Kirjoittaja Aihe: Mielipiteitä kiinapainatuksesta  (Luettu 19412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #60 : 06.04.2010 klo 16:24:41 »
Limeksen paino oli pystyssä ainakin vielä vuonna 2005 - ensimmäinen omakustanteeni Kanelianainen on painettu siellä. Painoprosessin loppuvaiheet syntyivät käsityönä - talkootyönä taiteltiin lehdet vihkoiksi, iskettiin niitit niittikoneella ja lopuksi leikattiin ylimääräiset reunat pois. Samaa talkoohommaa tuli harrastettua oman ainejärjestölehden kanssa, kun toimituskuntaan vuosina 2002-2005 kuuluin.

Ja mitään digipelleilyjähän ei harrastettu, vaan matskut piti tulostaa muualla painomerkkeineen kaikkineen ja sitten ne kuvattiin painossa reprokameralla (jos menen termeissä kauheasti metsään niin saa korjata!). Kunnon old skool -meininkiä. Ja taatusti kotimaista.

Limeksen faktori Virtanen oli kuuluisa vittumaisuudestaan. Mutta lupsakka mieshän tuo oli. :) Missä lienee nyt?

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 608
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #61 : 06.04.2010 klo 16:55:01 »
Juu, Limes-painoon olen kiikuttanut myös minä ainejärjestölehtiä, ja Peksiltä tuli kommenttia sekalaisista luovista ratkaisuista mitä tehtiin jo taittovaiheessa (ei me mitään PageMakeria käytetty, FiskarsXerox-tekstinkäsittelyohjelmaa sitten enemmän).

Limes-paino ilmeisesti lakkautettiin 2007.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #62 : 06.04.2010 klo 19:00:23 »
Omien kokemusteni mukaan hinnalla ja volyymillä ei ole mitään korrelaatiota.

Ei niin. Liian halpa voi jopa laskea myyntiä.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #63 : 06.04.2010 klo 19:14:29 »
  Omien kokemusteni mukaan hinnalla ja volyymillä ei ole mitään korrelaatiota.
Olen messuilla yleensä tehnyt erikoistarjouksia joilla ei ole näyttänyt ollen mitään vaikutusta myyntiin.  Usein olen viimeisellä tunnilla pitänyt ns. "hullun vartin" 50%  alennuksilla, eikä siihen ole muistaakseni koskaan tarttunut kukaan.
Ei niin. Liian halpa voi jopa laskea myyntiä.

liian halpa? mistä te puhutte?

yksi tekijä on tietysti sisällön lisäksi mitä ja missä. On se aika pitkälti messuistakin kiinni siinä missä myyjästäkin.
normaali suomalainen sarjakuvan myyntimetodihän on istua tiskin takana mahdollisimman mykkänä.
Itse olen varmasti helppoheikkiasenteella ajanut pois asiakkaista sen minkä hankkinutkin mutta muokkaan lausettani:
Mikäli tuote on muutoin sisällöllisesti kunnossa on hinta ratkaiseva tekijä.

Sillä vaikka mm. Koivusaaren Punaiset ratsumiehet hyllystä jo löytyykin on monta(sarjakuvaa) joita en osta.
Enkä ota edes lahjana vastaan.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2010 klo 19:40:54 kirjoittanut Curtvile »

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #64 : 06.04.2010 klo 20:29:56 »
Outo homma tuo Suomen kalleus kun ajattelee että nyt pitäisi olla paljon kilpailua ja paljon painokapasiteettia Suomessa kun on lama ja painatukset vähentyneet.  Paperin pitäisi nyt olla halpaa ja jengiä laitettu pihalle painoista oikein urakalla Suomessa.

Taitaa olla taas kyseessä tämä suomalainen versio "markkinataloudesta" että kilpailu nostaa Suomessa hintoja, kun muualla vastaava ilmiö laskee niitä.

Mutta....

Jos se kerran on kannattavampaa painattaa Kiinassa asti ja rahdata ne tänne, niin se kertoo jo jotain.

About the Viro!

Savukeidas niminen pienkustantamo painaa lähes kaikki kirjansa Virossa, näin se pystyy pitämään kirjojensa hinnat kohtuullisena.

