Kirjoittaja Aihe: Uusi eurooppalainen sarjakuva  (Luettu 20126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

atteh

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Uusi eurooppalainen sarjakuva
« : 14.03.2006 klo 14:26:57 »
Listatkaapa joku tutustumisen arvoiset eurooppalaiset sarjakuvat 2000-luvulta. Jotenkin tuntuu, että olen tippunut kärryiltä noitten suhteen eikä oikein tahdo löytyä mitään uutta vanhojen klassikoiden kuten Sokalin, Prattin, Manaran, Königin, Moebiuksen, Bilalin jne. jälkeen. Onko kyse vaan siitä ettei suomeksi enää julkaista samanlaista määrää eurooppalaista sarjakuvaa kuin ennen vai onko Euroopassa tahti hiipunut huippuvuosien jälkeen? Kelpaisi kyllä englanniksi käännetytkin versiot, kun tosiaan suomeksi mitään uutta on hiukan hankala löytää.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2006 klo 23:12:10 kirjoittanut Petteri Oja »

bilkis

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #1 : 14.03.2006 klo 14:41:32 »
Miten olisi esim. Bourgeon keskiajan historiaa, fantasiaa ja seikkailua sisältävä Hämärän matkamiehet? Saa suomeksikin.
Bourgeonin toista upeaa sarjaa Les passagers dun vent löytyy ainakin ruotsiksi käännettynä.

Loiselin Peter Pan käsittelee hienosti julmaa lapsuutta kaikensovittavalla fantasialla höystettynä. Suomeksi kaksi (vai kolme) ekaa albumia.

Julmaa lapsuutta yhtä kaikki mutta reippaammassa hengessä  löytyy Yannin ja Edithin Basil ja Victoria-sarjasta, jossa näyttämönä kuningatar Viktorian ajan Lontoo.

Miekkailevia pitkälettejä, kieroja kardinaaleja, petollisia mustalaiskaunottaria  ja historiallista seikkailua löytyy Marini-Desbergin Scorpion-sarjasta (englanti, ranska)

Oma hyvän tuulen suosikkini on Demoorin ja Desbergin
La vache-sarja, jossa absurdi huumori kukoistaa.

Harrastan itse lähinnä ransk. sarjakuvaa, joten esimerkit ovat kovin henkilökohtaisesti ja puolueellisesti värittyneitä.

Lönkka

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #2 : 14.03.2006 klo 17:09:12 »
Koko Lewis Trondheimin tuotanto.
Itse pidän eniten mainiosta Dungeonista, mutta myös Mr. O on klassikko.

Englanniksi NBM julkaisee noita:
http://www.nbmpub.com/humor/trondheim/dungeon/dungeonhome.html

Joskaan juuri viime viikolal ilmestynyttä uutta Dungeonia ei ole vielä näkösällä...

Mieheltähän on myös suomennettu matskua kuten hieman seesteisempi Minä Lewis Trindheim sekä hauskoja Jussi Jäniksen seikkailuja.

tertsi

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #3 : 14.03.2006 klo 17:12:22 »
Uups!

Poistin viestini kun oli otsikon vierestä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2006 klo 19:15:34 kirjoittanut tertsi »

KH

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #4 : 14.03.2006 klo 19:04:40 »
Heihoi, antakees ny Atelle armoo niitten ranskis- ja ysärilistojenne kaa - kun kaveri just pääsi toivomasta suomeksi/enkuksi ja 2000-luvulta...

Tuo Dungeon on varmasti turvallinen paikka aloittaa, luulisi toimivan sekä perinteisemmän seikkailu-/huumorsarjakuvan ystäville että ..köh, esoteerisempaan makuun. Mutta onko sitä saanut Suomesta mistään?

Toinen yhtä varma valinta voisi olla Pikku vampyyri, jota saa sentään suomeksikin.

Kuten myös iranilais-ranskalaisen Marjane Satrapin Persepolista, joka on yksi 2000-luvun suuria menestyksiä ympäri Eurooppaa.

Yhtä lailla kanonisoitu on David B:n  Epileptic, jota alkoi saada englanniksi vasta 2000-luvun puolella.

Suomeksi saatiin myös oma ruotsalaissuosikkini  Åsa Grennvallin Seitsemäs kerros, joka kannattaa tsekata, jos ei pelkää "alkeellisen" näköistä piirrostyötä, vaan uskoo sen tehoon järisyttävien asioiden välittäjänä.

Ai niin ja huom: Suomessa osataan pitää huolta myös eri maiden avant-aluskasvillisuuden esittelystä, ainakin  Glömpissä

Ranskan, espanjan ja italian kielten opettelun jälkeen voikin sit aloittaa tavaamisen  tuolta  ;)

h00k00

  • Jäsen
  • Viestejä: 208
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #5 : 14.03.2006 klo 19:11:04 »
Joskaan juuri viime viikolal ilmestynyttä uutta Dungeonia ei ole vielä näkösällä...
Trondheim kuuluu minunkin suosikkeihini. Mikä Dungeon muuten ilmestyi viime viikolla?

