Kirjoittaja Aihe: Ruutujako  (Luettu 18913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Ruutujako
« Vastaus #45 : 02.03.2021 klo 13:30:54 »
Sivusommittelusta on tässä ketjussa on puhuttu käsittääkseni enemmän siitä näkökulmasta mihin sinä ja Lurker viittailette viimeisimmissä viesteissänne.
Lisäksi on vielä sommittelu-kulkusuunta -ketju, jossa pohditaan liikkeen kuvaamista ja suuntien merkitystä ruuduissa.
Kupla-Akatemiassa luokka 2D on varattu näille kysymyksille.

Hyvä laajennus, oma viesti lähti vähän laukalle miettiessäni sitä kuinka Jaime siirtyi urallaan väljempään ruutujakoon (sekä tiukkaan grid-pohjaiseen sivusommitteluun), koska hänen täytyi painaa sivua kohden käytetty aika alas.

Itse päädyin perusteisiin siitä syystä, että olen havainnut osan nettisarjoja olevan kovin työläitä lukea ja piti mennä katsomaan, miten mangassa samantyyliset ratkaisut on toteutettu.

Mielestäni tuolla linkkisi takana avautuva Derib-sivunäyte on jälleen huikea esimerkki kuinka sivu näyttää todella luovalta, mutta jälleen silmän kulku on mietitty.

Korkeassa kuvassa on jälleen ajallinen elementti siinä, että ylhäällä on hahmo ja alhaalla eläimen jäljet. Sivulla on siis ajan kulku siinä mielessä, että silmä käy ruudussa kahdesti (ensin mies, sitten jäljet, yhdessä "sitkeä jälkien seuraaminen").

Näitä on hauska seurata, joku käyttää korkeaa ruutua vaikka tarjoilulautaseen, jossa selväksi tulee että kestitykset ovat runsaat, toinen korostamaan että nyt on kalliit vaatteet kauluksesta kengänkärkiin saakka (ja toki korostamaan, että protagonisti jää katsomaan henkilöä).

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #46 : 02.03.2021 klo 14:34:20 »
Hyvä laajennus, oma viesti lähti vähän laukalle miettiessäni sitä kuinka Jaime siirtyi urallaan väljempään ruutujakoon (sekä tiukkaan grid-pohjaiseen sivusommitteluun), koska hänen täytyi painaa sivua kohden käytetty aika alas.
Sidottu sivusommittelu luonnollisesti säästää aikaa ja rytmittää omalla tavallaan mukavasti. Kaikkeen se ei välttämättä sovi ja on muuttunut tietylllä tavalla tehokeinoksi sekin. Itse tutkin parhaillaan ruutujakoakin siitä näkökulmasta miten eri piirtäjät ovat toteuttaneet samoja tarinoita/käsiksiä. (En vain ole saanut uutta ketjua vielä aloitettua...)

Itse päädyin perusteisiin siitä syystä, että olen havainnut osan nettisarjoja olevan kovin työläitä lukea ja piti mennä katsomaan, miten mangassa samantyyliset ratkaisut on toteutettu.
Moni nettisarjan lukija on aloittelija. Lisäksi edelleenkään ei ole kai vakiintunut mitään lukusuuntaa tai formaattia. Eli joka sarjassa ja joka piirtäjällä voi olla jotain omia persoonallisia ratkaisuja. Mangan puolella Tezuka on (tässäkin) ylittämätön. Yhtä hienoja, toimivia ja oivaltavia sivuja en ole muilla nähnyt. Toki uudempi sarjakuva on dynaamisempaa, mutta Tezukalla taitto oli aika perinteisen funktionaalisen ankaraa, yltyen sitten taas toisinaan ja tarvittaessa melko anarkistiseksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Ruutujako
« Vastaus #47 : 08.03.2021 klo 18:39:31 »
Jotkut eivät käytä lainkaan ruutuja erottavia viivoja (esim. Will Eisnerillä on tästä hyviä esimerkkejä).

Tässä sivu Will Eisnerin sarjakuvasta "Last Day In Vietnam". On kyllä oudon näköistä tuo ruuduttomuus. Lähestulkoon koko sarjakuva on tälläistä.

