Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan uudet ulottuvuudet  (Luettu 7621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kojocci

• Jäsen
  • Kyyninen Gubbe
Sarjakuvan uudet ulottuvuudet
« : 25.01.2006 klo 08:33:56 »
Selatessani internetissä ilmestyviä sarjakuvia olen ihmetellyt erästä asiaa. Sarjat noudattavat kuvallisesti samaa kaavaa kuin painetussa muodossa vaikka internetissä olisi mahdollisuus kokeilla uusia esitysmuotoja. Värillisten sarjojen kuvia olisi mahdollista vaihtaa mustavalkoiseksi tai eri sävyisiksi yhdellä hiiren painalluksella.Joskus oli pokkareita joissa sivuja valitsemalla sai vaihtoehtoisia juonenkäänteitä, se ei oikein toiminut, mutta täällä se toimisi paremmin.Lukijalle voisi tarjota enemmän interaktiivisuutta sarjakuvissa. Unohtamatta ääntä elävöittämään kuvia, luonnon taustaääniä ym. Oma mielipiteeni on ettei sarjakuva joka on vain siirretty sellaisenaan internettiin tee siitä vielä internetsarjakuvaa. Se on vain kopio paperimediasta.
Toivottavasti tämä herättää jonkilaista keskustelua netin ja perinteisen sarjakuvan välisistä eroavaisuuksista.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2006 klo 09:02:28 kirjoittanut Kojocci »

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Sarjakuvan uudet ulottuvuudet
« Vastaus #1 : 25.01.2006 klo 09:20:30 »
Tuohon on vamasti tulossa muutosta tulevaisuudessa; kaikillahan on vieläkin tuoreessa muistissa kuinka vielä 2000-luvun alussa monet yritykset luulivat nettikampanjan koostuvan siitä, että scannataan printtikampanjan lehtiset yms ja laitetaan ne netille  ;D
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #2 : 31.05.2006 klo 09:32:11 »
Hitto.

Taas tiennyt mihin tämän olisi laittanut.

Uudessa Pikseli-lehdessä (digikuvaukseen erikoistunut valokuvalehti) nro 5/2006 on juttu Christopher Shy nimisestä jenkkikuvittajasta/taiteilijasta joka väsää (yleensä) valokuvien pohjalta photoshopilla maalauksia (kai noita sellaisiksi on kutsuttava?). Mielenkiintoisia vaikka suhtaudunkin varauksella tietsikalla väännettyihin (sarja)kuviin.

Tässäpä kaiffarin firman osoite: www.studioronin.com

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3 : 31.05.2006 klo 11:57:05 »
Samaa tekniikkaa käyttää myöskin Kemissä juuri vieraillut Frédéric Boilet. Hän kuvaa "näyttelijöitään" videolle, ja muokkaa sitten still-kuvat sarjakuvaruuduiksi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 31.05.2006 klo 20:05:46 »
Selatessani internetissä ilmestyviä sarjakuvia olen ihmetellyt erästä asiaa. Sarjat noudattavat kuvallisesti samaa kaavaa kuin painetussa muodossa vaikka internetissä olisi mahdollisuus kokeilla uusia esitysmuotoja. Joskus oli pokkareita joissa sivuja valitsemalla sai vaihtoehtoisia juonenkäänteitä, se ei oikein toiminut, mutta täällä se toimisi paremmin.Lukijalle voisi tarjota enemmän interaktiivisuutta sarjakuvissa.

http://www.nic.fi/~kuvagra/viestikapulamies/kartta.htm
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 31.05.2006 klo 20:12:14 »
Netissä paras muoto sarjakuvalle olisi piiiitkä pystymuoto. Hiirellä sitten vain skrollataan alaspäin. Kuvakerrontaan tullee uusia lainalaisuuksia verrattuna vaakamuotoiseen perinteiseen printtisarjakuvaan.

"Sivunkääntö" netissä on joskus raivostuttavaa, kun mulla on vaan modeemi. Sivun latautuminen kestää ikuisuuden. Lukemisesta menee rytmi ihan kokonaan.

äänien ja efektien lisäämisessä on se ongelma, että sarjakuva lakkaa olemasta sarjakuva ja onkin jotain muuta. Sarjakuva kun perinteisesti ajateltuna tapahtuu ruutujen välissä, lukijan päässä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2006 klo 20:16:03 kirjoittanut tertsi »

Tino

• Jäsen
  • Kouvolan Mustat Pelihousut
« Vastaus #6 : 01.06.2006 klo 13:33:24 »
Selatessani internetissä ilmestyviä sarjakuvia olen ihmetellyt erästä asiaa. Sarjat noudattavat kuvallisesti samaa kaavaa kuin painetussa muodossa vaikka internetissä olisi mahdollisuus kokeilla uusia esitysmuotoja.

Mahdollisuudethan ovat melkein rajattomat. Kuvissa voisi olla ääntä, liikettä, linkkejä ja kerroksellisuutta melkein miten paljon vain. Rajoittavia tekijöitä ovat lähinnä mielikuvitus ja resurssit. Ongelmina näkisin sen että työmäärä räjähtää taivaisiin verrattuna tavalliseen (työlästä sekin) sarjakuvaan, joten yksinäinen tekijä ei paljoa enää saisi aikaan.

Isomman porukan värvääminen taas vaatisi jonkinlaista ansaintalogiikkaa joka ei netissä ole vielä oikein toteutunut. Sinänsä harmi että esimerkiksi tietokonepelit ja sarjakuvat ovat tyystin eriytyneet toisistaan. Olisi vallan nasta pelata jotain surrealistista Sokeri Sakari seikkailua jossa tulisi romua ja ruumiita. 

