Kirjoittaja Aihe: Petteri Tikkasen sarjakuvat  (Luettu 38246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #45 : 15.10.2011 klo 17:04:32 »
Kuvitus ja tietty kevyt huumori ovat edelleen Mopossa samalla malllilla kuin aiemmin, mutta olen itse pitkälti samoilla linjoilla kuin Jukka arviossaan: Eero veti niin pitkän kaulan, että siihen ei Mopo veny.

Edelleen minua kuitenkin miellyttää Tikkasen tapa rakentaa lapsuudenkuvaustaan kokonaisuutena, jossa yksittäiset osat ovat itsenäisiä kokonaisuuksia. Kyllä tämä jatkoa ansaitsee.

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #46 : 03.06.2013 klo 22:02:48 »
Syksyllä ilmestyy Eerolle ja Mopolle jatkoa...

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #47 : 04.06.2013 klo 06:04:15 »
Tämä tulee hankittua. Olen tietääkseni lukenut useimmat julkaisusi. (En saa mieleeni mitkä kaikki olen lukenut mutt mm KirottuLokki,Eero ja Kanerva ainakin)
Kello- viiden- tee.

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #48 : 18.09.2013 klo 01:15:14 »
Pari sivua Autoerotiikkaa-albumista.

sihvonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 156
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #49 : 18.09.2013 klo 07:57:34 »
Timangista jälkeä ja hyviä juttuja! Odottelen jo kieli pitkällä postin saapumista.

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #50 : 18.09.2013 klo 07:58:52 »
En kyllä kutsuisi tätä miksikään vaisuksi välityöksi vaan sisällön osalta hurjaksi harppaukseksi edellisiin albumeihin verratessa. Parin edellisen (kehutun ja palkitun) albumin lapsellinen ja yliampuva kerronta on lähes tiessään ja sen tilalle on tullut hillitympi tyyli jossa on itsekoetun tuntua. Kuvapuolellahan näissä Tikkasen albumeissa on kuljettu vakaasti molemmat jalat menneessä ihan alusta alkaen, mutta myös kuvissa on tapahtunut aikuistumista. Retroilu ei ole osoittelevaa vaan mausteena, kokonaisvaltaisempana fiiliksenä kaikissa kuvissa. Hienoja yksityiskohtia monessa ruudussa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2013 klo 08:33:54 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #51 : 18.09.2013 klo 13:19:47 »
Perjantaina 4.10. on muuten Turun Sarjakuvakaupalla Petteri Tikkasen näyttelynavajaiset klo 17-19. Tulkaapa sinne! Black Peiderilläkin on siellä pieni näyttely, ja hän toki myös esiintyy avajaiset.

Ja Petterin näyttelynavajaisten jälkeen on Cosmic Comic Cafessa (50 metrin päässä kaupalta) Kivi Larmolan avajaiset.

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #52 : 20.11.2013 klo 15:31:58 »
Tein Night Visions -festivaaleille 3.11.2013 SAMPO-elokuvan näytöksen yhteyteen mustavalkoisen 32-sivuisen pienlehden. Painos oli 300kpl. Haastattelin lehdessä kuopiolaista Timo Raitaa, joka on kerännyt vuosien varrella SAMPO-elokuvan julisteita, aulakuvia, mainoksia ym. asiaankuuluvaa sälää. Sarjakuvaa lehdessä oli noin 12 sivua. Kuvituksena käytin muilla sivuilla Timon kokoelman helmiä, joita se on kerännyt ympäri maailmaa (mm. Japanista, Yhdysvalloista, Venäjältä).

Tehdessäni mietin, että tämä on todellinen täsmäjulkaisu. Lehti päätyy tarkasti asiasta kiinnostuneelle parisataapäiselle SAMPO-elokuvan yleisölle.

Tapahtuman jälkeen pistin pienlehden kannen näytille facebook-sivuilleni. Ville Tietäväinen kommentoi kanttani ja kertoi, että on tekemässä kansipiirrosta kyseisen SAMPO-elokuvan dvd-versiolle. Minä tästä innostuneena pistin tekemäni pienlehden pdf-muodossa näytille Villelle. Ville laittoi sen eteenpäin taittajalle ja taittaja laittoi sen eteenpäin julkaisun toimittajalle.

