Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ  (Luettu 116221 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #75 : 14.03.2010 klo 15:25:42 »
Ensimmäisenä tulee mieleen Gimp. periaatteessa on ihan sama millä teet. Ohjelmassa olisi kuitenkin hyvä olla tuki tasoille, jolloin viivapiirros voi olla omalla tasollaan ja kuviointeja varten luodaan ainakin väliaikaisesti muita tasoja.

Tietokone rasterien lisäämiseen (siis vaikka jostain muualta skannattujen) tai tekemiseen (esim. rasteripisteiden maalaaminen brush-työkalulla, kopioiminen paikalleen leimasin-työkalulla tai harmaiden alueiden muuttaminen mustiksi pisteiksi) on olemassa monia tekniikoita. Osa yksinkertaisempia ja osa hieman monimutkaisempia. Siten on myös monia makuja siitä mikä on paras tekniikka. Mangan harmaasävyt -kirjassani käsitellään tietokonerasteroinnin perusteita sekä esitellään erilaisia Fotari-tekniikoita.

Yleisesti ottaen voisi sanoa että jos/kun tunnet
1. työkalusi/ohjelmasi
2. sen miten tiedostoja koneella ylipäätään muklataan ja
3. tiedostojen tarkkuuten liittyvät asiat,

rastereiden (mustien pisteiden) tekeminen ei ole sen jälkeen yhtään kummempaa puuhaa kuin mikään muukaan.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Innokas Manga

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #76 : 29.10.2010 klo 18:38:30 »
Moi! Oon innokas Manga, ckifi ja sarjakuva piirtäjä! Tulen välillä kyselemään täältä neuvoja niiden piirtämiseen! (:

Muumio

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #77 : 30.10.2010 klo 14:23:07 »
Kysymys olisi, ja en tiedä mihin sen laittaisi niin laitampa sen tänne.

Siis, onko ilmaisia ohjelmia joilla voi lisätä rastereita sarjakuviin ym.? Ja jos on niin miten?

Melkein ilmaiseksi myydään myös Manga Studio Debut - ohjelmaa.. Itse sain sen muistaakseni parinkympin tarjous hintaan. Siinä on erityiset rasterityökalut..
-----

Marko K

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #78 : 23.04.2011 klo 16:23:12 »
Kommenttina nyt sanon, että kyllä se tietokoneella tehty piirros tai digimaalaus tuppaa helposti (tai käytännössä) olemaan semmoinen jollain tapaa kliininen. Johtuu varmaankin sitten siitä liian tasaisesta viivasta. Mutta sitten taas toisaalta siinä tietokoneella tekemisessä on niitä omia etujansa ja ehkä siinä täytyy sitten tehdä jonkinlainen kompromissi tehokkuuden ja elävän jäljen välillä. Tietokoneella tehtyyn jälkeen voi toki jossain määrin vaikuttaa säätämällä niitä piirtovälineiden asetuksia. Vaatisi varmaan lisää ohjelmien kehitystä tuo juttu. Olen nähnyt täällä Kvaakin galleriassa muistaakseni joitakin tietokoneella piirrettyjä töitä, joissa on käytetty piirrosohjelman lyijykynää ja mielestäni ainakin tuo ohjelmallisesti matkittu lyijykynän jälki on jo ihan kelvollista. En ainakaan itse välttämättä tietäisi, että onko tehty oikeilla lyijykynillä tai digitaalisilla.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2011 klo 11:21:52 kirjoittanut Marko K »

Furin

  • Pöhelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 415
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #79 : 14.02.2012 klo 12:00:48 »
Kommenttina nyt sanon, että kyllä se tietokoneella tehty piirros tai digimaalaus tuppaa helposti (tai käytännössä) olemaan semmoinen jollain tapaa kliininen. Johtuu varmaankin sitten siitä liian tasaisesta viivasta. Mutta sitten taas toisaalta siinä tietokoneella tekemisessä on niitä omia etujansa ja ehkä siinä täytyy sitten tehdä jonkinlainen kompromissi tehokkuuden ja elävän jäljen välillä. Tietokoneella tehtyyn jälkeen voi toki jossain määrin vaikuttaa säätämällä niitä piirtovälineiden asetuksia. Vaatisi varmaan lisää ohjelmien kehitystä tuo juttu. Olen nähnyt täällä Kvaakin galleriassa muistaakseni joitakin tietokoneella piirrettyjä töitä, joissa on käytetty piirrosohjelman lyijykynää ja mielestäni ainakin tuo ohjelmallisesti matkittu lyijykynän jälki on jo ihan kelvollista. En ainakaan itse välttämättä tietäisi, että onko tehty oikeilla lyijykynillä tai digitaalisilla.

Täällä ainakin mun "lyijykynätyö" GIMPillä. Omasta mielestä digitaalisuus ei siinä ainakaan pahasti haittaa. En muutenkaan tosin ole kauhean digivastainen, sillä en ole oikeaan kynään tarttunut enää vuosikausiin, sillä Wacom ja GIMP riittävät minulle. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi tämä kuva sattuu silmääsi liian digitaalisena?

