Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito  (Luettu 86801 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #15 : 28.10.2007 klo 15:47:50 »
Maalarinteippiä rullalle alle, koko ylärivi täyteen ja alariviin muutama. Yleensä pysyy (jos ei ole kauhean kuiva ilma), saa säkällä ja kärsivällisyydellä irti sekä julisteesta että tapetista. Muistaakseni ei ole myöskään jättänyt jälkiä (tosin minulla olekaan vuosiin ollut julisteita seinällä, joten muisti voi tehdä tepposiakin...).
"Tex-tieteen yli-morisco"

ville872

  • Jäsen
  • Viestejä: 88
  • V8 1972
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #16 : 19.08.2008 klo 11:21:28 »

Tarkoitukseni ei siis ole koko ajan irroitella julisteita seinästä, vaan mahdollisesti joskus muuttaa, tai vaihtaa julisteiden paikkaa tms.

Kehystäminen on tietysti yksi vaihtoehto, mutta miten se hoituu käytännössä? Kaikki Rosan julisteet (+kymmenet muut) kalliisiin kehyksiin?

Liimaa julisteen taakse alas ja ylös tai sivuille valkoista jesseä (ilmastointieristysnauhaa), sen jälkeen pistät näille kohdin esim sinitarraa. Juliste ei vaurioidu vaikka siirtäisi useita kertoja, mutta ns keräilyarvo kyllä menee samantien.. tai sitten hankit ikeasta halvimmat A1 tai B2 kehykset (9e) ja pistät naulan seinään.
"Eclipse on sellaisten epäkompetenttien ihmisten defenssimekanismi." -Tuntematon

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #17 : 11.09.2008 klo 12:17:28 »
Itse olen käyttänyt sellaisia muovisia listoja, jotka pujotetaan julisteen ylä- ja alalaitaan. Ylälaidan listassa on lenkki naulaa/nastaa varten ja alempi lista pitää julisteen suorana, eikä julisteeseen tule kuin korkeintaan pienet "mutkat" ylä-ja alareunaan. Eiköhän noita listoja saa melkein mistä vain, esim. Prismoista ja Anttiloista. Ainakin 10 vuotta sitten sai.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #18 : 20.11.2008 klo 12:58:48 »
Muuttaminen, kuten kaikki tietävät, on yhtä hauskaa kuin valottomalla Ladalla ajaminen rospuuttokelillä. Koska on itsekin tullut harrastettua moista hupia, siis muuttamista, useamman kerran, tässä pari vinkkiä:

1. tapa:
Palkkaa muuttofirma ja tilaa riittävästi muuttolainalaatikoita (50 - 100 kpl). Kallista mutta tehokasta.
ja / tai: hanki esim. Ikeasta kelvollisia säilytyslaatikoita lehdille ja albumeille.

2. tapa:
Hanki tarpeeksi esim. banaanilaatikoita, lähikauppa niitä kyllä luovuttaa kunhan olet ajoissa kysymässä ja sinulla on riittävästi aikaa kerätä niitä. Pakkaa ja kanna.

3. tapa:
Koska sinulla ei ole riittävästi rahaa muuttofirman palkkaamiseen (300 - 500 e) ja / tai olet kahjo, päätät suoriutua muutosta itse. Banaani- ja muut laatikot loppuvat kesken. Lehti- ja kirjapinoja on edelleen vaikka miten. Tällöin: haistata NearMint -luokituksella pitkät, sillä eihän täältä kukaan mitään mukaansa saa, ja osta (mieluiten) kahvallisia jätesäkkejä. Pakkaa loput kirjat ja lehdet ja dvdt ja VHS -kasetit niihin. Älä kuitenkaan ahnehdi, ettei yhdestä säkistä tule liian raskasta, jolloin a) voimasi loppuvat ja b) säkki repeää. Kanna.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

T.Kokkila

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 107
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #19 : 20.11.2008 klo 14:21:09 »
Otan osaa, Vesa!

Puolisen vuotta sitten itse muuttaneena, käytössä oli noiden tapojen yhdistelmä. Koska muutto oli tiedossa hyvissä ajoin, pahvilaatikoittain tavaraa kuskasin hissukseen pois tieltä lapsuudenkotiin maalle (Tämähän toki vain siirtää ongelmaa).

Tavaran pakkaaminen muuttolaatikoihin otti aikansa. Muuttofirma muutti isot huonekalut ja muuttolaatikot. Ammattilaiset kuskasivat kätevästi laatikot nokkakärryillä neljän pinoissa. Hintaa sille tuli, mutta säästi kyllä hermoja ja ystävien selkiä. Sopivassa vaiheessa puhalsimme pelin poikki, eli jätimme pienempää tavaraa vielä itse kuskattavaksi, koska asuntoa ei tarvinnut tyhjentää ihan heti (Tämä oli käytännössä pieni virhe, mutta ei paha).

