Kirjoittaja Aihe: Alix - Jacques Martinin antiikin sankari  (Luettu 171697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« : 23.05.2004 klo 13:25:09 »
Alix – kuka muistaa Jacques Martinin piirtämän antiikin ajan supersankarin?
--> http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/alix.html

Olen löytänyt Alixit uudestaan yli kymmenen vuoden tauon jälkeen tänä keväänä ja jäänyt ihan koukkuun. Tarinat ovat jännittäviä ja tapahtumat monimutkaisia, ongelmat seuraavat toistaan ja niitä ratkotaan myös älyllä eikä pelkällä fyysisellä voimalla. Eniten minua kuitenkin ihastuttaa piirrostyyli. Jacques Martin oli ilmeisesti Hergen hengenheimolaisia, ainakin samanlaista ”puhdasta viivaa” ja lukemattomia yksityiskohtia on paljon. Kateudesta vihreänä olen tutkinut toinen toistaan hienommin piirrettyjä ruutuja… Intohimoisena värien ystävänä myös Alixin kaunis väritys  miellyttää silmää. Selityslaatikkojen runsas käyttö tekee tarinan kuljetuksesta ehkä jollakin tapaa hieman ”vanhahtavaa”, muttei se nyt suoranaisesti haittaakaan.

Olen lainaillut näitä Alixeja kirjastosta ja useampi varauskin on vielä vetämässä, mutta kovasti halajaisin nämä Suomessa julkaistut 8 albumia itselleni. Osaattekos viisaampana sanoa, löytyykö Alixeja ylipäänsä divareista (joko Helsingistä tai Lahdesta)? Minkälaisessa hintaluokassa liikutaan?
Entä tiedättekö, onko Suomessa julkaisemattomat Alixit julkaistu englanniksi (tai ruotsiksi tai saksaksi)? Ranskaa en osaa, mutta olisi mielenkiintoista lukea loputkin tarinat. Mistähän näitä muunkielisiä versioita kannattaisi pyydystää?

Alix-fanit, kirjoitelkaa muistojanne ja mielipiteitänne!
Klik klik --> Sarjisblogini

tertsi

  • Vieras
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #1 : 23.05.2004 klo 15:17:27 »
Alix on vanha suosikki myös meikäläiselle.
Yksi mukava asia Alixissa on se, että albumissa on sen verran kuvia ja tekstiä ja yksityiskohtia, että sen lukeminen kestää suht kauan. Monet nykyalbumeista tulee luettua vartissa. Ei hyvä.

Viikon vinkki:
Sarjakuvafanin kannattaisi mennä opettelemaan jonkin verran ranskaa.  Pari kolme vuotta pitäisi varmaan ahertaa, mutta sitten  olisi aika lailla tasokasta sarjakuvaa tarjolla.

Jurpop

  • Jäsen
  • Viestejä: 274
  • Kvaak!
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #2 : 23.05.2004 klo 16:30:57 »
Alixia arvostan minäkin. Mukavaa että on muitakin faneja. Käytän noita Alixeja historian tunneilla kun kersojen kanssa käsitellään antiikiin Roomaa jne.

Apollon Kostoa ja Gallian sankareita liikkuu melko hyvin vielä divareissa, mutta muut on hankalampia. Kirottu Saari on varmaan kadonnut maan päältä. Ostaisin sen itsekin aika kovaan hintaan.


Tuota Spartacuksen poikaa oon miettinyt että minkähän takia se jäi vähän niinkuin välistä suomentamatta, mutta sitten löysin sen ruotsinkielisenä jostain divarista ja heti ensimmäisellä sivulla jo arvasin mistä oli kyse. Alix ja kumppanit olivat nimittäin Roomalaisissa orgioissa juopottelemassa ja syöpöttölemässä vahintäänkin moraaliltaan löyhien naikkosten ympäröiminä. Kotimatkalla Galva oksentaakin jossain pylväskäytävässä, mikä varmasti sai kustantajan jo epäröimään sarjakuvan julkaisua. On siinä vielä sitten useita ristiinnaulitsemisia ja alastomuutta enemmän, kuin muissa Alixeissa, mikä voi osaltaan selittää asioita.

