Kirjoittaja Aihe: Lännentie  (Luettu 65801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Lännentie
« Vastaus #165 : 16.06.2021 klo 11:17:10 »
Eihän tätä kai ole vielä kustantajan taholta vahvistettu. Minulla on koko sarja plakkarissa, enkä näe tarvetta tarinoiden uudelleen haalimiselle. Paitsi jos ne julkaistaan digimatskusta tehdyllä huippupainojäljellä.

Näköispainos lukee julkaisun kannessa ja "kronikka" viittaa myös vahvasti skanneihin.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Lännentie
« Vastaus #166 : 16.06.2021 klo 12:38:53 »
Olen samaa mieltä siinä, että jos nämä jo löytyvät alkuperäisinä suomijulkaisuina, niin ei niitä tarvitse hankkia sen enempää kuin Texin kronikoitakaan. Minua tämä kiinnostaa, koska en Lännenteitä ole divareista pahemmin etsiskellyt. Siksi toivon myös pitkää ikää sarjalle. Tämän menestyminen vaikuttaa luultavasti myös Egmontin halukkuuteen julkaista niitä vielä julkaisemattomia Lännentie-sarjoja. Mutta mä oon varmaan aika tyytyväinen, vaikka tulisi vain jo ilmoitetut kolme numeroa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

TS2016

  • Jäsen
  • Viestejä: 138
Vs: Lännentie
« Vastaus #167 : 16.06.2021 klo 12:44:29 »
Aloitetaan siitä, että minulla myös laatikossa koko Storia del West. Jos jonkin syyn keksisin ostaa uudet versiot (pieni polte siis on), niin lähinnä siksi että Egmont saisi syyn suomentaa tuon puuttuvan värillisen numeronkin.
Mutta olen kyllä täysin samaa mieltä aiempien kommenttien kanssa siitä, että olisi ollut kyllä arvokas teko
Egmontilta, jos tämä uudelleenjulkaisu olisi tehty kunnon materiaaleista. Tällöin me vanhat pierutkin oltaisi varmasti jonossa kioskille tms. lehtijakelupisteeseen.

TS2016

  • Jäsen
  • Viestejä: 138
Vs: Lännentie
« Vastaus #168 : 16.06.2021 klo 12:50:32 »
Ja ikävä juttuhan on se, että ensinnäkin niiden 1975 julkaisujen levikki taisi olla aika iso, koska niitä numeroita näkyy melko paljon yhä ja todella hyväkuntoisina. Kun ne samat julkaistiin jo toiseen kertaan 1981 lopussa, niin näitä ensimmäisiä numeroita on tarjolla reippaasti kaikille kiinnostuneille. Sitten vuosi 1976 onkin kokonaan toinen juttu. Mutta jos julkaisupolitiikka hoidetaan pelkästään taskulaskimella, niin myyntiluvut voivat näyttää näiden ensimmäisten numeroiden osalta melko ohkaisilta. Lakkautuspäätös saattaa tulla sitten vähän väärin perustein. Tätä olen miettinyt harvahiuksisessa päässäni, että pitäisikö meidän koko tarinan omistavien jäärien tukea tätä kronikkaponnistusta ainakin tuon kahden ensimmäisen numeron osalta. Sitten tuo julkaisu voi jatkaa omillaan kiinnostuksen mukaan.

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Lännentie
« Vastaus #169 : 16.06.2021 klo 18:58:33 »
Muistan kyllä hyvin kun tuon ensimmäisen Lännnentien silloin 1975 ostin, ja tulihan aikanaan melkein kaikki ostettua. Mutta toisin kuin -ilmeisesti- suurin osan tähän ketjuun kommentoineista, minua ei tuo saaga niin kauheasti innostanut. Sen sijaan erityisen tykästynyt olen ollut noihin 1980-luvulla Lännentiessä julkaistuihin tarinoihin, niinkuin Bill-veljekset, Tim & Dusty, Hondo, jne, jotka kaikki ovat ihan laatusarjakuvaa, Bonelli &co tuotantoa. Ja näitä tarinoita käsittääkseni Italiassa riittää vaikka kuinka, siis sellaisia joita ei Suomessa ole julkaistu. Tuota tulevaa Lännetie kronikkaa ajattelin kyllä ostaa, ihan kannatusmielessä, josko se innostaisi Egmontia julkaisemaan jotain muutakin. Vaikkapa myös Ukkostuulta tai Zagoria.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Lännentie
« Vastaus #170 : 16.06.2021 klo 19:25:26 »
Eiköhän tässä ole kustantaja, tai eräs tietty kustannustoimittaja, ole taas hakenut kustannustehokasta tapaa tuoda tuoda edes jotain sarjakuvaa kaupan hyllyille - tuttuun tapaan nostalgiannälkäisille ostajille (vrt. vanhat Korkeajännityssarjat ja Texit näköispainoksina). 

