Franquinin ja Peyon mestaritason jälkeen seuraava suosikki Non Stop -sarjani. Eniten pidin silloin siitä sarjasta, missä ollaan sairaalassa. Hyvä huumoriseikkailu. Nyt katsoen kuvallisesti ykköseksi noussee Kuningas Dollari, vai mikä sen nimi nyt olikaan. Berckin sivellinkauden (ja samalla uran, IMO) paras työ.
90-luvulla julkaistut terällä piirretyt sarjat eivät nousseet samalle tasolle sisällöllisesti eivätkä kuvallisesti.
(Jos ihmetyttää tämä sivellin/terä-saivartelu, niin kaivakaa esiin Sarjainfo, jossa kirjoitin tapaamisestani Berckin kanssa. Silloin keskusteltiin näistä asioista ja niiden syistä).
Sarjan lopettaminen on sikäli outo ratkaisu, että eurooppalaisittain poikkeuksellisesti Berck myi kokonaan sarjansa oikeudet kustantajalle ja jäi itse eläkkeelle. Kun firmalla siis kerrankin olisi täysi lupa rienata, repiä ja rahastaa, niin sarja lopetetaan. (Onko myynyt sitten niiiiin huonosti?) Mutta kun se kerran oikeudet omistaa, niin eiköhän tämäkin sarja vielä jollain yllättävän mauttomalla tavalla jossain vaiheessa herätetä henkiin.
Ehkä Berck tekikin sitten lopulta aika nokkelan siirron, kun itse mittasi sarjasta rahat ulos silloin kun vielä kelpasi?
(Nimimerkillä "ajoi isolla mersulla silloin kun hänet tapasin"
)
OT:nä on pakko tarttua tähän:
Silloin jopa hieman korni Benjamin oli Taidetta
Peyon itse piirtämät Benjaminit OVAT suurta sarjakuvataidetta. Ykkösalbumin alku, mm. Benjaminin voimien esittely, on selkeydessään aivan nerokasta sarjakuvakerrontaa.
(Sitten kun sarja jäi muiden käsiin, tilanne onkin sitten ehkä toinen).