Kirjoittaja Aihe: Vartijat (Watchmen)  (Luettu 203707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TupakkaHupakka

  • Jäsen
  • Viestejä: 31
  • Hän joka osaa tapella
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #435 : 19.03.2009 klo 21:42:53 »
Netissä.

Google (15 600 osumaa): "greatest graphic novel" watchmen



Kyllähän niitä osumia löytyy jos siihen kirjoittaa "greatest graphic novel watchmen"  :)
Mutta pistä pelkkä watchmen. Kyllä siellä kehuja on, tietoja ja offical site muttei "greatest graphic novelia".
Pointti on kuitenkin nyt se, että jos ei tykkää, siittä niin kannattaako sitä nyt etsiäkkään? Olen lukenut paljon juttuja watchmenistä mutten ole kertaakaan sen mainoksen lisäksi nähnyt sitä "greatest graphic novel" -juttua.
Jos joku jossakin foorumissa sanoo, että se on maailman paras sarjakuva ikinä niin se on vaan makuasia. Ja nuo muut jutut varmaan ovat jotain äänestyksiä tai joku tietty henkilö on valinnut ne. Makuasia. Eli sama kuin Raamattu. Tylsä kuin mikä, olen lukenut joojoo hieno tarina Jeesuksesta so what... ai niin, olen ateisti joten se saattaa vaikuttaa asiaan pikkasen (siihen jeesusraamattu juttuun siis) :D
"Minä pelastin maailman ja mitä se antoi takaisin? Se tappoi kaiken sen, joka oli minulle rakasta, se tuhosi minut...  jos maailma on tarpeeksi tärkeä pelastettavaksi, miksi viime kerralla se teki minusta tälläisen..?"
-Hector

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #436 : 20.03.2009 klo 01:30:15 »
Makuasia. Eli sama kuin Raamattu. Tylsä kuin mikä, olen lukenut joojoo hieno tarina Jeesuksesta so what... ai niin, olen ateisti joten se saattaa vaikuttaa asiaan pikkasen (siihen jeesusraamattu juttuun siis) :D

Ennemmin kuin Raamattua, kannattaisi lukea enemmän sarjakuvaromaaneja ja sarjakuvia yleensä. Watchmen ON hyvä, mutta on niitä parempiakin, Moorellakin esimerkiksi From Hell eli Helvetistä. Tuommoinen lässy "parasta ikinä" -mainos vain ärsyttää, kun sitten joku tavis eli ei-niin-sarjakuviin-perehtynyt henkilö sen pohjalta tekee johtopäätöksen että "ai tämäkö nyt on parasta mihin sarjakuva pystyy, niin niin, tämmösiä trikoosankarijuttujahan ne vaan ovat kaikki".
Voi olla että olen pikkuisen liian vaativa, mutta silti olen sitä mieltä että sinä päivänä kun kouluissa luetutetaan Kalervo Palsan Eläkeläinen muistelee-teosta Seitsemän veljeksen rinnalla, sitten ovat asiat pikkasen hyvällä tolalla.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #437 : 20.03.2009 klo 06:04:14 »
Millerin parhaat puolet? Se että se ei ole aktiivinen sarjakuvan puolella.

Film-noir, tyly kerronta, kyky repiä (ilmeisesti) mistä tahansa hahmosta jotain kiinnostavaa, uskottavuus mediassa (ei vastaa typeriin kysymyksiin, Alan Moore vastaisi jos keksisi jotain tarpeeksi typerää tai älytöntä.), keskittyy vain itse asiaan eli tarinaan, osaa repiä minkä tahansa hahmon synkän puolen...

Näitä riittää vaikka muille jakaa. Osa on jo Alan Moorellakin. Mutta jos ei kelepaa niin se ei kelepaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

hatinufer

  • Jäsen
  • Viestejä: 325
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #438 : 20.03.2009 klo 11:10:49 »
Kyllähän Watchmen on hieno teos, mutta kyllä siitäkin voi kömmähdyksiä löytää. Pidin aina outona, että heti kun PunkeroPöllö lähtee daameineen liikkeelle, he osuvat tulipalopaikalle, josta kukaan muu ei ole kiinnostunut. Ei Polliisit saati Palomiehet. Kyseessähän on tietysti Mooren kerronnallinen virhesuma. Vai mitä , fanboys ?
Itse luin teoksen ekan kerran 1980-luvulla, ja sen jälkeen olen sen lukenut, kahlannut  about 5 kertaa. Liian pitkä, liian paljon uuvuttavia yksityiskohtia, joihin intoilijat jäävät kiinni kuin täi tervaan... Mutta Rorschachista kertonut luku: se on likimain niin hyvä kuin sarjakuva voi olla: kyllä jo sen luvun perusteella saa Hugon antaa.
Silti: V for Vendettaa taas ei minun mielestäni saa kritisoida: jokaisella on lempilapsensa...

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #439 : 20.03.2009 klo 11:18:40 »
Kyllähän niitä osumia löytyy jos siihen kirjoittaa "greatest graphic novel watchmen"  :)
Mutta pistä pelkkä watchmen. Kyllä siellä kehuja on, tietoja ja offical site muttei "greatest graphic novelia".