Turha toivoa Ukkostuulta enää, kun ei se mennyt ekallakaan kerralla... mikä oli iso sääli. Pulp-sarjakin oli, jossa sentään oli uutta ja vanhaa sekaisin, eikä sekään mennyt.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Lännentie
« Vastaus #171 : 16.06.2021 klo 21:36:59 »
Mangankin puolella olis länkkäriä. Tiedä sit meniskö se yhtään sen paremmin kaupaks.  ;) Green Blood:


vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Lännentie
« Vastaus #172 : 17.06.2021 klo 11:03:44 »
En usko, että Bonellin lapsellisemmat "Lännentie" nimikkeellä julkaistut höpsöttelyt enää menisi kuin hyvin rajatulle porukalle. Jos ne tuntui jo aikoinaan vähän hölmöiltä, niin tuskin on aika tehnyt kultaustaan sen suhteen.

 

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Lännentie
« Vastaus #173 : 17.06.2021 klo 13:36:32 »
Täytyy muistaa että Lännentie ei ole suosiossaan mikään Tex Willer joten jos kaikki jo alkuperäiset numerot omistavat ihmiset eivät näe tarvetta hankkia näitä toiseen kertaan ennustan sarjalle lyhyttä tulevaisuutta!

Toisaalta se ei ole Tex, johon on jotenkin niin vaikea lähteä mukaan, kun sitä aineistoa ja julkaisuja on niin paljon. En ole käytännössä Texiä lukenut niin paljon, ostanut tuskin lainkaan (tosin olen osasyyllinen sen Doc!-albumin yllättävään suosioon), enkä muuten ole koskaan harkinnut ruveta divareista ostelemaan Lännentietäkään, tai ajatellut koko sarjan olemassaoloa, ja ostaisinkohan Lännentie-integraaliakaan, jos se kilpailisi rahoistani kaikkien muiden kirjakaupoissa olevien julkaisujen kanssa...

...mutta toisaalta jos ja mitä ilmeisimmin kun lähimarkettiin ilmestyy sarjakuvahyllylle Lännentie numero 1:n uusin painos, on toisaalta kertakaikkiaan mahdotonta, etten ostaisi sitä viimeistään kolmannen kerran ohi kulkeissani. Edustankohan suurtakin markkinasegmenttiä?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Lännentie
« Vastaus #174 : 18.06.2021 klo 08:00:31 »
Toisaalta se ei ole Tex, johon on jotenkin niin vaikea lähteä mukaan, kun sitä aineistoa ja julkaisuja on niin paljon.

Tex Willer on mielestäni vähän kuin Aku Ankka. Voi poimia melkeinpä minkä tahansa kokonaisuuden, eikä tarvitse sen kummemmin miettiä "supersankareille" tyypillisiä jatkumoita ja missä universumissa tällä kertaa ollaan ja onko tämä kaanonia vai ei...viimeksi oli, enää ei. 

Tietty on ne Mefisto-Yama jutut ja muutama muu comebackin tehnyt pahis, mutta ne nyt ei ehkä muutenkaan välttämättä edusta sitä tyypillisintä ja parasta Texiä ja pystyy kyllä lukemaan itsenäisinäkin tarinoina. 

