0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Näiden mahtavien ääriviivattomien kuvitusten työvälineitä olen välillä pohtinut. Siveltimestä selvästi ei ainakaan ole kysymys. Tietoa Poika Vesannon työvälineistä ei varmaan enää ole olemassa?
Eiköhän tuo hiusterä liene.Timo
Luultavasti. Viiva näyttää vain niin tasalevyiseltä, että tänä päivänä olisi voinut epäillä kyseessä olevan tussikynänkin. Ehkä ei kuitenkaan vielä tuolloin.
Niin, siis tussikynähän se on - metalliterä, joka kastetaan tussipulloon - mutta jos tarkoitat HUOPAkynää (anteeksi pedanttisuus, mutta tämä on minulle 'pet peeve'), niin niitä ei Vesannon elinaikana liene ollut käytössä. Rapidografitkin tulivat käyttöön vasta sen jälkeen, joten ei siihen aikaan tainnut olla oikein muuta vaihtoehtoa tuommoiseen kuin hiusterä.
Kyllä nuo on piirretty juuri tuolla hiusterällä. Termit on vähän vaihtelevia, mutta englanniksi Nib Pen tai Dip Pen. Oli varmaan tuohon aikaan yleisin piirustusväline siveltimen ohella. Teriähän saattoi sitten olla erilaisia, hiusteristä tasakärkisiin tekstausteriin.Tässä muuten detalji tuosta piirroksesta vähän isompana, kirjasta skannattuna eli ei toki originaalin veroisena. Tämän tyyppisissä Vesannon originaaleissa joita olen nähnyt, on haaleita lyijykynä-luonnosviivoja, osa varmaan myös kummattu pois.
Poika Vesannon esikuvia on joskus haettu jopa merta edempää, niin tämän perusteella myös H.S. olis mielestäni yksi aika hyvä, ja kotimainen ehdokas siihen kategoriaan.
Äkkiseltään Schjerfbeckin varhainen mainoskuva näyttää ihan sarjakuvasivulta, mutta ei noissa kuvissa ihan tarinajatkumoa taida olla?
Schjerfbeckillä oli kyllä upeita piirroksiakin, ja monissa tauluissa on suorastaan pilapiirrosmaista tyylittelyä. Wendelinkin tuli joistakin mieleen kun googlailin.Google tuotti muuten tämmöisenkin osuman. Äkkiseltään Schjerfbeckin varhainen mainoskuva näyttää ihan sarjakuvasivulta, mutta ei noissa kuvissa ihan tarinajatkumoa taida olla?
Huuto aavikolta-kansi on Aarne Nopsasen, mutta hyvin Vesantomainen kyllä. Kirjassahan on samoissa kansissa kirjat Hyppivä huuli ja Vasenkätinen kummitus, joissa molemmissa oli Vesannon kansikuvat alunperin. Kokoomakirjaan haluttiin varmaan uusi kansi, mutta Vesanto oli kuollut juuri edellisenä vuonna 1950. Sisäsivuilla on kuitenkin Vesannon kuvituksia noista vanhemmista kirjoista
--Sateet tulivat osa II. Hieno hieno kansi.