Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ  (Luettu 116224 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karranman

  • Karman vartija
  • Jäsen
  • Viestejä: 12
  • Oma teksti...
Re: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #15 : 25.06.2007 klo 03:55:17 »
keijo... onko tuon allekirjoituksessas olevan sarjiskurssin loppu Akiroitten "Piirrä mangaa" kirjan alun/lopun parodiaa? =p
Kunhan vaan tuli mieleen...
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #16 : 25.06.2007 klo 10:43:02 »
keijo... onko tuon allekirjoituksessas olevan sarjiskurssin loppu Akiroitten "Piirrä mangaa" kirjan alun/lopun parodiaa? =p
Kunhan vaan tuli mieleen...
Parodiaa kyllä, muttei välttämättä Piirrä mangaa -kirjasta. Mikko napsii vaikutteita juu.

Karranman

  • Karman vartija
  • Jäsen
  • Viestejä: 12
  • Oma teksti...
Re: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #17 : 30.06.2007 klo 07:28:42 »
Voiskos joku nyt valottaa näissä...
Paljon on tuolla hyvin asiaa, mutta olen sen verran sekaisin, että haluaisin nyt yksinkertaiset infot.

Eli olen ajatellut tehdä pokkaria... ajatellaan eteenpäin hetkeen, kun mulla on mukava pino... pino... mm... kai on "sama" tekeekö A4 vai A3... tuntuu hassulta kutistaa A3 niin pieneks pokkariks... no enivei oletetaan että on pino A4 lyijykynällä vedettyjä sarjakuvia. Teen mustavalkosta, eli menen photoshoppiin ja brushailen mustalla ääriviivat ja mustat kohteet täytteeksi... ja lisäksi onko kuinka tarpeellista brushata valkoinen tausta tälle kaikelle? se paperihan kuitenkin mukavasti teksturoituu siihen, niin... no tajuatte kai...

Lähinnä ajattelen kaikkia resoluutiota, ja kaikkea mitä pitää tehdä vielä. Olen aivan sekaisin. Niin että saan tulostettua painoon kelpaavan mustavalkoisen A4 sarjispinon... mitä teen? sen lisäksi, että leikin mustalla brushilla?

Sanokaa vaan yksinkertaisesti, mitä teen vielä kun olen blabla brushaillut... siis reson ja dbi:n ymym suhteen mitä ikinä tarvitseekaan.

Vähän vähä-älyinen viesti johtuen kirjoitusajasta... tähän aikaan ei kykene ajattelemaan järkevästi ja viitsii siitähuolimatta kirjoittaa.... joh...
« Viimeksi muokattu: 30.06.2007 klo 07:30:46 kirjoittanut Karranman »
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Re: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #18 : 30.06.2007 klo 15:00:25 »
Paljon on tuolla hyvin asiaa, mutta olen sen verran sekaisin, että haluaisin nyt yksinkertaiset infot.
Asia on sen verranmonimutkainen että "yksinkertaisia infoja" ei ole.  :)

Eli olen ajatellut tehdä pokkaria...
Lopullinen koko vaikuttaa resoluutioon. Monimutkaista. Tästä löytyy asiaa Kvaakista.

ajatellaan eteenpäin hetkeen, kun mulla on mukava pino...
Suosittelisin että hioisit (tieto)tekniikan ensin yhdellä sivulla kuntoon. Jälkeenpäin on hankala muuttaa, ja jos sivuja on paljon niin se tarkoittaa että saattaa mennä paljon sivuja kokonaan uusiksi.

...oletetaan että on pino A4 lyijykynällä vedettyjä sarjakuvia. Teen mustavalkosta, eli menen photoshoppiin ja brushailen mustalla ääriviivat ja mustat kohteet täytteeksi... ja lisäksi onko kuinka tarpeellista brushata valkoinen tausta tälle kaikelle? se paperihan kuitenkin mukavasti teksturoituu siihen, niin... no tajuatte kai...

Lähinnä ajattelen kaikkia resoluutiota, ja kaikkea mitä pitää tehdä vielä. Olen aivan sekaisin. Niin että saan tulostettua painoon kelpaavan mustavalkoisen A4 sarjispinon... mitä teen? sen lisäksi, että leikin mustalla brushilla?

