Kirjoittaja Aihe: Punaparta (Hubinon & Charlier)  (Luettu 149948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #630 : 29.10.2022 klo 21:01:16 »
En katsonut albumin värejä, vaan taiteen ja tekstin viivoja. Ne ovat hieman sumeita ja liian leveitä.

Kun nyt tarkastelen väritystä, niin olen, Mika, kanssasi samaa mieltä, että ne ovat haaleat. Tai en tiedä ovatko ne haaleat vai onko värisävy itse asiassa täsmälleen sama kuin ennen, mutta jotenkin väreistä puuttuu voimaa kun vertaa Zoom-albumiin. Tässä näkyy digipainatuksen ja perinteisen painamisen välinen ero edellisen tappioksi.

Uskon, että Egmont on tehnyt parhaansa kustannusten puitteissa.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #631 : 26.11.2022 klo 10:32:52 »
Tulipa nyt luettua tämä Varpushaukan salainen tehtävä. Olen saattanut sanoa jo aiemmin, että mielestäni albumissa on liikaa isoja, raskaita puhekuplia ollakseen sarjan parhaita seikkailuita, mutta onhan tämäkin hyvä. Seikkailun tunne on nautittava! Suomennos on sekä kieliopillisesti että laivatermeiltään (reelingit, keulapuomit sun muut) vakuuttava. Ladontakin on virheetön. Valjut värit vähän harmittavat.

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #632 : 26.11.2022 klo 14:34:08 »
Olen saattanut sanoa jo aiemmin, että mielestäni albumissa on liikaa isoja, raskaita puhekuplia ollakseen sarjan parhaita seikkailuita, mutta onhan tämäkin hyvä.

Monesta sarjasta voidaan sanoa, mitkä ovat ne parhaimmat osat tai sarjan kulta-aika. Onkohan Punaparrasta syntynyt maailmalla vastaavaa konsensusta?

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #633 : 26.11.2022 klo 18:13:39 »
Joo – esimerkiksi Asterixissa konsensus sanoo, että 12 ensimmäistä albumia ovat parhaat. Punaparrasta en tiedä mitä yleinen käsitys sanoo, mutta omasta mielestäni juuri neljännen integraalin  jälkeen eli tässä BD-sarjan albumissa tapahtuu pieni tason lasku. Se toki vaikuttaa myös heikentävästi, että itse nimihenkilöä ei näy.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #634 : 10.04.2023 klo 13:41:24 »
Kopioin nimimerkki Saappaan viestin tänne BD-sarja-ketjusta:

BD 15: Marsupilami - Marsupilamin metkut
BD 16: Filemon - Batbadin Simbabbad
BD 17: Blake ja Mortimer - Suuren pyramidin arvoitus osa 1
BD 18: Valerian ja Laureline - Siellä missä tarinoita tehdään

Plussaa: Valerian ja Laureline, Blake ja Mortimer sekä Filemon
Miinusta: Missä punaparta?

Lopuksi: Olisi kiva, jos sarjoja vedettäisiin ekaksi loppuun (krhm, Punaparta) ennenkuin aloitettaisiin uusia, mutta mukavaa, että on vaihtelua, uutta ja vanhaa.

Lähteeni: http://www.perunamaa.net/sarjakuvat/#kirjakaupat

Olen samaa mieltä, että Punapartaa olisi pitänyt tulla BD-sarjassa tänä vuonna. Hieman huolestuttavaa, että ei tule.

Kyllä muuten BD-sarjan Varpushaukassa väritys on periaatteessa aivan sama kuin 70-luvun Zoom-albumissa. Jopa sivuilla 21–22 merkkilyhdyn väri on samalla tavalla kuin ennen väärin keltainen, vaikka puhekuplissa puhutaan punaisesta valosta. Jotakin voimaa vain väreistä puuttuu nyt.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #635 : 10.04.2023 klo 21:13:50 »
Kyllä muuten BD-sarjan Varpushaukassa väritys on periaatteessa aivan sama kuin 70-luvun Zoom-albumissa. Jopa sivuilla 21–22 merkkilyhdyn väri on samalla tavalla kuin ennen väärin keltainen, vaikka puhekuplissa puhutaan punaisesta valosta. Jotakin voimaa vain väreistä puuttuu nyt.
Ehkä valoisuutta oli Zoomissa enemmän?
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TMLaine

  • Jäsen
  • Viestejä: 12
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #636 : 16.04.2023 klo 13:56:14 »
Itse olen jättänyt ostamatta tuota BD-sarjaa juuri haalean värityksen takia ja lisäksi kismittää tuo kun integraalien julkaisu jäi kesken. Jos Kvaak-kirja päättäisi mesenoida nuo kaksi jäljelle jäänyttä integraalia Egmontin kanssa lupaan mesenoida kaikkia Kvaakin projekteja seuraavat 10 vuotta. :)