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Lännentie
« Vastaus #175 : 07.07.2021 klo 19:41:50 »
Lehtipisteestä löytyy ja scanneja ovat. Ajan patinasta ja vanhasta suomennoksesta varoitellaan sisäkannella, joten toivottavasti termit kuten ”punanahka” ja ”intiaani” jne. eivät saa aikaan liikaa hämmennystä…

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Lännentie
« Vastaus #176 : 07.07.2021 klo 20:01:21 »
Lehtipisteestä löytyy ja scanneja ovat. Ajan patinasta ja vanhasta suomennoksesta varoitellaan sisäkannella, joten toivottavasti termit kuten ”punanahka” ja ”intiaani” jne. eivät saa aikaan liikaa hämmennystä…

Tuskinpa kukaan näitä aikansa lapsuksia, siis lapsia, pahakseen panee. Kallis Kirjasto olisi ollut edullista Kronikkaa kivempi, mutta kaipa näitä voisi nostalgiamielessä ostella.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Lännentie
« Vastaus #177 : 07.07.2021 klo 22:27:39 »
Uusi Lännentien kronikka kutsui minua luokseen näyttävässä kellertävän sävyisessä kansikuvan vanavesessä tänään Prismassa.
Kädet hieman hikoilivat normaalia enemmän ottaessani opuksen hyllystä.
Pidätin hetken henkeä, lausuin pienen rukouksen sarjakuvien ”suurelle hengelle” ja wahee-ha. Suuri henki laski käsilleni hienon opuksen joka miellytti painoasultaan.

Tämä uusi Lännentie kronikka on kaikin puolin hieno julkaisu, joka on onnistunut kokonaisuus kansiensa ja hyvän painojälkensä  puolesta ja pisteenä iin päällä kaksi mielenkiintoista tarinaa yksissä kansissa. Mustat pinnat olivat sopivan mustia ja ruutujen ääriviivat  kronikassa puhtaat minun kappaleessani.
Ainoa asia jota jäin kaipaamaan olisi ollut normaalin  Italian vastineen eli Collana Rodeon koko. Suomessahan tuo julkaistiin  huomattavasti pienennettynä formaatissa. Näin jälkeenpäin voin ystävällisesti kysyä  miksi Lämnentie alunperinkään pienennettiin kun sitä alettiin julkaista Suomessa aikoinaan koko sarjan volyymilla.
Tästä on hyvä jatkaa jos sarjan muut tulevat kronikat ovat tämän erinomaisen aloitusosan jatkumo.

Ehkä, niin ehkä jos sarjakuvan suuret henget ovat suosiollisia kylmän pohjolan kasvateille, saamme joskus suomeksi tämän kovakantisen Lännentien erikoisalbumin( nyt en käytä sanaa speciiaali , sillä sanalla on jitenkin huono kaikumapinta), joka on hieno julkaisu kokonaisuudessaan. Erikois albumin koko on hieman isompi. Muustaakseni koko on hivenen isompi kuin A4 ja siinä on kovat kannet. Julkaisussa on keskellä lisämateriaalia. Kirjassa on kaksi hienoa tarinaa väreissä, joista toisen on mestarillisesti kuvittanut itse Gino D` antonio. Ja toinenkin erikoisalbumin tarinoista on huikaisevan upea graafinen mestariteos myös väreissä. Nyt en muista piirtäjää.

« Viimeksi muokattu: 07.07.2021 klo 22:29:50 kirjoittanut OM »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Lännentie
« Vastaus #178 : 08.07.2021 klo 11:06:57 »
Egmontin blogissa on juttua Lännentiestä.

Näytteiden perusteella skannien laatu on hyvä.


Mosabacka

  • Jäsen
  • Viestejä: 709
Vs: Lännentie
« Vastaus #179 : 08.07.2021 klo 12:32:51 »
En ollut lukenut koskaan näitä Lännentie-sarjakuvien ensimmäisiä tarinoita. Veljeni kokoelmissa oli lähinnä niitä Tim&Dusty -tarinoita eli paljon myöhemmin ilmestyneitä vuosikertoja.

Nyt ostin näköispainoksesta huolimatta Lännentie-sarjakuvan. Kronikka on puolivälissä ja täytyy todeta, että ne, jotka ovat kehuneet näitä Storia del West -tarinoita, ovat olleet oikeassa. Tätä lukee mielellään!

Kaivoin netistä tiedon, että näitä Storia del West -tarinoita on ilmestynyt -75-81 vuosien aikana, joten täytyy toivoa, että tämä kronikkasarja kestäisi sinne asti.
kehittyvä willeristi