Sanokaa vaan yksinkertaisesti, mitä teen vielä kun olen blabla brushaillut... siis reson ja dbi:n ymym suhteen mitä ikinä tarvitseekaan.
1. Jos teet pokkarikokoon julkaistavaksi skannaa A4 vaikka 400dpinä (grayscale tai black&white).

2. Siihen sitten (eri tasolle) "tussit". Kun tussaus on valmis heitä luonnostaso hiiteen tai säädä se tulostumattomaksi ja näkymättömäksi.

Valkoiseksi aiotulle ei periaatteessa tartte tehdä mitään. Huomaa kuitenkin että piirrosohjelmassa tulet helposti käyttäneeksi harmaata. Tarkoituksella tai vahingossa. Tämä on sikäli ongelma että mustalla painetussa työssä on vain mustaa painoväriä!
Harmaista pitää siis päästä eroon tai sitten ne tulevat painetuksi rasterina (pieninä mustina pisteinä). Mustassa viivassa ja teksteissä se rasteri (tietokonekuvan harmaa pehmennys) koetaan usein ikäväksi kun se on aika rasittavaa silmälle.

3. Tulosta jossain sivu (tai vain yksikin piirros siitä) lopullisessa (pokkari)koossa hyvällä printterillä. Hyvällä printterillä tarkoitan tarkkaa, vähintään 600dpi laseria.

Sen kuvan tarkkuutta ei muutella sitten enää tässä tai missään muussakaan vaiheessa! A4:nä, siis siinä koossa missä skannasitkin, se on 400dpi. Pokkarikoossa tarkkuus on jotain 800dpi:n luokkaa, mikä ehkä riittää sinulle (ks. kohta 4).

4. Jos jälki miellyttää homma on siinä.

Ellei, pitää alkaa miettiä että mikä meni pieleen. Joutunet kumminkin näitä asioita hieman lisää opiskelemaan eli parasta aloittaa vaan lukemaan noita Kvaakin ketjuja tai sitten hankkia vaikka Mangan harmaasävyt -kirja (mainos, mainos  ;D ). Siinä selostetaan jonkin verran myös tietokoneasioita. Muistakin digikuvaa (sen olemusta) käsittelevistä kirjoista on varmasti hyötyä, eli vähintään käynti kirjastossa lienee paikallaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Bebe

  • Aku Ankka fani
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
  • Aku Ankka fani oon.
Re: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #19 : 16.08.2007 klo 13:47:49 »
:o Kiitos. Haaveilinkin tällaisesta indeksistä.


 :'( Keksin sen viimeinkin, mutta sitten Tuukka menee ja vetää sen pois nenäni edestä. En siis häpeä Tuukkaa, vaan itseäni, kun en keksinyt tätä aikaisemmin. Suurin haaveni.

Mulla on melkein kaikki aku ankat.

tanya

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #20 : 02.03.2008 klo 12:25:11 »
mä haluisin manga tyttöjen semmosen ohjekirjan tietokoneel mis on ohjeet miten voi pirtää manga tytön :)

Rami Selin

  • Jäsen
  • Viestejä: 550
  • Uskon kaiken
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #21 : 02.03.2008 klo 23:13:52 »
mä haluisin manga tyttöjen semmosen ohjekirjan tietokoneel mis on ohjeet miten voi pirtää manga tytön :)


Hmm... Onkohan tämä trolli? No, yrittänyttä ei laiteta, joten kokeillaan kepillä jäätä:)

Jos haluat piirtää ihmisiä, sinun kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta jokin anatomiasta kertova kirja (tai jos jaksat näyttöpäätettä tuijottaa, netti on oiva leikkinttä. Kokeile Googlettaa sanalla "Anatomy"). Omasta mielestäni tuollainen on kuitenkin tylsää, joten kehotan sinua piirtämään ystäviäsi tai keitä nyt ympärilläsi ikinä pyörikään kaikissa mahdollisissa asennoissa. Se ei käy tylsäksi ja on opettavaista. Tietenkin kynällä piirtäminen paperille poikkeaa koneella piirtämisestä, mutta tietoa ihmisestä jalostuu sinussa itsessäsi, ei käyttämässäsi työvälineessä.

