Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien skannaaminen  (Luettu 45335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #105 : 05.02.2004 klo 14:50:32 »
Hmmm. Eli mun nykyinen 2.13 GHz ja 266 Mt Ram riittänee ihan kohtalaisesti...? Muistiahan aina saa lisää...

Mäkelää myötäillen... olen todellakin samaa mieltä. Alko yhessä vaiheessa todella ottaa päähän, ku osti jotain ja sit vähän ajan kuluttua tarvitsi paremman ja sit sulla oli niitä kaks, joilla toisella ei tee mitään, paitsi joskus ns. kakkosvehkeenä. Tämän vuoksi ostin järjestelmäkameroista puhuttaessa tällä kertaa suoraan Nikonin F5:sen ja nyt oon säästelemässä ostaakseni Japanista ens vuoden alussa suoraan Sonyn DCR-VX2000-vimpaimen. Miks Japanista? Laskin, et saan matkat ilmasiks ja pari viikkoa päälle, jos ostan sen suoraan sieltä, ennemmin kuin täältä, jos ja kun laite edes muutamasta harvasta liikkeestä Suomesta löytyy... Entä tullit? Mitä vielä... meen puoleksi vuodeksi, joten sen jälkeen siitä ei kaksoiskansalaisuuden omaavan tarvii välittää. Menee käytettynä olalla käsimatkatavaroissa...  ;D On tästä risteymästä sentään jotain hyötyäkin...

Hyvät vehkeet on joo oltava, jos aikoo homman hoitaa niin hyvin kuin se vain laitteista voi kiinni olla. Raha ei sais ihmisille olla ongelma, jos mitään todella syvästi haluaa. Kuten Markku sanoi, se on ihan valinnoista kiinni... Unelmat on tarkoitettu toteutettaviksi... ei loputtomiksi unelmiksi...

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #106 : 05.02.2004 klo 15:01:30 »
Joo, Japani on oiva paikka hankkia elektroniikkaa. Saa reilusti halvemmalla kuin Suomesta, ja nyt vahvan euron aikana vielä halvemmalla. Tosin aina on ongelmia noiden ohjelmien kanssa. Useimmiten ei tahdo saada englanninkielistä käyttöohjetta ja ohjelmat ovat muutenkin japaniksi. Itse ostin Canonin digikameran ja jouduin imuroimaan käyttöohjeet Canonin Usan sivuilta PDF-tiedostona. Kamerassa itsessään oli kyllä ihme ja kumma suomenkielinen käyttis, joten siinä suhteessa ei ongelmaa. Nikonilla on ilmeisemmin parempi palvelu. Sonysta en tiedä.

Ja olen kyllä aikaisempien kanssa samaa mieltä siitä, että kunnon vehkeet kannattaa hankkia. Paha mieli vain tulee rähistessä kaiken maailman epämääräisyyksien kanssa. Ja tämä pitää erityisesti paikkansa juuri siveltimien kohdalla. Kannattaa ostaa kallis ja pitää siitä erityisen hyvää huolta. Minä hankin sellaisen purnukan, jossa siveltimet pysyvät koko ajan kosteana.

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #107 : 05.02.2004 klo 15:08:37 »
Ja tämä pitää erityisesti paikkansa juuri siveltimien kohdalla. Kannattaa ostaa kallis ja pitää siitä erityisen hyvää huolta. Minä hankin sellaisen purnukan, jossa siveltimet pysyvät koko ajan kosteana.
Ahaa, millainen tälläinen purnukka on? Mistä niitä saa?
Ja niin, miten huollatte siveltimenne? Minulta ne tahtoo ajan kanssa tuhoutua...ehkä turhankin nopeaa.
Hyvän ja huonon siveltimen ero on tosiaankin niin järkyttävä, että heikkopäisempi voi suistua raiteiltaan.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 15:09:08 kirjoittanut J.Vehnä »

Axuz

  • Jäsen
  • Viestejä: 413
  • Kvaak!
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #108 : 05.02.2004 klo 15:11:08 »
Ossille... Tokion Akihabaran elektroniikkahelvetissä (kokonainen kaupunginosa, joka on omistettu yksinomaan viihde- ja "käyttö"elektroniikan myynnille) on runsaasti osastoja, joissa myydään samoja kamoja eurooppalaisilla standardeilla. Myös käyttöohjeet ja ohjelmien elektroniset ohjeet... Jos tilaat onlinena, kuten käsitin, voi sieltä tietty tulla mitä hyvänsä, jos ei erikseen sitä korostetusti vannota ja pyydä...