Kyllä tuo lainaus on esiintynyt ihan kaikissa käsiini saamissa Watchmen-leffan mainosmateriaaleissa, joten eiköhän lähinnä studio ole asiaa markkinamielessä hullun lailla toitotellut. Siitä se on sitten levinnyt arvosteluihin, artikkeleihin ja blogeihin.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #440 : 20.03.2009 klo 11:53:33 »
Ei Polliisit saati Palomiehet. Kyseessähän on tietysti Mooren kerronnallinen virhesuma. Vai mitä , fanboys ?

Will Eisnerin Dropsie Avenuen lukeneet tietävät, että tietyn vaiheen jälkeen palokunta ei enää reagoi joltain slummialueelta tuleviin palohälytyksiin. Tiedä häntä, onko totta (edes Vartijoiden dystopiassa)...

PS. Fanboys? Jaa että mitä? Täällähän suhtautuminen on ollut semmoista, että ihan hyvä mutta että on niitä parempiakin.

TupakkaHupakka

  • Jäsen
  • Viestejä: 31
  • Hän joka osaa tapella
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #441 : 20.03.2009 klo 12:28:04 »
Kyllä tuo lainaus on esiintynyt ihan kaikissa käsiini saamissa Watchmen-leffan mainosmateriaaleissa, joten eiköhän lähinnä studio ole asiaa markkinamielessä hullun lailla toitotellut. Siitä se on sitten levinnyt arvosteluihin, artikkeleihin ja blogeihin.
Vaikka niin sitten.
No, ei ole ainakaan minun ongelma, kun en välitä niistä.
"Minä pelastin maailman ja mitä se antoi takaisin? Se tappoi kaiken sen, joka oli minulle rakasta, se tuhosi minut...  jos maailma on tarpeeksi tärkeä pelastettavaksi, miksi viime kerralla se teki minusta tälläisen..?"
-Hector

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #442 : 20.03.2009 klo 12:31:53 »
Will Eisnerin Dropsie Avenuen lukeneet tietävät, että tietyn vaiheen jälkeen palokunta ei enää reagoi joltain slummialueelta tuleviin palohälytyksiin. Tiedä häntä, onko totta (edes Vartijoiden dystopiassa)...


Ihan tässäkin maassa on rajansa palokunnan kyvyillä. Riittävä määrä hälyjä suhteellisen samaan aikaan ja priorisointi ei ole vain terveydenhoidon termi.
Vartijoissa on kyse toki myös dystopiasta, kuten V for Vendettassakin. itse nähnyt käytännön esimerkkejä eri puolilla planeettaa siitä kun palokunta rientää paikalle ja myös niistä "väärin sammutettu" tilanteista ihan keskellä asutusta.

on täällä fanipoikiakin mutta arvostella ja kritisoida saa, aina ja kaikkea.

Greatest graphic novel on markkinointikeino.
Jos joku on valmis uskomaan vain sen on sama henkilö valmis uskomaan että sarjakuvilla ei voi kertoa monisyisiä tarinoita, supersankaritarinat ovat kaikki roskaa, taidesarjakuva on ala-arvoista tekotaiteellisuutta, mangassa on vain isoja silmiä ja yaoichibejä ja BD on vain pottunokkia, yhteiskunta toimii aina ja ihmiset ovat luonnostaan empaattisia.
Jos edellinen kuvaus päti sinuun ota yhteyttä: eduskuntatalo on homevaurion takia purku-uhan alla ja minulla on mandaatti myydä se superedullisesti.
Elämäsi kaupat.

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 616
  • Kvaak!
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #443 : 20.03.2009 klo 12:38:54 »
Pidin aina outona, että heti kun PunkeroPöllö lähtee daameineen liikkeelle, he osuvat tulipalopaikalle, josta kukaan muu ei ole kiinnostunut. Ei Polliisit saati Palomiehet.

Ei kuule tarvitse mennä kuin naapuriimme Ruotsiin, missä hiljan uutisoitiin tapaus, jossa apua odottanut potilas kuoli, koska ambulanssi jäi odottamaan poliisisaattuetta turvakseen, ennen kuin uskalsi mennä tiettyyn naapurustoon.
Ja kun Watchmen on sentään dystopia, kai siellä nyt asiat on huonommin kuin turvallisessa kansankodissa...?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #444 : 20.03.2009 klo 18:15:40 »
Ihan kivasti on myynyt tämä Watchmen. Miljoonan kipaleen raja (kirjamuodossa) paukahti rikki...
http://blog.newsok.com/nerdage/2009/03/19/watchmen-sales-top-1-million/