Ja kas... työ miellyttikin virallisia tahoja. Asiaa varmaan auttoi se, että Timo oli tehnyt kotiläksynsä ja faktat, jota se haastattelussa heitti, olivat kohdillaan. Kokoelmasta skannattu ja valokuvattu materiaali on myös ainutkertaista.

Kyseinen lehti (vähän hiottuna) ilmestyy ensi vuoden puolella värillisenä versiona virallisen SAMPO-dvd-julkaisun mukana.

Joskus asiat loksahtelevat paikoilleen omalla painollaan.

Nyt täsmäjulkaisusta tuli vielä täsmempi.

MattiHagelberg

  • Vieras
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #53 : 20.11.2013 klo 16:18:03 »
Loistava uutinen!

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #54 : 20.11.2013 klo 16:46:08 »
Saako sinulta Petteri vielä tuota mustavalkoista sarjista jäljellä?
Kiinnostaisi...

Sampo on ihan huikea leffa!
Joskus 90-luvulla otin talteen muistaakseni Filmnetistä tms.

Samppa Ranta

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
  • Hurlum.
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #55 : 20.11.2013 klo 17:39:31 »

Joskus asiat loksahtelevat paikoilleen omalla painollaan.

Nyt täsmäjulkaisusta tuli vielä täsmempi.


Ja taittajalla loksahti suu auki kun PDF:n näki. Ihan parhautta.

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #56 : 20.11.2013 klo 19:34:28 »
Heh. Taittaja Samppakin on eksynyt Kvaak.fi:n hetteiköille.

On mulla vielä jonkun verran tuota mustavalkoista hyllyssä. Laittakaa yksityisviestiä, jos jotakuta kiinnostaa. Vaihtarikin käy.

Minua lämmittää kovasti tämä kuvio mitä SAMPO-pienlehden kanssa tapahtui. Aina silloin tällöin olen tehnyt omaksi huvikseni pienlehtiä kaupallisien töiden ohessa. Viime vuosina kuitenkin suuri osa painoksista on tupannut jäädä laatikoihin pölyttymään. On siis hiipunut palo myydä kädestä käteen ihmisille.

Viime vuonna tein Night Visions -kauhuelokuvafestivaalin ohjelmalehtisen väliin Pee Niin Kuin Pelko 3 -liitteen. Se tavoitti kohderyhmän just eikä melkein. Ei tarvinnut yrittää tyrkyttää hengentuotetta, vaan se omalla painollaan sukelsi kauhun harrastajien keskuuteen. Ja mullehan se ei tietenkään maksanut mitään, vaan festarit hoiti painokulut.

Tänä vuonna tuli sitten tuo SAMPO-lehti. Se ei ole tuotantoni parhaimmistoa piirrosten osalta ja kokonaisuuden pääosassa on Timon dialogi, mutta sen rento journalistinen on askel johonkin uuteen. Oikeastaan ihan mistä vain voisi tehdä tuollaisen "show and tell" -tyylisen lehden.

Toki olen tätä journalistista kuviota jo hivotellut Black Peider -sarjakuvissani, mutta jotenkin tässä ei piileskellä maskin takana. Ote on suorempi.

Sarjakuvan aiheeksi siis riittää tarpeeksi sisällä harrastuksessaan oleva henkilö. Henkilön täytyy antaa rauhassa purkautua, tallentaa dialogi ja muokata se sarjakuvaksi aiheeseen sopivan oheismateriaalin kera.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #57 : 21.11.2013 klo 16:51:37 »
Viime vuonna tein Night Visions -kauhuelokuvafestivaalin ohjelmalehtisen väliin Pee Niin Kuin Pelko 3 -liitteen.
Mikä oli ihan mahtava juttu!
Ainoa NV -ohjelma jonka olen ottanut talteen.

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #58 : 17.12.2013 klo 19:16:10 »
Sampo on nyt huomioitu myös Kvaakissa.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Petteri Tikkasen sarjakuvat
« Vastaus #59 : 17.12.2013 klo 19:55:29 »
Vuonna 2014 julkaistavan Sampo-dvd:n mukana tuleva Sampo-pienlehti on sitten väreissä. Sarjakuvaosiot mustavalkoisena ja mainokset ja julisteet väreissä.