Kirjoittaja Aihe: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino  (Luettu 69059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #75 : 31.01.2011 klo 01:07:45 »
Piti ihan yleissivistyksen vuoksi vähän selvitellä itselleni käsiasetietoutta.

Testituloksissa 9mm Parabellum (9x19mm) ja .38 Super (9x22,86mm) ovat itse asiassa aika tasoissa. .38 Special (9,1x29,3) jää revolveripatruunanakin aika kauas, kun sitä käytetään vanhemmissa aseissa, jotka eivät kestä huippupaineita. Sen sisarpatruuna .357 Magnum (9,1x33mm) onkin sitten huomattavasti tehokkaampi.

Liitteenä osviittaa antava taulukko, jossa arvoja peruslatauksilla. Lainattu täältä: http://38super.net/Pages/comparisons.html

Tästä kun hypätään .44:een ja ylemmäs, niin tehot nousevat entisestään, mutta samalla myös aseen koko ja rekyyli, jolloin käsittely käy hankalaksi. En viitsi linkittää, mutta Youtubessa on .50 Desert Eaglestä havainnollistavia pätkiä. Ero 9mm:seen on aika mykistävä.

Jennifer Bloodin mietelmä tuntuukin näin lähinnä euroaseiden piikittelyltä (niitähän siinä lueteltiin), tai ehkä Ennis on tarkoittanutkin kommentin tunteelliseksi purkaukseksi. 

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #76 : 31.01.2011 klo 01:34:24 »
Jennifer Bloodin mietelmä tuntuukin näin lähinnä euroaseiden piikittelyltä (niitähän siinä lueteltiin), tai ehkä Ennis on tarkoittanutkin kommentin tunteelliseksi purkaukseksi. 


ei itse asiassa.
Mainitussa Guns & Ammossa ja muissa ...alan hakuteoksissa on oma koulukuntansa(muutkin kuin Jeff Cooper) jonka kantoja Jennifer Blood henkilöistää.
Näissä on juuri vastakkain 9mm spray and pray mentaliteetti paljon luoteja siihen hypoteettiseen tulitaisteluun johon eivät päädy edes paranoideissa päiväunissaan ja .45 /10mm /mieluiten haulikko joka on aseistettu versio defendon ja krav magan ideologioista.

Eli siis osoitta kuinka Ennis on tehnyt pohjatyön ja hahmo on oikeasti asetettavissa tiettyyn mielenmaisemaan, karkeasti esittäen kuinka desperate housewives/Täydelliset naiset barbinukessa asuu John Rambon vähemmän tunnettu sisko, Jane Rambo.

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #77 : 31.01.2011 klo 01:40:19 »
On ollut pieni Ennis-katkos, mutta tähän täytyy kyllä varmaankin tutustua. :)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #78 : 10.03.2011 klo 18:22:10 »
Jenniveri Veren ensimmäinen numero luettu.

Aika koukuttavaa telamiinafeminismiä Ennis pistää menemään ja isolla kädellä pistääkin.
Sarjakuvan Jennifer Blood on turhankin uskottava hahmo ja itse nautin tästä helmestä, en ennen eilistä päässyt noutamaan ykkösnumeroa ja se tuli ahmaistua pariinkin kertaan eilen.

Enniksen saatesanat lopussa ovat hyvin kuvaavat. Halusi kirjoittaa "vaihteeksi jotain hauskaa" sekä aivan erinomainen kappaleen pituinen huomio miten naapurustojen ja pariskuntien sisäinen sosiologia toimii, miten mikäkin ryhmä ja klikki muodostuu, miten ihmiset tekevät omat "laumaerottelunsa" ja miten tätä käytetään Jennifer Bloodissa. Tarkkaan siteeraten:
Lainaus
"All of which made for quite a good scene in Jennifer Blood, althought as usual I had to ruin everything with the carnage and the nudity.

Tässä sarjakuvassa on selkeästi nainen omaan makuuni. Osaa käyttää taktisesti tissejään siinä missä 10mm konepistooliakin.
Tai kuten parempi puoliso asian ilmaisee " olet ainoa tietämäni mies joka käy girls and guns sivustolla aseiden takia..."

