Kirjoittaja Aihe: Piirtopöytä / käytöstä ja hankinnasta  (Luettu 294117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #60 : 02.06.2004 klo 21:35:09 »


Töissä taas Wacomin kynä sippasi, onneks niissä on pitkät takuuajat. Siitä vaan hävis paineentunnistus täysin. Kynän vaihto auttoi.


Vaihdoitko kynän vaiko vaan terän?
Mulla ainakin on varateriä. Saa nähä osaanko vaihtaa sitä sitten kun kynä ei toimi.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #61 : 02.06.2004 klo 22:11:31 »
Vaihdoitko kynän vaiko vaan terän?
Mulla ainakin on varateriä. Saa nähä osaanko vaihtaa sitä sitten kun kynä ei toimi.

Vaihdoin ihan kynää. Teräosa vaikutti kuluneelta, mutta oli siinä muutakin vialla. Outoa on jos pelkkä terän vaihto riittäs. En tiä.

Timo

Kookos

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #62 : 02.06.2004 klo 22:28:42 »
Nytpä tilasin minäkin pitkän jankkauksen jälkeen Verkkokaupasta Wacom Graphire3 CLASSIC XL:n. A5 kokoinen, hintaa semmoset 200ekeä. Muuten en olisi raaskinut, mutta kun sain yhtäaikaa opintotuen, opintolainan ja kesätöitä, niin päätin että köyhällä ei ole varaa huonoon. Aiemmin mietin Aiptekin pöytien ja Voliton välillä... Toivottavasti tuo Graphire antaa rahoille vastiketta.
Kai Saarto

MMikael

  • Jäsen
  • Viestejä: 73
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #63 : 04.06.2004 klo 23:43:10 »
No oma a5 wacom on piisannu totuttelun jälkeen. Niin että eiku raapiin. ;D

jpan

  • Jäsen
  • Viestejä: 68
  • Kvaak!
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #64 : 09.06.2004 klo 18:43:00 »
Ostinpa minäkin pienen Wacomin, kun tällä palstalla sitä merkkiä on pidetty kelvollisena. Voisiko kokeneemmat kertoa millaisia asetuksia kannattaa käyttää. Sen kyllä huomasin, että paineentunnistavalla kynällä on yhtä mahdotonta piirtää vaihtelevan paksuista viivaa kuin oikealla karvapensselillä ja tussilla.

Kookos

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #65 : 09.06.2004 klo 19:34:32 »
Samaa ajattelin minäkin kysyä. Painter Classicissa sentään on auttava säätö joka tekee asetukset sen perusteella miten piirtää malliruutuun. Hiukan on vielä hakusessa, mutta parin illan lyhyen kokeilun jälkeen homma ei ole enää hirveästi oikeaa kynää hankalampaa. Itse asiassa yllätyin varsin positiivisesti siitä kuinka hyvin tuo Wacom toimi... en edes uskaltanut toivoa, että työskentely olisi niin helppoa.
Kai Saarto

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #66 : 10.06.2004 klo 12:30:52 »
Voisiko kokeneemmat kertoa millaisia asetuksia kannattaa käyttää.

Wacomin mukana pitäisi asentua zydeemi (wacom tablet properties), jossa eri ohjelmille (painter, Photoshop jne) voi tehdä eri asetuksia ja säätöjä. En osaa muuta sanoa kun käydä eri kohtia läpi ja etsiä itselle sopivat yksilölliset asetukset.

Timo
« Viimeksi muokattu: 10.06.2004 klo 12:31:42 kirjoittanut Timo Ronkainen »

MMikael

  • Jäsen
  • Viestejä: 73
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #67 : 10.06.2004 klo 14:18:29 »
Asetusten ja tuntuman hakemiseen meni iteseläkin paljon aikaa mut kyllä se siitä.

Muuten tänään törmäsin täläseen suomalaiseen tyyppiin kuvat hienoja mutta kannattaa katsoa noi tutorial osion videot. Opettavaista kamaa...

http://www.timovihola.com/

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #68 : 10.06.2004 klo 19:14:30 »
Niinhän se on, ei se piirtopöytäkään ole mikään oikotie onneen, vaatii harjoittelua siinä missä muutkin työvälineet. Itse olen säätänyt omani hyvin laajalle painealueelle. Viivaa tulee jo hyvin herkästä kosketuksesta, mutta kynää saa painaa rystyt valkoisena, mikäli mielii voimakkainta jälkeä tehdä. Paineen kontrollointi on näin helpompaa. Piirtopöytä kun poikkeaa esim. siveltimestä tai piirustusteristä siinä, että kynää saa todella painaa pöytään ja paineen tuntee näpeissään. Toisaalta hyvin herkkien vaihteluiden aikaansaaminen on vaikeaa; eihän piirtopöydissä perinteisten välineiden tunnokkuutta ole.

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 332
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #69 : 10.06.2004 klo 21:15:50 »
Olen laittanut "tip feelin" aika herkälle. Aivan herkimmillä säädöillä viiva alkoi liikkumaan omapäisesti,
koko piirtoala vastaa koko näyttöä .
Joillain ohjelmilla , ainakin Expressionilla on omat säädöt viivan enimmäispaksuudelle. Wacomin sivuilla on taulukko siitä miten mitkäkin ominaisuudet ovat tuetut millekin ohjelmalle. Expression on siinäkin suhteessa mukava softa.

Onko muuten kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan: Wacomin hiiren klikkaus tekeekin tuplaklikkauksen?  Purin hiiren ja se auttoi hetkeksi mutta palasi pian? Hiirtä ei paljoa tule käytettyä mutta kiusallinen vika.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

tertsi

  • Vieras
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #70 : 11.06.2004 klo 00:17:20 »
Mulla Wacomin hiiri toimii hyvin, mutta kynä on liian herkkä. Mutta en mä sillä kynällä  mitään piirrä, värittelen vaan.

(Paras tuntu on Quantelin Paintboxin kynässä, mutta siihen ei tietenkään tällaisella kotikäyttäjällä ole varaa.)

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #71 : 11.06.2004 klo 00:33:23 »
Wacomin default asetukset toimii Photarissa minusta hyvin. Jaksaisko noita ruveta nyt viilaamaan...

8)

J.Kantelinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 54
  • Cabals The Card Game
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #72 : 27.07.2004 klo 16:24:13 »
Hei vaan kaikki piirtopöydän omistajat.

Tarkemmin Wacom Graphire3 CLASSIC XL:n. A5sen omistajat. Olen näet hankkimassa ensimmäistä piirtopöytää värittelyä varten, ja A5sta pienempää en halua ottaa ja A4 hinta on turhan kallis tässä vaiheessa. Eli riittääkö A5 koko ja onko kyseinen piirtopöytä toimiva, kun sitä on mainostettu jo useammassakin yhteydessä??
???

Kiitos.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #73 : 27.07.2004 klo 22:02:23 »
Kait se värittelyyn riittää pienempikin pöytä. Luulisin, että piirtämismukavuus kärsii pienemmissä koissa. Varsinkin jos tykkää piirtää jäykällä ranteella ja isommilla liikkeillä. Mutta jos aiot vain väritellä niin siittä vaan...

 8)

Kookos

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Re:Piirtopöydistä taas
« Vastaus #74 : 31.07.2004 klo 16:32:52 »
Graphire3 XL Classic tuntuu minusta tosi passelin kokoiselta. Luulen että A4 olisi ollut mulle liian iso. Värittämiseen riittäisi varmaan pienempikin, kuten Hazart sanoi. Ei kyllä kaduta pätkääkään että investoin kyseiseen pöytään.
Kai Saarto