Jodorowsky&Boucqin Bouncer sekä Thirault&Malesin Mille Visages (Thousand Faces) ovat myös mainioita lännensarjoja, joista molemmista muutamaa ekaa albumia löytyy myös englanninkielisinä kokoelma-albumeina.

Stanislas&Rullierin By The numbers (alkuperäinen nimi on kateissa) on Herge-vaikutteista ihan toimivaa seikkailusarjakuvaa.

bilkis

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #6 : 14.03.2006 klo 19:46:00 »
No minun listani ei ehkä täyttänyt kaikkia kriteerejä, totta. Onneksi tertsillä itsesensuuri toimi paremmin.

Mutta ketjun aloittajan siteeraamat albumit olivat kuitenkin sellaista eeppistä ja klassiseen kuvakerrontaan perustuvaa sarjakuvaa, että listaamani teokset saattaisivat siinä mielessä kiinnostaa.

Itsekin sain kyllä nyt hyviä vinkkejä, kiitos vaan linkeistä.


jonecky

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Kvaak!
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #7 : 14.03.2006 klo 20:31:02 »
Hyvänä vinkkinä voisin mainostaa viime vuonna ihan suomeksi 4 ensimmäistä osaa ilmestyneestä "XIII"-albumisarjasta, jossa osia alkukielellä on tullut käsittääkseni jo 10-15, ja suomalainen kustantaja toivon mukaan myös nuo kaikki suomentaa, itse tarina on loistava enkä kyllä piirrosjälkeäkään käy haukkumaan (kuten jotkut pilkunn..sijat täällä napisevat kaikesta, mikään ei tunnu riittävän).

Toinen itseäni miellyttävä sarja on suomeksi nimellä "Kadonneiden nummien valitus", josta on suomeksi tullut 4 osaa, ja ainakaan vielä viime vuoden puolella en huomannut 5:ttä osaa ilmestyneen alkuperäiskielelläkään, mutta viihdyttävää luettavaa yhtä kaikki.

Ja suosittelen erittäin paljon jo kertaalleen mainittua "Hämärän Matkamiehet" trilogiaa (4 albumia, silti trilogia), toiset tykkää kuin hullu puurosta (minä!), toiset taas ei. Jos keskiaika maistuu niin namia.

Parasta sarjakuvaa vuosiin on "Thorgal", jota valitettavasti löydät vain Mustanaamio-lehden kakkossarjoina suomennettuna (vuosilta 1994-2005), alkuperäiskielellä albumeita on jo tullut 30 ja kyseessä on aivan uskomaton seikkailujatkumo keskiajan, tulevaisuuden, scifin, mystiikan, jne parissa. Omasta mielestäni ehkä paras koskaan lukemani sarjakuva noin juoneltaan Blueberryn lisäksi.

Tuosta noin ensi alkuun  :P

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #8 : 14.03.2006 klo 21:32:04 »
Jeanin elämä ei kolahtanut kun lukaisi yhden albumin mutta nyt  kun olen lukenut nuo kaikki suomennetut olen melko tiukasti koukussa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

bilkis

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #9 : 14.03.2006 klo 21:36:55 »
Euh...kuka on Jean?

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #10 : 14.03.2006 klo 21:40:24 »
Jean on sarjakuvahahmo. Albumeita on julkaistu kolme tai neljä suomeksi -> http://www.helsinki.fi/~lakoma/comics/jeanin_elamaa.html
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 296
  • "Ja rangaistus on greippi!"

bilkis

  • Vieras
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #12 : 14.03.2006 klo 21:56:22 »
Vai kustantaa WSOY taas eurooppalaista sarjakuvaa! No mutta sehän on loistava uutinen. Ei kun taas kopioimaan käännösnäytteitä...



atteh

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #13 : 14.03.2006 klo 22:04:55 »
Kiitoksia vinkeistä. Näillä pääsee jo mainiosti eteenpäin. Lewis Trondheimin suomennetut Jussi Jänikset tulikin jo luettua jossain vaiheessa ja itseasiassa eilen tarttui kirjastosta käteen Minä. Trondheim olikin oikeastaan syy siihen miksi innostuin sarjakuvista kunnolla uudestaan monen vuoden jälkeen. 

Hämärän matkamiehet "trilogian" luin joskus vuosia sitten, mutta siitä ei oikein jäänyt mitään käteen.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: uusi eurooppalainen sarjakuva
« Vastaus #14 : 14.03.2006 klo 22:19:28 »
Bourgeonin Tuulen matkustajat on sata kertaa parempi mutta sitä ei ole suomennettu (tutkimattomia on kustannusherrojen tiet). En osaa ranskaa mutta minulla on ne ruotsiksi

Edit. Ai niin, Blacksad on mainitsematta, alkaa ilmestyä suomeksi
« Viimeksi muokattu: 14.03.2006 klo 22:22:40 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".