Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito  (Luettu 86797 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #45 : 09.02.2009 klo 10:56:48 »
Sattui tämä Mylar keskustelu silmiin.

Onko kyseessä joku erikoisuus vain lehtien säilömiseen? 
Vai onko kyseessä sama eristyskalvo, jota Du Pont yhtiö valmistaa sähköteollisuudelle tuotenimellä  Mylar.

Luultavasti ehkä ja kenties on samaa ainetta, mutta ohuempana.
http://www.megacitycomics.co.uk/acatalog/Mylar_Mylite_Comic_Bags.html

Timo

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #46 : 26.10.2009 klo 19:45:09 »
Ainoa tapa millä huollan sarjakuviani on se, etten pidä niitä auringon valossa enkä muovisissa pusseissa. Jotkut ulkomaiset lehteni ovat muovisissa pusseissa kun en raskinut heittää pois, muttei niitä ole paljoa kun ylipäätänsä mulla ei ole sarjakuvia kovin paljoa. Joku kait täällä totesi, ettei lehtiä pitäisi lainkaan säilyttää muovisissa pusseissa. Ja muutenkin en ehkä ennään nykyään jaksa välittää lehtieni kunnosta sillä tavoin kuin ennen,  koska kun aika jättää, en niitä kuitenkaan saa mukaani :(. Mutta luettavaksihan ne on tarkoitettu kin.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 914
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #47 : 30.10.2009 klo 13:31:24 »

Sattui kanssa tää keskustelu silmään.

Itse en käytä yleensä muoveja. Mulla on noita lehdille tarkoitettuja perusmuovitaskuja joitakin mutta ne on kaikki järjestään kaikki reilussa 10 vuodessa haalistuneet ja on ihan törkeän ruman näköisiä (ovat siis olleet hyllyssä eikä missään arkoistointilaatikossa). Lehdet on niissäkin ihan hyvin kyllä säilyneet toistaiseksi. Olen aika järjestelmällisesti ottanut pusseja niistä pois ja kantanut niitä vanhoja pusseja roskiin.
Sitten ostin kanssa varmaan 10 vuotta sitten 10 mylaria. Ne on säilyttäneet kirkkautensa ja myös niissä olevat lehdet on ihan uudenveroisia. On vaan nää liian kalliita yleiseen käyttöön. Esillepanoon kirjahyllyn kulmalle ne on kyllä ihan ok.
Toisaalta kyllä mikä tahansa pussi on hyvä jos rasvasin (pesemättömin) käsin niitä koko ajan hiplailee tai antaa vieraiden niitä hiplata.

Kuitenkin itse tykkään pitää kaikki kirjat ja lehdet ilman pussia, ne on siistimpiä hyllyssä ja uskon vakaasti että ne myös pysyvät kunnossa kun niitä pitää varoen. mm. kädet tarttee pestä jos niitä paljon hypistelee.
Poikkeuksena on just-a-fold tyyppiset acid-free suojat kirjojen irrallisille ja repeämisaroille paperikansille, ne on asiallisia eikä edes kalliita.

-MTT

Dwight

  • Jäsen
  • Viestejä: 143
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #48 : 14.11.2009 klo 11:00:58 »
Mikähän on toimiva konsti poistaa kuulakynän muste kannesta , kyseessä willer Kronikka ?

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #49 : 14.11.2009 klo 11:15:19 »
Mikähän on toimiva konsti poistaa kuulakynän muste kannesta , kyseessä willer Kronikka ?

toimivia keinoja on vähän  sanoo nimimerkki joissain divareissa sitten kirjoitetaan hinta kanteen, mur.

Bensiini ei toimi hyvin kynänkärjen urasta johtuen mutta paras vaihtoehto on pyyhekumi, tarkoitukseen sopivia kuulakärkikumeja on. Pinta tosin kärsii hieman mutta voimankäyttöä kannattaa välttää

Dwight

  • Jäsen
  • Viestejä: 143
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #50 : 26.11.2009 klo 09:06:20 »
Ja toimihan se , varovaisen työn tuloksena nimmarit katosivat mutta jälki näkyy vaaleampana ."arpena" .

Johtopäätös : Vielä enemmän aikaa , vielä vähemmän voimaa .



Chessman

  • Jäsen
  • Viestejä: 117
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #51 : 15.02.2010 klo 16:07:20 »
Tietääkö kukaan liikettä Oulussa mistä löytyisi happovapaata pahvia sarjisten säilytykseen?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2010 klo 16:09:04 kirjoittanut Chessman »

muggsy

  • Jäsen
  • Viestejä: 53
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #52 : 16.02.2010 klo 22:40:49 »
Onko sarjakuvia turvallista skannata? Jostain luin että se voisi vahingoittaa lehteä jollain tavalla.

Suunnittelen vanhojen lehtien skannausta digitaaliseen muotoon.


Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #53 : 16.02.2010 klo 23:18:45 »
No mekaanisen vaurion vaara tietysti on aina olemassa, mutta huolellisuudella vältettävissä. Minä olen tehnyt niin että skanneri on korokkeen päällä ja lehti on avattuna vain 90 astetta. Lehdestä puolet sitten roikkuu ulkopuolella koroketta vasten. Tällöin pitää skannerin kannen päällä ehdottomasti olla paino ettei lehti pääse putoamaan. Ei tosin onnistu sellaisissa skannereissa joissa lasin ulkopuolinen reuna on leveä.