Siveltimet on mullakin tärkeässä asemassa. Kaupasta lähtee vain paras (ja yleensä valitettavasti myös kallein)... Täytyypi muuten katella samalla Japanin-reissulla joitain siveltimiä ym. välineitä...

Jos jollakulla muuten on tuliaistoiveita... informoikoon mua ajoissa. Ei kuitenkaan vielä ole mitään kiirettä. Lähden vasta vuoden vaihteessa tai tammikuussa, joten koko lailla vuosi on vielä aikaa. Painotuotteita en kuitenkaan ala sieltä raahaamaan, joskin voin toki laittaa kamelikyydillä delfiinin päällä, jos joku jaksaa vielä postimaksuista huolehtia... Sen sijaan muutama ylimääräinen tussi tai pensseli nyt ei paljoa paina...
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 15:13:07 kirjoittanut Axuz »

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #109 : 05.02.2004 klo 16:15:30 »
Vehnä:
Se on sellainen alumiinipurkki, jonka päällä olevan kehikon ympärillä on metallijousi. Siihen jouseen voi kiinnittää siveltimen pää alaspäin vedessä. Näin karvat saa pysymään märkänä. Erittäin käyttökelpoinen. Ties kuinka paljon on rahaa säästynyt, kun ei mene enää pensselit pilalle niin nopeasti.
Itse pesen pensselit aina heti kun olen työt lopettanut. Olen hankkinut sellaista erityisesti siveltimille tarkoitettua pesunestettä. Liekkö olen vain hyväuskoinen, mutta hyvin on lähtenyt muste tyvestäkin. Tyviosaanhan ei pitäisi päästää mustetta kuivumaan, koska sen jälkeen alkaa rappio. Eli ihan hyväksi on koittaa kastaa sivellintä vain puoleen väliin.
Sitten on vielä se ongelma, että hyvä muste (jota ei Suomesta tunnu löytyvän, minkä tiedän rahaa tuhottomasti huonoihin musteisiin tuhlanneena) tahtoo nopeasti polttaa siveltimen karvat puhki. Eli sivellin pitää olla kostea joka siunatun sekunti. On ihan hyvä myös pestä sivellin kunnolla ihan työnteon välissäkin, sillä viiva terävöityy taas.

Axuz:
Joo, Akihabara on tuttu paikka. Itse saan siellä aina ahdistuskohtauksia sen hillittömän tavara- ja ihmispaljouden keskellä. Lisäksi vielä tulee se kierre, että käynpäs katsomassa vielä tuosta pikku kopista, josko sieltä saisi vähän halvemmalla / parempaa. Todennäköisesti joltain sivukujalta viidennestä kerroksesta sellaisen pienen luukun kautta saa joltain maailmaa vieroksuvalta otakulta sellaista kamaa, mitä ei ole vielä keksittykään. Tosin niiden paikkojen löytäminen onkin sitten se suurin ongelma.

Noissa Akihabaran paikoissa on se ongelma, että ne ulkomaalaisten standardeilla myytävät kamat ovat turistiviisumilla matkaaville halvempia.

Japanissa ei yllättävä kyllä löydy kauhean helpolla hyviä tussaukseen sopivia siveltimiä. Itselläni on ollut vaikeuksia. Täällä tussaus tehdään useimmiten terällä, joten siveltimellä tussaus on japanilaisille jotenkin eksoottista. Teriä sitten onkin kaikkia mahdollisia lajeja.

Taitaa mennä nyt hieman ohi aiheen. No, jotta pysyttäisiin alkuperäisen asian tiimoilla, niin totean, että Epson on minunkin suosikkini skannereiden joukossa. Harmi vain, että kaikissa A4-skannereissa on ne reunakorotukset. Tekee paloissa skannaamisen ikäväksi. A3-skannerit ovat sitten jo hinnoissa ihan omaa luokkaansa.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #110 : 05.02.2004 klo 18:00:55 »
Axuz!

Sun (ja muidenkin) kyllä kannattais ostaa se A3-skanneri, jos isompaa paprua on paljon skännättävänä. Itsekin sitä harkitsen heti rikastuttuani. Ne eivät kuitenkaan ole ihan järjettömissä hinnoissa (alle 200e lähtee jo). Tällä on ratkaistu monta ongelmaa.

