juuri tuo Marvel unlimitedin comixologyn yms saatavuus tukee samalla tavalla niitä isoja.
Mainitkaa joku oikkea ruohonjuuritason artisti musiikkipuolelta joka on hyötynyt internetistä? Samalla kaavalla kuin ennen internettiä olevien musiikkibisnesten artistit?
Kylä se rypälepommitusmatto pätee.
Tietenkin.
Ihmiset ovat muutosvastarintaisia ja jokin tuttu on jokin tuttu.
Tekeekö mieli laittaa kymmenen dollaria, kun et tiedä mitä saat. Montako kertaa vuodessa? Kerran? Kymmenen kertaa?
olisikin vaan kymmenen dollaria sata kertaa vuodessa...
ymmärrän kyllä yskän itsellä kun menee keskimäärin se 200-400€ kuussa , joka kuukausi, sarjakuviin ja sitten niihin heräteostoksiiin kanssa.
Toki on ollut vuosia ja tilanteita jolloin tuo summa onkin pudonnut vuoden ostoksiksi muttei nyt viime aikoina. En kerrytä digipuolta, fyysisiä lehtiä ja albumeita.
Ja totta: Marvel DC ja Image ovat varmasti isoimmat tulonsaajat erästä.
Silti sinne melkein joka kuuakusi änkeää uusia joista tuleekin sitten yllättävän hyvällä prosentilla löytöjä.
Pienistä puroista ei synny sitä suurta virtaa, ihan samalla tavalla kuin se joka ei polta tupakkaa ei kuitenkaan ajakaan porschella tai ferrarilla saati tee kuukauden etelänmatkaa vaan kuten minä pistää sen esim sarjakuviin.
Mutta niistä syntyy edes se puro. Osa ei halua jokea tai koskenlaskua, osa haluaa puron tai pienen kivan lätäkön takapihalle.
Vaikka olisinkin superfani, minä en edes maan tasolla vaikuta yksittäisten kauppojen myyntiin.
Totta kai minusta on joskus kiva nähdä valtameri ja polskia siinä, joskus pitää käydä metsissä jne.
Mutta suurin osa pitäytyy siinä tutussa ja turvallisessa.
Ja siinä on tavallaan sekin mistä kaikki lähti: on jokin syy, narratiivi ja motiivi sen takana miksi tehdä uutisankka Marvel comicsin alasajosta Disneyn osalta.
Oma oletukseni saattaa olla täysin väärä, mutta kun
comichronin tilastojen valossa myynnin laskua 2016-2017 on arvioiden mukaan vajaa 70 miljoonaa sen sitä ennen noustua vuosittain saman verran ei kuitenkaan tuo tulkintaa varsinkin kun tästä on emoyhtiön sanakin niin minä en keksi mistä kannattamattomuus revitään
Amerikan sarjakuvaliikevaihto on ollut miljardibisnes.
Miljardi on liian monille täysin käsittämättömissä oleva määre koska niin on miljoonakin.
Ja: nettiaikana jolloin myös laittomien ladattavien versioiden liikenne on yhä asia.
Sarjakuva-alalla, niin meillä kuin muualla, on epäkohtansa mukaan lukien isojen valta-aseman liian suuri markkina-asema ja liiallinen marginaali, mutta lopetusuhat ja sarjakuvan kuolema ovat silti liioiteltuja.
Sarjakuvilla elantonsa tienaaminen on, olit sitten kustantaja myyjä tai tekijä, asennetta ja sitkeyttä vaativa suoritus. Maasta riippumatta.
Siksi on parempi että huhut joko ammutaan alas tai vahvistetaan. Aina voi oppia jotain mitä ei tiennyt tai ainakin saada ihan uuden näkökulman asiaan
Minä en sano että olisin juuri oikeassa omissa tulkinnoissani. maailma on siihen liian jännä paikka, 1990-luvun Marvel oli henkitoreissaan ja lopun partaalla kun taas 1984 hyvin lyhyen hetken näytti että Marvel nielee DCn.
Todellisuus eroaa fiktiosta siinä ettei siinä tarvitse olla uskottavuutta.
Jos jollakulla on heittää peliin todisteet siitä että Quesada huijaa ja alkuperäinen on jotain muuta kuin netissä syystä tai toisesta masinoitu juttu, yleensä jotta seuraavalla on uskottavuutta "joo, kuulin jostain sellaisesta jo aiemmin..." niin sehän on yksi miksi foorumi on olemassa:
tiedonjakaminen