Ko. sarjakuvaromaania toimitetaan kauppoihin yhä lisää jatkuvalla syötöllä.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #445 : 20.03.2009 klo 19:42:16 »
Jos kiinnostaa tutkailla millaista on Mooren "film noir", niin hakekaapas käsiinne Paul Gravettin toimittama teos The Mammoth book of Best Crime Comics, ISBN 978-1-84529-710-7, ja siitä tarinat "Old gangsters never die" ja "I keep coming back".
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #446 : 20.03.2009 klo 20:05:28 »
Komppaan vesaKta.
Vaikka tuo ei niinkään watchmeniin liity kunhan on hyvää luettavaa, sen sijaan hatinufer nosti esiin yhden toistuvan teeman watchmenissa:tulen.
Joskus tuli ei ole vaan tuli joskus liekinheitinkin on..niin.

itse olen lukenut watchmenia parinkymmenen vuoden ajan enkä ennen tätä vuotta ollut edes kiinnittänyt mm. Silk spectren savukkeisiin.
Myönnän asia vaivaa nyt minua.

mutta se varsinainen asia: lukekaapa ensin vartijat ja sen jälkeen Mooren Supreme(no, W.I.L.D.Catskin käy mutta silti) ja Top ten.
Näissä ja LoXGssa käy Tom Strongin lisäksi lajityypin läpi tynnyrinpohjaa ja rakennetta myöten.
Ero Milleriin on se miten materiaalia käytetään, Millerillä oli selkeä poliittinen pamfletti DKssa kun taas Moorella ja Gibbonsilla oli myös vapaat kädet mutta selkeämmän saarnaamisen sijaan oli kokeellisempi teos, muotokokeilu mutta säilyttäen tarinan.

miksi horisen Supremesta ja muista Watchmenin kohdalla?
koska niissä on muutakin näkyvissä kuin vain "pitää saada asuntolaina lyhennettyä".
Asenne on muuttunut, sapekas viha on antanut tilaa lauhkeammalle suhtautumiselle.
Niin aikaan ihmisiiin kuin lajityyppiinkin.

Jussi Tyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #447 : 20.03.2009 klo 22:41:55 »
lukekaapa ensin vartijat ja sen jälkeen Mooren Supreme

Ihan asian sivusta: Onko tuossa Mooren Supremessa muuta nautittavaa, kuin hyvä Teris-pastissi. Kannattaako noita käsittääkseni kahta albumia ostaa?

Lähes kaikki muu Moore on jo hallussa, ainoastaan Prometheus on jäänyt kokeilematta, kun pelottaa että se on liian hapokasta.

Ja Vartijat on kaiken hehkutuksensa ansainnut. Tämä sama rumbahan käydään läpi kaikessa taiteessa, kun jokin pienen piirin hehkuttama juttu lyö läpi suuremmalle yleisölle. Alkuperäiset fanipojat kääntävät katkerina selkänsä, koska rahvaatkin diggailevat nykyään "heidän" jutustaan. Ns "eka demo oli paras" -efekti.

Mutta minä myös äänestäisin V niinkuin Verikoston Mooren parhaimmaksi. 

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #448 : 20.03.2009 klo 23:13:05 »
Siis Promethea. On se hyvinkin hapokasta. Yksi omituisimpia ison kustantamon julkaisuja koskaan, Grant Morrisonin Invisiblesin ohella. Supremea ei ole tullut edes hankittua (vielä), kun minustakin tuntuu että se on yhden idean varaan hahmoteltu juttu.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Vartijat (Watchmen)
« Vastaus #449 : 21.03.2009 klo 00:14:55 »
Ihan asian sivusta: Onko tuossa Mooren Supremessa muuta nautittavaa, kuin hyvä Teris-pastissi. Kannattaako noita käsittääkseni kahta albumia ostaa?

Lähes kaikki muu Moore on jo hallussa, ainoastaan Prometheus on jäänyt kokeilematta, kun pelottaa että se on liian hapokasta.

Itse asiassa et edes ole asian vieressä.
Uskokaa tai älkää Watchmen on myös supersankarisarjakuva ja minun ainakin on mahdotonta lukea Supremea ilman että hahmotan sen miten nämä kaksi teosta ovat keskenään sidoksissa.
Tosin itsellä on sama ongelma Marvelmanin (tai Miraclemanin, kenen asianajajalta asiaa kysyy) kohdalla.

Supremesta voi nauttia toki ilman Vartiomiehiä mutta ne tuntemalla ja teräsmiehen ja kaikkein eniten jos on lukenut "alkuperäistä" Supremea niin sitten vasta sitä osaakin arvostaa.
Mutta jos tunnet Mooresi on kuvaus lähinnä ; Supreme on Tom Strong mutta tri Manhattanin voimaluokassa Swamp thingin kertomana.
Aika hyvin sarjalta joka lähti ajatuksesta tehdään Teräsmies jonka arvoissa ja metodeissa Clark Kentin tilalla on Charles Bronson.
Siinä on enemmän sisältöä kuin tehdään teräsmiespastissi, ainakin minusta.
Mutta minusta Watchmenkkin on enemmän kuin trikooasuiset tyypit pätkii toisiaan pinoon apokalypsin alla.
Niinkin voi kuvata Watchmen-Vartijat yhdellä lauseella mutta jotenkin se antaa vähän harhaanjohtajan kuvan.

Promethea ei ole liian hapokasta vaan runollista metafysiikkaa.
Toimii parhaiten selvinpäin.