Tyhjät pahvilaatikot ovat muuten yllättävän hintavia, jos niitä ostaa kaupasta. Itse ostin muuttofirman pahvilaatikoita jotka oli lehdille ja kirjoille aika sopivan kokoisia ja tukevia, niin että niitä voi pinota. Ja sopivan kokoisella tarkoitan sitä, että täyteen lastatun laatikon jaksaa vielä kantaa.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #20 : 20.11.2008 klo 16:24:32 »
Aiemminkin olen tainnut asiasta mainita, mutta ehdottomasti parhaita sarjisten muutossa on jenkkilän sarjakuvantukun Diamondin rahdituslootat. Koska noilla on kaksi sisäkkäin menevää peruskokoa (iso jossa on sisällä 2 pientä) niin kerrottakoon että se pieni sisempi loota joka on hieman meikäläistä alppua (esmes Tintti) isompi on se mistä tässä nyt hehkutetaan.

Omassa, duunityyppien ja tuttujen muutossa noita on monasti käytetty erinomaisen hyvällä menestyksellä. Lootat ovat tukevia & kestäviä ja niihin mahtuu juuri sopiva määrä sarjakuvia jotta niistä ei tule kannettaessa edes hennommille naispuolisille muuttoapulaisillekaan ongelmia. Raavaat karjuthan sitten voivat kuskata noita haluamansa määrän kun pitää miehuullisuutta kuitenkin todistella. Lisäksi noiden pinoaminen päällekäin onnistuu erinomaisen hyvin.

Panaaniloota tms häviää näille 6-0.
Nyt on loppu banaanit ja lakritsa!

Kyseinen matsku on alan erikoisliikkeissä vihoviimeistä jätettä ja uskoisin että kaikissa liikkeissä ollaan kiitollisia jos joku sitä kuskaa pois. Voi olla hyvä kysellä laatikoiden saatavuudesta vaikka jokunen päivä ennen kuin niitä on tarkoitus hakea; niitä ei ole sitten juuri viskottu roskiin.

Käsittääkseni Diamondilta Suomessa tilaavat ainakin: Fantasiapelit, Fennica, Good Fellows sekä Turbo cityn Alfa Antikva.

ville872

  • Jäsen
  • Viestejä: 88
  • V8 1972
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #21 : 23.11.2008 klo 16:08:24 »
ehdottomasti parhaita sarjisten muutossa on jenkkilän sarjakuvantukun Diamondin rahdituslootat.

Paras kotimainen vaihtoehto on 75sentin laatikko, joita saa ikeasta. Paperin varastoimiseen tarkoitetun laatikon loota ja kansi taitetaan kasaan yksiosaisesta kartongista. Yhteen laatikkoon mahtuu tismalleen noin 50 taskaria, 40-50 alpparia tai lehtiä vino pino. Ainoa miinus on että useimmat taustapahvit on liian suuria pystyarkistointiin.
"Eclipse on sellaisten epäkompetenttien ihmisten defenssimekanismi." -Tuntematon

sarjiskeräilijä

  • Jäsen
  • Viestejä: 133
  • Sarjakuvat ovat minulle intohimo.
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #22 : 23.11.2008 klo 20:04:32 »
Tietääkö joku, että kumpi on parempi vaihtoehto, pitää sarjakuvat pahvikotelossa vai kansioissa, jotta pysyisivät hyvässä kunnossa? Olen pitänyt pahvikoteloissa, ja hyvin säilyy. Ajattelin vaan, että olisiko kansio parempi vaihtoehto.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #23 : 24.11.2008 klo 00:41:47 »
Ainoa miinus on että useimmat taustapahvit on liian suuria pystyarkistointiin
Mutta jo siis arkistoi lehdet ilman pussittamista/taustapahveja niin menevät noihin pystyyn?

Sillonhan noissa on erinomaisen hyvä hinta/laatu -suhde!

Diamondin lootissa matsku on lappeeltaan eli ei siten sovi kunnolla arkistointiin ainakaan jos niitä on tarkoitus vähääkään useammin pläräillä tai järjestellä. Mutta muutoissa toimivat erinomaisen hyvin!

Et ville872 osisi heittää linkkiä noihin Ikean sivuille tai muistaa edes tuotenimeä?


puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #24 : 25.11.2008 klo 10:49:56 »
Et ville872 osisi heittää linkkiä noihin Ikean sivuille tai muistaa edes tuotenimeä?

