Huomio! Tää ei ole provo!
Arvelen että "Sarjakuvien tekeminen tietokoneella FAQ" voisi olla oikea ketju kysyä tätä: Onko olemassa yhtään aikuisten oikeasti hyvän näköistä tietokoneella piirrettyä sarjakuvaa, kun ihan oikeasti miettii? Mä en tiedä yhtään. Ja tää ei siis ole provo, mä olen nähnyt monien täällä koneella tekemiä sarjakuvia, ja joka ikisestä olen sitä mieltä että ne olisivat vielä parempia perinteisellä kynällä ja paperilla (Kouvalainen - sun konejälki
näyttää clip artilta vaikka se on ihan huippua). Tai ehkä en edes tiedä, jos joku mielestäni kynällä tehty onkin koneella tehty? Onks tekniikka niin kehittynyttä että koneella pystyy piirtämään aivan kuten kynällä tai siveltimellä (ei ainakaan mun Wacomilla joka on tosi iso Intuos3 )?
Sen tiedän että Kyle Baker joka on yks mun suuria suosikkejani on pitkän aikaa tehnyt kaiken koneella. Musta se kuitenkin menee niin päin, että Baker on niin loistava sarjakuvakertoja että alkuvastenmielisyyden jälkeen suostuu lukemaan jopa koneella piirrettyjä sivuja.
Koneväritys alkaa olla jo ihan jees. Varsinkin jos värittäjä ymmärtää mitä on tekemässä ja jättää liukuvärit ja kolmen värin sekoitukset pois (nykyinen Marvel-väritys on aivan käsistä karannutta kuraa). Samoin piirroksia voi erinomaisesti korjailla ja muokata koneella (tai rakentaa koneella käsin piirretystä tekstuurista kuten Lukkarisen Hannu), tai sitten voi piirtää modernin ikonipohjaisesti kuten Karstein Volle, jonka tyyli sopii koneelle hyvin. Mut kertokaa mulle joku hyvän näköinen perinteinen (esittävä, klassista piirrostekniikkaa tai edes ligne clairea edustava) kokonaan konepiirretty sarjakuva, mä tarviin uskoa että viitsin jaksaa harjoitella vapaahetkinäni tuon Wacomin kanssa - oikeaan työhön siitä ei ainakaan vielä parin vuoden treenauksella ole, se on mulle ikävä kyllä vain kallis hiirimatto.
Tää on mielenkiintoinen kysymys sikälikin että tuntuu olevan varsinkin koulujen intresseissä pakottaa tekemään koneella "kun kalliit laitteet on hankittu", ja vastaavasti monelle nuoremmalle tietokone
on tutumpi kuin kynä ja paperi.
Kivi
Edit: olis kai kuulunut tähän ketjuun
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,1363.0.html