Pensseleistä sen verran, että kyllä syö miestä, kun onnistuu hyvän yksilön pilaamaan. Pena sentään! Mulla meni juuri yksi. Sitten hajosi yksi hyvä kynäkin sillä tavalla, että siitä päästä rupesi irtoilemaan pieniä säikeitä ja viivat on tietenkin pilalla. Digimuste alkaa tulla enemmän ja enemmän tutuksi. Miksiköhän...

kitani

  • Vieras
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #111 : 06.02.2004 klo 13:45:34 »
Suosittelen edelleen sitä Mustekia, nyt on jo useampi skannaus takana. Hyvin on mennyt, joskin joitakin hennompia viivoja on joutunut vahvistamaan että ne näkyisivät kunnolla. Mutta samalla kaikki ylimääräiset jäljet pyyhkiytyvät skannauksessa olemattomiin. Tarkkuudessa ja nopeudessa ei ole moittimista.

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #112 : 06.02.2004 klo 15:18:51 »
Mä tuskin tuun hairahtumaan digimusteen puolelle ainakaan lopullisesti kun ei taidot riitä. Mun skanneri on vähän yli A4 (en kyllä piirräkkään A3:selle) ja se on CanoScan 3000F .

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #113 : 16.04.2008 klo 16:23:17 »
Teen sarjakuvasivut A3-arkille ja scannaan ne (Epson Perfection 2450 Photo) Photarissa A4:ksi. Menetelmä toimii yleensä kivuttomasti, mutta kun kyseessä on kokosivun tai aukeaman kuva joudun scannaamaan kuvan osissa (scannerini on A4 eikä A3-kokoon toistaiseksi ole resursseja). Valitsen tällöin scannattavaksi alueeksi luonnollisestikin koko scannerin A4-näytön (muutenhan koko heittäisi miten sattuu), mutta vaikka olisin kuinka huolellisesti lopputulokseen tulee aina saumakohdissa jotain hämminkiä jotka täytyy paikkailla käsin (siis wacomilla Photarissa). Onko vika scannerissa, minussa vaiko meissä molemmissa?

Vaihtoehtona on olla pienentämättä kuvaa, mutta tämä taas näkyy lopputuloksessa viivan paksuuden erona (kuten pari sivua OH:ssa). Huoh...
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Anssi Rauhala

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 816
  • Aces High!
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #114 : 16.04.2008 klo 19:26:26 »
... vaikka olisin kuinka huolellisesti lopputulokseen tulee aina saumakohdissa jotain hämminkiä jotka täytyy paikkailla käsin (siis wacomilla Photarissa). Onko vika scannerissa, minussa vaiko meissä molemmissa?

Skannerissa se vika loppujen lopuksi on varmaan. Noiden optisten laitteiden täydellinen suuntaus ja säätö kun tuskin kuitenkaan on aina niin täydellistä. Jos lukupää on tehtaalla jo asennettu miljoonasosan verran vinoon, ja kun käännät sen toisen puolikassivun skannerille, se ei kohdistu ihan samalla tavoin kuin edellinen puolikas. Jos piirustusjälki on kovinkin hienovaraista, kuten sinulla on, millimetrin osienkin heitto erottuu selvästi. Tai jos paperi nojaa vähän skannerinlasin reunaan, ja siihen tulee varjoa tai epäterävyyttä.

Minä olen ohittanut tuon murheen viemällä A3-originaalit osaavaan kopiopalveluun, ja pyytänyt ottamaan A4-laserkopiot. Sitten ne on helppo skannata kotikoneella. (Kun seuraavaksi kysytte, miksen pyydä kopiohemmoja skannaamaan originaaleista suoraan tiedostoiksi, vastaan: se vie kymmenen kertaa enemmän aikaa.)
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #115 : 16.04.2008 klo 19:27:07 »
Onko vika scannerissa, minussa vaiko meissä molemmissa?

Molemmissa varmaankin. On täysin mahdollista, että skannerin lukupää ei liiku täysin vakionopeudella, vaan laitaa lähestyttäessä nopeus muuttuu, mutta ajallisesti näyteväli pysyy samana, jolloin näytteistetty geometria vääristyy liikkeen suunnassa. Toisaalta esimerkiksi minun A4-skanneriini on mahdotonta laittaa A3-kokoista paperia siten, että skannattava alue olisi täysin skannerin lasia vasten, ja tämä aiheuttaa myös vääristymistä. Näille virhelähteille ei oikein mitään voi.