Lienee tämä: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00100467

Rauta

  • Cheap plastic imitation of Orson Welles
  • Jäsen
  • Viestejä: 510
  • Voi millaista höpinää!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #25 : 25.11.2008 klo 11:57:23 »
Tietääkö joku, että kumpi on parempi vaihtoehto, pitää sarjakuvat pahvikotelossa vai kansioissa, jotta pysyisivät hyvässä kunnossa? Olen pitänyt pahvikoteloissa, ja hyvin säilyy. Ajattelin vaan, että olisiko kansio parempi vaihtoehto.

Vähän riippuu kansioista. Sellaiset vanhaa tyyppiä olevat, jossa on 4 rengasta, ovat ihan hyviä A4 muovitaskun kanssa säilyttämiseen. Niitä vain ei enää aikapäiviin ole saanut kuin kirppareilta (toisaalta ovat sitten myös halpoja), uusia ei ainakaan markettitavarana enää myydä.  Kaksirenkaisessa kansiossa muovitaskut venyvät, vanuvat ja roikkuvat lehtien painosta, huonoja kuin mitkä.

Rautalankakansioihin en myöskään arvolehtiäni suostu laittamaan (tyyliin Aku Ankka kansiot). Repeilyvaara on ilmeinen. Uudemmille Akuille ne ovat ihan näppäriä :)

Itse suosin kalleimmille A4 taskuja ja 4 renkaisia kansioita, massalle pahvisia mappilaatikoita.
Suomalaisessa kirjakaupassa myydään värikkäitä pahvimappeja noin 3 euroa 4 mappia. Ne ovat sellaisenaan taiteltuna lötköjä ja aivan liian isoja lehdille. Mutta jos niitä tuuman verran madaltaa, leikkaa takaseinän pois ja taittelee ja liimaa uuden taustan ja laatikon lyhemmäksi, niistä tulee näppärän kokoisia ja ryhdikkäitä. Ja siistejä.

EDIT: Täsmennänpäs nyt vielä itseäni kuvilla. Toisessa käsitelty ja käsittelemätön pahvimappi. Toisessa tarkoittamani nelirenkainen kansio: renkaat ovat levällään koko selän matkalta.

« Viimeksi muokattu: 26.11.2008 klo 21:01:36 kirjoittanut Rauta »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #26 : 25.11.2008 klo 12:52:05 »
Lienee tämä: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00100467


Tuo on tullut joskus aiemminkin Kvaakin keskusteluissa. Ei sovellu normikoon sarjakuvalehdille. On liian iso.

Timo

ville872

  • Jäsen
  • Viestejä: 88
  • V8 1972
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #27 : 25.11.2008 klo 20:02:37 »
Tuo on tullut joskus aiemminkin Kvaakin keskusteluissa. Ei sovellu normikoon sarjakuvalehdille. On liian iso.

Timo

Hommassa tarvitaan vähän mielikuvista, ja jonkunlainen täyttömateriaali sivulle esim vaahtomuovia tai rytättyä sanomalehteä niin esim akkarit menee just. Lehtiä pitää olla sen verran paljon per laatikko että sen saa poikittain tai pitkittäin aivan täyteen, muuten ei kannata.
"Eclipse on sellaisten epäkompetenttien ihmisten defenssimekanismi." -Tuntematon

ville872

  • Jäsen
  • Viestejä: 88
  • V8 1972
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #28 : 25.11.2008 klo 20:06:44 »
Itse suosin kalleimmille A4 taskuja

Budjettimeiningillä haet teollisuus-etolasta 0,05millin 2kg pakastemuovipusseja ja lähimmästä painosta käteisellä sopivan määrän täsmälleen samankokoista grafiart duo 285gramman kartonkia.

Pussit maksaa muistaakseni 4 egee 100kpl ja vastaava määrä kartonkia kympin.
"Eclipse on sellaisten epäkompetenttien ihmisten defenssimekanismi." -Tuntematon

sarjiskeräilijä

  • Jäsen
  • Viestejä: 133
  • Sarjakuvat ovat minulle intohimo.
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #29 : 25.11.2008 klo 20:43:55 »
Kaksirenkaisessa kansiossa muovitaskut venyvät, vanuvat ja roikkuvat lehtien painosta, huonoja kuin mitkä.
Olen huomannut saman. Aioin kerran laittaa lehtiä kaksirenkaisiin kansioihin, mutta kun ne taskut roikkuivat lehtien painosta, niin siirsin ne empimättä pahvikoteloihin, koska niissä ne säilyvät hyvin.