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #637 : 16.04.2023 klo 22:10:27 »
Itse olen jättänyt ostamatta tuota BD-sarjaa juuri haalean värityksen takia ja lisäksi kismittää tuo kun integraalien julkaisu jäi kesken. Jos Kvaak-kirja päättäisi mesenoida nuo kaksi jäljelle jäänyttä integraalia Egmontin kanssa lupaan mesenoida kaikkia Kvaakin projekteja seuraavat 10 vuotta. :)
Minäkin ostaisin Kvaak kirjan Punaparta integraalit...jopa ylihintaan. Vielä jos saisi ulkoasun lähelle noita Egmontin kirjoja.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

seppo-setä

  • Jäsen
  • Viestejä: 304
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #638 : 17.04.2023 klo 15:35:04 »
Puniksen lisäksi mesenointiin sopisi Buddy Longway…

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #639 : 19.04.2023 klo 21:12:39 »
lisäksi kismittää tuo kun integraalien julkaisu jäi kesken. Jos Kvaak-kirja päättäisi mesenoida nuo kaksi jäljelle jäänyttä integraalia Egmontin kanssa lupaan mesenoida kaikkia Kvaakin projekteja seuraavat 10 vuotta. :)

Käännetään taas puukkoa haavassa…

Tanskassa E-voke-kustantamo julkaisi viidennen Punaparta-kirjan (Rødskæg) painoksena, jonka suuruus perustui ennakkotilausten määrään. Vain kaksi sarjakuvakauppaa osti sitä. Kirja myytiin nopeasti loppuun. Painos oli pieni, mutta sekä sarjan kovimmat fanit että kustantamo ovat tyytyväisiä. Kuudes kirja on luvattu julkaista.

Tanskankielisessä sarjakuvakeskustelussa kerrotaan, että viitoskirjassa on pieni johdantoartikkeli ja teoksen paperi on mattaa ja myös paksumpaa kuin aiemmissa kirjoissa. (”Aiempi” tarkoittaa samaa kuin suomalaiset kirjat 2, 3 ja 4, jotka olivat tanskalaisten kanssa yhteispainatuksessa ja joissa siis on puolikiiltävää paperia.)

Tuossa olisi ollut fiksu yhteistyökumppani Suomen Egmontille. Suomen Egmontin olisi kannattanut harkita näille ennakkotilaamista tai joukkorahoitusta.  >:(

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #640 : 19.04.2023 klo 21:22:15 »
Käännetään taas puukkoa haavassa…

Tanskassa E-voke-kustantamo julkaisi viidennen Punaparta-kirjan (Rødskæg) painoksena, jonka suuruus perustui ennakkotilausten määrään. Vain kaksi sarjakuvakauppaa osti sitä. Kirja myytiin nopeasti loppuun. Painos oli pieni, mutta sekä sarjan kovimmat fanit että kustantamo ovat tyytyväisiä. Kuudes kirja on luvattu julkaista.

Tanskankielisessä sarjakuvakeskustelussa kerrotaan, että viitoskirjassa on pieni johdantoartikkeli ja teoksen paperi on mattaa ja myös paksumpaa kuin aiemmissa kirjoissa. (”Aiempi” tarkoittaa samaa kuin suomalaiset kirjat 2, 3 ja 4, jotka olivat tanskalaisten kanssa yhteispainatuksessa ja joissa siis on puolikiiltävää paperia.)

Tuossa olisi ollut fiksu yhteistyökumppani Suomen Egmontille. Suomen Egmontin olisi kannattanut harkita näille ennakkotilaamista tai joukkorahoitusta.  >:(
Älä kirjoita enempää...mulle tulee paha mieli. Suoraan sanottuna "kirosana" Egmont tällä hetkellä. Varmasti joku mesenaatti-systeemi olisi tässä toiminut. Mutta jos kirjat olisi mesenoitu ja Egmont olisi ne lähettänyt tilaajille...olisko Egmont lähettänyt ne ohuessa kirjekuoressa...luultavasti kyllä.

Miksi ylipäätänsä aikanaan Punaparran oikeudet annettiin Egmontille, kun se ei julkaise näitä siinä formaatissa, missä asiakkaat nää haluaisi. Kauhee tappelu oli ensimmäisen kirjan jälkeen, että tuleeko 2-kirjaa vai ei. Jotenkin tuntuu, että Egmontilla on ammattitaidotonta porukkaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 797
  • #MeTammelat
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #641 : 20.04.2023 klo 12:12:36 »
Suoraan sanottuna "kirosana" Egmont tällä hetkellä.
Ei Egmont varmaan mitenkään läpimätä ole. Onhan siellä Jouko Ruokosenmäki, joka ponnisteli meille upean Wally-kirjan. Sen sijaan sinne on aivan selvästi pesiytynyt laskurimiehiä, jotka pyrkivät säästämään kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa kohteissa. Eli vaikkapa postituksessa, jonka toinen säästäjäfirma eli Posti on tehnyt tuhottoman kalliiksi, mutta epävarmaksi. Näiden hemmojen pitäisi etsiä itselleen ala, jossa voi säästää laadun ja toiminnan kärsimättä tuhoisasti. Siitä kun sarjakuva-ala oli Suomessa Akkarin ulkopuolella tuottoisaa, -no, ei se sitä ole varmaan ikinä ollut. Mutta jonkunlaista voittoa on tullut. Paitsi että jos jatkuvasti jätetään sarjoja kesken, tingitään markkinoinnista tai valvotaan huonosti painolaatua, on ihan selvää että koko bisnes kuihtuu vähitellen pois.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Saapas

