Kirjoittaja Aihe: Punaparta (Hubinon & Charlier)  (Luettu 150338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

seppo-setä

  • Jäsen
  • Viestejä: 304
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #495 : 06.09.2020 klo 20:01:02 »
Nyt on sitten Punaparta 3 ennakkotilattu. Toivotaan että jatkoa seuraa.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 861
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #496 : 07.09.2020 klo 18:06:06 »
Punaparta 3 laitettu nyt ennakkotilaukseen. Nyt pitäisi vielä 3,5 viikkoa jaksaa odottaa.

Itsekin odotan kolmoskirjaa malttamattomana.   

Tanskasta kuuluu nyt, että neljättä kirjaa suunnitellaan siellä ilmestyväksi ensi vuoden toisella puoliskolla. Syynä tähän on, että sarjan myynti on parantunut ja painatuskumppani jatkolle on saatu.

Tarkoittaakohan painatuskumppani Suomen Egmontia?

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 763
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #497 : 07.09.2020 klo 18:23:18 »
Itsekin odotan kolmoskirjaa malttamattomana.   

Tanskasta kuuluu nyt, että neljättä kirjaa suunnitellaan siellä ilmestyväksi ensi vuoden toisella puoliskolla. Syynä tähän on, että sarjan myynti on parantunut ja painatuskumppani jatkolle on saatu.

Tarkoittaakohan painatuskumppani Suomen Egmontia?
JESJESJESJESJES!
Huoli oli jo, että tuleeko tuota 4. kirjaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 763
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #498 : 07.09.2020 klo 18:42:01 »
Ai niin kyselin vähän Egmontilta Punaparta sarjakuvasta. Tarkoitus oli tehdä aluksi sarjakuvaTV:n kanssa pieni Koipeliini-palkinnon luovutus, mutta sitten tuo sarjakuvafestivaalien ohjelmassa oli Anssi Rauhalan haastattelu, niin siihen tuo luovutus kävi oikein hyvin ja minun ei tarvinnut siis haastatella ketään, kun olen tämmöinen ujonpuoleinen tyyppi, niin selvisin pälkähästä. Yritettiin kovasti saada myös Egmontin edustajaa paikalle, mutta aikataulu ei kohdannut. Siispä pyysin alustavasti Egmotilta kysymyksiini vastauksia, mutta Vesa Katajisto ei sitten käyttänytkään näitä haastattelussa. No ei noista nyt hirveesti lisäinfoa tullut, mutta laitan ne kuitenkin tänne kvaakkiin kaikkien pällisteltäväksi.

1.   Mistä saitte idean julkaista Punaparta sarjakuvaa alun alkaen? Edellinen Punaparta ennen Egmontia oli niinkin kaukaa kuin vuodelta 1980.
Tähän bisnekseen kuuluu seurata muualla julkaistavia tuotteita ja arvioida niiden sopivuutta Suomen markkinoille. Punaparran tapauksessa – niin kuin monessa muussakin julkaisupäätöksessä – asiaan vaikuttivat ja vaikuttavat myös omat mieltymyksemme.
 
2.   Punaparta 1: Karibian Demoni oli väritykseltään aika tummanpuhuva, kun taas Punaparta 2: Kapteeni vailla nimeä oli enemmänkin normaalivärinen. Kerroit, että käytitte ranskalaista integraalia näiden Punaparta kirjoja tehdessänne. Oliko värin sävyn vaihtaminen juurikin tuon ranskalaisen kustantamolle tulleiden vihaisten palautteiden syy vai jokin muu?
En tiedä Ranskan tilanteesta. Yleisesti ottaen sarjakuvat tehdään aina oikeuksienomistajan toimittamasta materiaalista ja heidän hyväksynnällään. Näin on tehty tässäkin tapauksessa.
 
3.   Punaparta 1 julkaistiin 2013 ja Punaparta 2 taas 2019...moneen otteeseen Punaparta 2 kirjan julkaisua siirrettiin…voitko raottaa syitä tähän.
Punaparran kaltaiset kirjat julkaistaan kustannussyistä yleensä yhteispainatuksina. Meillä oli tarkoitus julkaista kakkos-Punaparta jo paljon aikaisemmin, mutta emme pystyneet osallistumaan aikomaamme yhteispainatukseen, ja uuden mahdollisuuden ilmaantumiseen kului valitettavan monta vuotta.
 
4.   Mitkä on Punaparta 3: Aavelaivan suomenkieliset nimet. Ensimmäinen tarinahan on Aavelaiva, mutta mitkä on ne 2 muuta tarinaa.
Kolmoskirjan kaksi muuta tarinaa ovat: Kuolleen miehen saari ja Espanjalainen ansa.
 
5.   Tämä on otettu kvaakin keskusteluista.
Joku kyseli tanskalaisen kustantajan Facebook-sivulla, miksi Punaparta 4:ää ei näy kustantajan julkistamassa julkaisuohjelmassa ensi vuonna. Vastaukseksi tuli: ”Det ser du ikke for som vi tidligere har meldt ud er der nogle problemer med salget. Og hvis bog 3 ikke sælger kaster vi håndklædet i ringen.” Eli suomeksi: ”Et näe sitä, koska niin kuin olemme aiemmin ilmoittaneet, myynnissä on pulmia. Ja mikäli kolmas kirja ei myy, heitämme pyyhkeen kehään.”
Jos niin ikävästi kävisi, että tuo tanskalainen yhteistyökumppani ei enää haluaisi julkaista Punaparta 4 kirjaa. Mitä Egmont aikoo tehdä sen jälkeen? Onko mahdollista, että Punaparta 4 ei tule koskaan suomeksi?

Tähän voisi sanoa tanskalaisten tapaan: mikäli kolmas kirja ei myy tarpeeksi, voi olla, että jatkoa ei seuraa, mutta olen toiveikas jatkon suhteen.
 
6.   Jos kävisikin niin, että ette saa yhteistyökumppania, jonka kanssa voisitte painattaa Punaparta-integraaleja…voisiko mahdollisesti julkaista nämä Suomessa julkaisemattomat tarinat albumi-tyyppisinä.
Tällainenkaan vaihtoehto ei ole täysin poissuljettu, mutta Punaparran kyseessä ollessa, uskoisin, että jonkinlainen kokoomateos on markkinoilla kiinnostavin vaihtoehto.
 
7.   Entäs tulevaisuudessa…siellä on erittäin hyvä piirtäjä Kraehn (Jean-Charles), joka piirtää uusia Punaparta sarjakuvia…
https://www.dargaud.com/bd/barbe-rouge/les-nouvelles-aventures-de-barbe-rouge/les-nouvelles-aventures-de-barbe-rouge-pendu
Oletteko harkinneet näiden julkaisemista suomeksi?
Näitä Hubinonin kuvittamia tarinoitakin on vielä jäljellä, joten ei mennä asioiden edelle.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2020 klo 19:44:51 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

ekku

  • Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
  • Jäsen
  • Viestejä: 484
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #499 : 07.09.2020 klo 20:18:26 »
Ei tässä oikein muuta voi kuin ostaa kirjan. Laitoin ennakkotilaukseen 2kpl. Näin tein aikaisempienkin kanssa. Harmi ettei tullut mieleen tilata kahta "onnellisimmat seikkailut" opusta. No yksikin on ihan hyvä.

Ekku

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 861
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #500 : 07.09.2020 klo 21:15:55 »
Mielenkiintoista. Kiitos, Mika. Oliko Egmontin puolesta vastannut itse julkaisujohtaja Jukka Torvinen? Hänhän on kertonut Punaparran olevan omia henkilökohtaisia suosikkejaan. Lause ”olen toiveikas jatkon suhteen” kuulostaa kivalta. Puniksen jatko tuntuu etenevän myötätuulessa kun ottaa huomioon myös tuon tuoreen ilmoituksen tanskalaisten jatkamisesta. Hubinonin pirtämät jutut ovat ehdottomasti tärkeimmät julkaistaviksi.

Kakkoskirjan myynti Tanskassa muuten saattoi nousta siksi että sarjisten harrastajat kuulivat, että lisää ostajia tarvittiin.

(EDIT: Typot.)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2020 klo 21:52:34 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 763
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #501 : 07.09.2020 klo 22:24:09 »
Mielenkiintoista. Kiitos, Mika. Oliko Egmontin puolesta vastannut itse julkaisujohtaja Jukka Torvinen? Hänhän on kertonut Punaparran olevan omia henkilökohtaisia suosikkejaan. Lause ”olen toiveikas jatkon suhteen” kuulostaa kivalta. Puniksen jatko tuntuu etenevän myötätuulessa kun ottaa huomioon myös tuon tuoreen ilmoituksen tanskalaisten jatkamisesta. Hubinonin pirtämät jutut ovat ehdottomasti tärkeimmät julkaistaviksi.

Kakkoskirjan myynti Tanskassa muuten saattoi nousta siksi että sarjisten harrastajat kuulivat, että lisää ostajia tarvittiin.

(EDIT: Typot.)
Koipeliinhan luovutettiin nyt ekan kerran ihan julkisesti, että kaikki sen näkee käytännössä. Tämä siksi, että kun keväällä Puupäähattu julkistettiin, niin yritin katsoa uutisista, että missä siitä näytetään livekuvaa...no ei näytetty. Joku kertoi, että yksi valokuvaaja kaiketi oli paikalla. Telkkarista asiasta ei paljoo mitään ilmoitettu, livekuvaa en nähnyt mistään. Voittajasta Petteri Tikkasesta kyllä lehdissä oli kuvia, mutta ne ei olleet siitä tilaisuudesta. En tiedä kuka siellä kuvasi, mutta en nähnyt itse yhtään kuvaa itse paikan päältä. Tämä oikeesti raivostutti minua. Eikö mediaa yhtään kiinnosta sarjakuvat. Siksi päätinkin, että Koipeliinn jako näytetään nyt oikeesti, niin että kaikki kvaakkilaiset näkee sen konkreettisesti. Paskat mediasta...sorry kielenkäyttöni, mutta on aihettakin kiroilla.

Oma ongelmansa sitten muodostui saada kaikki käytännössä toteutettua.
Joo kyllä Jukka Torvisen ja SarjakuvaTV:n kanssa yritettiin tätä Koipeliinia luovuttaa jo keväällä, mutta korona ja etätyöskentely vesitti homman silloin. Uusi yritys oli tehdä haastattelu Sarjakuvafestivaaleilla Kattilahallissa, mutta sekin meni mönkään. Mietittiin, että jos tuo Koipeliini luovutettaisiin sitten lähempänä Punaparta 3:n julkaisua. Kuvauspaikka vaan oli hämärän peitossa ja tästä koronasta ei tiedetty, että miten se alkaa kehittyä.
Sitten yhtäkkiä kuulinkin, että Helsingin sarjakuvafestivaaleilla (virtuaali) Kallion kirjastossa tuo palkinto luovutettaisiin. Olin vähän ihmeissäni silloin tuosta, kun kukaan ei minulle kertonut mitään, mutta kun ajattelin asiaa tarkemmin, niin kysyin Egmontilta, että voisihan sen tuollakin jakaa. Valitettavasti oli muutamamia päiviä enää tuohon sunnuntaihin 6.9 ja Egmontilta ei enää saatu ketään paikalle. Mutta hyvinhän tuo homma meni Katajistolta ilman Egmontiakin ja viimeinkin saatiin tuo palkinto jaettua. Rauhalan ainakin näytti ilmeestä päätelleen olevan iloinen palkinnosta.

Se mitä näihin kysymyksiin tulee, niin ajattelin, että kun ei kerran Egmont tule paikalle, niin kysellään vähän semmoisia asioita, joita ainakin minua tämän Punaparta 2: tiimoilta on askarruttanut. No eihän sieltä hirveen tarkaan tullut tietoa...niillä on ne omat salassapito-ongelmat kanssa, mutta hyvää infoa tuokin oli.

Jatkossa toivonkin, että voitaisiin luovuttaa Koipeliini ihan julkisesti ja niin, että siitä ihan paikan päältäkin saisi jotain kuvaa tai videoo. Tämä Punaparta palkintohan sitten anettiin ihan oikeesti LIVENÄ, joten pääsin tavoitteeseeni...tästä on hyvä jatkaa. Iso kiitos tästä Vesa Katajistolle, kun auttoi palkinnon luovutuksessa. En tiedä miten itse olisin tuohon pystynyt, kun olen tämmöinen ummikko suomalainen, julkisuutta pelkäävä miehen rontti.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #502 : 26.09.2020 klo 18:52:28 »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #503 : 01.10.2020 klo 22:28:02 »
Egmont tviittailee, että Punaparta - Aavelaiva on nyt kaupoissa.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #504 : 02.10.2020 klo 16:49:28 »
Ainakaan meille ei ole vielä tullut.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #505 : 05.10.2020 klo 01:51:33 »
Mulle kyllä tippui postin kautta muistaakseni viime torstaina, joten on todistetusti ilmestynyt ja olemassa. Hiton hienoa sarjakuvaa jälleen!
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

kaitsu016

  • Jäsen
  • Viestejä: 69
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #506 : 06.10.2020 klo 10:54:26 »
Minulle uusi Punaparta saapui tänään Adlibrikseltä. Hieno teos.

Egmont tviittailee, että Punaparta - Aavelaiva on nyt kaupoissa.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 763
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #507 : 06.10.2020 klo 18:00:24 »
Yritin tänään kattoo keskustan Akateemisesta...ei löytynyt Punista.
No Akateemiseen tulee muutekin hitaasti kaikki julkaisut...ainakin nykyään.
Sinne Aleksin Suomalaiseen kirjakauppaan en viittinyt kävellä, kun se on siellä kaukana. Siinä on kyllä ihan älyvapaa paikka kirjakaupalle...ketään kiinnosta lähtee sinne asti puokkoilemaan.

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Hamilkar

  • Jäsen
  • Viestejä: 485
  • "ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhta"
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #508 : 06.10.2020 klo 19:24:24 »
Laittakaa joku tänne kuitti, kun on todistetusti näkynyt myös jossain kivijalkamyymälässä...

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 579
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #509 : 08.10.2020 klo 12:49:53 »
Taas on ilmeisesti painopaikka ja sitä mukaa ulkoasu muuttunut. Nyt "pyöröselkäinen" ja kiiltävillä kansilla, kun viimeksi oli vielä mattaa. Ei enää mitään krumeluureja sisäkansilla tai välilehtiä, vaan suoraan asiaan. 

Mutta onko tässä käytetty eri versiota värityksestäkin? Edellinen kokoelma näytti erilaiselta? Vai ollaanko päästy siihen pisteeseen tarinoita, että voidaan käyttää ns. alkuperäisiä värejä?
« Viimeksi muokattu: 08.10.2020 klo 14:43:20 kirjoittanut vekka_of_savo »