Kirjoittaja Aihe: Prinssi Rohkea  (Luettu 51675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #15 : 09.06.2006 klo 15:23:54 »
On tasasen harmaa ainakin tuo Portugalin näyte, juu, mutta viivat on parhaiten skarpeimpina tallella. Kannattaa avata kuvaliite omaan ikkunaan, tulee vähän parempana.

Timo

Blackwing

  • Jäsen
  • Viestejä: 166
  • Kvaak!
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #16 : 11.06.2006 klo 01:21:59 »
Aah, vanha obsessio iskee jälleen! Akateemisessä näyttää olevan myös ruotsinkielisiä albumeja. Pitkääkö tässä lähteä portugalin ja ruotsin opintoihin, että viimeinkin saisin Prinssi Rohkea kokoelmani täydelliseksi ja vielä ymmärtäisinkin mitä niissä puhutaan?
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.

Outi

  • Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
  • Viestejä: 426
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #17 : 21.06.2006 klo 18:34:33 »
Saksassa julkaistaan syyskuusta alkaen Herra Rohkeita kovakantisina isoina kokoomina - ja värien pitäisi olla jotenkin hienommat kuin koskaan! Ooh!

Hintaa kertyy 20e/Kirja. Hukkasin sen mainosläpykän jonnekkin, en muista enää tarkemmin mistä oli kyse. Kustantajan nimikin oli joku ihan hämärä...

Mutta tässä voisi olla se elämän tilaisuus hankkia laadukas P.R-kirjasto kotiin! Wie schön!!
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Outi

  • Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
  • Viestejä: 426
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #18 : 10.11.2006 klo 19:03:36 »
Nyt niitä saa!

Prinz Eisenherz - Hal Foster Gesamtausgabe - Band 1: Jahrgang 1937/1938 on ulkona.
Hinta 19.90e
Julkaisija: Bocola /DE, siis saksankielinen
Osa 1/18
Kovakantinen, värit (kauniit, ei ne törkeät)

Tilaan heti kun ehdin. Luin arvostelun, jossa väitettiin ettei tämä julkaisu "jätä mitään toivomisen varaa tosifanille". Sehän nähdään!

Muoks:
Näpräsin kirjakaupassa mutta olen sarjakuvanostolakossa joulun yli; näyttää kyllä loistavalta. Värit on kauniit alkuperäiset (?), haaleat, vanhankunnonajansanomalehtiprinttivärit ys-tyyppiset. Koko on hyvä, just a4:n ja a3:n väliltä. Toivottavasti joku tolkun ihminen julkaisee Rohkeat tällä tyylillä myös eng./ransk.-kielellä. Tämä on siis vain ja ainoastaan saksankielinen versio...
« Viimeksi muokattu: 03.12.2006 klo 15:42:15 kirjoittanut Outi »
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Outi

  • Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
  • Viestejä: 426
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #19 : 28.05.2007 klo 16:25:32 »
Saksassa (vai oliko se Itävallassa) on joskus julkaistu hienoja sarjakuvaklassikoita kaksikielisinä. Siis itse sarjakuva alkukielisillä teksteillä ja katuojassa käännös saksaksi.
Tämä ei liene niitä?

Myöhäinen vastaus: Ei ole, saksaa saksalaisille vaan.

Sitä piti vielä mainostaa, että kakkososa (tuli maaliskuussa) oli yhtä hulppea kuin ykkönenkin. Kolmonen tulee ensi kuussa. Suosittelen, jos on jotain saksan pohjia. Värit on jumalattoman hienot ja alkuperäiset, toimitus maailman pikkutarkinta ja sivukokokin riittävä, hienot kirjat. Paras versio ikinä.

Ykkösen ja kakkosen materiaali on kokonaan Suomessa julkaisematonta materiaalia, kysymys herääkin että mitä tolkkua oli aloittaa tarinan julkaisu silloin aikanaan Suomessa kesken, ilman Prinssin nuoruutta ja vaikka mitä.

