Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito  (Luettu 86811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« : 29.06.2006 klo 10:26:57 »
En tämänsuuntaista ketjua löytänyt mistään. Ehkä en vain osannut etsiä...

Minulla olisi ongelma 50-luvun liuskalehden kanssa, jossa muutama ruutu on nätisti vesiväritetty. Paperi on melko huokoista, mutta väri ei ole kuitenkaan imeytynyt paperin toiselle puolelle. Haluaisin päästä vesiväristä eroon. Olisiko kellään pätevää niksiä?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Arttu

  • Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #1 : 29.06.2006 klo 19:36:46 »
Ensiksi varoitus: lähes aina KAIKKI amatöörien tekemä keräilysarjakuvien/vastaavien korjailu/restaurointi aiheuttaa yleensä vain lisää tuhoa.

Toiseksi: vesiväriä et saa mitenkään muuten pois kuin poistamalla sen raaputtamalla samalla tuhoten paperin pintaa.

Unohda koko juttu.
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #2 : 29.06.2006 klo 23:15:03 »
Minulla olisi ongelma 50-luvun liuskalehden kanssa, jossa muutama ruutu on nätisti vesiväritetty.
Minusta voisit värittää loputkin, arvo kohoaisi ilman muuta. Ainakin minun silmissäni.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #3 : 30.06.2006 klo 08:48:10 »
Ei varmasti kokoaisi, jos saisit minun taiteilemani uniikkikappaleen käsiisi  ;). Alkuperäinen vesivärittäjä on ollut kyllä aika hyvä. Olisi vaan jatkanut homman loppuun!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 812
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #4 : 30.06.2006 klo 11:15:10 »
Minulla olisi ongelma 50-luvun liuskalehden kanssa, jossa muutama ruutu on nätisti vesiväritetty. Paperi on melko huokoista, mutta väri ei ole kuitenkaan imeytynyt paperin toiselle puolelle. Haluaisin päästä vesiväristä eroon. Olisiko kellään pätevää niksiä?

Ota mustavalkoiset valokopiot, korjaa niihin jääneet ylimääräiset harmaasävyt korjauslakalla ja ota uudet kopiot. Taitaa olla ainoa vaihtoehto, jos ei joku aito konservaattori muuta keksi. Mutta älä hävitä niitä alkuperäisiä sivuja, ne on kuitenkin arvokkaampia kuin ne valokopiot vaikka niissä vesiväriä onkin.

JackOf<3's

  • -
  • Jäsen
  • Viestejä: 192
  • -
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #5 : 25.01.2007 klo 20:28:39 »
Eli eli, löytyykö minun lisäkseni muita toimintasankarisarjisten haalijoita, joilla on fiksaatio kohentaa omia huonossa hapessa olevia lehtiään kotipolttoisin menetelmin, parantaakseen lähinnä omaa lukunautintoaan (esim. estäen sivujen tippumisen nidoksesta) keräilyarvon tippumisenkin uhalla?   :-*

Antakaa hullun leima, tai/ja paljastakaa parhaat vinkinne kotipolttoiseen lehtien ehostamiseen! Bonus-pisteitä tarjolla mm. niille, joilla hyvää Pirkka-niksiä vanhojen liimaselkien stabilointiin lukukelpoisiksi! Varsinkin Mega-kokoa/paksuutta olevien liimaselkien!  :P

Nimimerkillä 'Pikaliimaa, vasaraa ja rautalankaakin kokeillut;D



« Viimeksi muokattu: 25.01.2007 klo 20:54:06 kirjoittanut Veli Loponen »
-

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 046
  • <><
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #6 : 25.01.2007 klo 20:42:10 »
Surfin Joe ehtikin siirtää tämän, mutta aiheesta on keskusteltu ennenkin täällä keräilyssä. Kuten näissä:
Sarjakuvien säilytys
Hyvä kirjasitomo sarjiksille
Osoitetarran poistaminen lehdestä
Sarjakuvien varjelemisesta yleistä
Sotkujen poistaminen
Albumien korjaaminen
Haisevat keräilylehdet

Mutta ei se mitään. Tehdään tästä ketjusta yleinen FAQ. Eli yllä lista aiheeseen liittyvistä keskusteluista Kvaakissa ja hyviä niksejä voi pistää tähän jatkoksi. Varsinainen kommentointi sitten vaikka noihin linkkiketjuihin.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2007 klo 19:14:39 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Kivik