Mistä tuo Iorix Suuri muuten kertoo? Muistatko Laine vielä mistä siinä oli kyse?


xml

  • Jäsen
  • Viestejä: 177
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #3 : 23.05.2004 klo 18:14:52 »
Entä tiedättekö, onko Suomessa julkaisemattomat Alixit julkaistu englanniksi (tai ruotsiksi tai saksaksi)? Ranskaa en osaa,

Englanniksi on julkaistu vain kaksi albumia vuonna 1971, "The Sacred Helmet" ja "The Black Claw" (julkaisijana Ward Lock).

Mutta Saksaksi kyllä löytyy: http://kult-editionen.de/titel/alix/

Ranskaksi on lisäksi julkaistu jotain oheissarjaa Alix (Les voyages d') (http://www.bedetheque.com/serie_3301.html).
Minkähänlainen sarja on kyseessä?

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #4 : 23.05.2004 klo 19:07:13 »
Minultakin löytyy ne suomeksi ilmestyneet, ja pidän aika paljon siitä pikkutarkasta piirtojäljestä. Myös ne seikkailujen paikat ovat hyvin lähellä sydäntäni, koska olen ollut kiinnostunut antiikin Roomasta ja Kreikasta jo pikkupojasta saakka.
Talosta löytyi lapsena ainoastaan se "Musta koura" albumi, mutta muut osat olen saanut kerättyä vasta näin myöhemmällä iällä.

Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #5 : 23.05.2004 klo 20:47:59 »
Alix on suosikki täälläkin. Kaikki suomennetut on hyllyssä, ja ollut jo pitkään. Tukholmassa käydessä koitin löytää divareista noita ruotsinnettuja, suomentamattomia alppareita. Pari sattui kohdalle, mutta primakuntoisina keräilyeksemplaareina eivät sen hetkiselle matkabudjetille sopineet. Huonompikuntoisena (mutta silti ihan kunnossa olevana) mukaan lähti Martinin tekemä Frank-albumi. Taisi olla vaivaiset 10 kruunua. Kolmatta sataa taisivat olla Alixit. Ainakin ne priimakuntoiset, pussitetut, joita näin. Frank-albumi Varghålan oli normaalisti hyllyssä. Hitusen luetun näköinen, mutta ihan kelpo kunnossa.
Frank on semmoinen aikuiikään kasvanut Tintti, joka ihan oikeasti toimii tutkivan journalistin hommissa. Kyllä tuo hergeläinen selkeä viiva on hienoa! Tässä nimenomaisessa albumissa mukana oli vielä Bob deMoor.

Timo

Jarmo

  • tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 164
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #6 : 24.05.2004 klo 09:38:09 »
Muutama on kokoelmissa, kirotun saaren taisin saada pari vuotta sitten eurolla kirjaston poistomyynnistä. 8) Makedoniasta olisi yksi vuosi saanut loputkin, mutten viittinyt maksaa mitä pyysivät. Ei niitä taida siellä enää olla.

Minulle jäi sentyyppinen kuva sarjasta, että piirrostyö (tai tussaus) laski tasoltaan parin ensimmäisen jälkeen aika pahasti. Muutos on aina pahasta. Mistä lie johtui.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #7 : 24.05.2004 klo 11:21:53 »
Oletkos Timo nähnyt de Moorin niitä laivapoika-seikkailuja?

Se oli tämä Cori? Kyllä joitakin näytepätkiä. Kokonaisia albumeita ei ole sattunut kohdalle.

Lainaus
Mulla onkin yksi ruotsalainen de Moor-albumi (lastensarja Johan och Staffan) myynnissä

Joh, tuo mulla onkin.

Timo

Paalujuntta-Simo

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
  • Kvaak!
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #8 : 24.05.2004 klo 18:05:16 »
Alix oli minunkin ykkössuosikkejani joskus silloin poikavuosina. Nykyisellään sarjakuvan hahmot tuntuvat häiritsevän persoonattomilta ja onhan tuo antiikin maailma kyllä kuvattu jokseenkin sievistelevällä tavalla. Piirrosjäljestäkään en jostain syystä enää taivu tykkäämään - se on jotenkin niin pliisua ja mitäänsanomatonta. Mutta tarinat ovat kiistatta jännittäviä. Ja historiallisen maiseman autenttisen visualisoinnin eteen on nähty vaivaa. Alixin legioonalaisilla on tosin haarniskamalli joka tuli todellisuudessa käyttöön vasta satakunta vuotta Caesarin päivien jälkeen...mutta älkää huoliko, vihaan itsekin itseäni kiinnittäessäni huomioni näin epäoleellisiin yksityiskohtiin...

