Kirjoittaja Aihe: Lännentie  (Luettu 65799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oykka

  • Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #75 : 22.07.2009 klo 21:32:28 »
On tainnut minun albumin väliin tulla eri tarina kuin muille... Tai sitten täällä ollaan vain jostain syystä kohteliaan kannustavia Egmontia kohtaan.

Mutta eihän tuossa tarinassa nyt ihan oikeasti ollut mitään mistä olisi kannattanut maksaa. Mielestäni sujuva juoni on se mikä sarjakuvassa (ja muussakin kirjallisuudessa) sen lukunautinnon tuo. Banditosin "tarina" oli samaa tasoa ala- asteen intiaanileikkien kanssa; paitsi niissäkin taisi olla edes jonkinlainen yllätysmomentti mukana.

Vai onko tämä sarjakuvateollisuuden täsmätuote nykynuorille, joille kaikki on (kuulemma) tuotava eteen helppona ja valmiiksipureskeltuna. Edellä mainittu lukijan ajattelukyvyn aliarvioiminen jäi ehkä kaikkein rumimpana mieleen kun albumin käsistäni laskin. Ei se 70/ 80- luvunkaan Lännentie Parkerin/ Hexin/ Texin veroista timanttia ole, mutta melkoisesti edellä tätä uusinta kuitenkin. Ensimmäinen RASKAS pettymys lännensarjakuvan saralla allekirjoittaneelle.

- Oykka

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Lännentie
« Vastaus #76 : 29.11.2009 klo 14:09:01 »
Nyt on viimeinkin kesän länkkärisuma purettu ja tuo Bandidos luettu. Kyllä siitä positiiviset fiilikset jäi. Se oli perinteistä, rehellistä länkkärikuvausta, josta ainakin minä pidän. Päähuomio oli henkilökuvauksessa, ei ehkä niinkään tarinassa. Minua ei siis millään tavalla häirinnyt se, että intiaanit, rosvot ym. atuivat kuvioihin kieltämättä melko kliseisellä tavalla. Minua kiinnosti se, mitä tarinan hahmoille tapahtuu. Ja kaikenlaistahan heille tapahtui ja jotkut heistä jopa kasvoivat tarinan aikana. Paitaan hiipi hieman samanlainen fiilis kuin elokuvien Rio Bravo ja Silverado aikana. Ainoa pieni pettymys oli lopputaistelu. Se oli sen verran rujosti piirretty, että ainakaan minulle ei selvinnyt kuka ampui ja ketä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Nikopol

  • Jäsen
  • Viestejä: 253
Vs: Lännentie
« Vastaus #77 : 15.08.2010 klo 23:06:45 »
Tulipahan tuossa kesän aikana luettua nuo Lännentien numerot 1975-1981, eli Storia del West, ja täytyypä todeta, että hienompaa kokonaisuutta en muista vähään aikaan lukeneeni. MacDonaldien sukukronikka piti otteessaan lähes alusta loppuun. Vain muutama täytejakso väliin mahtui ja näihin laskisin lähinnä Belle Starr, Roy Bean ja Tombstone jaksot. Sisällissota-osio oli jo mahtavaa luettavaa, mutta erityisesti tätä seuranneet intiaanien kaltoinkohteluosiot pistivät sapen kiehumaan, vaikka lukeminen nautinto olikin. Tottakai, on vähän hölmöä, että MacDonald, tämän pojat tai ottopoika Bill Adams, tavallaan osuivat mukaan lähes jokaiseen lännen historian merkittävään tapahtumaan, mutta toisaalta näiden rooli jäi kuitenkin aina sen verran pieneksi, etteivät historiankirjoitukset turhaan vääristy heidän seikkailujensa tähden. Tex Willer on tämän rinnalla satukirja ja Ken Parkerkin jää omissa kirjoissani toiseksi. Toistaiseksi vain Blueberryn kymmenen albumin kokonaisuus päihittää tämän lännensarjakuvana niin kuvitukseltaan kuin juoneltaankin. Voi vain toivoa, että nämäkin joskus Ken Parker-projektin jälkeen julkaistaisiin uudestaan, koska osa numeroista alkaa jo olla melko harvinaisia ja hyväkuntoisista voi joutua maksamaan jo kymmenenkin euroa kappaleelta.

