosanakirjasta ja muutettiin sitten siitä pari sanaa? Oliko siinä nyt sitten KUITENKAAN niin hirveästi enempää työtä kuin Googleen - tai vaikkapa tänne Kvaakiin näpyttelemisessä?  :D
(Ehkä jos se oli iso tietosanakirja ja ylhäällä hyllyssä).

Kävi muuten VesaK joskus meidänkin koulussa sarjakuvista puhumassa, mutta muistaakseni sillä oli silloin kyllä luotettavampaa kerrottavaa kuin täällä...  ;D
Vai ehkä minä vain olin silloin vielä niin nuori ja herkässä iässä, että uskoin kaiken? Vaikka kyseessä olikin vain kasa kavalia valheita, jotka ovat syövyttäneet altiin mieleni perustuksia siitä lähtien?? Aaaaargh!!
Oli miten oli, niin minä kyllä taisin silloin itse joka tapauksessa olla semmoinen sietämättömän tietäväinen eturivin nappisilmä joka tavan takaa huuteli jotain omiaan väliin... (Öööh - enkä ole tainnut niin hirveästi siitä muuttuakaan). Pahoitteluni, Vesa.

Joka tapauksessa Joonas on kyllä oikealla asialla: ihan oikein se on nykynuorisollekin kuulla välillä hyvää sanaa länsimaisesta lastensarjakuvasta. Go get them! Franquin rules!!

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #87 : 05.04.2005 klo 12:50:20 »
Niih, kouluissa esitelmöinti on vähän semmosta aina, osa on valmiiksi käännynnäisiä ja osa ei välitä kukon murujakaan sarjiksista.  Mutta en mää koskaan ole tahallani valehdellut tuommoisissa tilanteissa, ehkä vähän glorifioinut alaa ja usuttanut nuoria sarjisten syövereihin syvemmälle, sori vaan Jyrki...
Fantakopteri roikkuu siellä Pariisin Heurekan (Citte des Sciences) katossa, ostotarjoukset sinnepäin... pienoismallin saa 500 eurolla... 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

  • Vieras
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #88 : 06.04.2005 klo 11:13:43 »
Silloin oli KaukorantaKemppinen, versio 1 , ja kaikki oli siinä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Piko ja Fantasio
« Vastaus #89 : 06.04.2005 klo 12:58:07 »
Silloin oli KaukorantaKemppinen, versio 1 , ja kaikki oli siinä.
Joo, oli se onnen päivä kun uusi versio tuli 1982.  :o
Ja ihmeellistä oli kun kaukolainana sai paksun Hornin sarjakuva-ensyklopedian jossa oli vaikka mitä. Wow.
Itse kirjoitin näiden avulla äikän aineen ja sain ekan ysini!  :D
Voi niitä aikoja.

Timo