Kyllä hinta on jonkinlainen tekijän ainakin mun hankinnoissa, siksi ostan nykyään ulkomailta paljon sarjiksia ja muuta, tulee jopa 30-50% halvemmaksi kun laskee kaikki kulut, ja on jopa ollut suurempia eroja. Toki ulkomailla julkaistaan paljon sellasta mitä ei ikinä tule Suomessa ulos.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #65 : 07.04.2010 klo 02:19:05 »
Savukeidas niminen pienkustantamo painaa lähes kaikki kirjansa Virossa, näin se pystyy pitämään kirjojensa hinnat kohtuullisena.

En ole nähnyt tuoreimpia kirjoja mutta ainakin joku aika sitten Savukeidas painatti kirjat Intiassa.

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #66 : 07.04.2010 klo 05:07:57 »
Jos jotakuta kiinnostaa Kiinassa tehtyjen painatuksien hinnat, laadut, yms. kannattanee haastatella Helsinkiläisen antikvariaatti Syvän Unen omistajia. Aasia/Kiina taitaa olla melko lähellä herrojen sydäntä. Siitä en ole varma onko heidän omistamansa pienkustantamon tuotteet painettu Kiinassa.

 www.kolumbus.fi/antikvariaatti.syva.uni/

Outo homma tuo Suomen kalleus kun ajattelee että nyt pitäisi olla paljon kilpailua ja paljon painokapasiteettia Suomessa kun on lama ja painatukset vähentyneet.  Paperin pitäisi nyt olla halpaa ja jengiä laitettu pihalle painoista oikein urakalla Suomessa.

Ajatuksen outouttahan lisää entisestään ajatus, että suomenkielistä sarjakuvaa painetaan Suomessa tehdylle paperille, ulkomailla.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2010 klo 06:29:17 kirjoittanut EetuT »
E.T

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #67 : 07.04.2010 klo 17:17:16 »
Jos jotakuta kiinnostaa Kiinassa tehtyjen painatuksien hinnat, laadut, yms. kannattanee haastatella Helsinkiläisen antikvariaatti Syvän Unen omistajia. Aasia/Kiina taitaa olla melko lähellä herrojen sydäntä. Siitä en ole varma onko heidän omistamansa pienkustantamon tuotteet painettu Kiinassa.
Villi arvaus: Ne on painettu Suomessa. Jotenkin näyttävät siltä, en tiedä...

Ajatuksen outouttahan lisää entisestään ajatus, että suomenkielistä sarjakuvaa painetaan Suomessa tehdylle paperille, ulkomailla.
Mitenkäs tämän voi tarkistaa. No, Viropainatukset ehkä. Vaikka firma/paperin nimi olisi suomalaiperäinen voihan se matsku silti tulla jostain firman ulkomaan tehtaasta. Olen vähän pihalla kun tätäkin teollisuuden haaraa ollaan meillä ajamassa alas. Tehdäänkö Suomessa enää edes paljon näitä painopahveja (sanomalehti ja lehtipaperia lukuun ottamatta?)?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #68 : 07.04.2010 klo 18:07:08 »
Hämärä mielikuva on, että joku tuote olisi ainakin joskus tuolla ollut painettu Kiinassa, mutta tästä en voi edes sanoa että muistelisin. Ainakin kyseinen divari käsittääkseni tuottaa materiaalia Kiinasta melkoisesti.

Mitenkäs tämän voi tarkistaa.

Ei varmaan mitenkään, tosin onhan tuo ajatuksena mahdollinen ja kiero. En minäkään tästäkään teollisuuden haarasta juuri mitään ymmärrä. Etelä-Amerikassa tätä vissiin harrastetaan nykyään huolella? Karsitaan turhia sademetsiä, eikä siellä vissiin ole niin tarkkaa jos hiukan kaadat ylimääräistä ja mitä sen on väliä jos saat sakkoja kaksi miljuunaa jos tienaat sinä aikana 20 ylimääräistä. Palkkakustannuksetkin taitaa siellä olla asteen verran edullisempia verrattuna esim. Suomeen.
E.T

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #69 : 07.04.2010 klo 21:52:20 »
liian halpa? mistä te puhutte?

....

Sillä vaikka mm. Koivusaaren Punaiset ratsumiehet hyllystä jo löytyykin


  Ja siinä on hyvä esimerkki.
 Laskettiin tuohon aikanaan painokulujen päälle kylmästi kohtuulliset tekijäpalkkiot koko porukalle, arvio markkinointikuluista ja siihen vielä reippaat katteet jälleenmyyjille. 
 Ratsumies  myi ensimmäisenä vuonna aika tarkkaan kymmenkertaisen määrän kuin suunnilleen samaan aikaan ilmestynyt kuluttajaystävällisesti ( lue "tappiolla" ) hinnoiteltu  pienlehteni.

  Pääosa levikistä varsinkin "oikeilla" kustantajilla tulee jälleenmyyjien kautta.  Tukulle ja vähittäismyyjille pitää jäädä riittävästi katetta, jotta jälleenmyyjät yleensä uskaltavat ottaa riskin ja tilata tuotetta varastoon.  Tällöin edullista pitää ovh. korkeana.

 

Sillä aikaa toisaalla- viime vuonna olin Helsingissä myymässä Finnconissa ja sarjisfestareilla samalla tuotevalikoimalla. Syyskuun keikalla myyntivolyymi oli noin kaksinkertainen , vaikka korotin hintoja noin 25%.
 
 Käytännössä keskivertokuluttaja ostaa sarjakuvia niin harvakseltaan, että on aivan sama maksaako albumista 5,- vai 15,- .

Emppu

  • Vieras
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #70 : 07.04.2010 klo 23:05:33 »
Mikäli tuote on muutoin sisällöllisesti kunnossa on hinta ratkaiseva tekijä.
No siis aika harvoin mulla se hinta ollut kysymys. Ja mä sentään elän opiskelijabudjetilla. Jos se on siinä ja mulla on olemassa rahaa siihen, kyllä se todennäköisesti lähtee matkaan, oli se sitten 10 tai 100 euroa. Okei, itsellä ei suhteellisuuden taju ole mikään järin huima, kuten näkyy, mutta jos on _hyvä_ tuote, niin ei sillä hinnalla mulle ole mitään väliä, jos se on sellainen, minkä mä haluan. En ole varmaan kertaakaan tingannut ja todella harvoin on jäänyt ostamatta sen takia, että se ois ollut jotenkin kallis. Kuitenkin se itseltä tuntuu vaan hassulta, miksi se nyt rahasta olisi kiinni, jos se on oikeasti hyvä teos, mitä tulee luettua.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #71 : 07.04.2010 klo 23:35:26 »
Ollaan muuten samaa mieltä, mutta
Kuitenkin se itseltä tuntuu vaan hassulta, miksi se nyt rahasta olisi kiinni, jos se on oikeasti hyvä teos, mitä tulee luettua.

se on aika usein iso jos.

Emppu

  • Vieras
Vs: Ekologiset ja eettisesti kestävät
« Vastaus #72 : 07.04.2010 klo 23:59:03 »
se on aika usein iso jos.
Niin no, impulsiiviostoksiin pitää aina varata se, että jos se ei ole visuaalisesti miellyttävä, niin on aika hataralla pohjalla, mitä siitä paljastuu. Sinänsä en voi täysin puolueettomasti kuluttajana sanoa, koska piirtäjänä kiinnostaa toi visuaalinen puoli, minkä avulla täysin luokatonkin pienkustanne tarjoaa mulle jotain hyödyllistä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #73 : 11.04.2010 klo 12:04:11 »
Liittyen vielä tietokirjoihin. Aika mahtava strategia:Ensin supistetaan, jotta on sitten taas varaa kasvaa.
Lainaus
Tammi haluaa kasvaa ja sen täytyy kasvaa. Nämä kasvuhalut koskevat sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Bonnier tietää, että kirjankustannustoiminta on erittäin pitkän aikavälin liiketoimintaa...
Mutta se on bestsellervetotoista toimintaa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Me tarvitsemme bestsellereitä.

Jonas Bonnier SK 1.4.2010

Samassa haastattelussa tuo Jonas muuten kommentoidessaan viime aikojen vaikeuksia toistaa samaa laulua kuin Arktisen B:n ja Teufelin Zumin edustajat täällä.
Lainaus
Vika ei ole ollut toimituksellisissa tuotteissa. Kysymys on kustannuksissa
.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Mielipiteitä kiinapainatuksesta
« Vastaus #74 : 01.05.2010 klo 16:08:26 »
Nyt sitten Hansaprint kertoo supistuksista.
Jo viimevuonna yt-euvottelivat ja tänä vuonna lisää porukkaa saa kenkää. Jossain printti-Hesarin uutisessa mainittiin pari viikkoa sitten syyksi mm. Nokian manuaalien painatuksen siirtyminen muutama sata kilsaa etelään. Hassua sikäli että se oli tiemmä jo viimesyksyisten neuvottelujen syy.

Ilmeisen iso puulaaki, mitähän sarjakuvia ovat painaneet?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson