Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ  (Luettu 116225 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #30 : 03.10.2008 klo 12:10:48 »
Näyttäisi olevan Freeversellä vielä 30% alennus.

Myyvät pelkkää Mac-versiota. En ainakaan löytänyt muuta.
Mutta, näyttäisipä että Juho Juntusen valokuvasarjakuvakirja olis tehty tällä ohjelmalla. Onko asiasta tietoa kellään, onko näin?

Timo

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #31 : 04.10.2008 klo 13:11:59 »
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut?

En nyt tiedä johtuuko ohjelmasta, ongelma tuntuu liian suurelta, mutta tapahtui ohjelmiston asennuksen jälkeen:

Havaittiin ongelma, ja Windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL


Kaveri sanoi että viittaisi ulkoisen laitteen aiheuttamaan häiriöön, mutta eipä koneessa ole kyllä  mitään uusia laitteitakaan kiinni.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #32 : 04.10.2008 klo 19:41:14 »
Minuun on tainnut mennä taas uusi piru....
mietin ihan aikuisten oikeasti ja tosissaan hankkivani Manga creatorin.

Eli siis ruutujaot ja stockart versiot.
Ja sen kun napsimaan valmiita kuvia eri kokoluokissa miten tahtoo ja kirjoittamaan dialogia ja tekstikuplia.
Ehkä silloin voisin toteuttaa visioni suunnattomien taistelurobottien eroottisen herkästä konesuhdemaailmasta....

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #33 : 04.10.2008 klo 20:26:30 »
Celtx:ssä saa mielestäni vain celtx- tai html-tiedostona tallennettua käsikirjoituksen, joten se on iso miinus. Mutta toisaalta voin olla väärässä, en ole ikinä ollut h4x. Oma Celtx:ni ei ole ilmoitellut mitään virheitä vielä, kuten JanneT:n... hmm... :-\

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #34 : 09.10.2008 klo 21:20:37 »
Celtx:ssä saa mielestäni vain celtx- tai html-tiedostona tallennettua käsikirjoituksen, joten se on iso miinus. Mutta toisaalta voin olla väärässä, en ole ikinä ollut h4x. Oma Celtx:ni ei ole ilmoitellut mitään virheitä vielä, kuten JanneT:n... hmm... :-\

Ongelmat ovat jatkuneet, joten vika tuskin oli jo poistetussa Celtxissä tai missään muussakaan softassa vaan ilmeisesti fyysisempi.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Marko K

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #35 : 01.02.2009 klo 13:26:36 »
Entäpä Manga Studio EX. Itsellä on ollut kyseinen softa (versio 3) nyt noin vuoden ja olen kyllä tyytyväinen. Sarjakuvien teko on nopeampaa ja mielestäni mukavampaa, kuin kynällä ja paperilla tehdessä. Tuotetta voipi käydä tutkailemassa osoitteessa:

http://my.smithmicro.com/win/mangaex/

Pitäisi ehkä päivittää itsekin tuohon versio 4:ään. Saatavilla on myös ominaisuuksiltaan karsitumpi Manga Studio Debut, joka irtoaa omaksi 50$:lla. Mitä lie euroina sitten.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #36 : 27.10.2009 klo 19:18:51 »
Huomio! Tää ei ole provo!

Arvelen että "Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ" voisi olla oikea ketju kysyä tätä: Onko olemassa yhtään aikuisten oikeasti hyvän näköistä tietokoneella piirrettyä sarjakuvaa, kun ihan oikeasti miettii? Mä en tiedä yhtään. Ja tää ei siis ole provo, mä olen nähnyt monien täällä koneella tekemiä sarjakuvia, ja joka ikisestä olen sitä mieltä että ne olisivat vielä parempia perinteisellä kynällä ja paperilla (Kouvalainen - sun konejälki näyttää clip artilta vaikka se on ihan huippua). Tai ehkä en edes tiedä, jos joku mielestäni kynällä tehty onkin koneella tehty? Onks tekniikka niin kehittynyttä että koneella pystyy piirtämään aivan kuten kynällä tai siveltimellä (ei ainakaan mun Wacomilla joka on tosi iso Intuos3 )?

Sen tiedän että Kyle Baker joka on yks mun suuria suosikkejani on pitkän aikaa tehnyt kaiken koneella. Musta se kuitenkin menee niin päin, että Baker on niin loistava sarjakuvakertoja että alkuvastenmielisyyden jälkeen suostuu lukemaan jopa koneella piirrettyjä sivuja.

Koneväritys alkaa olla jo ihan jees. Varsinkin jos värittäjä ymmärtää mitä on tekemässä ja jättää liukuvärit ja kolmen värin sekoitukset pois (nykyinen Marvel-väritys on aivan käsistä karannutta kuraa). Samoin piirroksia voi erinomaisesti korjailla ja muokata koneella (tai rakentaa koneella käsin piirretystä tekstuurista kuten Lukkarisen Hannu), tai sitten voi piirtää modernin ikonipohjaisesti kuten Karstein Volle, jonka tyyli sopii koneelle hyvin. Mut kertokaa mulle joku hyvän näköinen perinteinen (esittävä, klassista piirrostekniikkaa tai edes ligne clairea edustava) kokonaan konepiirretty sarjakuva, mä tarviin uskoa että viitsin jaksaa harjoitella vapaahetkinäni tuon Wacomin kanssa - oikeaan työhön siitä ei ainakaan vielä parin vuoden treenauksella ole, se on mulle ikävä kyllä vain kallis hiirimatto.

Tää on mielenkiintoinen kysymys sikälikin että tuntuu olevan varsinkin koulujen intresseissä pakottaa tekemään koneella "kun kalliit laitteet on hankittu", ja vastaavasti monelle nuoremmalle tietokone on tutumpi kuin kynä ja paperi.

Kivi


Edit: olis kai kuulunut tähän ketjuun http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,1363.0.html
« Viimeksi muokattu: 27.10.2009 klo 19:47:57 kirjoittanut [kivi] »

Lompakollaan äänestävä

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #37 : 27.10.2009 klo 20:14:29 »
Kiville ostajan näkökulmasta,

itse en osta tietokoneella piirrettyjä sarjakuvia kokoelmiini ja tietokonefonteilla tekstatut tulee ostettua jo ns. pitkin hampain. Konejälki vie mielestäni ison osan pitkän sarjakuvan lukukokemuksesta mennessään. Koneella väritetyt kyllä kelpaavat siinä missä perinteisetkin tekniikat.

Nettisarjakuvat eli ns. digisarjakuvat ja muut ruudulta luettavat ovat minulle sitten ihan eri juttu kuin paperijulkaisut. Pikselit "terminoi" viivan kuitenkin ja ihan mielenkiinnolla kyllä seuraan mitä ihmiset saavat luovuudenapuvälinekoneillaan aikaiseksi.

nimim. Mielipiteet on parhaita!

--- --- ---

Kiville piirtäjän näkökulmasta,

Tietokone on hyvä renki, mutta huono isäntä.

nimim. Lyhyesti virsi kaunis!

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #38 : 27.10.2009 klo 20:48:38 »
Mikä sitten on koneella piirrettyä? Käsihän sen viivan vetää. Ja mikä on kokonaan koneella tehty? Itse teen (vielä) luonnokset ihan tavallisesti tavallisella kynällä tavalliselle paperille, mutta kaikki muu koneella. Mutta silti käsin, kättä liikuttelemalla - ei kone mitään tee itsestään.

Digimaalattu:



Digiä kaikki tyynni tässäkin:


pl

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #39 : 28.10.2009 klo 14:43:53 »
Ihan mielenkiinnosta Ronkaiselle kysymys. Oletko millä softalla "tussannut" nuo esimerkit? Ja digitaalisesti tehdessäsi teetkö kuvat 1/1 -kokoon?



Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #40 : 28.10.2009 klo 14:48:58 »
Photoshopilla vaan. 1:1 useimmiten, 600 dpi. Pencil tool.
Maalaus oli tehty yhellä puoli-ilmaisella maalaussoftalla, jota kokeilin tossa eka kertaa. Kun muistas tähän hätään nimen. Mikään Painter se ei nimittäin ollu. Eikä Dogwaffle... Vähän säädin vielä lopuksi photarilla.

Edit: nämä on kanssa silkkaa digiä.