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #79 : 05.07.2011 klo 20:21:40 »
otsikosta taisi vahingossa tulla osuvampi kuin luulin....
Garth Ennis ohjaa käsikirjoittamansa kauhusotaelokuvan Stitched

ja tulee avatarilta sitten sarjakuvanakin.
Afganistaniin sijoittuva kauhuelokuva.
 Ennis.
harmittaa jos nyt herään ...

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #80 : 05.07.2011 klo 20:31:58 »
otsikosta taisi vahingossa tulla osuvampi kuin luulin....
Garth Ennis ohjaa käsikirjoittamansa kauhusotaelokuvan Stitched

Hieno yksityiskohta tuo, että leffa itsessään on 17-minuuttinen, mutta bonusmatskuja löytyy dvd:ltä 90 minuutin edestä!
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #81 : 08.09.2011 klo 18:57:18 »
otsikosta taisi vahingossa tulla osuvampi kuin luulin....
Garth Ennis ohjaa käsikirjoittamansa kauhusotaelokuvan Stitched

ja tulee avatarilta sitten sarjakuvanakin.
Afganistaniin sijoittuva kauhuelokuva.
 Ennis.
harmittaa jos nyt herään ...

Kuulostaa lupaavalta! Toivon, vain ettei Ennis tee Millereitä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #82 : 05.10.2011 klo 16:45:53 »
Ennisllä on se tiivistämisen kyky. Crossed oli The Walking Dead puristettuna reiluihin 200 sivuun. Oleellinen välittyi, vaikka - jos nyt nipotetaan -ei ollutkaan zombailusta kyse vaan paljon niljakkaammasta ja irvokkaammasta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #83 : 05.10.2011 klo 16:58:23 »
Anteeksi Vesa, oikaisen tekstiäsi mielestäni sisällöllisesti korrektimpaan suuntaan
Ennisillä on se kirjoittamisen kyky.

Ennisin kohdalla moni mielellään korostaa juuri sitä irvokkuutta, ylilyöntejä, irstailuja ja niljakkuuksia vaikka enemmän kyse on siitä että kaveri osaa oikeasti ja aidosti kirjoittaa.
Tarinoidensaja henkilöidensä pääpaino kun on jossain ihan muualla (pois lukien  aivopieru Dicks ja osat karkeajännityksinä täällä tunnetusta Adventures of the rifle brigades sarjoista)


Tina DeMona

  • Pervo Örvelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 604
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #84 : 05.10.2011 klo 18:58:38 »
Tarinoidensaja henkilöidensä pääpaino kun on jossain ihan muualla (pois lukien  aivopieru Dicks ja osat karkeajännityksinä täällä tunnetusta Adventures of the rifle brigades sarjoista)

Mutta toisaalta hienoa on myöskin juuri tuo, että taittuu sekä tuollainen Karkeajännitys-perseily kuin vakavasti otettava, huumoriton sotasarjakuvakin, ja kaikki mahdollinen niiden väliltä.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #85 : 29.10.2011 klo 00:01:50 »
Minusta Ennis kirjoittaa aivan liian pitkästi noita omia sarjojaan. Preacheristäkin yli puolet oli täysin jonninjoutavaa tavaraa. The Boysin kohdalla luin sen yhden kokooman ja totesin että Jaahas. Olipas taas mielenkiintoista ja omaperäistä. Dan Dare, Tuomari ja mikä-se-olikaan-se-jossa-on-se-nainen ovat ainoat puhtaasti kirjoitetut sarjat ilman turhaa rosoa. Tosin viimeksi mainittu ei taida olla vielä edes päättynyt. En minä tiedä. Lopetin numeroiden ostelun kun ei ollut varaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #86 : 29.10.2011 klo 15:28:05 »
Olen asiasta eri mieltä kanssanne Ennisillä on laajenpi skaala töissään kuin arvataankaan, mutta varsinkin the Boysin kohdalla siinä on enemmän tekemistä sen kanssa mikä Ennisin tausta on, tässä meillä on kaveri joka osaa kirjoittaa ihmisistä ja markkinoilla on tarjota vain spandexia.