 Jos tarkoitat jotain muuta kuten esim. skannerin kirkkaalle valolle altistumista, niin en olisi huolissani. Altistimisaika on mitättömän lyhyt ja vaarallisia uv-aallonpituuksia ei noissa taida juurikaan olla. Auringonvalokin on paljon vaarallisempaa.

I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

muggsy

  • Jäsen
  • Viestejä: 53
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #54 : 17.02.2010 klo 08:48:06 »
Lainaus
Jos tarkoitat jotain muuta kuten esim. skannerin kirkkaalle valolle altistumista, niin en olisi huolissani. Altistimisaika on mitättömän lyhyt ja vaarallisia uv-aallonpituuksia ei noissa taida juurikaan olla. Auringonvalokin on paljon vaarallisempaa.

Lähinnä tarkoitin juuri valolle altistumista.

Lainaus
Minä olen tehnyt niin että skanneri on korokkeen päällä ja lehti on avattuna vain 90 astetta

Kiitos hyvästä vinkistä, pitää kokeilla ettei turhaan lehteä taitellessa irroita sivuja liimauksesta.
 

Teukka

  • Jäsen
  • Viestejä: 50
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #55 : 01.04.2010 klo 11:56:40 »
Tietääkö joku Tex -liuskalehdille oikein hyvää kansiotaskua?

Katselin rahojen keräilijöiden kansioita ja seteleille tarkoitettuja kansioita ja muovitaskuja, joissa oli 3 taskua yhdellä muovitaskun sivulla alekkain.

Esim: http://www.finnserver.com/vmtarvike/index.php?main_page=product_info&cPath=3_23&products_id=95

Jos nuo Tex-liuskat ovat n. 8 x 17 cm kokoisia, niin tuo rupeaisi olemaan jo ihan kohtuullisen kokoinen tasku - tietysti pitäisi sitten ostaa tuolla neljän reiän jaolla oleva kansiokin.
Mutta tietääkö joku parempaa kansiotaskua, tai mahdollisesti jotain syytä, miksi liuskalehtiään ei kannattaisi tälläisiin muovitaskuihin säilöä ?

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #56 : 01.04.2010 klo 18:35:59 »
Minulla on itsellä liuskat valokuvataskuissa. Kyseessä kuitenkin sellainen vähän laadukkaampi tasku ja hiukan normaali valokuvaa isompi. Periaatteessa A4 on jaettuna kahdeksi taskuksi ja ihan peruskansio siinä. Toistaiseksi ainakin toiminut ihan kivasti. Olen vielä teipannut jokaisen taskun umpeen, jotteivät ole edes ilman kanssa tekemisissä.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #57 : 25.05.2010 klo 21:36:39 »
Lähinnä tarkoitin juuri valolle altistumista.
 

Kysyin kerran tätä asiaa vähän aikaa sitten eräältä paperikonservaattorilta, jonka pitäisi olla Suomen johtavia alallaan. Hän sanoi, että asiaa ei ole vielä tutkittu. Salamavalo sen sijaan vahingoittaa, sillä valo jää vaikuttamaan sen välähdyksenkin jälkeen pitkäksi aikaa molekyylihiukkasiin tms. Skannerin valo ei ole ehkä yhtä kirkas ja haitallinen. Jotain vaikutusta siis voi olla, mutta uskoisin, että silmämääräisesti tuskin huomaa mitään. Auringonvalo on todella haitallista, kuten Arttu sanoikin, varsinkin, jos jättää lehden aurinkoon lojumaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #58 : 25.05.2010 klo 23:14:12 »
Skannereiden valonlähteissäkin ja niiden vaikutuksissa  lie eroja. Mitä esim. lienee LED Indirect Exposure eli LIDE? Valonlähteenä siis ledilamppu fluoresoivan lampun sijaan. Mitä eroa paperin suhteen näillä lie?

Timo

Spunkmeyer

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #59 : 21.04.2012 klo 15:05:09 »
Kunnossapitoon tavallaan liittyyvää kyselyä, kun ei tälle omaa ketjua kannattane perustaa:

Mitä backing boardeja käytette? Miten se ylipäänsä suomennetaan? Käyttääkö kukaan Comicarea nykykokoa? Jos kyllä, mistä hankit ne? Itse olen aina tilannut Lone Starilta sarjisten yhteydessä sitä mukaa kun tarvetta on, mutta nyt niiden postikulut ovat kohonneet aivan käsittämättömiksi joten turha on enää Amerikasta. Fantasiapeleistä saisi ilmeisesti sata kappaletta kympillä plus miedot postikulut, mutta itsekin sivuilla myöntävät että saavatuus on tuurikauppaa. Forbidden Planetista saisi kolmesataa lautaa 39,57 punnan hintaan. Onko halvempaa vaihtoehtoa tiedossa?

Olen joskus ostanut kivenjalkaliikkeistä kotimaisia lautoja, jotka ovat mittojen puolesta ihanteellisia eivätkä kaipaa trimmausta, mutta lautojen kaarevuus on loppujen lopuksi aika karmaisevaa. Comicare tekee parempia.
PIRATE CREW - We Don't Innovate. We Imitate.