Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito  (Luettu 86832 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fantasiapelit

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #60 : 23.04.2012 klo 17:34:49 »
Fantasiapeleistä saisi ilmeisesti sata kappaletta kympillä plus miedot postikulut, mutta itsekin sivuilla myöntävät että saavatuus on tuurikauppaa.
???
Ei ole meillä hyllytavaraa, mutta voidaan kyllä tilata.

Toimitusaika tilausajankohdasta riippuen hitusen yli viikko-parisen viikkoa.
Kuuden seitsemäsosan todennäköisyydellä lähempänä tuota paria viikkoa.


Koska noille ei ole ollut kysyntää niin ei olla käytetty aikaa siihen että oltaisiin tehty muillekin koille kuin Current Boardsille omat tuoteet. Mikä ei tarkoita sitä etteikö näitä pitäisi ihan samaan tapaan saamaan.

Spunkmeyer

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #61 : 24.04.2012 klo 09:27:22 »
???
Ei ole meillä hyllytavaraa, mutta voidaan kyllä tilata.

Toimitusaika tilausajankohdasta riippuen hitusen yli viikko-parisen viikkoa.
Kuuden seitsemäsosan todennäköisyydellä lähempänä tuota paria viikkoa.

Okei. Mua hämäsi näköjään liikaa tuo "Voit toki tilata tuotteet, mutta varaudu siihen, että niitä ei kenties pystytä toimittamaan." Mutta kuten aina, nytkin oli ilo olla väärässä! Tilattu 8]
PIRATE CREW - We Don't Innovate. We Imitate.

Chompp

  • Jäsen
  • Viestejä: 234
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #62 : 16.11.2012 klo 20:15:54 »
Ajattelin nyt laittaa tähän keskusteluun koska tässä oli jo aiemmin puhetta noista muovitaskuista.

Löysin tällaiset sivut. Ja siellä olis myynnissä mm. A5 muovitaskuja. Joten kysynkin että mahtaisivatko nuo olla sopivia sarjakuvien säilytykseen? Taskut ovat polypropeenia eli käsittääkseni tuota aiemmin englanniksi  mainittua polypropylene:a, kun taas nuo mylarit taisivat olla polyethylene:a eli polyeteeniä.

Pakastepusseissa on vähän se ongelma, ettei mikään ole täysin akkarin, A4:sen tai A3:sen kokoinen.

Ja kun tässä oli aiemmin puhetta noista taustapahveista niin eikös siihen kävisi esim. normaali happovapaa A3 piirustuskartonki? Vai pitäisikö sen olla vahvempaa?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2012 klo 20:19:05 kirjoittanut Chompp »

poptique74

  • Jäsen
  • Viestejä: 267
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #63 : 16.02.2013 klo 23:08:24 »
Mitenkäs tuota?

Olen hankkinut vinyyliseiskoille kannellisia pahvisia säilytyslaatikoita ja koska aika näppärästi tuo näyttää onnistuvan (varastointi tai miten tämän nyt haluaa parhaiten ilmaista?), niin mitenkäs tämmöisiä löytyy sarjiksille?

sämpy

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #64 : 27.05.2013 klo 17:31:38 »
Taisin jonnekin kirjoitella jo hintalappujen poistamisesta, mutta laitetaan tänne pidempi stoori. Saa siirtää jos parempi paikka löytyy.

Minulla kun on kokemusta sadoista kirjoista/lehdistä joista olen poistanut jos jonkinlaisia tarralappuja menestyksekkäästi, niin rohkenen tarjota omaa menetelmääni.

Työvälineeni: Kuumailmapistooli, tässä tapauksessa Skil Tarjoustalosta n. 40e. Kympilläkin saa moisen mutta savu saattaa päästä pihalle halpiksista.
Paperia, talouspaperikin käy mutta vanhoista t-paidoista saa parempia rättejä.

Lehdet lajittelen kahdenlaisiin, paperisiin kuten vanhat aku-ankat tai kiiltäväpintaisiin kuten Hämähäkkimies.

Hintalappuja on kolmenlaisia, divarilappu, tavallinen hintalappu ja kirpparin viivakooditarra. Noista sitten on vielä vain viikon lehdessä olleet ja ne jotka on olleet jo kuukausia kiinni. Kirpparilapuissa kun on nykyään pävimääräkin niin voi aavistella työn helppoutta.

Divarilaputhan lähtee yleensä irti sellaisenaan ilman toimenpiteitä. Jopa parin vuoden jälkeenkin, hola!

Myös paperikansissa pidempään olleet tavalliset hintalaput ovat saattaneet kuivua niin, että lähtevät parhaiten kylmiltään. Kannattaa kokeilla koska lämmittäminen saattaa saada enemmän sotkua aikaiseksi. Jos lappu ei pikkurapsaisulla kuitenkaan irtoa kannattaa lähteä lämmityslinjalle muuten tulee tuhoa. Kirpparilaput aniharvoin irtoavat kylmänä viemättä jotain mennessään. Kaikkihan tietää että Itä-Kurjistanissa on laboratorio jonka ainoa tehtävä on kehittää mahdollisimman paljon sotkua jättävä liima näihin tarralappuihin.

Periaate on se, että lämmitetään hintalappua kulmasta pistoolin keskiasennolla (2) ja napsutellaan kynnellä nurkkaa ylös. Kun on saatu hiukan kulmaa josta vetää, vuoronperään annetaan lämpöä n. sekunnin-kaksi jonka jälkeen kiskotaan hiukan hintalappua, käännetään reunaa takaisin jotta pistooli saadaan suunnattua taas lapulle, lämmitetään ja taas kiskotaan, enintään sentin verran kerrallaan. Lehdet kestävät yllättävän paljon lämpöä, joskus albumien kannet menevät kieroon lämmön vaikutuksesta mutta oikenevat taas kun pistoolin vaikutus haihtuu. Lieneekö kyseessä lämmön vaikutus pahvin kosteuteen tms. Punaisista hintalapuista näkee lämpenemisen värin tummenemisena.

Niin ja kaukoidässähän keksittiin työntää tikkuja kynnen alle, mutta sielläkään ei keksitty tökkiä kynnen alle kuumalla tarralapulla..

Kun hintalappu on saatu irti, tarkastetaan onko pintaan jäänyt liimaa ja pyyhitään se rätillä. Vasemmalla käden peukalolla ja etusormella tiukka painallus liiman molemmin puolin ja oikealla kädellä hinkataan 2-3cm liikkeillä samalla painaen. Paksukin albumin kansi voi mennä ruttuun jos sitä ei tue samanaikaisesti, rätti voi nimittäin "leikata kiinni" yllättäen. Yleensä liimat lähtevät parhaiten kylmänä hankaamalla. Hankaus synnyttää itse sen verran lämpöä että liima pehmenee ja alkaa leviämään. Tässä vaiheessa tuntuu että kaikki on pilalla kun liima vain leviää pitkin kantta ja sen määrä tuntuu suorastaan lisääntyvän.

Mutta kun muistaa kääntää rätistä aina uutta pintaa ja jatkaa hinkkaamista, alkaa liima pikkuhiljaa imeytymään rättiin. Liiman liu'uttaminen reunaa kohden ei useimmiten kannata vaan saattaa sotkea sivupinkan. Sitkeys palkitaan ja lopulta liima on hävinnyt eikä oikein tehtynä pinnassa ole kuin korkeintaan aavistus kiillottumista jos liimaa oli poikkeuksellisen paljon. 95% lapuista lähtee täysin jälkiä jättämättä.  70-luvun tai uudemmissa lehdissä ei ole minulle tullut värimuutoksia tai sitten ne on tulleet jo aiemmin valon vaikutuksesta lapun ympärille.

Pitkään kiinni olleet hintalaput voivat kuitenkin jättää rasvajäljen joka vaatinee liuottimia. Tällainen lappu irtoaakin yleensä itsestään kun on saanut kaiken liimansa imeytettyä kanteen.

Mikäli lappu on ollut pitkään, irtoaa kylmänä ja sen alla liima kuivahtanut eikä sula rätillä hinkaten, voi kokeilla lämmittää liimaa pistoolilla puhdistuksen aikana. Mutta vain jos se on välttämätöntä, tavallisesti liiman lämmitys vain pidentää puhdistusaikaa saadessaan liiman leviämään laajemmalle.

Tällaista kuivumista tapahtuu yleensä paperikantisissa lehdissä, jotka eivät kestä kauheasti hankaustakaan. Silloin voi vain lämmittää ja kevyesti painella rätillä koittaen imeyttää liimaa pois, mutta on mahdollista että liimaa ei saa enää pois kokonaan.

sämpy

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #65 : 20.07.2013 klo 09:26:39 »
Huomasin että 70-luvun Mokkeri-lehdissä on muovitettua paperia joka ei oikein kestä lämpöä, nousee kuplalle. Mutta nuo lehdet onkin säilyneet parempana kuin paperikantiset. Missään muussa lehdessä ei vastaavaa ole tullut esiin.

Chompp

  • Jäsen
  • Viestejä: 234
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #66 : 25.01.2015 klo 17:02:26 »
Laitan tämän nyt tähän keskusteluun, vaikka sarjakuvien säilyttämisestä on omakin ketjunsa. Mutta kun siinä ei tunnu hirveästi keskustelua tapahtuvan, ja siitäkin oli välillä linkitetty tähän ketjuun kun tässä on jo sarjiksien säilyttämisestä puhuttu aiemminkin.

Eli siis, Aku Ankan nettisivuilta voi tilata uudenlaisen kotelon akkareiden säilyttämiseen. Onkos kellään kokemusta näistä? Melko tiiviisti näyttäisi kuvan perusteella akkarit menevän siihen, että mahtaakohan pusseissa olevat lehdet mahtua siihen kuinka hyvin?

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #67 : 25.01.2015 klo 19:11:50 »
Laitan tämän nyt tähän keskusteluun, vaikka sarjakuvien säilyttämisestä on omakin ketjunsa. Mutta kun siinä ei tunnu hirveästi keskustelua tapahtuvan, ja siitäkin oli välillä linkitetty tähän ketjuun kun tässä on jo sarjiksien säilyttämisestä puhuttu aiemminkin.

Eli siis, Aku Ankan nettisivuilta voi tilata uudenlaisen kotelon akkareiden säilyttämiseen. Onkos kellään kokemusta näistä? Melko tiiviisti näyttäisi kuvan perusteella akkarit menevän siihen, että mahtaakohan pusseissa olevat lehdet mahtua siihen kuinka hyvin?
Mulla on pari tollasta. Sen verran tiivis on tosiaan, että en usko pussien mahtuvan.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #68 : 12.07.2015 klo 12:22:15 »
Myykö Suomessa kukaan cgc-tyyppisiä muovikoteloita lehtien säilytykseen? Olisi pari itselle tärkeää lehteä jotka voisi säilöä tuollaiseen. Vinkatkaa jos jostain saa.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Petri Aarnio

  • Graafikko, toimittaja, entusiasti
  • Jäsen
  • Viestejä: 353
  • Waugh!!!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #69 : 14.11.2015 klo 13:05:27 »
Aa. Löysin vasta tämän ketjun täältä. Mä olen käyttänyt tolkuttomasti aikaa Tarzan vuosikertojen tekemiseen.
69-75 olen liimasitonut. 67-68 -kerrat entisöin alkuperäisellä ompelutekniikalla. Kirjojen kannet olen uudelleentulostuttanut ja myös tehtaillut alkuperäisistä GK-kansista. Ne olivat vuosien saatossa niin kuluneet. Selkämyksen kluutti tuo näihin hienon historian havinan tunteen.
68 tuli eilen valmiiksi ja siitä tuli ihan helmi kun tulostin kannen canvasmateriaalille. Liimaus kontaktiliimalla.
67 puuttuu vielä 5 nroa. Tällä haavaa en aio ostaa yksittäisiä kalleimpia nroita vaan tulostutan ne diginä. Lasertulostimen tarkkuus on hivenen "pehmeä". Hintaa tulee varmaan about 20€ per lehdykkä.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015 klo 13:33:21 kirjoittanut petriaarnio »
AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>

Petri Aarnio

  • Graafikko, toimittaja, entusiasti
  • Jäsen
  • Viestejä: 353
  • Waugh!!!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #70 : 22.10.2017 klo 11:10:02 »
Hojo! Vuosikertaa pukkaa. Shokit, joiden sivut tunnetusti tehtiin niin haperolle paperille soveltuvat erityisen hyvin vuosikirjoiksi tekemiseen. Puhelinluetteloakin paksumpi opus tästä valmiina tulee. 55mm.
AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>

poptique74

  • Jäsen
  • Viestejä: 267
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #71 : 20.12.2017 klo 21:13:31 »
Hojo! Vuosikertaa pukkaa. Shokit, joiden sivut tunnetusti tehtiin niin haperolle paperille soveltuvat erityisen hyvin vuosikirjoiksi tekemiseen. Puhelinluetteloakin paksumpi opus tästä valmiina tulee. 55mm.

^Ohoh, komeita ovat! Paljonkos tuollaisen yhden vuosisidoksen koostaminen (miinus lehdet) oikein tulisi kustantamaan?

Petri Aarnio

  • Graafikko, toimittaja, entusiasti
  • Jäsen
  • Viestejä: 353
  • Waugh!!!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #72 : 14.01.2018 klo 12:27:56 »
Materiaalikustannuksilla pärjää kun itselle tekee. Ei tarvitse itseään laskuttaa. Myyntiin en ompelemisia laita. Ihan niin pro en ole.
AKUT TAND BUNDOLO! TARZAN JEL <AKUT, EI TAPPAMISTA! TARZAN ON TÄSSÄ!>

poptique74

  • Jäsen
  • Viestejä: 267
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #73 : 02.07.2018 klo 21:08:44 »
Noniin, kyssäri:

Soveltuuko tämä ns.magazine koko täällä Suomessa esmes just Shokki-koon lehdille?

https://www.ebay.com/itm/273034163144

amasofi

  • Jäsen
  • Viestejä: 164
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #74 : 18.09.2019 klo 21:25:08 »
Ostin juuri 200 albumikoon Mylar-pussia ja happovapaat taustapahvit. Näissä ostamissani pahveissa toinen puoli on korkeakiiltoinen ja toinen karkeampi. Onko molemmat puolet arkistointikelpoisia pintoja vai onko toinen vain arkistointikelpoinen.

Ennestään olen jenkeistä saanut näitä pusseja pienempien lehtien tilausten yhteydessä ja niissä pahveissa molemmat puolet karkeita - ei siis korkeakiiltoisia. Ja olen säilönyt yhden lehden molemmin puolin pahvia kannet muoviin päin.

Mitä kokemuksia. Voiko Mylarin ja happovapaan pahvin kanssa möhliä?  ::)