Mutta mistä siinä Alixin ja Enakin suhteessa oikeasti on kyse? Ei ole tainnut Alixilla näkyä tyttöystävää yhdessäkään tarinassa, vai onko?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2004 klo 18:07:59 kirjoittanut Paalujuntta-Simo »

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re:Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #9 : 24.05.2004 klo 21:19:49 »
Kirottu Saari on varmaan kadonnut maan päältä.

Niinhän se katosikin, eikös kyseessä ollut Atlantis? ;)
Ei vaan, mielelläni senkin ostaisin, sen verran vetävä tuo tarina on. Täytynee alkaa kiertää divareita ja tsekata silloin tällöin kirjaston poistomyyntejä, niistä kun löytää joskus juuri sitä mitä etsiikin. Olen ostanut varmaan 70% kokonaisesta Tintti-kokoelmastani juuri kirjaston poistolaarista. Muuten, hieman ihmetyttää, että miksi Kirotun saaren suomalaisen laitoksen kansikuva on eri kuin ainakin alkuperäisen ja saksalaisen... Kyllä toi merihätä kuva kertoisi itse tarinasta paljon enemmän kuin suomalaisen laitoksen kansikuva.

... mukaan lähti Martinin tekemä Frank-albumi.

Etsiskelin netistä vähän tietoja Jacques Martinista ja huomion kiinnitti erityisesti tuo Frank-sarja. Näytepalat albumeista olivat juuri sen näköistä tavaraa kuin "kunnon" sarjakuvan mielestäni kuuluukin olla 8)  Vaan tuskinpa näitäkään on suomeksi julkaistu...?

Mutta mistä siinä Alixin ja Enakin suhteessa oikeasti on kyse?  

Heh heh, tämä kysymys nousi minullekin mieleen ;D  Mutta eikös antiikin aikana homosuhteet olleetkin korkeassa kurssissa, joten mistäs sitä tietää... Monesti on samanlaisia ajatuksia herännyt myös Tintistä, kaveri kun on todella androgyyni tyyppi eikä juuri naisten seurassa (paitsi La Biancan) näyttäydy.
Klik klik --> Sarjisblogini

jonecky

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Kvaak!
Loppujen 10 Alix-sarjakuvan julkaisu(oikeudet) ?
« Vastaus #10 : 09.02.2005 klo 19:21:06 »
Ensinnäkin, Alixhan on aivan LOISTAVAA sarjakuvaa, varsinkin juonipuolelta (joka kaiken lisäksi jatkuu enemmän tai vähemmän kronologisesti albumeissa) eikä piirrosjäljessäkään valittamista ole.

Tästä taas päästään siihen, että olen jo tässä jonkin aikaa funtsinut, että kun Sanoma WSOY kaikessa "viisaudessaan" aikoinaan julkaisi vain 8 Alix-albumia suomen kielellä ja jätti nuo loput 10 julkaisematta,niin onkohan kenelläkään hajua, miksi näin tapahtui ? Oliko kenties syynä se, ettei loppuihin albumeihin ollut käännösoikeuksia ostettu ? Jos taas oli, niin eikö Alix myynyt tarpeeksi, ja se päätettiin haudata ?

Oli miten oli, niin onkohan mitään tietä siihen, että nuo loput 10 albumia saisivat arvoisensa julkaisun Suomessa ? Tällä hetkellä kustannukset eivät vielä niinkään kiinnosta kuin se, että jos Sanomatalo omistaa jotain oikeuksia Suomen julkaisuihin, niin onko se valmis sellaisista luopumaan eteenpäin ?

