Sivusommittelusta on tässä ketjussa on puhuttu käsittääkseni enemmän siitä näkökulmasta mihin sinä ja Lurker viittailette viimeisimmissä viesteissänne.
Lisäksi on vielä sommittelu-kulkusuunta -ketju, jossa pohditaan liikkeen kuvaamista ja suuntien merkitystä ruuduissa.
Kupla-Akatemiassa luokka 2D on varattu näille kysymyksille.
Hyvä laajennus, oma viesti lähti vähän laukalle miettiessäni sitä kuinka Jaime siirtyi urallaan väljempään ruutujakoon (sekä tiukkaan grid-pohjaiseen sivusommitteluun), koska hänen täytyi painaa sivua kohden käytetty aika alas.
Itse päädyin perusteisiin siitä syystä, että olen havainnut osan nettisarjoja olevan kovin työläitä lukea ja piti mennä katsomaan, miten mangassa samantyyliset ratkaisut on toteutettu.
Mielestäni tuolla linkkisi takana avautuva Derib-sivunäyte on jälleen huikea esimerkki kuinka sivu näyttää todella luovalta, mutta jälleen silmän kulku on mietitty.
Korkeassa kuvassa on jälleen ajallinen elementti siinä, että ylhäällä on hahmo ja alhaalla eläimen jäljet. Sivulla on siis ajan kulku siinä mielessä, että silmä käy ruudussa kahdesti (ensin mies, sitten jäljet, yhdessä "sitkeä jälkien seuraaminen").
Näitä on hauska seurata, joku käyttää korkeaa ruutua vaikka tarjoilulautaseen, jossa selväksi tulee että kestitykset ovat runsaat, toinen korostamaan että nyt on kalliit vaatteet kauluksesta kengänkärkiin saakka (ja toki korostamaan, että protagonisti jää katsomaan henkilöä).