Sitten on tietysti se tosiasia, että vaikka kuinka huolellinen olisi, paperia ei ikinä saa molemmilla skannauskerroilla täsmälleen samaan asentoon (modulo 180 astetta). Sen takia en itse enää vaivaudukaan asettelemaan paperia hirveän tarkkaan, vaan yritän korjata kiertymän kuvankäsittelyohjelmassa. Paint Shop Prossa on tähän kätevä työkalu nimeltä Straighten, Photarissa on varmaan vastaava. Onnistumisen edellytyksenä on se, että skannausten yhteiseltä kaistaleelta löytyy kaksi mahdollisimman kaukana toisistaan olevaa yksityiskohtaa, joiden väliin voidaan virittää Straighten-työkalun jana. Näin kumpikin skannaus saadaan "suoristettua" samaan asentoon, ja yhdistämisen jälkeen kuva voidaan suoristaa ihan oikeasti.

Kuvan suoristaminen on tietenkin operaatio, joka hukkaa hieman kuvainformaatiota. Lähteessä pitäisi siis olla informaatiota mahdollisimman paljon, mikä tarkoittaa harmaasävyjä ja suurta resoluutiota.

Reunojen vääristymisen olen yrittänyt kiertää häivyttämällä skannausten reunat yhteen sellaisissa kohdissa, joissa vääristymä näyttää vähiten häiritsevältä. Tarkempia ohjeita pyynnöstä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #116 : 16.04.2008 klo 19:33:50 »
Kiitokset sekä Anssille että Ramille.

Olen scannannut 1200dpi resolla greyscale ja säätämisen jälkeen muuttanut bitmapiksi. Täytyy heti kokeilla tuota straighten-toimintoa, muussa tapauksessa joudun Anssin linjoille.

Koipionti on luultavasti myös huomattavasti huokeampaa kuin scannaus; soitin ABA kopioinnille ja paitsi etteivät olleet kuulleet puhuttavankaan 1200dpi resosta (!) ilmoittivat pokkana 600dpi scannauksen maksavan 790 kruunua ja verot päälle ???
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tapani

  • Vieras
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #117 : 17.04.2008 klo 11:13:14 »
ilmoittivat pokkana 600dpi scannauksen maksavan 790 kruunua ja verot päälle ???
siis onko tuo hinta yhden sivun skannauksesta?  :o Mahtaako tuo olla ihan yleinen taksa kyseisestä toimenpiteestä vai onko ABA-kopiointi nyt aivan pihalla? Jos leikitään, että joku ihan työkseen skannailee päivät pitkät tuolla hinnalla niin se tienaisi tunnissa enemmän kuin minä kuukaudessa.

Perskele, taidankin pistää oman virman pystyyn.

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #118 : 17.04.2008 klo 11:19:07 »
siis onko tuo hinta yhden sivun skannauksesta?  :o Mahtaako tuo olla ihan yleinen taksa kyseisestä toimenpiteestä vai onko ABA-kopiointi nyt aivan pihalla? Jos leikitään, että joku ihan työkseen skannailee päivät pitkät tuolla hinnalla niin se tienaisi tunnissa enemmän kuin minä kuukaudessa.

Perskele, taidankin pistää oman virman pystyyn.

Juu, yksittäisen sivun scannauksesta oli kyse. Perustelivat jokseenkin ontuvasti sillä että scannaajan piti tehdä erikoisasetukset koska sivua ei voinut scannata tekstidokumenttiasetuksilla... aivan älytöntä mielestäni, koska huippuluokan layouttaaja takoo saman rahan tunnissa, ei vartissa.
”Bonuksena” Anssin jo mainitsema pitkä odotusaika (vaikkei kyseessä sama firma ollutkaan): olisin saanut cd-rommin käteeni kahden viikon kuluttua , heillä oli kuulema paljon tekemistä. Jäi tekemättä kaupat.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #119 : 17.04.2008 klo 11:24:27 »
Jos leikitään, että joku ihan työkseen skannailee päivät pitkät tuolla hinnalla niin se tienaisi tunnissa enemmän kuin minä kuukaudessa.

Eiköhän se skannaaja duunarina saa normaalia noin 14 - 20 euron tuntipalkkaa. Firman kuluihin summa menee. Tai "kuluihin". Tiä häntä. Hävytön summa joka tapauksessa.

Timo