Kysymyksiä olisi muutamia lisääkin mutten jaksa enempää rassata teitä arvoisat lukijat :) Itselläni vain olisi kovasti halua nähdä nuo loputkin albumit suomeksi käännettyinä, ja olisipa jopa taloudellisia resursseja jossain määrin lähteä pienimuotoiseen julkaisuoperaatioon, mikäli sellainen vain olisi mahdollista Sanomatalon jäljiltä ja käännöstyön tekijä vain löytyisi  ???

Siinäpä pientä salapoliisityön pähkinää, jos sellainen kiinnostaa. Minua kiinnostaisi, mutten tiedä mistä aloittaa :(

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Loppujen 10 Alix-sarjakuvan julkaisu(oikeudet) ?
« Vastaus #11 : 10.02.2005 klo 12:52:03 »
Jos ranskankieli taipuu niin siitäpä vain Castermanille yhteyksiä ottelemaan. SanomaWSOYn osalta ainakin vanha sopimus on ummennut.
Yhden albumin julkaisuoikeus heltiää noin 2000 - 3000 eurolla. Sillä saa materiaalit, luultavimmin digimuodossa. Kääntäjänpalkkio on noin 600-800 e ja tekstaajalle/latojalle/taittajalle saman verran.
Painatus (4-väri), 5000 kpl, maksaa noin 2,5 e per opus = 12.500 e
Sitten on vielä myynti ja levitys. Yhteispainatukseen osallistuminen on hiukan edullisempaa, mutta kokonaisuus on silti vähintään n. 12.000 euron luokkaa per albbu.
Yhden albbarin tukkuhinta on 7 euroa ja myyntihinta 16 euroa.

Eli kun puolet 5000 kappaleen painoksesta on myyty, alat olla omillasi. Sitten vielä verot...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

jonecky

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Kvaak!
Re: Loppujen 10 Alix-sarjakuvan julkaisu(oikeudet) ?
« Vastaus #12 : 13.02.2005 klo 11:21:24 »
Joo, kyllähän tuo kallista on ja aikaavievää, eikä taida olla ihan helppoa kokemattomalle tempaista ja ottaa yhteyttä ulkomaiseen oikeuksien omistajaan, jne jne.

Mitenköhän Jalavalla olisi Alixien painamiseen ja julkaisuun/levitykseen kiinnostusta, julkaisevathan nuo nytkin todella paljon hyvää eurooppalaista matskua vuosien varrelta, ja kuten esim. Juha Aarnisalokin totesi yhdessä uudessa haastattelussa, niin "Alixia kysytään joka päivä" eli kysyntää kyllä olisi.

Olen kyllä melko varma, että Alixit menisivät kaupaksi hyvin, tuohon jos vielä lähtisi Jalavan kumppaniksi itse jakamaan sijoitusriskiä  niin ehkä niillä vois herätä jopa mielenkiinto julkaista puuttuvia Alixeja ??

Sen verran moneen henkilöön olen törmännyt, jotka ovat harmitelleet sitä, ettei koskaan Suomessa tullut enempää kuin nuo kahdeksan albumia ulos, itseni mukaan lukien niin olisihan se kiva saada tuotakin sarjaa lisää ulos ihan suameks.

tertsi

  • Vieras
Re: Loppujen 10 Alix-sarjakuvan julkaisu(oikeudet) ?
« Vastaus #13 : 13.02.2005 klo 11:27:29 »
vielä lähtisi Jalavan kumppaniksi itse jakamaan sijoitusriskiä  niin ehkä niillä vois herätä jopa mielenkiinto julkaista puuttuvia Alixeja ??


Yksi Alix-albbareiden ostaja ilmoittautuu!

Olen ostanut muutaman Alixin ranskaksi, mutta kun niissä on niin paljon tekstiä, niin lukeminen tällä taitotasolla on liian rankkaa. Ois mahtavaa saada noi suomeks.

Puhelin vain käteen ja Jalavan numeroa valitsemaan!

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Loppujen 10 Alix-sarjakuvan julkaisu(oikeudet) ?
« Vastaus #14 : 13.02.2005 klo 12:48:38 »
Yksi Alix-albbareiden ostaja ilmoittautuu!

Ja täällä toinen!
Klik klik --> Sarjisblogini