Timo
« Viimeksi muokattu: 28.10.2009 klo 16:13:58 kirjoittanut Timo Ronkainen »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #41 : 28.10.2009 klo 16:44:35 »
Mikä sitten on koneella piirrettyä? Käsihän sen viivan vetää. Ja mikä on kokonaan koneella tehty? Itse teen (vielä) luonnokset ihan tavallisesti tavallisella kynällä tavalliselle paperille, mutta kaikki muu koneella. Mutta silti käsin, kättä liikuttelemalla - ei kone mitään tee itsestään.

Kiitoksia, Timo. Tuo maalaus oli sillai hyvin toimiva, että ilman taustan huiskeita olisin arvellut guassiksi. Vähän saman henkinen kuin Murtosaaren kirjankannet kyllä.

Muuten noi on kyllä ihan sun piirtämän näköisiä, ja vaikka niistä näkee (etenkin käsistä) että ne on tehty koneella, se jotenkin sopii niihin, oikeastaan ainoastaan tuossa sarjakuvasivussa se konejälki vähän ärsytti.

Toisaalta, kun tiedän kuinka hyvin sä osaat piirtää käsin (varsin monella tapaa ja hyvin siis), niin noi esimerkit ei vielä kääntäneet vaakaa suuntaan eikä toiseen. Mikään ei todista ettei ne olis olleet vielä parempia kynällä ja siveltimellä.

Mielelläni ottaisin lisää esimerkkejä vastaan, ja nimenomaan ääriviivapiirroksen saralta. Täällä kuitenkin on montakin koneella tekijää, ja luulis että kone mahdollistaa jotain muutakin uutta kuin helpon editoinnin (ja liquify-muokkauksen jota itsekin käytän joskus).

Kiitos kuitenkin,
Kivi

Edit: PS. noi kolme pikkukuvaa oli jo varsin lähellä sitä mitä toivoisi näkevänsä. Milläs teit?

K
« Viimeksi muokattu: 28.10.2009 klo 16:48:08 kirjoittanut [kivi] »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #42 : 28.10.2009 klo 21:35:33 »
Kai se koneella tekeminen on vähän tyylikysymys, mutta enemmän kiinni tottumisesta ja mieltymyksista. Itse en vaan tykkää istua koneen ääressä. Ja kun teen kuitenkin viimeistelyt, rasterit ja värikorjailut koneella, niin koneella aikaa kuluu lopulta sivua kohti kai enemmän kuin paperille vääntämistä.

Hyvä esimerkki perinteisestä tussaamisesta (ja luonnostelusta) koneella on Brian Bollandin kannet (esim. Animal Man). En tiedä missä vaiheessa ( ihan 2000 luvun alussa) hän siirtyi kokonaan koneelle, mutta eihän sitä "saumaa" jäljessä edes huomaa ellei tiedä.

Entä minkä verran Koivistojen korkkarista on digiä ja mitä siinä enää on tehty käsin?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pl

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #43 : 28.10.2009 klo 22:01:41 »
Bollandin kotisivuillahan on se ikivanha tutoriaali miten hän tussaa digitaalisesti. Sattumalta törmäsin tälläiseen kirjaan, joka on ilmestynyt kuukausi sitten: DC Comics Guide to Digitally Drawing Comics. Bollandin esipuhe kirjaan löytyy täältä: http://www.bscreview.com/2009/09/foreword-to-dc-comics-guide-to-digitally-drawing-comics-by-brian-bolland/

mikkoi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #44 : 28.10.2009 klo 22:06:39 »
Tää nyt ei koske sarjakuvia (eikä mestari Bollandia), mutta…

Oon freelancer 2D-digianimaattori ja tulee lähinnä tehtyä Flash-pohjaisia teoksia ja alkusyksyisen piirtonäytön hankinnan jälkeen sutinut animatiikat suoraan ko. ohjelmaan. Viisi vuotta tein hommat joko perinteisesti ja piirtolevyllä (surkea kapistus, silkkaa huijausta!), ja hommat eteni todella hitaasti. Nyt rullaa suoraan näytölle paremmin.

Lopulliset viivat teen Illulla, taustat Photarilla ja efektit Afterilla. On siinä hommaa yhdelle miehelle ihan tarpeeksi tiukoissa aikatauluissa.

Animaatioden tekemisessä nopeus on kyllä valttia. Tässä pieni kollaasiluonnostelu joka on tehty rennosti harrastuspohjalta noin kymmenessä minuutissa suoraan Flashiin.