Olihan tuo pieni muistutus, mitä on sarjakuvajournalismi näillä sivuilla.
Laittoihan tuo kuitenkin miettimään, mikä on sarjakuvien suhde muuhun mediaan.
Viimeisimpänä Into the Spider-Verse hyödyntää sarjakuvia suoraan, mutta ajatus sarjakuvien muodostamasta "ideahautomosta" taitaa olla sarjakuvateollisuuden itse keksimä ja ylläpitämä.
Onhan tuollainen ideahautominen kallista, kun elokuvat vielä tarvitsevat käsikirjoituksetkin, joten kai sen sarjakuvapuolen täytyy olla kannattavaa. Tämä tietysti ajaa siihen kansitehtailuun ym. kun ei keksitä mistä rahaa muualtakaan tulee kuin juuri niiltä "superfaneilta" (termi, jolla viitataan paljon rahaa sarjakuviin käyttäviin harrastajiin).
en ihan allekirjoita kaikkia teesejäsi, tajuan niiden mallin mutten näe sitä niin.
Alkuperäinen "Marvel lopettaa sarjakuvat" on sama malli kuin se "sarjakuva tekee kuolemaa" teesi johon olen törmännyt säännöllisesti alkaen 1970-luvusta lukien.
Hyvin läheistä sukua "sarjakuvaelokuvat ovat saavuttaneet saturaatiopisteensa eikä enää" joka on aivan yhtä arvoladattu ja jotakuinkin yhtenätoista kertana kymmenestä kertoo esittäjästään enemmän kuin mistään muusta koska niihin on haettu "faktat" samalla tavalla kuin "naiset ja vähemmistöt pilaavat sarjakuvat" väitteisiin. (=tarkoitushakuisesti ja vääristelemällä lukemia)
Populismi on toki myyvää ja kaikista on kivaa kun muut tukevat omaa ajatusmallia eivätkä tyrmää sitä.
Saati kyseenalaista sitä, mutta kyseenalaistaminen on aina se lähtökohta jolla luoda uutta.
Sarjakuva on aina ollut marginaalia ja sellaisena tulee olemaan jopa sen jälkeen kun elokuvapuolellakin on ollut ideahautomo, jos ei suorina adaptaatioina niin vaikutteina, selkeimpinä mm. Star wars joka yhdisteli Flash Gordonia (Buck Rogers kun oli alunperin pulpnovellihahmo) ja Valeriania omaan DNAhansa.
Mutteivät sarjakuvat sen enempää ole kulttuurisessa tyhjiössä syntyneitä, niiden rakennuspalikat tulevat elokuvista, kuvataiteesta ja kirjoista siinä kuin aiemmista sarjakuvistakin.
Sarjakuvapuolen etu on olla juurikin ideahautomo muta eri tavalla: käsikirjoittaja, piirtäjä, tussaaja ja värittäjä on yhäkin halvempi tapa testata onko idealla kohdeyleisö kuin saman elokuva tai tv-versio, joskus kun kyseessä on yksi yksilö kaikissa rooleissa.
Disneyn mediaimperiumilla olisi varaa pitää Marvelia pyörimässä tappiollisena vaikka seuraavat puoli vuosisataa.
Se tappiollisuuskin on siinä ja siinä.
Marvelin sarjakuvapuoli oli vuonna 2014 34,48% kokonaismyynnistä eli 935 miljoonasta dollarista vajaa 322 miljoonaa (321,45 miljoonaa pilkunnussijoille)
Samana vuonna Marvel Studios julkaisi 2 elokuvaa Guardians of the Galaxy ja Captain America Winter Soldier joitten tuotot laskettiin elokuvateatteripuolesta (ei siis tv, DVD, Bluray tai suoratoistoja) olevan 773 312 399 $ GoG ja 714 421 503$ CA:WS
toki nämäkin vaativat enemmän tukloksen tuottamiseen mutta kun ei siinä kaikki.
oikea raha tulea oheistuotteista, lelut, pelit, t-paidat yms krääsä jonka virallinen liikevaihto Marvelin Kostajien ja Hämähäkkimiehen osalta oli 1. 62 miljardia dollaria.
Piraattituotteista ja -tallenteista ei jännä kyllä virallisia tilastoja ole.
Jos asia olisikin esitetty tyypillisenä kapitalistinen DIsney laskelmoi että elokuvila tahkotaan jo olemassa olevista tarinakaarista sellainen sampo jolla ratsastaa auringonlaskuun saakka olisin valmis ostamaan ajatuksen.
Laskutikkuajattelu kun on kvartaalin mittaista.
Mutta toisin kuin se malli jossa "ukkosenjumala on nolo tussahdus leni riefenstahlin ohjauksessa" ne oikean maailman comicsgate vinkujat etsivät "tappioita" jotka on helppo johtaa "kurkusta alas pakotettuun propagandaan" ja vähemmistöihin ja naisiin.
Sellaisina hetkinä on ihan tyytyväinen oman maan rintamalinjoihin taidesarjakuva vs viihdesarjakuva.
Sarjakuvalla ei mene huonosti. Koskaanhan sillä ei ole mennyt hyvin ja sarjakuvankin isot starat eivät tienaa kuin pennejä elokuva-ja musiikkiteollisuudet astronomisiin ilmiöihin verrattuna.
syy miksi uutisankan taustaa on helppo määrittää näihin ison maailman änkyröihin eikä Disneyhyn on helppo: kapitalsitinen firma on ahne ja sarjakuvapuoli on halpa tapaa poikia lisää rahaa.
Ja yksikään markkinatalouden mallien kannattaja ei usko vähemmän on enemmän, enemmän on enemmän.
Siksi sarjakuvakin monipuolistuu ja diversiteeti kasvaa.
Disneyllä ei ole muuta agendaa kuin raha.
Se haluaa fanien rahat.
Kaikkien fanien rahat.
kaikkien rahat.
Ja jos naisia ja sukupuoli ja etnisiä vähemmistöjä (tuon määrittelijät eivät ilmiselvästi seuraa väestötilastoja) ei kiinnosta valkoinen vihainen heteromies sitten tehdään toisenlaisia sarjiksia ja elokuvia ja oheiskrääsää.
Ovat kyllä hyvinkin kasvattaneet juurikin naisten osuutta. Sarjakuvia lukee maailmalla naisenemmistö nykyään.
kyllä, muutakin kuin mangaa tai herttasarjoja, jestas sentään.
Myös juuri Marvelia mutta useimmilta naisilta uupu tarve besserwisseröidä esim täällä kvaakissa siitä kuka virtsaa korkeimman kaaren sarjistietämyksellään.
Maailmalla osaa peräkammarin marvel/DC/Otaku setämiehistä ahdistaa kun naiset lukee näitä samoja ja ovat toistuvasti nostaneet juurikin "myynti on tappiollista koska suvakit ja femakot" teesejä ja eräs maaleistaan Gaiul Simonen ja Mark Waidin ohella on juurikin .... Joe Quesada.
Tulevaisuuden ekstrapolointi on aina vaikeaa mutta tätä taustaa ja lukuja vasten olen melko varma ettei Marvelin lopetushuhun takana ole kuin tahallinen /tahaton trollaus.