Luulen että homma ottaa hiljalleen tulta kun nettiin kasvanut porukka tulee julkaisuikään. Heille netti on väline toisten joukossa ja eri ilmaisumuotojen rajat joustavampia kuin meillä kalkkiksilla. Ainakin minä olen liian kärkäs rajaamaan jonkun "epäsarjakuvaksi" tai "itsetarkoitukselliseksi teknokikkailuksi"
Tino - 0.124 pluton vuotta

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 01.06.2006 klo 13:51:41 »
Mahdollisuudethan ovat melkein rajattomat. Kuvissa voisi olla ääntä, liikettä, linkkejä ja kerroksellisuutta melkein miten paljon vain.

Se on jo sitten jotain muuta kuin sarjakuvaa. Menee enemmän pelien puolelle, tai sitten siitä saisikin kehiteltyä jo jotain ihan uutta! Taidan olla jo vanha minäkin...

Timo

Tino

• Jäsen
« Vastaus #8 : 01.06.2006 klo 17:41:40 »
Näin äkkiseltään tulee mieleen esimerkiksi sellainen tavallinen staattinen sarjakuva jossa voisi olla linkkejä muualle. Esimerkiksi aseseppäkissojen tyyliset "tätä et tiennyt 9mm pistoolista" voisivat olla linkkinä kuvassa jonka voi sitten lukea tai ohittaa. Tai Ornette voisi tarjota jatsitietoutta verkon avulla.

Toisiko tämä jotain lisää vai häiritsisikö vain tarinaa? Riippuu tietysti siitä mitä halutaan välittää, kokonaistietoutta vai fiiliksiä. Kyllä minä jonkun Mausin avulla voisin hyvinkin tutkia "erinäisiä" historian mutkia.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #9 : 03.06.2006 klo 12:55:47 »
Timo tuossa jo sanoikin saman, tosin minä toivotan tervetulleiksi kaikki kokeilut ja uudet jutut, eivät ne pahasta ole. Sarjakuva on kuitenkin sarjakuva. Ehkä Flashin yleistyminen tuo nettisarjakuviinkin jotain uutta. Mainokset alkavat olla järjestään Flashia. Sarjakuvan voisi tehdä samalla tavalla. Flash on kevyempää kuin Java ja toimii minusta useammalla alustalla kuin moni muu formaatti. Ja taitaa tulla useimpien selainten mukana jo, ei minun ainakaan ole tarvinut hakea sitä pluginia enää.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #10 : 03.06.2006 klo 14:04:00 »
Sarjakuva pysyy sarjakuvana vaikka siihen lisäiltäisiin netin mahdollistamia ominaisuuksia. Liikkuvat elementit tai ääni eivät tee siitä esimerkiksi elokuvaa tai peliä, sillä sarjakuvassa säilyy lukijan vapaus pysähtyä ja palailla.

Peli? Enpä ole tullut miettineeksi pelin sijoittumista taiteisiin. Pahus, hyppään yli kun en toistaiseksi hallitse.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #11 : 03.06.2006 klo 15:39:43 »
Mitä pirua? Jos sarjakuva liikkuu ei se enää ole sarjakuvaa vaan animaatiota!

Olenkohan minäkin jo liian vanha...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #12 : 03.06.2006 klo 16:38:50 »
Mitä pirua? Jos sarjakuva liikkuu ei se enää ole sarjakuvaa vaan animaatiota!

Olenkohan minäkin jo liian vanha...
Riippuu liikkeestä. Animaatio on elokuvaa. Jos nettisarjakuvassa tapahtuu jotain, esmers kuva vaihtuu, kun kursorin vie päälle, se saattaa olla sarjakuvaa rikastava elementti muttei tee siitä animaatiota.

Tino

• Jäsen
« Vastaus #13 : 03.06.2006 klo 22:10:29 »
Riippuu liikkeestä. Animaatio on elokuvaa. Jos nettisarjakuvassa tapahtuu jotain, esmers kuva vaihtuu, kun kursorin vie päälle, se saattaa olla sarjakuvaa rikastava elementti muttei tee siitä animaatiota.

Minulle tuli kanssa mieleen esimerkiksi sellainen ruutu jossa voisi vaikka sataa lunta tai kynttilä lepattaisi. Olen joskus moisia tausta-animointeja tehnyt flashilla ja sellaisen saisi ympättyä aika vaivatta staattisen materiaalin sekaan.

Samoin voisvat vaihtua vuorokaudenajat kellon mukaan tai tekstin kieli IP:n perusteella. Linux käyttäjille voisi olla enemmän Babylon 5:sta ja omenamiehille hahmot muuttuisivat japanilaisemmiksi. Personoitua ilmaisua!

jani_k

• Jäsen
« Vastaus #14 : 05.06.2006 klo 10:40:11 »
Luin aiheesta innostuneena sen Mcleodin "Reinventing comics"-kirjan, jossa haaveillaan lopussa "infinite canvas"-konseptista. Ajatuksena on ettei taiteilijan luominen webissä rajoitu keinotekoisiin sivujakoihin, vaan ruudut voi ryhmittää ihan vapaasti. Esimerkkejä tästä löytyy Scott Mcleodin omilta sivuilta.

Ajatuksena tuo on aikas magee, mutta olisin ehkä itse toivonut vielä radikaalimpaa kerronnallisen rakenteen rikkomista. Ehkä jonkinlaista moneen suuntaan etenevää tarinaa jossa lukija voi itse valita mitä säikeitä milloinkin seuraa ja palailla takaisin kiinnostaviin haaraumakohtiin. Selkeää, ehkä ei mutta yritän kehitellä ajatustani vielä...
Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere. - Carl Sagan