  • Jäsen
  • Viestejä: 123
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #642 : 20.04.2023 klo 12:52:10 »
Punaparta on kyllä kohdannut kivikkoisen tien suomennosten suhteen, mutta olen itse aika tyytyväinen, että sarjaa on saatu näinkin paljon julkaistua (12 albumia) ja muissa egmontin julkaisuissa minulla ei ole kuin kiitosta jaettavana. Minua ei BD formaatti haittaa, mutta kyllä toivoisin, että saataisiin loputkin alkuperäisen tekijäkaksikon albumit suomeksi. BD-formaatissa julkaistuna se saattaa kyllä kestää aika kauan, jos jatko on tällaista ns. "haja-ammuntaa". Punaparran myynti/suosio saattaa olla yksi syy miksi sen julkaisu takkuaa, mene ja tiedä eli kysy suoraan engmontilta... taidampa muuten laitta egmontille spostia aiheesta.

Enkuksi tät vois myös lukea, jos kääntäisivät sille kielelle.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2023 klo 12:54:09 kirjoittanut Saapas »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #643 : 24.04.2023 klo 10:06:01 »
Sen sijaan sinne on aivan selvästi pesiytynyt laskurimiehiä, jotka pyrkivät säästämään kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa kohteissa. Eli vaikkapa postituksessa, jonka toinen säästäjäfirma eli Posti on tehnyt tuhottoman kalliiksi, mutta epävarmaksi.

Jos nyt viittaat viimeisimmän kvaak-kirjan postituksiin, niin eikö se tainnut olla Kirjavälityksen(?), joka hoiti niiden olemattoman pakkauksen ja postituksen, vika? Laskurimiehilläkin on paikkansa. Ei kukaan näitä sarjakuvia tappiokseen julkaise. Onneksi laskurimiehet ovat saaneet kalkuloitua esimerkiksi BD-sarjan suhteen, että se on kannattavaa puuhaa. Jos nyt katsoo, mitä kaikkea sieltä on jo tullut, niin eihän moisesta olisi voinut kolme vuotta sitten edes unelmoida. Ja mitä Punapartaan tulee, niin onhan sellainenkin vaihtoehto olemassa, nyt kun sarjan jatkumisesta BD:n puolelle ei ole mitään tietoa, että laskumiehet parhaillaan selvittävät, josko sittenkin kannattaisi jatkaa integraalien julkaisua, kun me kerran innokkaita olemme ja Tanskassakin homma on yksinään onnistunut. Mene ja tiedä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Illodiini

  • Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • Viestejä: 797
  • #MeTammelat
Vs: Punaparta (Hubinon & Charlier)
« Vastaus #644 : 24.04.2023 klo 13:05:08 »
Laskurimiehillä on varmasti paikkansa, mutta heilläkin pitäisi olla jokin yhteys itse tuotteeseen. Jos hajautetaan ja ulkoistetaan suurin osa ketjuun kuuluvista toiminnoista, niin käy kuin nykyrakentamisen laadulle. Ei voi tuntea ammattiylpeyttä jos oma sektori on pieni, mitätön ja puuduttava. Paitsi että valvonta kokonaisuudesta on lähes mahdotonta, on varmasti helppoa laittaa unettavassa rutiinissa se ruksi väärään raatuun, ja hups!, jämäkkä pahvinen kuori vaihtuu ohuen ohueen kirjeeseen.
Tästä syystä eivät nykyjohtajatkaan varmaan hevin eroa: He eivät tunne kuin sihteerinsä ja ylintä hallintoa. Kukaan ei odotakaan heidän ymmärtävän prosessia, vaan ainoastaan edustamista konsulttien ohjeiden varassa. Ja vanhan aikaisella hyvä veli-termillä he takaavat rakenteen ja ylipalkkauksen säilymisen luokassaan.
Mutta laskurimiehistä vielä: he tulevat n.s. vanhaan yritykseen ulkopuolelta ja pyrkivät muuttamaan sen rahaksi kunnioittamatta firman tuotetta ja agendaa. Sarjakuvat ovat kaukana kultakaivoksesta ja pelkkä tuloksen teko ei pidä sitä pystyssä.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)