Väreistä vielä: Maailmalla kulkee vaikka kuinka monta Prince Valiant-fania jotka sitkeästi uskovat, että m/v-versio on se ainoa oikea. Näiden opusten mukaan ei ole. Herra Foster suunnitteli sivut alun perin väritettäviksi ja monissa ruuduissa jää ilman väritystä (sitä alkuperäistä) paljon informaatiota pois, esmes kakkosessa ollaan "tulivuoren juurella" mutta ilman värejä tulivuoresta ei näy yhtään mitään. Usein linnat, pilvet, metsät yms. isot taustat on tehty pelkästään väreillä.

Foster kyllä remppasi sivuja joskus siihen kuntoon, että m/v-julkaisu on ulkomailla tarvittaessa mahdollista. Mutta paremmalta se (hyvissä) väreissä näyttääkin, vaikka ennen olin toista mieltä.
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

tertsi

  • Vieras
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #20 : 11.02.2008 klo 20:18:54 »
Tämmöinen helmi löytyi netin syövereistä.
Eikö näitä P. Rohkeita ole myynnissä missään mustavalkoisena?




Isompana:
http://photos1.blogger.com/hello/181/3124/1024/Prince%20Valiant%20BN.jpg
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 klo 20:20:30 kirjoittanut Tertsi »

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #21 : 11.02.2008 klo 21:00:29 »
Jeh, tuosta makeampaa kuvaa saa etsimällä etsiä, eikä sittenkään löydä. Foster on niin kova, että timanttikin murenee. Ilmeisesti originaaleja ei kauheasti ole kierossa. Eikös joku tarina kertonut, kuinka niitä oli käytetty käärepaperinakin. Jyrki V. varmaan osannee heittää jonkin anekdootin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #22 : 11.02.2008 klo 21:03:28 »
Ilmeisesti originaaleja ei kauheasti ole kierossa.
Tarkoitinkin albumeita tai vastaavia.
En osaa uneksiakaan Hal Fosterin originaalin omistamisesta.

Eikös tuolla aiemmin ollut puhetta joistain saksalaivirityksistä P. Rohkean mustavalkojulkasemiseksi?
Saksa ei oikein ole hallussa. Eli englanniksi pitäisi saada ja nimenomaan mv, ei värillisenä.

Olishan se aika kiva, jos hyllyssä olisi esim. jotain 300 sivua Prinssi Rohkeaa asianmukaisella ammattitaidolla painettuna.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2008 klo 21:07:02 kirjoittanut Tertsi »

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #23 : 11.02.2008 klo 21:09:00 »
Olishan se aika kiva, jos hyllyssä olisi esim. jotain 300 sivua Prinssi Rohkeaa asianmukaisella ammattitaidolla painettuna.

Kiva on lievä sana. Minulla on kaksi paksuhkoa albumia ranskankielisenä. No, kuka niitä horinoita nyt lukea haluaisikaan, kuvien katseluhan niissä kiehtoo...

tertsi

  • Vieras
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #24 : 11.02.2008 klo 21:11:08 »
No, kuka niitä horinoita
Foster ei  tosiaankaan liene sarjakuvan suuria käsikirjoittajia...

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 612
  • Kvaak!
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #25 : 11.02.2008 klo 21:39:00 »
Tuo sivu on alan harrastajien keskuudessa yleisesti nimetty kaikkien aikojen parhaaksi Prinssi Rohkeaksi, se on jakso nimeltä The Bridge.

Sarjan kolme ensimmäistä vuotta on saatavana jättikokoisina kirjoina (45x55 cm):


Muistaakseni tuo The Bridge löytyy jostain näistä. Nopean googlauksen perusteella nämäkin ovat väreissä, mutta näitä - ja monia muita lehtisarjakokoelmia, olisi yhä saatavilla kustantajalta. Tosin hinta on perin suolainen $150 kirja + $50 postikulut. Mutta onhan se sitten kanssa iso opus...
http://www.io.com/~norwoodr/index.html