« Viimeksi muokattu: 08.03.2021 klo 18:41:30 kirjoittanut JPH »

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Ruutujako
« Vastaus #48 : 08.03.2021 klo 18:51:51 »
Tässä sivu Will Eisnerin sarjakuvasta "Last Day In Vietnam". On kyllä oudon näköistä tuo ruuduttomuus. Lähestulkoon koko sarjakuva on tälläistä.

Hyvä esimerkki. Toinen vastaava tehokeino on, ettei käytä katuojia. Tällaista ruutujen kiinni piirtämistä näkee mm. mangan puolella säännöllisesti (josta osui heti esimerkkiä etsiessäni aiheeseen hyvin liittyvä artikkeli).

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #49 : 09.03.2021 klo 09:48:15 »
Tässä sivu Will Eisnerin sarjakuvasta "Last Day In Vietnam". On kyllä oudon näköistä tuo ruuduttomuus. Lähestulkoon koko sarjakuva on tälläistä.

Hyvä esimerkki. Toinen vastaava tehokeino on, ettei käytä katuojia.
Ruuduttomuus/katuojattomuus on sama asia sanottuna eri tavalla.  :) Itse tykkään että tehokeinona toimii, mutta normina puuduttaa tai vaihtoehtoisesti vaikuttaa kikkailulta tai laiskuudeta. Kotimaisista tulee ensinnä esimerkkeinä mieleen Ville Ranta ja Ina Majaniemi (ex. Kallis). Lisäksi sivu tuntuu tietyllä tavalla hajoavan ryhdistään ellei ruutuihin ole piirretty rajoja. Liikkeen kuvaus dynamiikka kärsii jne. Mielestäni sille on syynsä että ruudutus on vakiintunut toimivaksi konseptiksi "sarjakuvan kieleen". Mutta osittain makuasiahan tämä tosiaan on, eivätkä kaikki tarinat kärsi ruuduttomuuden vaikutuksesta yhtä paljon kuin toiset. Eli kyse on edelleen siitä mitä halutaan viestiä.

Tätä sivua ihalilin tuota Sodan lieskat -kokoelmaa lukiessa (tätäkään tekijänimeä en muista, voi voi). Aika epätavallinen tapa toteuttaa toimintakohtaus. Ruutujako on kuitenkin tapahtumiin nähden suht maltillinen. Toisaalta juuri tuo ruutujako rytmittää hyvin kohtauksessa tapahtuvaa kukkulan valloittamista ja kuvaa ajan kulumista, sen kiihkeää tempoa. Räjähdys keskellä sivua on myös persoonallinen mutta kerronnan kannalta todella toimiva ratkaisu.
Tuo käsikranaatin käyttäytyminen (eli todellisuustta uhmaava mekaniikka) tietenkin hieman tekstauksen ohella häiritsee tuossa, mutta muuten tykkään sivusta.

« Viimeksi muokattu: 09.03.2021 klo 09:55:23 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Ruutujako
« Vastaus #50 : 09.03.2021 klo 12:13:18 »
Ruuduttomuus/katuojattomuus on sama asia sanottuna eri tavalla.  :)

Kuten sanoitkin, näitä käytetään usein eri tavoin tehokeinona.

Kun ruudut liitetään toisiinsa, sivulle tulee vähän samaa vauhtia kuin elokuvien nopeilla leikkauksilla tavoitellaan.

Sen sijaan rajojen poisto on kirjallisempi tyylikeino, tapahtumat sulautuvat hitaasti toisiinsa (muistoissa, henkilöiden kertoessa tarinaa).

Koko teoksen tapauksessa tyylikeino tämäkin.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #51 : 09.03.2021 klo 16:47:42 »
Kun ruudut liitetään toisiinsa, sivulle tulee vähän samaa vauhtia kuin elokuvien nopeilla leikkauksilla tavoitellaan.
Tarkoitat kai että kun ruudut erotetaan toisistaan välipalkilla... (Silloin ne ovat siinä kuuluisassa juxtapositiossakin)

Ja se vauhti syntyy siten katsojan mielessä. Juuri tähän viittasin kun kirjoitin: 

ellei ruutuihin ole piirretty rajoja. Liikkeen kuvaus dynamiikka kärsii
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Ruutujako
« Vastaus #52 : 09.03.2021 klo 18:19:04 »
Ja se vauhti syntyy siten katsojan mielessä.

Syntyy toki loppupelissä, mikä se tärkein asia onkin.