Tuo Esa O.n laittama linkki on hyvä. On se sen verran monivaiheinen, etten varmaan itse ala sitä noudattaa, sillä olen itse niin pinttynyt GIMPillä suttaaja, etten viitsi uusia työnkulkuja heti opetella. Sellaiselle, joka taas hakee uutta tapaa tehdä sarjakuvaa, niin linkin ohjeet ovat todella hyvät. Siinä on tarkka selitys työnkulusta ja ohjeet asioiden tekemiseksi oikein. Toki eduksi olisi vielä jokaisen ohjelman kunnollinen hallinta, mutta perusjutut käydään hyvin läpi.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #80 : 15.02.2012 klo 09:49:12 »
Kas, tästä pääsee seuraamaan Dave Gibbonsin web seminaaria sarjakuvien tekemisestä MangaStudio -ohjelmalla:

Free Webinar: Create Compelling Comics
Join Dave Gibbons as he shares how to create compelling comic illustrations from start to finish in Manga Studio.
Dave Gibbons has worked in comics since 1973. His work has encompassed DR WHO, SUPERMAN, BATMAN, GREEN LANTERN, PREDATOR, ALIENS, the Hugo Award-winning WATCHMEN and more.

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #81 : 15.02.2012 klo 17:01:12 »
Photoshopiin tuunasin joukon kyniä ja siveltimiä. Ohessa "lyijykynää" "hiilikynää" ja "vesivärejä".

Hoppi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #82 : 23.08.2012 klo 14:40:29 »
Photoshopiin tuunasin joukon kyniä ja siveltimiä. Ohessa "lyijykynää" "hiilikynää" ja "vesivärejä".
Näyttää ihan oikeasti lyijykynällä, hiilikynällä aj vesivärejä tehdyltä. Kuulemma Painter on tunnettu työkäaluista jonka jälki näyttää "realistiselta".

Marko K

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #83 : 23.08.2012 klo 17:38:32 »
Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi tämä kuva sattuu silmääsi liian digitaalisena?

No ei kyllä yhtään. En kyllä tietäisi, jos et olisi sanonut, että se on digivälineillä tehtyä.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #84 : 20.08.2014 klo 20:12:05 »
Wacom Intuouksissa ei siitä pyörylästä pysty vaihtamaan photoshopin  sivellinkokoa eikä kelailemaan layereitä läpi. Suurentaminen, pienentäminen ja scrollaus onnistuu.

Brush sizessä on siellä wacomin asetuksissa [ ja ] , mutta ei vaan toimi.

Mulla on Photoshop CC ja iMac.

Osaako joku neuvoa, mitä pitäisi tehdä?

Lieb

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #85 : 26.08.2014 klo 14:23:36 »
Wacom Intuouksissa ei siitä pyörylästä pysty vaihtamaan photoshopin  sivellinkokoa eikä kelailemaan layereitä läpi. Suurentaminen, pienentäminen ja scrollaus onnistuu.

Brush sizessä on siellä wacomin asetuksissa [ ja ] , mutta ei vaan toimi.

Mulla on Photoshop CC ja iMac.

Osaako joku neuvoa, mitä pitäisi tehdä?

Aika sama juttu itselläni on GIMPin kanssa. Ei voi muuta tehdä kuin tuottaa piirtojälkeä Wacomilla.

Vaihdot ja kelaukset onnistunee enemmänkin pikanäppäimiä käyttämällä kuin itse Wacomilla. Kenties photoshopin Preferencies-valikosta löytyy jotain säätöjä Wacomin suhteen?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #86 : 26.08.2014 klo 14:32:13 »
Mulla ei ole edes mitään pyörylää Wacomissani. Vaihdan sivellintä/kynää ja muutan sen kokoa "hiiren oikealla" eli kynän varren painikkeella (voi itse säätää onko se alempi vai ylempi nappi).

Timo

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #87 : 26.08.2014 klo 15:49:19 »
Kiitokset herroille vastauksista.

ePeep

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #88 : 29.11.2015 klo 01:14:38 »
Päätin lykätä kysymykseni tänne jatkoksi, kun en muutakaan paikkaa keksinyt.

Olen tässä tuskaillut sellaisen ongelman kanssa, että viivasta tulee yhtä vapiseva kuin hautavalmiin äijän kädestä. Minulla on oikeastaan aina ollut digipiirtämisen kanssa se ongelma, ettei se tunnu samalta kuin paperille piirtäminen. (Miksi tuntuisikaan?)

Käytössäni on ikivanha Wacom Cintiq 12WX -ruutu ja Photoshop CC sekä Mac. Tarvitsisin siis jonkinlaista viivan vakauttajaa, jolla voisi tuota vapinaa vähentää. Eli plugini tai softa hakusessa.

Windowsille on saatavilla Lazy Nezumi Pro, joka hioo liiat epätasaisuudet pois. Se on Windowsille se. Tarttis jotain mäkille.

Pekka Salonen

  • pekak
  • Jäsen
  • Viestejä: 305
  • Ottiatuota
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #89 : 17.01.2016 klo 22:27:24 »
plugini tai softa hakusessa.

Clip Studio Paint = Manga Studio

Siinon säädettävä vakautus ja muutenkin se on oiva.