Paljon on tuolla hyvin asiaa, mutta olen sen verran sekaisin, että haluaisin nyt yksinkertaiset infot.
Asia on sen verranmonimutkainen että "yksinkertaisia infoja" ei ole.
Eli olen ajatellut tehdä pokkaria...
Lopullinen koko vaikuttaa resoluutioon. Monimutkaista. Tästä löytyy asiaa Kvaakista.
ajatellaan eteenpäin hetkeen, kun mulla on mukava pino...
Suosittelisin että hioisit (tieto)tekniikan ensin yhdellä sivulla kuntoon. Jälkeenpäin on hankala muuttaa, ja jos sivuja on paljon niin se tarkoittaa että saattaa mennä paljon sivuja
kokonaan uusiksi.
...oletetaan että on pino A4 lyijykynällä vedettyjä sarjakuvia. Teen mustavalkosta, eli menen photoshoppiin ja brushailen mustalla ääriviivat ja mustat kohteet täytteeksi... ja lisäksi onko kuinka tarpeellista brushata valkoinen tausta tälle kaikelle? se paperihan kuitenkin mukavasti teksturoituu siihen, niin... no tajuatte kai...
Lähinnä ajattelen kaikkia resoluutiota, ja kaikkea mitä pitää tehdä vielä. Olen aivan sekaisin. Niin että saan tulostettua painoon kelpaavan mustavalkoisen A4 sarjispinon... mitä teen? sen lisäksi, että leikin mustalla brushilla?
Sanokaa vaan yksinkertaisesti, mitä teen vielä kun olen blabla brushaillut... siis reson ja dbi:n ymym suhteen mitä ikinä tarvitseekaan.
1.
Jos teet pokkarikokoon julkaistavaksi skannaa A4 vaikka 400dpinä (grayscale tai black&white).
2. Siihen sitten (eri tasolle) "tussit". Kun tussaus on valmis heitä luonnostaso hiiteen tai säädä se tulostumattomaksi ja näkymättömäksi.
Valkoiseksi aiotulle ei periaatteessa tartte tehdä mitään. Huomaa kuitenkin että piirrosohjelmassa tulet helposti käyttäneeksi
harmaata. Tarkoituksella tai vahingossa. Tämä on sikäli ongelma että mustalla painetussa työssä on vain mustaa painoväriä!
Harmaista pitää siis päästä eroon tai sitten ne tulevat painetuksi rasterina (pieninä mustina pisteinä). Mustassa viivassa ja teksteissä se rasteri (tietokonekuvan harmaa pehmennys) koetaan usein ikäväksi kun se on aika rasittavaa silmälle.
3.
Tulosta jossain sivu (tai vain yksikin piirros siitä)
lopullisessa (pokkari)koossa hyvällä printterillä. Hyvällä printterillä tarkoitan tarkkaa, vähintään 600dpi laseria.
Sen kuvan tarkkuutta ei muutella sitten enää tässä tai missään muussakaan vaiheessa! A4:nä, siis siinä koossa missä skannasitkin, se on 400dpi. Pokkarikoossa tarkkuus on jotain 800dpi:n luokkaa, mikä ehkä riittää sinulle (ks. kohta 4).
4. Jos jälki miellyttää homma on siinä.
Ellei, pitää alkaa miettiä että mikä meni pieleen. Joutunet kumminkin näitä asioita hieman lisää opiskelemaan eli parasta aloittaa vaan lukemaan noita Kvaakin ketjuja tai sitten hankkia vaikka
Mangan harmaasävyt -kirja (mainos, mainos
). Siinä selostetaan jonkin verran myös tietokoneasioita. Muistakin digikuvaa (sen olemusta) käsittelevistä kirjoista on varmasti hyötyä, eli vähintään käynti kirjastossa lienee paikallaan.