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #22 : 25.07.2008 klo 19:53:25 »
Tänne voi ehkä kysyä?
Käsittääkseni on sellaisia ohjelmia, jotka toimivat seuraavasti:
-Siirrät valokuvia / mitä tahansa kuvia koneelle
-päätät ohjelmalla ruutujen sommittelun
-heität valokuvat ruutujen kohdalle

Onko tästä keskustelua tai onko ohjelmaan linkkejä, jos se on ilmainen? En oikein osannut etsiä, kun en tiedä, millä nimellä ohjelmaa kutsutaan.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #23 : 25.07.2008 klo 20:41:42 »
Tänne voi ehkä kysyä?
Käsittääkseni on sellaisia ohjelmia, jotka toimivat seuraavasti:
-Siirrät valokuvia / mitä tahansa kuvia koneelle
-päätät ohjelmalla ruutujen sommittelun
-heität valokuvat ruutujen kohdalle

Onko tästä keskustelua tai onko ohjelmaan linkkejä, jos se on ilmainen?

 Scribuksella ainakin onnistuu.
http://www.scribus.net/

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #24 : 25.07.2008 klo 22:15:04 »
ComicLife. Ei ilmainen mutta ei kalliskaan.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #25 : 23.09.2008 klo 16:35:32 »
ComicLife. Ei ilmainen mutta ei kalliskaan.

Pääsin tuota maccikoneella kokeilemaan. Varsin näppärä ja yksinkertainen käyttää. Drag and drop systeemillä vaan kuvat valmiisiin ruutuihin ja kuplat paikoilleen samalla tapaa joustavasti. Aika kiva lelu olis, mutta kun ei oo mäkkiä.

Timo

Lättä

  • Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 007
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #26 : 02.10.2008 klo 21:41:15 »
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut? Se on myös suomeksi. Jonkinlainen kässäriohjelma, ihan yleisesti. Mukana on leffakässärisysteemin lisäksi mm. sarjakuvakirjakässärin kirjoitusohjelma. En ole tarkemmin ehtinyt vielä tutustua ohjelmaan, vasta eilen sen latasin, koska kaikkea ilmaista on pakko koettaa. ;D
Ihan näppärältä vaikuttaa, mutten tiedä, tarvitaanko sellaista hienosäätöohjelmaa kuin Celtx, kun ainahan on kynä ja paperia. Tai Word tai vastaava. Ohjelma muuttaa kässärit visuaalisesti hienoiksi ja lokeroi esim. henkilöt siten, että voin katsoa vaikka vain ne kohtaukset läpi, joissa Catman seikkailee. Tai sitten lukea vain dialogin läpi.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #27 : 02.10.2008 klo 23:13:55 »
Jaa: Comic Life for Windows:
http://plasq.com/comiclife-win

30 dollaria. Hmm...

Timo

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #28 : 03.10.2008 klo 08:06:59 »
Onko kukaan Celtx-ohjelmaan tutustunut? Se on myös suomeksi. Jonkinlainen kässäriohjelma, ihan yleisesti. Mukana on leffakässärisysteemin lisäksi mm. sarjakuvakirjakässärin kirjoitusohjelma. En ole tarkemmin ehtinyt vielä tutustua ohjelmaan, vasta eilen sen latasin, koska kaikkea ilmaista on pakko koettaa. ;D
Ihan näppärältä vaikuttaa, mutten tiedä, tarvitaanko sellaista hienosäätöohjelmaa kuin Celtx, kun ainahan on kynä ja paperia. Tai Word tai vastaava. Ohjelma muuttaa kässärit visuaalisesti hienoiksi ja lokeroi esim. henkilöt siten, että voin katsoa vaikka vain ne kohtaukset läpi, joissa Catman seikkailee. Tai sitten lukea vain dialogin läpi.

Kuulostaa ihan houkuttelevalta. Isompaa käsikirjoitusta tehdessäni olen useampaankin otteeseen harmitellut ettei Wordissa pysty lokeroimaan tekstejä/piilottamaan näkyvistä otsikoiden alle hakemistopuiden tavoin. Onko ohjelma yhteensopiva Wordin kanssa vai täytyykö kaikilla osapuolilla olla Celtx tiedostoja piirrettäessä?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Vs: Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ
« Vastaus #29 : 03.10.2008 klo 09:49:44 »
30 dollaria. Hmm...
Timo

Näyttäisi olevan Freeversellä vielä 30% alennus.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com