  • Paha Kissa
  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #7 : 19.02.2007 klo 16:56:38 »
"Sata taiteilijaa aikoo kiertää kymmenen päivää ympäri maata puhumassa rauhan puolesta. Jos siinä junassa säilyy rauha ja kaikki sata tulevat elävinä takaisin,ei kenenkään pitäisi enää epäillä rauhan mahdollisuutta."
(Henrik Tikkanen:Henrikinkatu)

ezuli

  • Vieras

Wade

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 163
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #9 : 30.05.2007 klo 18:27:25 »
Nämä aiheet on poistettu tai linkit muuten rikki.
Joo, harmi sinänsä. Mukava olis ollut seurata noita.

Onko yhdistetty johonkin?
Wade Koivurinne

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 046
  • <><
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #10 : 30.05.2007 klo 19:08:43 »
Muistelisin, että ne on yhdistetty johonkin. Tai joku on yhdistetty niihin (molemmissa sama tulos = osoite muuttuu).

Edit: Korjasin linkit (ja lisäsinkin yhden), joten nyt pitäisi taas toimia.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2007 klo 19:15:05 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Bebe

  • Aku Ankka fani
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
  • Aku Ankka fani oon.
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #11 : 16.08.2007 klo 13:45:30 »
Eli eli, löytyykö minun lisäkseni muita toimintasankarisarjisten haalijoita, joilla on fiksaatio kohentaa omia huonossa hapessa olevia lehtiään kotipolttoisin menetelmin, parantaakseen lähinnä omaa lukunautintoaan (esim. estäen sivujen tippumisen nidoksesta) keräilyarvon tippumisenkin uhalla?   :-*

Antakaa hullun leima, tai/ja paljastakaa parhaat vinkinne kotipolttoiseen lehtien ehostamiseen! Bonus-pisteitä tarjolla mm. niille, joilla hyvää Pirkka-niksiä vanhojen liimaselkien stabilointiin lukukelpoisiksi! Varsinkin Mega-kokoa/paksuutta olevien liimaselkien!  :P

Nimimerkillä 'Pikaliimaa, vasaraa ja rautalankaakin kokeillut;D






Ehdotan, jos et ole jo kokeillut tätä, niin teet puusta tai jostain muovikannun kansista kannet. En tiedä toimisiko tämä aina, mutta mitä nyt itse olen kokeillut, on kyllä toiminut todella hyvin.
Mulla on melkein kaikki aku ankat.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 956
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #12 : 16.08.2007 klo 15:00:07 »
Muovikannun kansista?

Olen uteilas kuulemaan lisätietoja.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 289
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #13 : 17.08.2007 klo 07:00:21 »
Itse tein päreistä kannet. Ne vain paloivat alta. Tein kaikkeni.

Timo

Wade

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 163
Vs: Sarjakuvien huolto ja kunnossapito
« Vastaus #14 : 28.10.2007 klo 15:31:34 »
Sarjakuvien kunnossapitoon kai tämäkin kuuluu:

Miten te, rakkaat sarjakuvan ystävät, pidätte julisteitanne seinällä? Sinitarra muutaman vuoden julisteessa kiinni oltuaan (mm. 99 asti seinällä ollut Rosan Aku- sukupuu) ns. "tulee läpi", eli näkyy julisteessa katselupuolella. Jos joskus aiot sitten tätä sinitarraa ottaa pois, lähtee julisteesta nurkka mukaan.

Olenko käyttänyt liikaa/ huonoa merkkiä / väärällä tavalla sinitarraa, vai onnistuuko sillä pitkäaikainen seinälläpito? Kokeilin sitten yhden julisteen kanssa teippiä, mutta se ei juuri tahdo pysyä seinässä. Onko käytössäni teipissä sitten liian pitämätön merkki? Nuppineula tekee jäljen seinään, enkä kuitenkaan aio loppuelämääni viettää tässä talossa. Konktaktimuovinpätkällä takapuoleen (julisteen) saa sen tiukasti kiinni, mutta entäpä irroitus sitten?

Tarkoitukseni ei siis ole koko ajan irroitella julisteita seinästä, vaan mahdollisesti joskus muuttaa, tai vaihtaa julisteiden paikkaa tms.

Kehystäminen on tietysti yksi vaihtoehto, mutta miten se hoituu käytännössä? Kaikki Rosan julisteet (+kymmenet muut) kalliisiin kehyksiin?

Wade
Wade Koivurinne