"itsestään tietoinen sarjakuva" juu, mutta "intertekstuaalinen" ei.
Käsittääkseni intertekstuaalisuus on aika laaja asia tai määritelmä (tosin en ole lukenut aiheesta sen enempää), Nykyäänhän kaikki viittaa hyvin luonnollisesti kaikkeen, jopa niin, että tarinoita (niiden syvällisyyttä ja vaikkapa huumoria) ei voi oikein ymmää ellei tunne näitä viittauksia. Toisaalta tarinan saa aina ymmärtää väärinkin, se on sallittua. Pakko tunnustaa, että mielessäni sana intertekstuaalinen tarkoittaa: viittauksia sisältävä. Kuinkahan väärässä lienen?
Mielenkiintoinen kysymys on myös se, että voiko meta-sarjakuvasta oikein puhua edes erillisenä genrenä tai ilmiönä? Niin yleistä se tuntuu olevan. Pikemminkin näkisin, että tekijät ottavat silloin tällöin käyttöön meta-tason tavoitellen sillä yleensä humoristista vaikutelmaa. Se milloin tälle metatasolle siirrytään on myös epämääräistä.
Nähdäkseni näin tapahtuu esim. silloin kun hahmo, joka ei ole (ollut) kertoja, alkaa puhutella suoraan lukijaa katsojaa. Mutta tässäpä meillä onkin juuri itsestään sarjakuvahahmona tietoinen sarjakuvahahmo...
Muistaakseni Ruskassa toinen (nyky)minäni toimi kertojana. Näin ollen en muista, että siinä olisi ollut metasarjakuvallisia piirteitä. Meta-tasohan nimen omaan korostaa lukijalle/katsojalle sitä että sinä katsot tässä nyt vain paperia jossa on mustetta tai näytteleviä ihmisiä. Minun tavoitteeni oli kertoa tarinaa, enkä siksi halunnut rikkoa tarinan illuusiota. Toki käytin kerronnallista kikkaa, mihin Otto saattoi kirjoituksessaan hieman seota. Kaikki kikat eivät kuitenkaan ole metatekniikoita. Saisimmeko siis tähän listan metatekniikoista?!