Tästä eteenpäin mennäänkin sitten varmaan tarinoiden tasolla vain alaspäin, mutta toivotaan, että edes joitakin yksittäisiä helmiä vielä mukaan mahtuisi. Olikos tuosta Lännentien Bandidos-spesiaalista muuten mitään juttua jatkon suhteen? Miten mahtoi ensimmäinen osa myydä ja tullaanko tästäkin vielä näkemään tulevaisuudessa tällaisia erikoisjulkaisuja?

I will fight no more forever (Chief Joseph)
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 klo 00:00:36 kirjoittanut Nikopol »

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Lännentie
« Vastaus #78 : 15.08.2010 klo 23:48:02 »
Bandios oli vain yksi julkaisu, näin muistan Askon (minä muistan näin, jos oon väärässä niin ei Askon vika) kirjoittaneen aiheesta.
Je suis alle kuuden euron pizza!

tertsi

  • Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #79 : 16.08.2010 klo 00:15:36 »
Sisällissota-osio oli jo mahtavaa luettavaa,  
Mulla pitäisi olla (lähes) kaikki Lännentiet landella tuohon sisällissotaan asti.
Ovat kyllä erinomaisia!! Suosikkini on kenties ihka ensimmäinen jakso, jossa mitataan maata ja nuori lempi puhkeaa kukkaansa.

edit.
Niin, ja se kuvitus! Täydellistä. Mustan ja valkoisen kepeää harmoniaa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 klo 00:21:48 kirjoittanut Tertsi »

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Lännentie
« Vastaus #80 : 16.08.2010 klo 09:21:49 »
Voi vain toivoa, että nämäkin joskus Ken Parker-projektin jälkeen julkaistaisiin uudestaan, koska osa numeroista alkaa jo olla melko harvinaisia ja hyväkuntoisista voi joutua maksamaan jo kymmenenkin euroa kappaleelta.

Tästä eteenpäin mennäänkin sitten varmaan tarinoiden tasolla vain alaspäin, mutta toivotaan, että edes joitakin yksittäisiä helmiä vielä mukaan mahtuisi.

Ken Parker-projektin kanssa menee tällä vauhdilla vielä vuosikausia. Toivottavasti loppuun asti kuitenkin päästään. Kivahan tuota Storia Del Westia olisi tosiaan saada uusintana. Noilla muilla "Lännentie-tarinoilla" ei sitten niinkään väliä, aikamoista kuraa suurin osa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Lännentie
« Vastaus #81 : 16.08.2010 klo 09:36:51 »
Kylläpäs nyt tulee ylisanoja. Itse olen sarjan joskus tenavana lukenut ja tykkäsin. Mahtava tarinakokonaisuus. MUTTA kuvituspuoli on niin perhanan epätasaista. Tuntuu, että lähes joka toinen jakso on Sergio Tarquinion piirtämä. Ja sitä en jaksa. Muutama muukin keskitason piirtäjä mukana muistaakseni oli.

Saa nähdä, muuttuuko mieleni yhtään, kun sarjan joskus tulevaisuudessa luen uudestaan. Tarquinio on kuitenkin Tarquinio, vaikka sarjakuvaa pitelisi käsissään kuinka päin tahansa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

  • Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #82 : 16.08.2010 klo 09:40:47 »
Vuodet ovat saattaneet kullata muistoja, mutta eikös ne melkein kaikki ole sen loistavan piirtäjän tekemiä. Siis pari-kolme ensimmäistä vuosikertaa (1974-1977).

Sitten kun mukaan astui se punapaitainen hapsutakissa seikkaileva tyyppi, kuvitus oli ihan korkkaritasoa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 klo 10:20:06 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #83 : 16.08.2010 klo 09:55:40 »
Kun katselin netistä noita Lännentien kansia, niin voipi olla että mulla ei olekaan kuin nuo neljä ensimmäistä. Kenties kuvittajan vaihtuminen vaikutti ostopäätöksen kariutumiseen.

Tässä on se ihailemani kuvittaja.

Nikopol

  • Jäsen
  • Viestejä: 253
Vs: Lännentie
« Vastaus #84 : 16.08.2010 klo 09:56:10 »
Kylläpäs nyt tulee ylisanoja. Itse olen sarjan joskus tenavana lukenut ja tykkäsin. Mahtava tarinakokonaisuus. MUTTA kuvituspuoli on niin perhanan epätasaista. Tuntuu, että lähes joka toinen jakso on Sergio Tarquinion piirtämä. Ja sitä en jaksa. Muutama muukin keskitason piirtäjä mukana muistaakseni oli.

Saa nähdä, muuttuuko mieleni yhtään, kun sarjan joskus tulevaisuudessa luen uudestaan. Tarquinio on kuitenkin Tarquinio, vaikka sarjakuvaa pitelisi käsissään kuinka päin tahansa.

No minulle sarjakuvassakin, kuten kirjassa, tärkeintä on juoni, eikä kuvitus (saako tällä palstalla moista edes kirjoitella). Toki jos kuvitus on häiritsevän huonoa pistää se harmittamaan, mutta tämän kanssa tuota tunnetta ei tullut. Sen sijaan esimerkkinä kamalasta kuvituksesta ja surkeasta juonesta oli eilen illalla aloittamani satasivuinen Kauhu 1/2000, tuskaa tulee olemaan tuonkin loppuunlukuminen. Tuskin edes yläasteen kuvaamataidon opettaja antaisi moisesta tuhertelusta kymppiä arvosanaksi. Tai lisätään tähän vielä sen verran, että tuo kuvittaja, jonka kädenjälki pisti silmään häiritsevän rumana oli Richard Corben, joka kyllä vaivautuessaan pystyy piirtämään silmiähivelevän kaunista jälkeä, mutta osa ruuduista näytti viidessä minuutissa hutaistuilta. Pitääkö tälläiseen projektiin lupautua, jos ei ehdi / viitsi vaivautua tekemään kunnon jälkeä aikataulun puitteissa.

Tässä tuosta jäljestä esimerkki:

« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 klo 11:14:58 kirjoittanut Nikopol »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Lännentie
« Vastaus #85 : 16.08.2010 klo 10:13:20 »
Kun katselin netistä noita Lännentien kansia, niin voipi olla että mulla ei olekaan kuin nuo neljä ensimmäistä.

Nuo sarjan neljä ensimmäistä julkaistiin uusintapainoksina vuonna 1981.
http://koti.welho.com/z14/sarjakuvat/lannensarjat/lannentie/lt81uusi.html

Italiassa viimeksi käydessäni pisti silmään, että rautatieaseman kioskissa oli myynnissä hyvinkin paksuja kokoomia - usein jopa neljän normaalilehden paksuisia, yhdessä taisi olla jopa viisi tarinaa.Siinä sitä riittää lukemista pitkällekin junamatkalle.

Moisilla järkäleillä sarjan kuin sarjan saisi julkaistua vinhaa vauhtia!

tertsi

  • Vieras
Vs: Lännentie
« Vastaus #86 : 16.08.2010 klo 10:21:02 »
No minulle sarjakuvassakin, kuten kirjassa, tärkeintä on juoni, eikä kuvitus.
Minulle sarjakuvassa kuten elokuvassakin kuva on tärkein.
Jos ei ole kuvaa, ei ole tarinaa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2010 klo 10:23:02 kirjoittanut Tertsi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Lännentie
« Vastaus #87 : 16.08.2010 klo 11:11:44 »
Tarquinio aloittaa neljännestä numerosta ja hänen piirtämiään tarinoita on 33. Tämä selviää Kimmo lakoman sivuilta:
http://koti.welho.com/z14/sarjakuvat/lannensarjat/lannentie/storia_del_west.html

Jaksoja oli kaikkiaan 72, joten ei arvioni Tarquinion prosenttiosuudesta kovin kauaksi heittänyt.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Lännentie
« Vastaus #88 : 16.08.2010 klo 12:14:46 »
Jaksoja oli kaikkiaan 72, joten ei arvioni Tarquinion prosenttiosuudesta kovin kauaksi heittänyt.

72 menee tasan neljällä, joten neliosaisia Lännentie-pokkareita ei tarvittaisi kuin 18! Siinä koko sarja. Jos julkaisutahti olisi jokatois'kuukautinen, niin kolme vuotta menisi aikaa. Just' sopivasti.

Toisaalta Lännentie-logolla voitaisiin alkaa julkaista Magico Ventoa. Tätä taidettiin ehdottaa joskus kauan aikaisemminkin...

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Lännentie
« Vastaus #89 : 16.08.2010 klo 15:07:24 »
Milläs 73 on jaollinen? Suomi-julkaisuista puuttui aikoinaan yksi Italiassa väreissä julkaistu jakso.
"Tex-tieteen yli-morisco"