Hesan aineistovastaava ei aio poistaa Akuja:
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001933892.html
Tässä jutussa sekoitetaan ihan tarkoituksella Aku Ankan viikkolehti ja taskarit keskenään niin kuvituksessa kuin tekstissäkin. Varmaan ajateltu että viikkolehti on kaikille tuttu, joten sen "kuulumiset" kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin huomattavasti marginaalisempien taskarien.
Kiinnostava on myös tämä nykyinen tyyli käyttää IS:n oman keskusteluosion viestejä osana varsinaisen uutisen sisältöä. Saman firman julkaisujen ohella mainostetaan myös IS:n omia palveluja.
Jännää, että juuri Ilta-Sanomat pitää tätä asiaa näin hyvin esillä. Sanomien julkaisu sekin. Haloota herättelemällä voidaan vaikuttaa ihmisten kiinnostukseen, ja ehkäpä paikkailla pudonneita levikkilukuja ("Mitähän tää ny on, pitäisköhän se Ankka tilata?")?
Timo
Vaikea tosiaan uskoa, etteikö oikea käsi tietäisi mitä vasen tekee ja yksi syy lisää siihen, miksi uutisesa sekoitetaan tarkoituksella viikolehti ja taskarit keskenään. Kiinnostuksen ohjaaminen AA-lehteen on hyödyllistä, koska sen näkyvyyden (ja mahdollisesti levikin) pienelläkin nousulla on suurempi kaupallinen potentiaali kuin taskareiden vastaavalla.
AA vaan on aika huono tuote kohuilla markkinoitavaksi, koska se perustuu tietynlaiseen tutun ja turvallisen tuotteen valintaan. Liian suuri "kohu" tai poikkeuksellinen sisältö kääntyy tuotetta vastaan.
Kannattaa lukea IS:n uutiset kiinnittäen huomiota siihen, miten niiden narratiivi on rakennettu; jokaisessa on kunnon clickbait-otsikko jossa mainitaan Aku Ankan lisäksi sana "varoitus", mutta varsinaiset uutiset ovat sävyltään erittäin rauhoittelevia. Ensimmäisessä uutisessa rauhoittelijana toimii AA:n päätoimittaja, toisessa ns. kirjaston täti ja kolmannessa *huokaus* julkkis & AA-fanipoika Keskinen. Sisältö on kaikkissa melko identtinen; ei tämä oikeasti mikään iso juttu ole, sensuuria ei haluta, kyllä ihmiset ilmankin ymmärtää, AA sopii edelleen aivan kaikille. Keskinen pelaa pöytään myös tutun kortin Akujen hyödyllisyydestä kielitaidon rikastuttajana. Otsikoissa aloitettu "tulipalo" sammutetaan jo uutisissa, ettei firman kallis tuoteperhe vaan vahingoittuisi.