Fosterin originaaleja liikkuu keräilypiireissä kyllä koko ajan, sekä Prinssi Rohkeita että aiempia Tarzaneita, kyllä tuntuu että jokaisessa isossa originaalihuutokaupassa niitä on aina mukana pari kolme. Mutta hinta tosiaan on ihan rouhea, semmoisesta 4000-6000 euron luokasta kai noissa puhutaan.
Myöhempinä vuosina Foster tosiaan saattoi lähettää faneille vastauksena yksittäisiä ruutuja (nehän ovat valtavan kokoisia, joten kyllä yhdessäkin jo katsottavaa riittää) ja niitä liikkuu jonkin verran kanssa, mutta nekin kustantavat tuommoiset 600-900 euroa.
70-luvulla Foster teki käsikirjoituksia John Cullen Murphylle ja piirsi näistä sivuista kohtuu tiiviit lyijykynäluonnokset suunnilleen A4 kokoon. Näitä myytiin jossain vaiheessa ilmeisesti Mort Walkerin sarjakuvamuseossa, joten niitäkin on kanssa liikkeellä, mutta niissäkin hinnat ovat tainneet nousta jo jonnekin 300-400 euroon.

Foster piirtää todella säntillisesti kaikki taustat ja tekstuurit, mutta minä en koskaan jotenkin ole päässyt yli hänen tavastaan piirtää ihmisiä, etenkin nimihenkilön kiusaannuttavan neitimäisestä naamataulusta. Sen puolesta minä kyllä olen enemmän Alex Raymondin miehiä: vähemmän taustoja ja pikkutarkkuutta, mutta uskomaton kosketus ihmisten piirtämiseen.

tertsi

  • Vieras
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #26 : 11.02.2008 klo 21:49:23 »
googlauksen perusteella nämäkin ovat väreissä, mutta näitä - ja monia muita lehtisarjakokoelmia, olisi yhä saatavilla kustantajalta.
Mä en kestä, jos kaikkien ihmisten huulet on väritetty kirkkaan punaisiksi.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #27 : 11.02.2008 klo 21:50:49 »
Foster piirtää todella säntillisesti kaikki taustat ja tekstuurit, mutta minä en koskaan jotenkin ole päässyt yli hänen tavastaan piirtää ihmisiä, etenkin nimihenkilön kiusaannuttavan neitimäisestä naamataulusta. Sen puolesta minä kyllä olen enemmän Alex Raymondin miehiä: vähemmän taustoja ja pikkutarkkuutta, mutta uskomaton kosketus ihmisten piirtämiseen.

Noissa puitteissa olen kyllä samaa mieltä. Raymond ja Foster ovat aina olleet minulle ne kovimmat. Raymondin ongelma oli myöhäisvaiheessa tyylin pelkistyminen rautalankaisemmaksi. Ne suomeksikin julkaistussa albumissa nähdyt hillittömän tunteikkaat film noir-henkiset piirrokset ovat kyllä ylittämättömiä. Ja ihmisen hän kyllä piirsi paremmin kuin kukaan. Mutta mitä sitä nyt tuon tason puolijumalia arvioimaan...

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #28 : 11.02.2008 klo 22:47:38 »
Eikö näitä P. Rohkeita ole myynnissä missään mustavalkoisena?
Eikös Fantagraphicsilta tullut joskus kauan aikaa sitten kymmenistä alppareista koostuva Prince Valiant -sarja?

Ei niin että niitä mistään nää iisisti saisi...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Prinssi Rohkea
« Vastaus #29 : 11.02.2008 klo 23:39:57 »
Eipä ole Fantankaan alput mustavalkoisia.
Suomeksi tuli 1960-luvun alussa pari mustavalkoista.
Ihan OK -käsikirjoittajahan se Foster oli. Löyhää epiikkaa ja seikkailua, kyllä ne ainakin historiasta kiinnostuneena nuorukaisena ihan mukavia oli ne Semicinkin albut, käytiin Afrikassa remuavan viikingin kanssa, Amerikassakin ja Hadrianuksen vallia vartioi yksinäinen Rooman sotilas (elettiin aikaa 200 vuotta sen jälkeen kun roomalaiset vetäytyivät britanniasta). Näin, vaikka painoasu olikin ehkä maailman kamalinta.

Timo