Dan Dare, Tuomari ja mikä-se-olikaan-se-jossa-on-se-nainen ovat ainoat puhtaasti kirjoitetut sarjat ilman turhaa rosoa. Tosin viimeksi mainittu ei taida olla vielä edes päättynyt. En minä tiedä. Lopetin numeroiden ostelun kun ei ollut varaa.
Ihan nyt veikkaan että tarkoitat Jennifer Bloodia etkä kumpaakaan Bloody Marya.

Itse olen nauttinut varsinkin Jennifer Bloodista täysin siemauksin. Tuoreimmat kaksi numeroa Ninjetteineen ja varsinkin viimeisin numero, #5, jossa hahmon taustaa avattiin ovat erinomaista rikossarjakuvaa naispäähahmolla.

pidän siitä miten Ennis ei pakota hahmojaan kuluneisiin sankarimuotteihin, parhaina esimerkkeinä true faith, Pride&Joy, Troubled souls joissa päähenkilöissä on se mikä Preacherissakin ja Tuomarissa sekä Jennifer Bloodissa: hahmoilla voi olla poikkeuksellisia ominaisuuksia mutta he eivät ole virheettömiä ja moraalisessa kompassissakin on tavoitteena pohjoinen mutta se ei ole sanottua.

Mutta vaikka luenkin paljon supersantereita ja ihan vakavissani niin olen vanhan liiton 2000AD faneja. Se vaikuttaa melko paljon.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #87 : 29.10.2011 klo 18:05:24 »
tässä meillä on kaveri joka osaa kirjoittaa ihmisistä ja markkinoilla on tarjota vain spandexia.

Minä en vain yksinkertaisesti tajua miten sinä pystyt näkemään lannoitetta siellä missä minä näen sontaläjän. Kai se sitten osaa.

Ihan nyt veikkaan että tarkoitat Jennifer Bloodia etkä kumpaakaan Bloody Marya.

Joo, sitä tarkoitan.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #88 : 29.10.2011 klo 18:53:54 »
Minä en vain yksinkertaisesti tajua miten sinä pystyt näkemään lannoitetta siellä missä minä näen sontaläjän. Kai se sitten osaa.
No meillä on selkeitä näkemyseroja monessakin kohden, mutta enemminkin niin että missä missä sinä näet sen sontaläjän/lannoitteen minä katson niitä siitä kasvavia kasveja.
kaikki puhutut kasvit eivät ole kukkia, osa rikkaruohoa ja osa puita mutta silti.

Toistuva teemahan on että monelle Ennis on juuri räävittömyyksiä ja räkähuumoria joka on se osuus joka herran töissä minua kiinnostaa vähiten.
Itse asiassa se miksi alunperin nimesin ketjun näin oli viittaus siihen Tarantinoon jonka näin kylmiltään Jyväskylän kesän kauhussa, siihen kaveriin joka teki reservoir dogsin.
Siinäkin pääpaino on minusta ihan muualla kuin graafisessa väkivallassa ja karkeassa kielenkäytössä.
Toki molemmat ovat eksyneet sivuraiteille, mutta Ennis vähemmän.

Mikä ei tarkoita etteikö Ennis olisi kaikesta huolimatta märän sukan oloinen sylttytehtailija sinulle.

Ja niille joita kiinnostaa: Seuraava eli Jennifer Blood #6 on ainakin toistaiseksi viimeinen Ennisin kirjoittama numero, sarja jatkuu mutta kirjoittaja vaihtuu. Vrt. Darkness, Shadowman (muistaakseni vol2 voi olla vol 3) ym jotka aloitti ja jätti sitten muiden käsiin.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Garth Ennis - sarjakuvien Tarantino
« Vastaus #89 : 31.10.2011 klo 21:20:46 »
En tiedä teistä, mutta minulle tämä on ollut viiden vuoden takaisten hehkutusten jälkeen pettymys. This series will out-preacher Preacher...Vaikka onhan Pojilla hetkensäkin ollut. Mutta voi elämä...Wee Hughie...onpa siinä meillä ihme nysvä ja valittaja.

Viimeisin kokoelma, volume 8, oli hieman laimea. Muutoin olen tykännyt kovasti. Volume 9 tulee ihan kohta.

(Joskaan eihän The Boys Preacheriä piekse mitenkään.)