Näin kirjastojen sisäänostajana voisin esittää maksajan puheenvuoron. Eli millä perusteella minä hankin sarjakuvia kirjastoihin.
1)
Sarjakuvan olemassaolosta pitää saada tietoa jostain. Tähän on ainakin useimmiten kaatunut omakustanteiden kauppaaminen kirjastoihin. Nykyään lähes kaikki kirjastot ostavat kirjansa keskitetysti joko Kirjavälitykseltä tai BTJ:ltä ja jos et ole noiden listoilla, niin kynnys kirjastoihin kasvaa.
Sarjakuvan toivo tuo toivottavasti toivoa omakustantajille. Minä ostan omakustanteita omaan kirjastooni, koska harrastajana tiedän niiden olemassaolosta, mutta tämä ei valitettavasti päde useimpiin kirjastoihin.
2) Käytännössä kaikki kirjastot vaativat, että maksun voi maksaa laskulla. Ja lasku maksetaan yleensä heti kun tavara on saatu. Ostin pari omakustannetta Sarjakuvafestareilta ja pojat löivät lehdet kouraan, mukaan tilinumerot, summat ja rahat olivat varmaan kahdessa päivässä tekijöillä.
3) Sarjakuvalle pitää olla oletettavasti lukijoita. Paljon ei tarvitse olla, mutta sarjakuvan pitää näyttää siltä, että sen lainaa edes joku joskus. Tämä rajaa rujoimmat omakustanneläpyskät ulos lähes kaikista kirjastoista.
4) Oman kylän poikien ja tyttöjen kannattaa tosiaan tarjota oman kotikuntansa kirjastoon julkaisuaan, sillä käytännössä jokainen kirjasto ylläpitää seutukokoelmaa johon ostetaan ainakin se yksi kappale mitä tahansa, kunhan tekijä on paikallinen.
Tiivistettynä: Mainostakaa tuotteitanne kirjastoihin. Kyllä se kannattaa. Ei niitä lehtiä kirjastoihin ehkä mene montaa, mutta jos saatte lehteänne myytyä satoja niin ei teillä ole enää mitään syytä kysellä neuvoja muilta sarjakuvabisneksen pyörittämisestä
Paljonko sarjakuvia kirjastot sitten ostavat? Katselin hiukan tilastojamme ja tähän mennessä tänä vuonna (17.9. asti) olen hankkinut hiukan yli 200 erilaista suomenkielistä sarjakuva-albumia. Osaa on toki useampana kappaleena. Mukana on vanhojen julkaisujen uusintapainokset ja mangasarjoista tulee monta, kun joka kuukausi tulee uusi osa, mutta tuon verran meidän n. 20 tuhannen asukkaan kuntamme kirjasto ostaa vuodessa sarjakuvia.
Ja lupaan ostaa lisääkin, jos vain on mitä ostaa.