Se mitä kuitenkin tavoittelin löytyy manga-linkistä, eli sivu tai aukeama "leikataan" ruutuihin pelkin viivoin eikä siinä mielestäni pyritä asettamaan mitään vastakkain (juxtaposition) vaan päinvastoin ruudut sulautuvat toisiinsa ja vain kamerakulma vaihtuu. Jos ääniefektit pystyisi kuulemaan länsisarjojen tapaan, ymmärtäisi kuinka paljon siellä olisi animen ääniefektejä (oma animekauteni on jäänyt viidentoista vuoden taakse, että uusissa sarjoissa sitä ei sitten ehkä osaisi yhdistää nykyisiin juttuihin).

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #53 : 09.03.2021 klo 22:45:21 »
Se mitä kuitenkin tavoittelin löytyy manga-linkistä, eli sivu tai aukeama "leikataan" ruutuihin pelkin viivoin eikä siinä mielestäni pyritä asettamaan mitään vastakkain (juxtaposition) vaan päinvastoin ruudut sulautuvat toisiinsa ja vain kamerakulma vaihtuu.
Tarkoitat ilmeisesti sitä että on ruudut mutta ei varsinaista välipalkkia niitä toisitaan erottamassa. Tätä efektiä tosiaan käytetään myös BD:ssä ja supersankarisarjakuvassa. Usein esimerkiksi siihen että upotetaan jokin yksityiskohta suurempaan maisemakuvaan. Väittäisin että nämä ruudut ovat silti juxtapositiossa (koska ne ovat ruutuja). Se on sitten eri asia että minkä laatuinen siirtymä (ks. Scott McCloudin luokittelu) ruudusta toiseen on milloinkin kyseessä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 393
Vs: Ruutujako
« Vastaus #54 : 10.03.2021 klo 02:06:34 »
Tuo käsikranaatin käyttäytyminen (eli todellisuustta uhmaava mekaniikka)

Tämä ei liity ruutujakoon, mutta mitä erikoista tuossa kranaatissa on?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #55 : 10.03.2021 klo 12:02:31 »
Tämä ei liity ruutujakoon, mutta mitä erikoista tuossa kranaatissa on?
Voi kyllä olla mullakin TÄYSIN väärä mielikuva. Luulin että kahva vain ikään kuin saranoilla kääntyy auki jonkun jousen voimasta, kun puristusote irrotetaan. Mutta voihan se olla että koko kahva irtoaa. ...Toisaalta jos ton kahvan (ja sokan) tarkoitus on estää koko kahvan pystysuuntainen liike ja irtoaminen, sen muotoilu on minusta huono/erikoinen. Wikipediakin tietää vain:
Lainaus
Käsikranaatti aktivoidaan vetämällä sen varmistinsokka irti. Tämän jälkeen käsikranaatti heitetään ja sen irtautuessa heittäjän kädestä siinä ollut varmistinkahva irtoaa, vapauttaen iskurin,

Tieteen kuvalehti:
Lainaus
1. Varmistin: Kun varmistinsokka irrotetaan, käsikranaatin kahvaksi nimitetty pidätinvipu pääsee vapautumaan.
2 Iskuri: Kun kahva nousee, iskuri-jousi vapautuu. Iskuri lyö herkästi syttyvään nalliin.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2021 klo 21:42:56 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 393
Vs: Ruutujako
« Vastaus #56 : 10.03.2021 klo 13:48:13 »
Kahva tosiaan irtoaa kokonaan, ja yleensä lentä vielä koko lailla samaan suuntaan kuin itse kranaatti, minkä USA:n hyökkäysvoimien kuvaaja on onnistunut tässäkin tavoittamaan. Ehkä tuo nyt olisi tuossa vaiheessa jo hivenen kauempana ja eri päin oikeasti, mutta menköön sarjakuvan aikakäsityksen (samassa ruudussa voi olla pesäpallomailan heilautus, pallon kaari, ikkunan hajoamisen ääni ja ikkunan omistavan naapurin kiroilu) piikkiin.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Ruutujako
« Vastaus #57 : 10.03.2021 klo 21:41:08 »
Oikeassa olet. Tuossa kuvassa sarjan piirtäjä Gray Morrow on kuitenkin piirtänyt sen kahvan kauttaaltaan tosi paksuksi, järeäksi kuin oven kahva, vaikka se todellisuudessa taitaa muistuttaa enemmän taivuteltua peltisoiroa. Hyvä että selvisi tämäkin.  :)
 
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson